EXTRATIME

Ο Βασιλιάς που φορούσε τακούνια, καλσόν, περούκα και τιάρα, και έκανε πιρουέτες για να κυβερνήσει

Δεν κυβέρνησε με σπαθί, αλλά με πιρουέτες. Ο Λουδοβίκος ΙΔ΄ μετέτρεψε τη βασιλεία σε χορό και την αυλή σε θέατρο απόλυτης υπακοής.
Ο Βασιλιάς που φορούσε τακούνια, καλσόν, περούκα και τιάρα, και έκανε πιρουέτες για να κυβερνήσει

Δεν χρειάστηκε να σηκώσει σπαθί. Ο Λουδοβίκος ΙΔ΄ της Γαλλίας, ο μακροβιότερος μονάρχης στην ευρωπαϊκή ιστορία, ανέβηκε στον θρόνο παιδί και κυβέρνησε σαν θεός – κυριολεκτικά. Όχι μέσα από αίθουσες πολέμου ή αίματα, αλλά μέσα από θέατρα, σάλες, και σκηνές όπου ο ίδιος πρωταγωνιστούσε. Με τακούνια, μεταξωτά καλσόν, λευκή περούκα και τιάρα, έκανε πιρουέτες μπροστά σε μια αυλή που χειροκροτούσε. Κι εκεί, μέσα στον ιδρώτα του μπαλέτου, γινόταν αυτοκράτορας.

Ο νεαρός βασιλιάς δεν μεγάλωσε με στρατηγούς. Μεγάλωσε με χορογράφους. Στα 14 του, πρωταγωνίστησε στο «Ballet de la nuit» ως Απόλλωνας. Βγήκε στη σκηνή λουσμένος στο φως, ντυμένος σαν θεότητα, κι από τότε όλοι τον φώναζαν «Βασιλιά Ήλιο». Δεν ήταν παρατσούκλι. Ήταν πολιτική απόφαση. Ενσάρκωνε το φως, την αρμονία, την τάξη. Και το παλάτι, αντί για υπουργικό συμβούλιο, γέμιζε με ευγενείς που χόρευαν γύρω του για να κερδίσουν την εύνοιά του.

Ο ίδιος χόρεψε 80 διαφορετικούς ρόλους σε περισσότερα από 40 μπαλέτα. Δεν έκανε ποτέ πίσω. Έκανε relevé, arabesque, και grand jeté με πειθαρχία στρατηγού και φιλοδοξία αυτοκράτορα. Κάθε χορευτική του εμφάνιση δεν ήταν παράσταση. Ήταν μήνυμα. Έδειχνε ότι το κέντρο του κόσμου βρισκόταν εκεί που πατούσε αυτός. Κι αν τον χειροκροτούσες αρκετά, ίσως σε άφηνε να ζήσεις κοντά στο φως του.

Το παλάτι των Βερσαλλιών δεν ήταν απλώς τόπος διαμονής. Ήταν σκηνή. Ένα σκηνικό όπου η αριστοκρατία ήταν μόνιμα απασχολημένη με ενδυματολογικούς κώδικες, πρόβες, εθιμοτυπίες και τελετουργίες. Όσο χόρευαν γύρω του, κανείς δεν είχε χρόνο να συνωμοτήσει. Είχαν άλλωστε να μάθουν βήματα. Στις παραστάσεις του, εκείνος δεν έπαιζε τον βασιλιά. Ήταν ο βασιλιάς. Ο Απόλλωνας. Ο Ήλιος. Ο Νόμος.

Η απολυταρχία του δεν βασίστηκε στον τρόμο. Βασίστηκε στην γοητεία, στο θέαμα, στο ότι όλοι ήθελαν να είναι μέρος της αυλής του, κοντά στη λάμψη, κοντά στο φως. Έτσι κυβερνούσε. Με καλσόν, με τακούνια, με βήματα χορού και βλέμμα σταθερό σαν στρατηγός εν ώρα μάχης. Και έτσι έμεινε στην ιστορία. Όχι μόνο ως βασιλιάς. Αλλά ως ο άνθρωπος που χόρεψε τον θρόνο του μέχρι το τελευταίο του χειροκρότημα.

Γρηγόρης Κεντητός

Γράφω για πράγματα που με συναρπάζουν, αλλά φροντίζω πάντα να τα ερευνώ σαν να τα μελετούσα για πρώτη φορά. Αναζητώ τη σύνδεση ανάμεσα στο χθες και το σήμερα, το ανθρώπινο μέσα στο ακαδημαϊκό, και τη γνώση που μπορεί να μεταφερθεί με τρόπο απλό, ακριβή και ζωντανό. Είτε πρόκειται για έναν αρχαίο πόλεμο είτε για ένα φαινόμενο της εποχής μας, στηρίζομαι πάντα σε πρωτογενές υλικό, πραγματικές πηγές και σοβαρή τεκμηρίωση. Θέλω κάθε κείμενο να αξίζει τον χρόνο του αναγνώστη — και τον δικό μου.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
ExtraTime: Μια μαγική «Μαλαγουζιά» που αξίζει να δοκιμάσετε

Μια μαγική «Μαλαγουζιά» που αξίζει να δοκιμάσετε

Μια απρόσμενη βιβλιοπαρουσίαση στην Πύδνα Πιερίας με έφερε σε επαφή με ένα μοναδικό κρασί και τους ξεχωριστούς δημιουργούς του.

