EXTRATIME

Έφτιαξε λιγότερους από 50 πίνακες. Ούτε ένας δεν πουλήθηκε όσο ζούσε. Τώρα τους φυλάνε σαν θησαυρούς.

Έζησε φτωχός, πέθανε άγνωστος, δεν πούλησε ούτε έναν πίνακα. Και όμως, 200 χρόνια μετά, θεωρείται ιδιοφυΐα.
Έφτιαξε λιγότερους από 50 πίνακες. Ούτε ένας δεν πουλήθηκε όσο ζούσε. Τώρα τους φυλάνε σαν θησαυρούς.

Κανείς δεν ήξερε ότι μέσα σε εκείνο το μικρό δωμάτιο στο Ντελφτ, ένας ήσυχος άντρας ζωγράφιζε το φως όπως δεν το είχε ζωγραφίσει κανείς. Ο Γιοχάνες Βερμέερ δεν έκανε σκίτσα, δεν δίδαξε μαθητές, δεν άφησε σχολή. Απλώς ζωγράφιζε. Με ακριβά χρώματα, με εξαντλητική ακρίβεια, με σιωπή. Οι πίνακές του έμειναν σχεδόν όλοι μέσα στην ίδια πόλη. Δεν πουλήθηκαν, δεν ταξίδεψαν, δεν αναγνωρίστηκαν. Ήταν σαν να μην υπήρξε ποτέ.

Ζούσε με τη γυναίκα του και τα δεκαπέντε παιδιά τους στο σπίτι της πεθεράς του. Εκεί είχε το εργαστήριό του, ένα δωμάτιο με παράθυρο στα αριστερά. Εκείνη ζωγράφιζε, γεννούσε, και ζούσαν όλοι με χρέη. Όταν η αγορά τέχνης κατέρρευσε με τον πόλεμο του 1672, ο Βερμέερ «έπεσε σε φρενίτιδα», λέει η γυναίκα του. Μέσα σε ενάμιση 24ωρο πέθανε. Δεν άφησε πίσω του χρήματα, μόνο πίνακες. Και ένα φορτωμένο σπίτι.

Ένας φούρναρης είχε μερικούς πίνακές του ως ενέχυρα για τα ψωμιά που τους έδινε. Η χήρα του Βερμέερ τού πούλησε άλλους δύο για να ξεχρεώσει. Τα έργα του βγήκαν στο σφυρί. Κανείς δεν τα ήθελε. Ούτε καν τον ανέφεραν στα βιβλία της εποχής. Σιγή.

Δύο αιώνες μετά, ένας Γάλλος, ο Θεόφιλος Θορέ-Μπίργκερ, τρελαίνεται με έναν πίνακα που βλέπει και αρχίζει να ψάχνει ποιος τον ζωγράφισε. Βρίσκει το όνομα Vermeer. Ξεκινάει μανιαστικά να τον αναστήσει. Δημοσιεύει άρθρα, φτιάχνει κατάλογο με πάνω από 70 έργα (πολλά λάθος), και ξαφνικά, το φάντασμα του Βερμέερ επιστρέφει στην ιστορία της τέχνης.

Σήμερα, γνωρίζουμε μόλις 34 έργα του. Κανένα δεν μπορεί να αγοραστεί. Είναι όλα σε μουσεία ή συλλογές που δεν τα δανείζουν σχεδόν ποτέ. Η έκθεση του 2023 στο Rijksmuseum που συγκέντρωσε 28 από αυτά, θεωρήθηκε θαύμα. 650.000 άνθρωποι έκλεισαν εισιτήρια μήνες πριν, για να δουν τα έργα ενός ζωγράφου που όσο ζούσε δεν πούλησε ούτε έναν.

Οι πίνακές του μοιάζουν με στιγμές παγωμένες στο χρόνο. Δεν υπάρχει δράμα, ούτε αφήγηση. Υπάρχει απλώς φως. Ένα φως που γλιστράει σε ένα ποτήρι, που στέκεται στα χέρια μιας υπηρέτριας, που κρύβεται πίσω από μια κουρτίνα. Σαν να βλέπεις τον Θεό να ψιθυρίζει σ’ ένα δωμάτιο. Και όμως, ο άνθρωπος που τα ζωγράφισε αυτά πέθανε με δάνεια, ξεχασμένος.

Κάποιοι λένε πως δούλευε με φακούς ή με κάμερα ομπσκούρα. Άλλοι πως είχε απλώς μάτι εξωπραγματικό. Κανείς δεν ξέρει. Δεν άφησε πίσω του ούτε ένα σχέδιο. Μόνο έργα. Όχι πολλά. Αλλά τόσο σπάνια, που σήμερα τα φυλάνε σαν θησαυρούς.

Γρηγόρης Κεντητός

Γράφω για πράγματα που με συναρπάζουν, αλλά φροντίζω πάντα να τα ερευνώ σαν να τα μελετούσα για πρώτη φορά. Αναζητώ τη σύνδεση ανάμεσα στο χθες και το σήμερα, το ανθρώπινο μέσα στο ακαδημαϊκό, και τη γνώση που μπορεί να μεταφερθεί με τρόπο απλό, ακριβή και ζωντανό. Είτε πρόκειται για έναν αρχαίο πόλεμο είτε για ένα φαινόμενο της εποχής μας, στηρίζομαι πάντα σε πρωτογενές υλικό, πραγματικές πηγές και σοβαρή τεκμηρίωση. Θέλω κάθε κείμενο να αξίζει τον χρόνο του αναγνώστη — και τον δικό μου.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
ExtraTime: Η Μύκονος… αλλιώς: Ανακαλύψτε ένα «διαφορετικό» νησί

Η Μύκονος… αλλιώς: Ανακαλύψτε ένα «διαφορετικό» νησί

Να ξέρετε πως δεν ταιριάζει μόνο το καλοκαίρι στη Μύκονο. Και οι άλλες εποχές, ακόμη κι ο χειμώνας, της πάνε!

