MUST READ

Το τραγούδι που πόνεσε μια γενιά και δόνησε μια πατρίδα, άντρα μου πάει

Γεννημένο στη γκρίκο διάλεκτο, εκφράζει τον πόνο των γυναικών που αποχαιρετούσαν τους άντρες τους για τη σκληρή ξενιτιά.
Το τραγούδι που πόνεσε μια γενιά και δόνησε μια πατρίδα, άντρα μου πάει

Υπάρχουν τραγούδια που ξεχνιούνται. Υπάρχουν τραγούδια που αγαπιούνται. Και υπάρχουν τραγούδια που πονούν, που χαράσσονται στο συλλογικό ασυνείδητο ενός λαού σαν πληγή ανοιχτή, σαν δάκρυ που δεν στέγνωσε ποτέ. Ένα τέτοιο τραγούδι είναι το «Άντρα μου πάει», ένας θρήνος που δεν ανήκει σε μία μόνο πατρίδα, αλλά σε όλες τις γυναίκες που αποχαιρέτησαν τον άνθρωπό τους δίχως να ξέρουν αν θα τον ξαναδούν.

Γραμμένο στη γκρίκο διάλεκτο, το τραγούδι αυτό δεν είναι απλά ιταλικό. Είναι ελληνικό. Είναι μεσογειακό. Είναι η ίδια η φωνή της μάνας, της γυναίκας, της αδερφής που στέκεται στην πόρτα και βλέπει τη ζωή της να φεύγει με ένα τρένο, με ένα πλοίο, με έναν δρόμο χωρίς επιστροφή. Είναι η ιστορία των Ελληνοφώνων της Κάτω Ιταλίας, των ανθρώπων που, αιώνες μετά την αποκοπή τους από τον ελλαδικό χώρο, κουβαλούσαν ακόμη μέσα τους τη γλώσσα, τη μουσική, τις παραδόσεις, αλλά κυρίως τον ίδιο τον πόνο της ξενιτιάς.

Η γέννηση ενός τραγουδιού γεμάτου δάκρυα

Το «Άντρα μου πάει» γεννήθηκε μέσα από την καρδιά της Κάτω Ιταλίας, από τον λαό που μιλούσε τα «γκρίκο», μια διάλεκτο ελληνικής καταγωγής που ακόμα αντηχεί στα χωριά του Σαλέντο και της Καλαβρίας. Οι στίχοι του γράφτηκαν από τον Franco Corlianò, έναν ποιητή των ελληνόφωνων της Ιταλίας, ο οποίος αποτύπωσε στον στίχο του την κραυγή των γυναικών που έβλεπαν τους άντρες τους να φεύγουν για τις “μινιέρες”, τα ορυχεία της Γερμανίας, του Βελγίου, της Ελβετίας, εκεί που περίμενε σκληρή δουλειά, αναθυμιάσεις και αβεβαιότητα.

Ήταν η εποχή της μεγάλης μετανάστευσης, όταν η Ευρώπη, ματωμένη από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, αναζητούσε εργατικά χέρια για να ξαναχτίσει τον εαυτό της. Οι άντρες των φτωχών περιοχών του ιταλικού Νότου, όπως και της Ελλάδας, έφευγαν με ένα μικρό δισάκι στον ώμο, αφήνοντας πίσω γυναίκες, παιδιά, γονείς. Στα χωριά έμεναν οι γιαγιάδες και οι μητέρες, οι αδελφές και οι κόρες, να περιμένουν γράμματα, να κρατούν σπίτια όρθια, να μεγαλώνουν παιδιά που πολλές φορές δεν πρόλαβαν να γνωρίσουν τους πατεράδες τους.

Το τραγούδι γράφτηκε γι’ αυτές τις γυναίκες.

Στίχοι που δεν είναι απλά λόγια. Είναι αναφιλητά. Είναι το κλάμα που δεν ακούστηκε ποτέ, είναι η σιωπή που έπεφτε βαριά σε κάθε αποχαιρετισμό.

Μια γλώσσα που αντιστέκεται στον χρόνο

Αυτό που κάνει το «Άντρα μου πάει» ακόμα πιο συγκινητικό είναι η ίδια η γλώσσα του. Η γκρίκο διάλεκτος, ένα απομεινάρι της Μεγάλης Ελλάδας, κουβαλά μέσα της αιώνες ιστορίας. Η φωνή της ακούστηκε ακόμα και κάτω από την καταπίεση του Μουσολίνι, όταν οι ελληνόφωνοι της Ιταλίας αναγκάζονταν να εγκαταλείψουν τη μητρική τους γλώσσα. Κι όμως, η μουσική έγινε καταφύγιο. Τα τραγούδια έγιναν η μνήμη που δεν μπορούσε να σβήσει.

