SPECIALS

Μεγάλη Εβδομάδα και Πάσχα κατά την τουρκοκρατία!

Μέσα από διάφορες πηγές καταφέραμε να βρούμε στοιχεία για τον τρόπο που γιόρταζαν το Πάσχα οι Αθηναίοι κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας. Κι έχει μεγάλο ενδιαφέρον η έρευνα.
Μεγάλη Εβδομάδα και Πάσχα κατά την τουρκοκρατία!

Μέσα από διάφορες πηγές καταφέραμε να βρούμε στοιχεία για τον τρόπο που γιόρταζαν το Πάσχα οι Αθηναίοι κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας. Κι έχει μεγάλο ενδιαφέρον η έρευνα.

Πάσχα επί τουρκοκρατίας λοιπόν! Τα στοιχεία που ανακαλύψαμε στην εφημερίδα «Ελεύθερος Άνθρωπος» τον Απρίλιο του 1931 έχουν πολύ μεγάλο ενδιαφέρον. Και ιστορικό φυσικά. Καθώς πέρα από τις συνήθειες των Αθηναίων και των Ελλήνων σ’ αυτή την περίοδο, γίνεται αναφορά και σε ένα γεγονός: Μια χρονιά που είχαν συμπέσει το Πάσχα με το Μπαϊράμι! Και το γιόρτασαν μαζί Έλληνες και Τούρκοι.

Όπως έχει ενδιαφέρον το πώς ονομάζονταν διάφορες τοποθεσίες στην Αθήνα, εκείνη την εποχή. Όπως το Θησείο για παράδειγμα που αποτελούσε το επίκεντρο των εκδηλώσεων. Τότε δεν ονομαζόταν «Θησείο» αλλά… (θα δείτε παρακάτω).

«Ήταν ημέρες γεμάτες με όμορφες συνήθειες, με συγκινήσεις με φροντίδες και με χαρές η Μεγάλη Εβδομάδα και το Μέγα Πάσχα» γράφει η εφημερίδα για τον τρόπο που οι σκλαβωμένοι Έλληνες γιόρταζαν στην Αθήνα τη μεγαλύτερη γιορτή του Χριστιανισμού.

Τότε η Αθήνα ήταν μια πόλη με 15 χιλιάδες κατοίκους. Οι 10 χιλιάδες ήταν Ορθόδοξοι και οι 5 χιλιάδες Οθωμανοί, Άραβες και Φράγκοι.

Οι δημογέροντες σε συνεργασία με τα μοναστήρια (και ειδικά το πλουσιότατο τότε μοναστήρι του Αγίου Σπυρίδωνα στον Πειραιά) φρόντιζαν για τους κατοίκους. Το σύνθημα ήταν ότι κανένας Αθηναίος δε θα έμενε χωρίς κόκκινα αυγά, κουλούρια, αρνί και λαμπάδα για την Ανάσταση. «Θα ήταν μεγάλη αμαρτία αν έστω κι ένας Χριστιανός δεν είχε τα απαραίτητα» ανέφερε η εφημερίδα.

Έχουμε και λέμε:

Η Μεγάλη Δευτέρα είχε καθαριότητα. Σε όλο το σπίτι αλλά και ατομική. Όπως και προετοιμασίες για… εξόδους για τα κορίτσια. «Όλο τον καιρό έμεναν κλεισμένα στο σπίτι, τώρα με το Πάσχα θα έβγαιναν έξω με τα νέα τους φουστάνια» αναφέρει το ρεπορτάζ. Επίσης οι έμποροι στόλιζαν με μυρτιές και πεύκα τα μαγαζιά για να πουλήσουν τις λαμπάδες τους.

Τι γινόταν με τις νοικοκυρές που μαζεύονταν την Μεγάλη Τετάρτη για να ζυμώσουν και να πάνε στην εκκλησία; Πότε έβαφαν τα αυγά και ποια χρησιμοποιούνταν για τον πόνο του λαιμού; Γιατί το ζύμωμα της Μεγάλης Τετάρτης είχε σχέση με το γάμο; Ποιο ήταν το έθιμο; Και γιατί έπρεπε ένα κορίτσι να έχει ελιά στο πρόσωπο;

Τι γινόταν τη Μεγάλη Παρασκευή και στην περιφορά του Επιταφίου;

Το… κάψιμο του Οβριού το Μεγάλο Σάββατο το πρωί, η Ανάσταση που δε γινόταν τα μεσάνυχτα… Η Δευτέρα του Πάσχα με επισκέψεις και η Τρίτη του Πάσχα με τα «Ρουσάλια» στην περιοχή «Τριανταδυό Κολώνες». Ποια ήταν αυτή; Ποια τραγούδια έλεγαν;

Πως γιόρτασαν μαζί Πάσχα και Μπαϊράμι Έλληνες και Τούρκοι;

Η συνέχεια της ιστορικής έρευνας στο nikosgrafei.blogspot.com

Διαβάσατε το άρθρο με τίτλο «Μεγάλη Εβδομάδα και Πάσχα κατά την τουρκοκρατία!», όπου αναφέρθηκαν τα παρακάτω #tags (ετικέτες). Για σχετικά άρθρα επιλέξτε #tag.
Post on Facebook Post on X (Twitter) Post on LinkEdin Send this post with WhatsApp Send this post with Viber E-mail Post
Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
Νίκος Μπουρλάκης

Στις 5 Σεπτεμβρίου του 1989 δημοσιεύτηκε το πρώτο του κείμενο στο «7ήμερο του μπάσκετ» κι ακολούθησε μια μακρά διαδρομή σε «Φως των Σπορ», «Αθλητική Ηχώ», «Goal News» και από το 2017 στο «Sportime». Έχει εργαστεί σε ιστοσελίδες ως σχολιογράφος (sentragoal.gr, basketblog.gr μεταξύ άλλων), στα περιοδικά μπάσκετ «Τρίποντο» και «All Star Basket», στους ραδιοφωνικούς σταθμούς «Sentra 103,3» και «AlphaSport» όπως και ως υπεύθυνος Τύπου σε ομάδες της Basket League αλλά και στον ΕΣΑΚΕ. Επίσης εργάστηκε στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 ενώ επί σειρά ετών ήταν καθηγητής στο New York College, στο ΙΕΚ Ομηρος και στο City Unity College