Δημοσιεύματα κατηγορούν τον Γέροντα Ευθύμιο για... αντιεμβολιαστικό αγώνα. Πρόκειται για ισχυρισμούς που δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα.

Δημοσιεύματα κατηγορούν τον Γέροντα Ευθύμιο για... αντιεμβολιαστικό αγώνα. Πρόκειται για ισχυρισμούς που δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα.

Άρθρο που στοχοποιεί τον Γέροντα Ευθύμιο: Στον καιρό της πανδημίας, περισσεύουν τα αυθαίρετα συμπεράσματα σε διάφορα δημοσιεύματα μέσων ενημέρωσης που καταφέρονται εναντίον του Αγίου Όρους και χτυπούν την Εκκλησία. Μάλιστα η δημοσιογραφική αυθαιρεσία, φτάνει ως σημείου να στοχοποιούνται και μεμονωμένα πρόσωπα.

Σε δημοσίευμα της εφημερίδας «Καθημερινή» δημοσιεύτηκε την Κυριακή ένα άρθρο που μιλά για «Κήρυκες κατά της επιστήμης ‘’εις το όνομα’’ της πίστης». Εκεί το Άγιο Όρος ονομάζεται… «πυριτιδαποθήκη» όπου γίνεται «διακίνηση φυλλαδίων με σενάρια συνωμοσιών» και «μοναχοί χρησμοδοτούν κατά των εμβολίων».

Σε ολόκληρο το άρθρο στήνεται ένα (ανυπόστατο) αφήγημα που ενοχοποιεί τον Ιερομόναχο Ευθύμιο Καψάλας, τον ξακουστό χαρισματικό γέροντα και μαθητή του Αγίου Παϊσίου. Ότι δηλαδή ο Γέροντας Ευθύμιος είναι «φανατικός πολέμιος του εμβολίου» και «γκουρού των αντιεμβολιαστών», και ότι στέλνει αντιεμβολιαστικές «ντιρεκτίβες» δια αντιπροσώπων στην κοινωνία.

Ο αρθρογράφος για να στηρίξει της (αστήρικτες) κατηγορίες του, επικαλείται πότε κάποιον αόριστο «εκπρόσωπο μονής», πότε κάποια… μυστηριώδη «πηγή από τις Καρυές» και πότε κάποιες… «φήμες». Ασφαλώς επιτίθεται και στη (μοναδική αληθινή) επιστολή που έστειλε ο Γέροντας Ευθύμιος στον καιρό της πανδημίας.

Ψευδή κείμενα βασίζονται πάνω στον Γέροντα Ευθύμιο

Θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε πως το όνομα του Γέροντα Ευθυμίου το έχουν σφετεριστεί πολλές φορές ιδιοτελείς άνθρωποι που δεν έχουν καμία σχέση μαζί του. Ακριβώς το ίδιο γινόταν και με τον Γέροντα Παΐσιο όσο ζούσε, άλλα και μετά τον θάνατο του, ως και σήμερα.

Κυκλοφορούν πολύ συχνά ψευδεπίγραφα κείμενα που φέρουν το όνομα του Ευθυμίου. Ασφαλώς εξυπηρετούν υστερόβουλα συμφέροντα. Το περιβάλλον του γέροντα έχει αναγκαστεί να προχωρήσει σε διάψευση δημοσιευμάτων που κατά καιρούς δημιουργούν σύγχυση στους πιστούς. Άρα καλά θα κάνει (ιδιαίτερα) όποιος βασίζεται σε «φήμες» να κρατάει πολύ μικρό καλάθι.

Ο Γέροντας Ευθύμιος κατέθεσε μόνο την προσωπική του άποψη

Από εκεί και πέρα, ουδεμία σχέση έχει με… ντιρεκτίβες ο Γέροντας Ευθύμιος. Δεν απαρνήθηκε τα εγκόσμια για να ασχολείται από την Καψάλα μαζί τους, δίνοντας… «γραμμές». Ούτε οι χιλιάδες κόσμου ταξιδεύουν στο Άγιο Όρος για να… διαφωτιστούν για το αν πρέπει να εμβολιαστούν.

Όπως ο Χριστός ήταν ο πρώτος που σεβάστηκε το αυτεξούσιο του ανθρώπου και δεν τον σώζει παρά μόνο με τη θέληση του (Ὅστις θέλει ὀπίσω μου ἐλθεῖν…), έτσι και οι αφιερωμένοι σε Αυτόν μοναχοί, τιμούν ως κεραίας την ελεύθερη βούληση των πιστών και όλων των ανθρώπων.

Δεν έχει καμία επαφή με την πραγματικότητα το άρθρο που προσπαθεί να εμφανίσει το Άγιο Όρος ως… αρχηγείο που κατευθύνει έναν… «στρατό» αντιεμβολιαστών. Είναι αστεία πράγματα αυτά και μόνο να τα συζητάμε. Το Άγιο Όρος είναι ένα πνευματικό καταφύγιο που ξαποσταίνουν οι – φορτωμένες από τις κοσμικές έγνοιες – ψυχές.

Σαν σημαίνον πνευματικό πρόσωπο που είναι ο Γέροντας Ευθύμιος, επέλεξε να διατυπώσει την άποψη του σε μία επιστολή. Ο ίδιος δεν επιθυμεί να κάνει το εμβόλιο και είναι απόλυτο δικαίωμα του. Το ότι είπε τη γνώμη του, δε σημαίνει πως υποχρεώνει τον καθένα να αρνηθεί τον εμβολιασμό. Ελεύθερη βούληση έχουν όλοι οι χριστιανοί. Δεν λειτουργούν ως άβουλα πρόβατα.

Ο Γέροντας Ευθύμιος είπε έτσι. Άλλοι φωτισμένοι γέροντες έχουν τοποθετηθεί υπέρ του εμβολιασμού. Ελευθερία γνώμης υπάρχει στην Εκκλησία και ο καθένας καταθέτει την άποψη του και τις επιφυλάξεις του. Ούτε ο Γέροντας Ευθύμιος, ούτε κανένας ποιμένας της Εκκλησίας δεν διαθέτει το αλάθητο. Όλες οι θέσεις είναι σεβαστές όμως.

Ο Γέροντας Ευθύμιος μίλησε για φάρμακα αθανασίας, τα Μυστήρια της Εκκλησίας και την προστασία των Αγίων. Τονίζει το αυτονόητο για κάθε πιστό: «Αν δεν φυλάξει ο Θεός, τι μπορούν να κάνουν τα εμβόλια και τα φάρμακα;».  Αυτά είναι διαχρονικά πνευματικά όπλα κατά κάθε δοκιμασίας που περνά ο χριστιανός. Αν κάποιος δεν το πιστεύει αυτό, δικαίωμα του. Άλλα και δικαίωμα του χριστιανού να το πιστεύει ολόψυχα. Αυτό δεν σημαίνει πως κατά οιονδήποτε τρόπο μειώνεται η αξία και η προσφορά της επιστήμης.

Οφείλουμε να εξετάζουμε εξονυχιστικά τι πραγματικά έχει πει ο κάθε χαρισματικός γέροντας και με τι πνεύμα είπε όσα (πράγματι) είπε. Όχι να βγάζουμε αυθαίρετα συμπεράσματα είτε για να βασίσουμε (διχαστική) ρητορική εναντίον των χριστιανών, ούτε να χρησιμοποιούμε το όνομα του για να δώσουμε κύρος σε συνωμοσιολογικά παραληρήματα…