ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΑ

«Καλή τύχη και ο Θεός Μαζί σας»: Η κρίση στα Ίμια τελειώνει με τραγωδία (vid)

Ίμια: «Καλή τύχη και ο Θεός Μαζί σας». Η αρχή του τέλους. Μία ευχή που κατέληξε σε τραγωδία.
«Καλή τύχη και ο Θεός Μαζί σας»: Η κρίση στα Ίμια τελειώνει με τραγωδία (vid)

Ίμια: «Καλή τύχη και ο Θεός Μαζί σας». Η αρχή του τέλους. Μία ευχή που κατέληξε σε τραγωδία.

Ίμια: Υποπλοίαρχος Χριστόδουλος Καραθανάσης.

Υποπλοίαρχος Παναγιώτης Βλαχάκος.

Αρχικελευστής Έκτορας Γιαλοψός

Ο επίλογος σε μία κρίση τριών ημερών. Στα Ίμια.

Η ευχή ανήκει στον αρχηγό ΓΕΝ λίγο πριν από την απογείωση του μοιραίου ελικοπτέρου.

Το οποίο έπεσε στα νερά του Αιγαίου, με τους τρεις ήρωες να βρίσκουν τραγικό θάνατο. Το ελικόπτερο έπεσε μεταξύ των βραχονησίδων Πίτα και Καλόλιμνος την ώρα που επέστρεφε στη φρεγάτα «Ναυαρίνο».

Οι τρεις τους αποτελούν τα θύματα μιάς διαμάχης που παραλίγο να καταλήξει σε πόλεμο. Και που βαστάει ακόμη και σήμερα.

Στις 04:30 το ελικόπτερο του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού σηκώνεται από τη φρεγάτα «Ναυαρίνο», Οι καιρικές συνθήκες είναι άσχημες. Η αποστολή τους είναι να εξακριβώσουν αν Τούρκοι κομάντος αποβιβάστηκαν στη Μικρή Ίμια.

Είκοσι λεπτά αργότερα, το ελληνικό πλήρωμα αναφέρει πως εντόπισε περίπου 10 Τούρκους κομάντος με τη σημαία τους. Η εντολή είναι ρητή: «Να επιστρέψετε». Μόνο που αυτό δε συνέβη ποτέ. Στην τελευταία επικοινωνία το πλήρωμα αναφέρει βλάβη. Και….

Το χρονικό πριν την τραγωδία

Ίμια

25 Δεκεμβρίου 1995: Το τουρκικό φορτηγό πλοίο «Φιγκέν Ακάτ» προσαράζει σε αβαθή ύδατα κοντά στην Ανατολική Ίμια και εκπέμπει σήμα κινδύνου. Ο πλοίαρχός του αρνείται βοήθεια από το Λιμενικό, υποστηρίζοντας ότι βρισκόταν σε τουρκική περιοχή και ότι οι μόνες αρμόδιες είναι οι αρχές της χώρας του.

26 Δεκεμβρίου 1995: Το Λιμεναρχείο Καλύμνου ενημερώνει το Υπουργείο Εξωτερικών και αυτό με τη σειρά του το Τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών ότι αν δεν παρέμβει ρυμουλκό, το τουρκικό πλοίο θα κινδυνεύσει.

27 Δεκεμβρίου 1995: Το Τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών ενημερώνει την ελληνική πρεσβεία ότι, ανεξαρτήτως του ποιος θα ανελάμβανε τη διάσωση του πλοίου, υπήρχε θέμα γενικότερα με τις βραχονησίδες.

28 Δεκεμβρίου 1995: Δύο ελληνικά ρυμουλκά αποκολλούν το τουρκικό φορτηγό και το οδηγούν στο λιμάνι Κιουλούκ της Τουρκίας. Το πρωί της ίδιας μέρας ένα τουρκικό μαχητικό αεροσκάφος συντρίβεται στα ελληνικά χωρικά ύδατα, στην περιοχή της Λέσβου, ύστερα από εμπλοκή με ελληνικά μαχητικά. Με ελληνική βοήθεια, ο Τούρκος πιλότος διασώζεται.

29 Δεκεμβρίου 1995: Το Τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών εκμεταλλεύεται την κατάσταση και επιδίδει ρηματική διακοίνωση στο αντίστοιχο ελληνικό, στην οποία αναφέρεται ότι οι βραχονησίδες Ίμια είναι καταχωρισμένες στο κτηματολόγιο Μουγκλά του νομού Μπουντρούμ (Αλικαρνασσού) και ανήκουν στην Τουρκία.

