EXTRATIME

Η ταινία που έσπασε το ρεκόρ του Μεθύστακα, έβαλε τη Βλαχοπούλου στην κορυφή και έκανε μόδα το μιούζικαλ

Με τη Ρένα Βλαχοπούλου να λάμπει και τον Ζαμπέτα να παίζει μπουζούκι επί σκηνής, το «Κάτι να καίει» έσπασε ταμεία και έβαλε για πάντα το ελληνικό μιούζικαλ στο πάνθεον του κινηματογράφου.
Η ταινία που έσπασε το ρεκόρ του Μεθύστακα, έβαλε τη Βλαχοπούλου στην κορυφή και έκανε μόδα το μιούζικαλ

Το 1964, ο ελληνικός κινηματογράφος άλλαξε για πάντα. Μια ταινία έσπασε όλα τα ταμεία, καταρρίπτοντας ρεκόρ που κρατούσαν από τη δεκαετία του ’50. Ήταν το «Κάτι να καίει» του Γιάννη Δαλιανίδη. Όχι μόνο έγινε η πιο εμπορική της χρονιάς, αλλά κατάφερε κάτι πολύ σπάνιο: να μεταμορφώσει την ίδια τη μορφή του ελληνικού σινεμά. Ήταν η πρώτη ελληνική ταινία μεγάλου μήκους που γυρίστηκε σε σινεμασκόπ και έγχρωμη, με γυρίσματα σε Θεσσαλονίκη, Τέμπη και Αθήνα.

Το φιλμ ήρθε να αντικαταστήσει τη μελαγχολία του «Μεθύστακα» με χορό, τραγούδι, και χιούμορ. Έκανε πάνω από 660.000 εισιτήρια και έφερε στο προσκήνιο έναν θίασο από αστέρες που έμελλε να γίνουν εμβληματικοί. Ο Ντίνος Ηλιόπουλος, η Ρένα Βλαχοπούλου, η Μάρθα Καραγιάννη, ο Κώστας Βουτσάς, η νεοφερμένη Έλενα Ναθαναήλ, όλοι τους μετατράπηκαν σε πρόσωπα που θα αγαπηθούν από γενιές θεατών. Η Ρένα Βλαχοπούλου, ειδικά, μπήκε οριστικά στο πάνθεον του ελληνικού σινεμά, ισάξια της Αλίκης και της Ζωής.

Η ταινία δεν ήταν απλώς μουσικοχορευτική. Ήταν ένα καλειδοσκόπιο λαϊκού πολιτισμού, γεμάτο σπιρτάδα, σκηνές σε θέατρα, τραγούδια με μπουζούκι και ντουμπλαρισμένα ντουέτα, μια Αθήνα που χαμογελούσε και μια Θεσσαλονίκη που έλαμπε. Στο πλευρό των πρωταγωνιστών εμφανίστηκε και ο Γιώργος Ζαμπέτας, παίζοντας μπουζούκι και τραγουδώντας επί σκηνής, φέρνοντας τον ήχο του δρόμου στο σαλόνι του σινεμά.

Από την ταινία αυτή, έμειναν φράσεις όπως το αθάνατο «Φσσστ Μπόινγκ» του Βουτσά, που μετατράπηκε σε φράση-σήμα κατατεθέν μιας εποχής. Το σενάριο ισορροπούσε ανάμεσα στην κωμωδία και τη σάτιρα, φέρνοντας την Ελλάδα της δεκαετίας του ’60 μπροστά στην κάμερα με γοητεία και χιούμορ. Η ιστορία είχε τα πάντα: έρωτες, παρεξηγήσεις, κληρονομιές, θέατρα και ανατροπές.

Το «Κάτι να καίει» δεν ήταν απλώς η μεγαλύτερη επιτυχία του Δαλιανίδη — ήταν το έργο που καθιέρωσε το ελληνικό μιούζικαλ ως λατρεμένο είδος. Οι επιρροές από το West Side Story και την επιθεώρηση ήταν εμφανείς, αλλά με έναν καθαρά ελληνικό τρόπο, γεμάτο μπουζούκια, λατέρνες και μεσογειακό πάθος. Η τεχνική αρτιότητα και το φρέσκο μοντάζ συνέβαλαν στο να θεωρείται ακόμα και σήμερα ως μια από τις πιο καλοδουλεμένες παραγωγές της Φίνος Φιλμ.

Πολλά χρόνια μετά, η ταινία κυκλοφόρησε σε DVD, αναβιώνοντας τη μαγεία της για μια νέα γενιά θεατών. Μα κάθε φορά που παίζεται στην τηλεόραση ή ανεβαίνει σε θεματικά αφιερώματα, είναι σαν να επιστρέφουμε σε μια Ελλάδα που ήθελε να τραγουδάει. Και αυτό το κατάφερε πρώτη μια γυναίκα που έλεγε τις ατάκες της με μάτια που γελούσαν: η Ρένα.