ExtraTime
ExtraTime: Μια μαγική «Μαλαγουζιά» που αξίζει να δοκιμάσετε

Μια μαγική «Μαλαγουζιά» που αξίζει να δοκιμάσετε

Μια απρόσμενη βιβλιοπαρουσίαση στην Πύδνα Πιερίας με έφερε σε επαφή με ένα μοναδικό κρασί και τους ξεχωριστούς δημιουργούς του.

ExtraTime
Ελευθέριος Ανδρώνης: Γαλάτσι: Street party στον Άγιο Ανδρέα – «Δεν είναι πρώτη φορά» είπε ο Δούκας και αυτό ακριβώς είναι το πρόβλημα

Γαλάτσι: Street party στον Άγιο Ανδρέα – «Δεν είναι πρώτη φορά» είπε ο Δούκας και αυτό ακριβώς είναι το πρόβλημα

Όταν βλέπουμε ανάρμοστες εκδηλώσεις να γίνονται ακόμα και εντός των ναών, περιμένουμε να τους σεβαστεί ο κάθε «άνιωθος» Δήμαρχος;

Ελευθέριος Ανδρώνης
VIRAL: Τι είναι οι λάμψεις που βλέπεις όταν είσαι στον ηλεκτρικό; Είναι εκρήξεις ή κάτι άλλο;

Τι είναι οι λάμψεις που βλέπεις όταν είσαι στον ηλεκτρικό; Είναι εκρήξεις ή κάτι άλλο;

Ένα βίντεο μέσα από συρμό του ηλεκτρικού προκάλεσε ανησυχία λόγω έντονων λαμψών. Δεν πρόκειται για εκρήξεις αλλά για ένα συνηθισμένο φαινόμενο.

VIRAL
Κοινωνία: Ο K.Ανεστίδης απαντά για τις φερόμενες παράνομες επιδοτήσεις: «Με πήραν 50 τηλέφωνα από το Μαξίμου – Συκοφαντούν τον αγώνα των αγροτών»

Ο K.Ανεστίδης απαντά για τις φερόμενες παράνομες επιδοτήσεις: «Με πήραν 50 τηλέφωνα από το Μαξίμου – Συκοφαντούν τον αγώνα των αγροτών»

«Όταν είδαν ότι δεν τσιμπάω, σου λέει τώρα θα τον θάψουμε - Με κατηγορούν γιατί λέω αλήθειες ενώ είμαι νεοδημοκράτης απ' τα γεννοφάσκια μου»

Κοινωνία
Κοινωνία: Αλγεινή εντύπωση προκαλεί ο «συστημένος» έλεγχος της ΑΑΔΕ στον Σύλλογο Τεμπών – Καρυστιανού: Έγινε για εκφοβισμό και για να μάθουν με ποιους συνεργαζόμαστε

Αλγεινή εντύπωση προκαλεί ο «συστημένος» έλεγχος της ΑΑΔΕ στον Σύλλογο Τεμπών – Καρυστιανού: Έγινε για εκφοβισμό και για να μάθουν με ποιους συνεργαζόμαστε

Φορολογικό «ντου» σε συγγενείς των Τεμπών και αγρότες - Η έφοδος της ΑΑΔΕ έγινε λίγο αφότου η Μ.Καρυστιανού προανήγγειλε νέο πολιτικό κίνημα

Κοινωνία
ExtraTime: Η Εκκλησία που βρίσκεται στην Αρκαδία και έγινε γνωστή ως μια από τις πιο ασυνήθιστες εκκλησίες στην Ελλάδα

Η Εκκλησία που βρίσκεται στην Αρκαδία και έγινε γνωστή ως μια από τις πιο ασυνήθιστες εκκλησίες στην Ελλάδα

Στη Μαντίνεια Αρκαδίας υπάρχει μια εκκλησία που δεν μοιάζει με καμία άλλη. Η Αγία Φωτεινή έγινε γνωστή σε όλη την Ελλάδα για την αρχιτεκτονική και την ιδιαίτερη ιστορία της.

ExtraTime
ExtraTime: Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά και Φώτα με τον Βασίλη Σκουλά στη «Ντελίνα»

Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά και Φώτα με τον Βασίλη Σκουλά στη «Ντελίνα»

Πολλές ακόμη εκδηλώσεις στον ίδιο «πολυχώρο» με ξεχωριστούς καλλιτέχνες. Δείτε το αναλυτικό πρόγραμμα.

ExtraTime
Ελευθέριος Ανδρώνης: Οι ρόδες των τρακτέρ τράνταξαν τις Βρυξέλλες: Η πανευρωπαϊκή αγροτιά φώναξε «όχι» στη συμφωνία θανάτου με τη Mercosur

Οι ρόδες των τρακτέρ τράνταξαν τις Βρυξέλλες: Η πανευρωπαϊκή αγροτιά φώναξε «όχι» στη συμφωνία θανάτου με τη Mercosur

Η ΕΕ διεξάγει πόλεμο στην ίδια της την παραγωγή - Πεδίο μάχης οι Βρυξέλλες για την επιβίωση των αγροτών και τη διατροφική αυτάρκεια όλων μας

Ελευθέριος Ανδρώνης