Πότε και γιατί βγήκε ο πρώτος Πάπας στην ιστορία;
Ο πρώτος Πάπας της ιστορίας αναδείχθηκε μέσα από την τιμή στους Αποστόλους και την ανάγκη για ενότητα στην Εκκλησία. Δες πώς ξεκίνησε ο Παπισμός.
Η ιστορία του Παπισμού ξεκινάει στα πρώτα χρόνια της χριστιανικής Εκκλησίας, όταν η Ρώμη είχε ήδη κεντρική σημασία στον τότε γνωστό κόσμο. Ο όρος “Πάπας” (Papa) χρησιμοποιήθηκε αρχικά ως τιμητικός τίτλος για κάθε επίσκοπο, ιδιαίτερα σε μεγάλες χριστιανικές πόλεις όπως η Αλεξάνδρεια. Στην πορεία, όμως, η Ρώμη απέκτησε έναν ξεχωριστό ρόλο.
Ο πρώτος επίσκοπος Ρώμης που ιστορικά θεωρείται ότι πήρε διακριτά τον τίτλο του Πάπα είναι ο Λίνος, μαθητής του Αποστόλου Παύλου, γύρω στα μέσα του 1ου αιώνα μ.Χ. Ωστόσο, η ιδέα του Πάπα όπως τη γνωρίζουμε σήμερα, δηλαδή ενός ανώτατου ηγέτη με παγκόσμια δικαιοδοσία στη χριστιανική Εκκλησία, αναπτύχθηκε σταδιακά τους επόμενους αιώνες.
Η βασική αιτία που η Ρώμη απέκτησε τόσο ιδιαίτερη θέση ήταν η παράδοση ότι εκεί μαρτύρησαν οι δύο κορυφαίοι Απόστολοι, Πέτρος και Παύλος. Ο Επίσκοπος Ρώμης θεωρήθηκε θεματοφύλακας αυτής της αποστολικής κληρονομιάς. Η Εκκλησία της Ρώμης, λόγω και της πρωτεύουσας θέσης της στην αυτοκρατορία, είχε μεγάλο κύρος και επιρροή.
Με το πέρασμα του χρόνου, και καθώς διαμορφώνονταν οι τοπικές Εκκλησίες, ο επίσκοπος Ρώμης άρχισε να διεκδικεί έναν ρόλο συντονιστή και καθοδηγητή, ιδιαίτερα σε θέματα πίστης και διοίκησης. Σημαντική τομή ήταν η Σύνοδος της Χαλκηδόνας το 451 μ.Χ., όπου αναγνωρίστηκε ότι ο Επίσκοπος Ρώμης κατέχει “πρωτείο τιμής”, αν και όχι πρωτείο εξουσίας επί της όλης Εκκλησίας, όπως κατανοείται σήμερα στον Καθολικισμό.
Το σχίσμα ανάμεσα σε Ανατολή και Δύση, που οριστικοποιήθηκε το 1054, σφράγισε τις διαφορές: στην Ορθόδοξη Ανατολή ο Πάπας παρέμεινε σεβαστός ως ιστορικό πρόσωπο, αλλά το δόγμα του παπικού πρωτείου απορρίφθηκε, με την Ορθόδοξη Εκκλησία να διατηρεί την πίστη στην ισότητα όλων των επισκόπων.
Συνολικά, η ανάδειξη του πρώτου Πάπα ήταν αποτέλεσμα ιστορικών, γεωγραφικών και θεολογικών εξελίξεων που ξεκίνησαν από την τιμή προς τους Αγίους Αποστόλους και την ανάγκη για συντονισμό της Εκκλησίας σε έναν κόσμο που διαρκώς άλλαζε.