Το «Άντρα μου πάει» δεν είναι απλά μια θλιβερή μελωδία. Είναι ένα κομμάτι πολιτισμού, μια απόδειξη ότι οι δεσμοί αίματος και γλώσσας δεν χάνονται, ακόμα κι όταν οι ιστορικές συνθήκες προσπαθούν να τους σβήσουν.

Από την Ιταλία στην Ελλάδα: Το τραγούδι που συγκίνησε μια ολόκληρη χώρα

Αν και γράφτηκε στην Κάτω Ιταλία, το «Άντρα μου πάει» δεν άργησε να ταξιδέψει και να βρει μια νέα πατρίδα: την Ελλάδα. Η Μαρία Φαραντούρη το ηχογράφησε το 1977, δίνοντάς του νέα πνοή, νέα ζωή. Έγινε μέρος της ελληνικής μουσικής παράδοσης, ένα άσμα που άγγιξε και τις δικές μας οικογένειες, γιατί ο πόνος της ξενιτιάς δεν ήταν ποτέ ξένος για την Ελλάδα.

Είναι το ίδιο συναίσθημα που έκρυβε η φωνή των γυναικών στην Ήπειρο, όταν αποχαιρετούσαν τους άντρες τους που έφευγαν για την Αμερική, για τη Γερμανία, για την Αυστραλία. Είναι το ίδιο μοιρολόι που ακούστηκε σε κάθε ελληνικό λιμάνι, σε κάθε σταθμό τρένου, σε κάθε πλοίο που αναχωρούσε γεμάτο ελπίδες και φόβο.

Το τραγούδι συνέχισε να ζει. Το ερμήνευσε η Χάρις Αλεξίου, η Μαρινέλλα, το έκαναν δικό τους οι Encardia, το έπαιξαν μουσικοί του δρόμου, το ψιθύρισαν γυναίκες που ακόμα περιμένουν.

Ο χρόνος προχωρά, αλλά ο πόνος της ξενιτιάς είναι πάντα εδώ. Δεν υπάρχουν πια μινιέρες, αλλά υπάρχουν εργοστάσια, υπάρχουν μακρινές χώρες, υπάρχουν άνθρωποι που φεύγουν και δεν ξαναγυρνούν. Υπάρχουν ακόμη γυναίκες που περιμένουν, άντρες που χάνουν τα σπίτια τους, οικογένειες που στέλνουν ένα φιλί μέσα από μια οθόνη και λένε «θα τα πούμε σύντομα», ενώ ξέρουν ότι το σύντομα μπορεί να κρατήσει για πάντα.

Το «Άντρα μου πάει» δεν είναι απλά ένα τραγούδι. Είναι μια πληγή ανοιχτή. Είναι ένα κομμάτι της Ιταλίας και ένα κομμάτι της Ελλάδας. Είναι το δάκρυ που δεν έχει σύνορα, η μνήμη που δεν θα χαθεί ποτέ, η φωνή που θα συνεχίσει να τραγουδάει, όσο υπάρχει έστω κι ένας άνθρωπος που ακόμα περιμένει.

 

Γρηγόρης Κεντητός

Γράφω για πράγματα που με συναρπάζουν, αλλά φροντίζω πάντα να τα ερευνώ σαν να τα μελετούσα για πρώτη φορά. Αναζητώ τη σύνδεση ανάμεσα στο χθες και το σήμερα, το ανθρώπινο μέσα στο ακαδημαϊκό, και τη γνώση που μπορεί να μεταφερθεί με τρόπο απλό, ακριβή και ζωντανό. Είτε πρόκειται για έναν αρχαίο πόλεμο είτε για ένα φαινόμενο της εποχής μας, στηρίζομαι πάντα σε πρωτογενές υλικό, πραγματικές πηγές και σοβαρή τεκμηρίωση. Θέλω κάθε κείμενο να αξίζει τον χρόνο του αναγνώστη — και τον δικό μου.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
Must Read: Απουσία του προέδρου της ΕΟΕ Ισίδωρου Κούβελου από την γιορτή των κορυφαίων που διοργάνωσε ο ΠΣΑΤ

Απουσία του προέδρου της ΕΟΕ Ισίδωρου Κούβελου από την γιορτή των κορυφαίων που διοργάνωσε ο ΠΣΑΤ

Σίγουρα η Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή δεν δικαιούται τέτοια αντιμετώπιση από το Σύνδεσμο των Αθλητικών Συντακτών.

