EXTRATIME

Άρχισε να ζωγραφίζει στα 76 της γιατί πονούσαν τα χέρια της. Στα 101, ήταν θρύλος της παγκόσμιας τέχνης με έργα που πουλήθηκαν για εκατομμύρια.

Η Grandma Moses ξεκίνησε να ζωγραφίζει όταν δεν μπορούσε πια να κεντάει. Κανείς δεν φανταζόταν ότι στα 101 της θα είχε γίνει παγκόσμιο φαινόμενο.
Άρχισε να ζωγραφίζει στα 76 της γιατί πονούσαν τα χέρια της. Στα 101, ήταν θρύλος της παγκόσμιας τέχνης με έργα που πουλήθηκαν για εκατομμύρια.

Όταν γεννήθηκε το 1860, στην καρδιά της Νέας Υόρκης, η Anna Mary Robertson ήταν ένα από τα δέκα παιδιά ενός φτωχού αγρότη. Της άρεσε να ζωγραφίζει, αλλά οι καιροί δεν σήκωναν καλλιτεχνίες. Της έλεγαν πως υπάρχουν πιο σοβαρά πράγματα για μια γυναίκα: να φροντίσει παιδιά, να δουλεύει στα χωράφια, να μαγειρεύει για άντρες. Κι εκείνη, υπάκουη, στα δώδεκά της άφησε το πατρικό της και πήγε να δουλέψει υπηρέτρια. Δεκαπέντε χρόνια καθάριζε για ξένους.

Στα 27 της παντρεύτηκε έναν αγρότη, τον Thomas Moses. Μαζί απέκτησαν δέκα παιδιά, από τα οποία μόνο τα πέντε έζησαν. Δούλευαν σε αγροκτήματα, πρώτα στη Βιρτζίνια και μετά πάλι πίσω, στο Eagle Bridge. Όταν ο Thomas πέθανε το 1927, η Anna έμεινε μόνη, κουρασμένη, με αρθρίτιδα και χρόνια στα μαλλιά της. Δεν είχε ούτε δουλειά ούτε υποχρεώσεις πια. Έπρεπε να βρει τρόπο να περάσει τον χρόνο.

Ξεκίνησε να φτιάχνει μικρά κεντήματα, εικόνες της παλιάς αγροτικής ζωής, έτσι όπως τη θυμόταν. Όταν τα δάχτυλά της δεν άντεχαν πια το βελόνι, η αδερφή της τής είπε να ξαναδοκιμάσει κάτι παλιό: τη ζωγραφική. Έτσι, στα 76 της, αγόρασε καμβάδες και πινέλα και άρχισε να ζωγραφίζει. Όχι για να πουλήσει. Αλλά για να «θυμούνται οι άνθρωποι πώς ήταν κάποτε».

Οι πρώτοι πίνακές της πωλούνταν σε ένα μικρό μαγαζί του χωριού, για 2 με 5 δολάρια. Μέχρι που το 1939, ένας περαστικός συλλέκτης τέχνης, ο Louis Caldor, είδε τα έργα της, εντυπωσιάστηκε από την αθωότητα και τη λαϊκή τους δύναμη, και αγόρασε ό,τι υπήρχε. Λίγους μήνες μετά, τρεις από αυτούς τους πίνακες εκτέθηκαν στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης. Η γιαγιά με τα απλά ρούχα και το ταπεινό σπίτι έγινε φαινόμενο.

Την είπαν Grandma Moses και ο κόσμος την λάτρεψε. Το «αφελές» της ύφος, γεμάτο με τοπία της Νέας Αγγλίας, λιομαζώματα, σπιτικά πανηγύρια, παιδιά και χιόνια, έγινε σύμβολο μιας Αμερικής που χανόταν. Έκανε πάνω από 150 ατομικές εκθέσεις. Ζωγράφισε περισσότερους από 2.000 πίνακες. Πήρε βραβεία, έδωσε συνεντεύξεις, μπήκε στο εξώφυλλο του Life και τιμήθηκε με δύο τιμητικά διδακτορικά. Και δεν σταμάτησε να ζωγραφίζει ούτε μια μέρα.

Όταν πέθανε το 1961, στα 101 της χρόνια, είχε γίνει κάτι που ποτέ δεν της επέτρεψαν όταν ήταν παιδί: ζωγράφος. Το έργο της “Sugaring Off” πουλήθηκε το 2006 για 1,2 εκατομμύρια δολάρια. Η γυναίκα που όλοι είχαν ξεγράψει, είχε τελικά ζωγραφίσει τον κόσμο όπως εκείνη ήθελε να τον θυμάται — και να τον δείξει.

Γρηγόρης Κεντητός

Γράφω για πράγματα που με συναρπάζουν, αλλά φροντίζω πάντα να τα ερευνώ σαν να τα μελετούσα για πρώτη φορά. Αναζητώ τη σύνδεση ανάμεσα στο χθες και το σήμερα, το ανθρώπινο μέσα στο ακαδημαϊκό, και τη γνώση που μπορεί να μεταφερθεί με τρόπο απλό, ακριβή και ζωντανό. Είτε πρόκειται για έναν αρχαίο πόλεμο είτε για ένα φαινόμενο της εποχής μας, στηρίζομαι πάντα σε πρωτογενές υλικό, πραγματικές πηγές και σοβαρή τεκμηρίωση. Θέλω κάθε κείμενο να αξίζει τον χρόνο του αναγνώστη — και τον δικό μου.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
ExtraTime: Η Μύκονος… αλλιώς: Ανακαλύψτε ένα «διαφορετικό» νησί

Η Μύκονος… αλλιώς: Ανακαλύψτε ένα «διαφορετικό» νησί

Να ξέρετε πως δεν ταιριάζει μόνο το καλοκαίρι στη Μύκονο. Και οι άλλες εποχές, ακόμη κι ο χειμώνας, της πάνε!