Γρηγόρης Κεντητός

Γράφω για πράγματα που με συναρπάζουν, αλλά φροντίζω πάντα να τα ερευνώ σαν να τα μελετούσα για πρώτη φορά. Αναζητώ τη σύνδεση ανάμεσα στο χθες και το σήμερα, το ανθρώπινο μέσα στο ακαδημαϊκό, και τη γνώση που μπορεί να μεταφερθεί με τρόπο απλό, ακριβή και ζωντανό. Είτε πρόκειται για έναν αρχαίο πόλεμο είτε για ένα φαινόμενο της εποχής μας, στηρίζομαι πάντα σε πρωτογενές υλικό, πραγματικές πηγές και σοβαρή τεκμηρίωση. Θέλω κάθε κείμενο να αξίζει τον χρόνο του αναγνώστη — και τον δικό μου.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
ExtraTime: Ο Βασίλης Σκουλάς τραγουδά Ποντιακά κάλαντα στα… Ανώγεια

Ο Βασίλης Σκουλάς τραγουδά Ποντιακά κάλαντα στα… Ανώγεια

(ΑΚΟΥΣΤΕ) Ενώνει την Κρήτη με τον Πόντο με τον δικό του ξεχωριστό πανελλαδικό τρόπο.

ExtraTime
Κοινωνία: Σε αυτές τις γιορτές ας κάνουμε «γούρι» μας την ελεημοσύνη

Σε αυτές τις γιορτές ας κάνουμε «γούρι» μας την ελεημοσύνη

Αντί να κρεμάσουμε γούρια στην πόρτα να «κρεμάσουμε» την απροθυμία μας για πράξεις αγάπης - Η ελεημοσύνη είναι το μόνο «γούρι» που δεν σπάει ποτέ

Κοινωνία
Ελευθέριος Ανδρώνης: Χριστούγεννα: Το μόνο ατίμητο δώρο για όλους μας είναι η Γέννηση του Σωτήρα Χριστού

Χριστούγεννα: Το μόνο ατίμητο δώρο για όλους μας είναι η Γέννηση του Σωτήρα Χριστού

Χρυσό, λίβανο και σμύρνα Του προσφέραμε κι εκείνος μας ανταπέδωσε τη Βασιλεία των Ουρανών - Η Βηθλεέμ άνοιξε τη νέα Εδέμ

Ελευθέριος Ανδρώνης
ExtraTime: Η Μύκονος… αλλιώς: Ανακαλύψτε ένα «διαφορετικό» νησί

Η Μύκονος… αλλιώς: Ανακαλύψτε ένα «διαφορετικό» νησί

Να ξέρετε πως δεν ταιριάζει μόνο το καλοκαίρι στη Μύκονο. Και οι άλλες εποχές, ακόμη κι ο χειμώνας, της πάνε!

ExtraTime
ExtraTime: Μια μαγική «Μαλαγουζιά» που αξίζει να δοκιμάσετε

Μια μαγική «Μαλαγουζιά» που αξίζει να δοκιμάσετε

Μια απρόσμενη βιβλιοπαρουσίαση στην Πύδνα Πιερίας με έφερε σε επαφή με ένα μοναδικό κρασί και τους ξεχωριστούς δημιουργούς του.

ExtraTime
Ελευθέριος Ανδρώνης: Γαλάτσι: Street party στον Άγιο Ανδρέα – «Δεν είναι πρώτη φορά» είπε ο Δούκας και αυτό ακριβώς είναι το πρόβλημα

Γαλάτσι: Street party στον Άγιο Ανδρέα – «Δεν είναι πρώτη φορά» είπε ο Δούκας και αυτό ακριβώς είναι το πρόβλημα

Όταν βλέπουμε ανάρμοστες εκδηλώσεις να γίνονται ακόμα και εντός των ναών, περιμένουμε να τους σεβαστεί ο κάθε «άνιωθος» Δήμαρχος;

Ελευθέριος Ανδρώνης
VIRAL: Τι είναι οι λάμψεις που βλέπεις όταν είσαι στον ηλεκτρικό; Είναι εκρήξεις ή κάτι άλλο;

Τι είναι οι λάμψεις που βλέπεις όταν είσαι στον ηλεκτρικό; Είναι εκρήξεις ή κάτι άλλο;

Ένα βίντεο μέσα από συρμό του ηλεκτρικού προκάλεσε ανησυχία λόγω έντονων λαμψών. Δεν πρόκειται για εκρήξεις αλλά για ένα συνηθισμένο φαινόμενο.

VIRAL
Κοινωνία: Ο K.Ανεστίδης απαντά για τις φερόμενες παράνομες επιδοτήσεις: «Με πήραν 50 τηλέφωνα από το Μαξίμου – Συκοφαντούν τον αγώνα των αγροτών»

Ο K.Ανεστίδης απαντά για τις φερόμενες παράνομες επιδοτήσεις: «Με πήραν 50 τηλέφωνα από το Μαξίμου – Συκοφαντούν τον αγώνα των αγροτών»

«Όταν είδαν ότι δεν τσιμπάω, σου λέει τώρα θα τον θάψουμε - Με κατηγορούν γιατί λέω αλήθειες ενώ είμαι νεοδημοκράτης απ' τα γεννοφάσκια μου»

Κοινωνία
Κοινωνία: Αλγεινή εντύπωση προκαλεί ο «συστημένος» έλεγχος της ΑΑΔΕ στον Σύλλογο Τεμπών – Καρυστιανού: Έγινε για εκφοβισμό και για να μάθουν με ποιους συνεργαζόμαστε

Αλγεινή εντύπωση προκαλεί ο «συστημένος» έλεγχος της ΑΑΔΕ στον Σύλλογο Τεμπών – Καρυστιανού: Έγινε για εκφοβισμό και για να μάθουν με ποιους συνεργαζόμαστε

Φορολογικό «ντου» σε συγγενείς των Τεμπών και αγρότες - Η έφοδος της ΑΑΔΕ έγινε λίγο αφότου η Μ.Καρυστιανού προανήγγειλε νέο πολιτικό κίνημα

Κοινωνία