Οι αρχαίες Ελληνίδες ήταν ρουβίτσες;
Ποιοι ήταν οι σταρ της Αρχαίας Ελλάδας και πώς αντιδρούσαν όταν τους έβλεπαν τα κορίτσια.
Στην Αρχαία Ελλάδα δεν υπήρχε η έννοια του σύγχρονου «ποπ σταρ» όπως ο Σάκης Ρουβάς, καθώς η κοινωνία, η τεχνολογία και τα μέσα μαζικής επικοινωνίας ήταν εντελώς διαφορετικά. Ωστόσο, υπήρχαν καλλιτέχνες, αθλητές και δημόσια πρόσωπα που απολάμβαναν ευρεία αναγνώριση και θαυμασμό, μερικές φορές φτάνοντας σε επίπεδα λατρείας.
Ποιητές όπως ο Όμηρος ή ο Πίνδαρος ήταν εξαιρετικά σεβαστοί, αλλά ο θαυμασμός τους ήταν πιο πνευματικός παρά φανατικός. Μουσικοί όπως οι κιθαρωδοί (π.χ., Αρίων) ή οι αυλητές που εμφανίζονταν σε φεστιβάλ (π.χ., Διονύσια, Πυθικά) μπορούσαν να προκαλέσουν ενθουσιασμό στο κοινό, συμπεριλαμβανομένων των γυναικών.
Στην Αθήνα, οι ηθοποιοί και οι συγγραφείς τραγωδιών (π.χ., Σοφοκλής, Ευριπίδης) απολάμβαναν δημοτικότητα. Ορισμένοι ηθοποιοί, ιδιαίτερα όσοι πρωταγωνιστούσαν στα Διονύσια, γίνονταν γνωστοί και προκαλούσαν θαυμασμό. Για παράδειγμα, ο ηθοποιός Θεόδωρος του 4ου αιώνα π.Χ. ήταν διάσημος για τη φωνή και την ερμηνεία του.
Οι Ολυμπιονίκες, όπως ο Μίλων ο Κροτωνιάτης ή ο Λεωνίδας ο Ρόδιος, απολάμβαναν τεράστια φήμη, συχνά συγκρίσιμη με αυτή των σύγχρονων σταρ. Οι νίκες τους γιορτάζονταν με ποιήματα (π.χ., του Πινδάρου) και αγάλματα, και προκαλούσαν θαυμασμό σε άνδρες και γυναίκες.
Οι αρχαίες Ελληνίδες, ιδιαίτερα στην Αθήνα, είχαν περιορισμένη πρόσβαση στη δημόσια σφαίρα, αλλά συμμετείχαν σε θρησκευτικές γιορτές, θέατρα και αθλητικά γεγονότα (π.χ., τα Παναθήναια ή τα Ηραία στη Σπάρτη), όπου μπορούσαν να δουν καλλιτέχνες ή αθλητές. Υπήρχαν περιπτώσεις όπου οι γυναίκες εξέφραζαν θαυμασμό, αλλά όχι με τον φανατικό τρόπο των σύγχρονων «φαν».
Στην Αθήνα, οι γυναίκες (εκτός από τις εταίρες) ζούσαν κυρίως στο σπίτι και δεν είχαν την ελευθερία να εκφράσουν δημόσια θαυμασμό, όπως οι σύγχρονες Ελληνίδες. Ωστόσο, σε φεστιβάλ ή θεατρικές παραστάσεις, οι γυναίκες μπορούσαν να παρευρίσκονται και να ενθουσιαστούν με ερμηνείες ή αθλητικές επιδόσεις.
Οι Σπαρτιάτισσες είχαν μεγαλύτερη ελευθερία και συμμετείχαν σε χορούς και αθλητικές δραστηριότητες. Είναι πιθανό να θαύμαζαν αθλητές ή καλλιτέχνες σε τοπικές γιορτές, αλλά οι πηγές δεν καταγράφουν φαινόμενα μαζικού φανατισμού.
Οι εταίρες, όπως η Ασπασία ή η Φρύνη, είχαν περισσότερη κοινωνική ελευθερία και συναναστρέφονταν καλλιτέχνες και διανοούμενους. Μπορεί να εξέφραζαν θαυμασμό για ποιητές ή μουσικούς, αλλά αυτό ήταν πιο εκλεπτυσμένο και πνευματικό.
Στην Αρχαία Ελλάδα δεν υπήρχαν τα μέσα για να δημιουργηθεί «σταρ-μανία» αντίστοιχη του Ρουβά, καθώς η διάδοση της φήμης βασιζόταν σε προφορικές παραδόσεις, φεστιβάλ και περιορισμένες δημόσιες εμφανίσεις.
Ο θαυμασμός για καλλιτέχνες ή αθλητές ήταν πιο ελεγχόμενος λόγω κοινωνικών περιορισμών, ιδιαίτερα για τις γυναίκες.
Οι πιο κοντινοί «σταρ» ήταν οι Ολυμπιονίκες ή οι διάσημοι ηθοποιοί, αλλά ο θαυμασμός τους ήταν λιγότερο συναισθηματικός και περισσότερο τελετουργικός ή κοινωνικός.
Διαβάστε επίσης:
Γιατί σε πολλά anime το intro είναι καλύτερο από την ίδια την σειρά;