ExtraTime
Ελευθέριος Ανδρώνης: Γαλάτσι: Street party στον Άγιο Ανδρέα – «Δεν είναι πρώτη φορά» είπε ο Δούκας και αυτό ακριβώς είναι το πρόβλημα

Γαλάτσι: Street party στον Άγιο Ανδρέα – «Δεν είναι πρώτη φορά» είπε ο Δούκας και αυτό ακριβώς είναι το πρόβλημα

Όταν βλέπουμε ανάρμοστες εκδηλώσεις να γίνονται ακόμα και εντός των ναών, περιμένουμε να τους σεβαστεί ο κάθε «άνιωθος» Δήμαρχος;

Ελευθέριος Ανδρώνης
VIRAL: Τι είναι οι λάμψεις που βλέπεις όταν είσαι στον ηλεκτρικό; Είναι εκρήξεις ή κάτι άλλο;

Τι είναι οι λάμψεις που βλέπεις όταν είσαι στον ηλεκτρικό; Είναι εκρήξεις ή κάτι άλλο;

Ένα βίντεο μέσα από συρμό του ηλεκτρικού προκάλεσε ανησυχία λόγω έντονων λαμψών. Δεν πρόκειται για εκρήξεις αλλά για ένα συνηθισμένο φαινόμενο.

VIRAL
Κοινωνία: Ο K.Ανεστίδης απαντά για τις φερόμενες παράνομες επιδοτήσεις: «Με πήραν 50 τηλέφωνα από το Μαξίμου – Συκοφαντούν τον αγώνα των αγροτών»

Ο K.Ανεστίδης απαντά για τις φερόμενες παράνομες επιδοτήσεις: «Με πήραν 50 τηλέφωνα από το Μαξίμου – Συκοφαντούν τον αγώνα των αγροτών»

«Όταν είδαν ότι δεν τσιμπάω, σου λέει τώρα θα τον θάψουμε - Με κατηγορούν γιατί λέω αλήθειες ενώ είμαι νεοδημοκράτης απ' τα γεννοφάσκια μου»

Κοινωνία
Κοινωνία: Αλγεινή εντύπωση προκαλεί ο «συστημένος» έλεγχος της ΑΑΔΕ στον Σύλλογο Τεμπών – Καρυστιανού: Έγινε για εκφοβισμό και για να μάθουν με ποιους συνεργαζόμαστε

Αλγεινή εντύπωση προκαλεί ο «συστημένος» έλεγχος της ΑΑΔΕ στον Σύλλογο Τεμπών – Καρυστιανού: Έγινε για εκφοβισμό και για να μάθουν με ποιους συνεργαζόμαστε

Φορολογικό «ντου» σε συγγενείς των Τεμπών και αγρότες - Η έφοδος της ΑΑΔΕ έγινε λίγο αφότου η Μ.Καρυστιανού προανήγγειλε νέο πολιτικό κίνημα

Κοινωνία
ExtraTime: Η Εκκλησία που βρίσκεται στην Αρκαδία και έγινε γνωστή ως μια από τις πιο ασυνήθιστες εκκλησίες στην Ελλάδα

Η Εκκλησία που βρίσκεται στην Αρκαδία και έγινε γνωστή ως μια από τις πιο ασυνήθιστες εκκλησίες στην Ελλάδα

Στη Μαντίνεια Αρκαδίας υπάρχει μια εκκλησία που δεν μοιάζει με καμία άλλη. Η Αγία Φωτεινή έγινε γνωστή σε όλη την Ελλάδα για την αρχιτεκτονική και την ιδιαίτερη ιστορία της.

ExtraTime
ExtraTime: Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά και Φώτα με τον Βασίλη Σκουλά στη «Ντελίνα»

Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά και Φώτα με τον Βασίλη Σκουλά στη «Ντελίνα»

Πολλές ακόμη εκδηλώσεις στον ίδιο «πολυχώρο» με ξεχωριστούς καλλιτέχνες. Δείτε το αναλυτικό πρόγραμμα.

ExtraTime
Ελευθέριος Ανδρώνης: Οι ρόδες των τρακτέρ τράνταξαν τις Βρυξέλλες: Η πανευρωπαϊκή αγροτιά φώναξε «όχι» στη συμφωνία θανάτου με τη Mercosur

Οι ρόδες των τρακτέρ τράνταξαν τις Βρυξέλλες: Η πανευρωπαϊκή αγροτιά φώναξε «όχι» στη συμφωνία θανάτου με τη Mercosur

Η ΕΕ διεξάγει πόλεμο στην ίδια της την παραγωγή - Πεδίο μάχης οι Βρυξέλλες για την επιβίωση των αγροτών και τη διατροφική αυτάρκεια όλων μας

Ελευθέριος Ανδρώνης
Κοινωνία: Βγαίνει και από πάνω ο Βορίδης απειλώντας τους αγρότες: «Με το “δεν μιλάω” στο τέλος δεν θα πάρει κανείς τίποτα»

Βγαίνει και από πάνω ο Βορίδης απειλώντας τους αγρότες: «Με το “δεν μιλάω” στο τέλος δεν θα πάρει κανείς τίποτα»

Αντί να απολογηθεί για την ασυδοσία των «φραπέδων», ο Μάκης Βορίδης προκαλεί κι από πάνω τους φτωχοποιημένους αγρότες

Κοινωνία