ExtraTime
ExtraTime: Μια μαγική «Μαλαγουζιά» που αξίζει να δοκιμάσετε

Μια μαγική «Μαλαγουζιά» που αξίζει να δοκιμάσετε

Μια απρόσμενη βιβλιοπαρουσίαση στην Πύδνα Πιερίας με έφερε σε επαφή με ένα μοναδικό κρασί και τους ξεχωριστούς δημιουργούς του.

ExtraTime
Ελευθέριος Ανδρώνης: Γαλάτσι: Street party στον Άγιο Ανδρέα – «Δεν είναι πρώτη φορά» είπε ο Δούκας και αυτό ακριβώς είναι το πρόβλημα

Γαλάτσι: Street party στον Άγιο Ανδρέα – «Δεν είναι πρώτη φορά» είπε ο Δούκας και αυτό ακριβώς είναι το πρόβλημα

Όταν βλέπουμε ανάρμοστες εκδηλώσεις να γίνονται ακόμα και εντός των ναών, περιμένουμε να τους σεβαστεί ο κάθε «άνιωθος» Δήμαρχος;

Ελευθέριος Ανδρώνης
VIRAL: Τι είναι οι λάμψεις που βλέπεις όταν είσαι στον ηλεκτρικό; Είναι εκρήξεις ή κάτι άλλο;

Τι είναι οι λάμψεις που βλέπεις όταν είσαι στον ηλεκτρικό; Είναι εκρήξεις ή κάτι άλλο;

Ένα βίντεο μέσα από συρμό του ηλεκτρικού προκάλεσε ανησυχία λόγω έντονων λαμψών. Δεν πρόκειται για εκρήξεις αλλά για ένα συνηθισμένο φαινόμενο.

VIRAL
Κοινωνία: Ο K.Ανεστίδης απαντά για τις φερόμενες παράνομες επιδοτήσεις: «Με πήραν 50 τηλέφωνα από το Μαξίμου – Συκοφαντούν τον αγώνα των αγροτών»

Ο K.Ανεστίδης απαντά για τις φερόμενες παράνομες επιδοτήσεις: «Με πήραν 50 τηλέφωνα από το Μαξίμου – Συκοφαντούν τον αγώνα των αγροτών»

«Όταν είδαν ότι δεν τσιμπάω, σου λέει τώρα θα τον θάψουμε - Με κατηγορούν γιατί λέω αλήθειες ενώ είμαι νεοδημοκράτης απ' τα γεννοφάσκια μου»

Κοινωνία
Κοινωνία: Αλγεινή εντύπωση προκαλεί ο «συστημένος» έλεγχος της ΑΑΔΕ στον Σύλλογο Τεμπών – Καρυστιανού: Έγινε για εκφοβισμό και για να μάθουν με ποιους συνεργαζόμαστε

Αλγεινή εντύπωση προκαλεί ο «συστημένος» έλεγχος της ΑΑΔΕ στον Σύλλογο Τεμπών – Καρυστιανού: Έγινε για εκφοβισμό και για να μάθουν με ποιους συνεργαζόμαστε

Φορολογικό «ντου» σε συγγενείς των Τεμπών και αγρότες - Η έφοδος της ΑΑΔΕ έγινε λίγο αφότου η Μ.Καρυστιανού προανήγγειλε νέο πολιτικό κίνημα

Κοινωνία
ExtraTime: Η Εκκλησία που βρίσκεται στην Αρκαδία και έγινε γνωστή ως μια από τις πιο ασυνήθιστες εκκλησίες στην Ελλάδα

Η Εκκλησία που βρίσκεται στην Αρκαδία και έγινε γνωστή ως μια από τις πιο ασυνήθιστες εκκλησίες στην Ελλάδα

Στη Μαντίνεια Αρκαδίας υπάρχει μια εκκλησία που δεν μοιάζει με καμία άλλη. Η Αγία Φωτεινή έγινε γνωστή σε όλη την Ελλάδα για την αρχιτεκτονική και την ιδιαίτερη ιστορία της.

ExtraTime
ExtraTime: Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά και Φώτα με τον Βασίλη Σκουλά στη «Ντελίνα»

Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά και Φώτα με τον Βασίλη Σκουλά στη «Ντελίνα»

Πολλές ακόμη εκδηλώσεις στον ίδιο «πολυχώρο» με ξεχωριστούς καλλιτέχνες. Δείτε το αναλυτικό πρόγραμμα.

ExtraTime
Ελευθέριος Ανδρώνης: Οι ρόδες των τρακτέρ τράνταξαν τις Βρυξέλλες: Η πανευρωπαϊκή αγροτιά φώναξε «όχι» στη συμφωνία θανάτου με τη Mercosur

Οι ρόδες των τρακτέρ τράνταξαν τις Βρυξέλλες: Η πανευρωπαϊκή αγροτιά φώναξε «όχι» στη συμφωνία θανάτου με τη Mercosur

Η ΕΕ διεξάγει πόλεμο στην ίδια της την παραγωγή - Πεδίο μάχης οι Βρυξέλλες για την επιβίωση των αγροτών και τη διατροφική αυτάρκεια όλων μας

Ελευθέριος Ανδρώνης