Must Read
Must Read: Ο πρώτος μαύρος αθλητής στην ιστορία που κέρδισε παγκόσμιο πρωτάθλημα

Ο πρώτος μαύρος αθλητής στην ιστορία που κέρδισε παγκόσμιο πρωτάθλημα

Ο George Dixon έγραψε ιστορία στο μποξ το 1890, αλλά η ζωή του είχε και φτώχεια, προκατάληψη και ένα δύσκολο τέλος. Ένα ανθρώπινο πορτρέτο πίσω από τον πρώτο παγκόσμιο τίτλο.

Must Read
Must Read: Στο πρώτο αεροδρόμιο της Ελλάδας δεν έρχονταν αεροπλάνα από άλλα αεροδρόμια γιατί φτιάχτηκε για άλλο σκοπό

Στο πρώτο αεροδρόμιο της Ελλάδας δεν έρχονταν αεροπλάνα από άλλα αεροδρόμια γιατί φτιάχτηκε για άλλο σκοπό

Δεν υπήρχαν αφίξεις, δρομολόγια ή επιβάτες. Το πρώτο αεροδρόμιο της Ελλάδας δημιουργήθηκε για εκπαίδευση και στρατιωτική χρήση, πριν υπάρξει πολιτική αεροπορία ή άλλα αεροδρόμια στη χώρα.

Must Read
Must Read: Το οπλισμένο ground drone που αλλάζει τον πόλεμο

Το οπλισμένο ground drone που αλλάζει τον πόλεμο

Το ουκρανικό Droid TW είναι ένα οπλισμένο ground drone με πολυβόλο 12,7 χιλιοστών, τηλεχειρισμό και AI αισθητήρες, σχεδιασμένο για τον σύγχρονο πόλεμο.

Must Read
Must Read: Σοκ με πρώην αστέρα του Nickelodeon: Άστεγος και αγνώριστος στην Καλιφόρνια

Σοκ με πρώην αστέρα του Nickelodeon: Άστεγος και αγνώριστος στην Καλιφόρνια

Ο Τάιλορ Τσέις από τον «Οδηγό επιβίωσης του Ned» εντοπίστηκε άστεγος. Η εικόνα του προκαλεί ερωτήματα για το τίμημα της παιδικής δόξας.

Must Read
Must Read: Η Κερκυραία κόμισσα που έδωσε όλη της την περιουσία για φτωχά παιδιά και έμεινε στην ιστορία ως Μάνα της Κέρκυρας

Η Κερκυραία κόμισσα που έδωσε όλη της την περιουσία για φτωχά παιδιά και έμεινε στην ιστορία ως Μάνα της Κέρκυρας

Δεν πολέμησε και δεν κυβέρνησε. Έδωσε όμως όλη της την περιουσία για να φύγουν φτωχά παιδιά από την Κέρκυρα και να μορφωθούν στην Ευρώπη. Έτσι έμεινε στη μνήμη του νησιού ως Μάνα της Κέρκυρας.

Must Read
Must Read: Στην 10άδα των ισχυρότερων της ναυτιλίας παγκοσμίως ο Βαγγέλης Μαρινάκης – Ποια Eλληνίδα τον περνάει

Στην 10άδα των ισχυρότερων της ναυτιλίας παγκοσμίως ο Βαγγέλης Μαρινάκης – Ποια Eλληνίδα τον περνάει

Στην κορυφή της κατάταξης βρίσκεται ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ.

Must Read
Must Read: Ο Έλληνας που τόλμησε να σταθεί απέναντι στους μεγαλύτερους επιστήμονες της εποχής του

Ο Έλληνας που τόλμησε να σταθεί απέναντι στους μεγαλύτερους επιστήμονες της εποχής του

Ο Κοσμάς Μπαλάνος στάθηκε απέναντι στην ευρωπαϊκή επιστήμη για να υπερασπιστεί τη γνώση όπως την πίστευε και πλήρωσε το τίμημα μιας εποχής που άλλαζε

Must Read
Must Read: Ποιος ήταν ο Φώτιος Πανάς, ο Έλληνας που έφτιαξε από το μηδέν τη γαλλική οφθαλμολογία και έγινε θρύλος στο Παρίσι

Ποιος ήταν ο Φώτιος Πανάς, ο Έλληνας που έφτιαξε από το μηδέν τη γαλλική οφθαλμολογία και έγινε θρύλος στο Παρίσι

Γεννήθηκε στην Κεφαλονιά και κατέληξε να αλλάξει για πάντα την ιατρική στο Παρίσι

Must Read