Το ιαπωνικό αυτοκίνητο που απαγορεύτηκε στην Αμερική γιατί ήταν πολύ καλό
Δεν το απαγόρευσαν γιατί ήταν φτηνό ή ανασφαλές. Το Skyline R34 ήταν τόσο μπροστά τεχνολογικά που δεν ήξεραν πώς να το ελέγξουν.
Δεν ήταν επειδή ρύπαινε. Ούτε επειδή είχε προβλήματα ασφαλείας. Δεν ήταν φτηνό. Δεν ήταν επικίνδυνο. Ήταν απλώς… πολύ μπροστά. Το Nissan Skyline GT-R R34, ένα αυτοκίνητο που γεννήθηκε για να κυριαρχήσει στους δρόμους και τις πίστες, δεν επιτρεπόταν να κυκλοφορήσει στις Ηνωμένες Πολιτείες. Όχι γιατί ήταν κακό. Αλλά γιατί ήταν πολύ καλό για να το ελέγξουν.
Η Nissan το λάνσαρε το 1999 αποκλειστικά για την Ιαπωνία. Ήταν ένα τέρας με twin-turbo κινητήρα, τετρακίνηση με ηλεκτρονική διαχείριση, τετραδιεύθυνση και προηγμένη κατανομή ροπής. Δεν ήταν ένα “απλό αυτοκίνητο”. Ήταν υπολογιστής με τιμόνι, και οι Αμερικανοί ελεγκτές εκπομπών και ασφάλειας δεν ήξεραν καν πώς να το κατατάξουν.
Για να εισαχθεί νόμιμα στις ΗΠΑ, κάθε αυτοκίνητο πρέπει να πληροί τις αυστηρές προδιαγραφές του DOT και του EPA. Το R34, όμως, ήταν τόσο διαφορετικό, τόσο πολύπλοκο, που δεν μπορούσε να προσαρμοστεί χωρίς να αλλοιωθεί εντελώς η ταυτότητά του. Κι έτσι, η Nissan δεν μπήκε καν στον κόπο να το εξάγει στην Αμερική.
Αυτό, φυσικά, δεν εμπόδισε την τρέλα. Το Skyline έγινε το απόλυτο αυτοκίνητο του “θρύλου”. Εμφανίστηκε στο Gran Turismo, έγινε το αγαπημένο των tuning fans, και με τη σειρά ταινιών Fast and Furious, αναδείχθηκε στο πιο πολυπόθητο αυτοκίνητο της γενιάς. Το R34 του Paul Walker πέρασε στην Ιστορία. Αλλά ακόμα και τότε, ήταν παράνομο.
Ελάχιστα αυτοκίνητα εισήχθησαν μέσω παραθυρακίων, όπως μέσω της εταιρείας MotoRex, η οποία αργότερα έκλεισε μέσα σε σκάνδαλο. Οι περισσότεροι fans απλώς το κοιτούσαν σε φωτογραφίες. Δεν μπορούσες να το κυκλοφορήσεις. Δεν μπορούσες καν να το φέρεις. Μόνο να το ονειρευτείς.
Το 2024, συμπληρώθηκαν 25 χρόνια από την κυκλοφορία των πρώτων μοντέλων R34. Και έτσι, σύμφωνα με τον αμερικανικό “25-Year Rule”, το Skyline μπορεί επιτέλους να εισαχθεί νόμιμα στις ΗΠΑ. Τώρα που δεν απειλεί κανέναν, τώρα που τα νέα supercars είναι όλα ψηφιακά τέρατα, το R34 δεν είναι πια πρόβλημα. Είναι απλώς… ιστορικό όχημα.
Μέχρι τότε όμως, για δύο δεκαετίες, ήταν το αυτοκίνητο που απαγορεύτηκε γιατί δεν μπορούσαν να το πιάσουν. Ούτε στην πίστα. Ούτε στα γραφεία.