9 Ιανουαρίου 1996: Το ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών απαντά με καθυστέρηση, απορρίπτοντας τη διακοίνωση.

15 Ιανουαρίου 1996: Παραιτείται ο πρωθυπουργός Ανδρέας Παπανδρέου, που νοσηλεύεται στο «Ωνάσειο».

19 Ιανουαρίου 1996: Η κοινοβουλευτική ομάδα του ΠΑΣΟΚ εκλέγει νέο πρωθυπουργό τον Κωνσταντίνο Σημίτη.

26 Ιανουαρίου 1996: Ο δήμαρχος Καλύμνου, Δημήτρης Διακομιχάλης, θορυβημένος από το γεγονός της αμφισβήτησης της ελληνικότητας των Ιμίων, υψώνει την ελληνική σημαία στο ένα νησί, συνοδευόμενος από τον αστυνομικό διευθυντή Καλύμνου, τον ιερέα και δύο κατοίκους του νησιού. Θα κατηγορηθεί αργότερα από τους συντρόφους του στο ΠΑΣΟΚ ότι ήταν αυτός που έριξε λάδι στη φωτιά

27 Ιανουαρίου 1996: Δύο δημοσιογράφοι της εφημερίδας «Χουριέτ» στη Σμύρνη, μεταβαίνουν με ελικόπτερο στη Μεγάλη Ίμια. Υποστέλλουν την ελληνική σημαία και υψώνουν την τουρκική. Η όλη επιχείρηση βιντεοσκοπείται και προβάλλεται από το τηλεοπτικό κανάλι της “Χουριέτ”, με τους Τούρκους να πανηγυρίζουν για την ελληνική αποτυχία.

28 Ιανουαρίου 1996: Το περιπολικό του Πολεμικού Ναυτικού “Αντωνίου” κατεβάζει την τουρκική σημαία και υψώνει την ελληνική. Το βράδυ, Έλληνες βατραχάνθρωποι αποβιβάζονται στη Μεγάλη Ίμια, χωρίς να γίνουν αντιληπτοί από τα παραπλέοντα, εκεί, τουρκικά πολεμικά. Η πολιτική εντολή προς τους Έλληνες στρατιωτικούς είναι να αποφευχθεί κάθε κλιμάκωση της ένταση.

29 Ιανουαρίου 1996: Ο νέος πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης, στις προγραμματικές του δηλώσεις στη Βουλή, στέλνει μήνυμα προς τη Τουρκία, ότι σε οποιαδήποτε πρόκληση η Ελλάδα θα αντιδράσει άμεσα και δυναμικά. Η πρωθυπουργός της Τουρκίας Τανσού Τσιλέρ ζητά διαπραγματεύσεις για το καθεστώς των βραχονησίδων του Αιγαίου. Τουρκικά πολεμικά παραβιάζουν τα ελληνικά χωρικά ύδατα και πλησιάζουν τα Ίμια. Γίνονται διαβήματα από την Ελλάδα σε Ε.Ε. και ΗΠΑ.

30 Ιανουαρίου 1996: Ο πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης έχει τηλεφωνική επικοινωνία με τον Αμερικανό πρόεδρο Μπιλ Κλίντον. Του εκφράζει την ελληνική θέση ότι η χώρα μας δεν επιθυμεί την ένταση, αλλά εφόσον προκληθεί θα αντιδράσει δυναμικά. Η κυβέρνηση δηλώνει έτοιμη να αποσύρει το άγημα, όχι όμως και την ελληνική σημαία. Στα Ίμια σπεύδουν τα πολεμικά πλοία «Ναυαρίνο» και «Θεμιστοκλής». Ο Τούρκος Υπουργός Εξωτερικών δηλώνει ότι υπάρχουν και άλλα νησιά του Αιγαίου με ασαφές νομικό καθεστώς και δεν αποδέχεται την ελληνική πρόταση (αποχώρηση του αγήματος, όχι και της σημαίας).

Η ατζέντα της ημέρας (31/1)

Απίθανες προσφορές και σούπερ πακέτα σε παιδικά περιοδικά και παραμύθια στο Magbox.gr.

Γιώργος Διπλοΐδης

Είμαι ο Γιώργος Διπλοΐδης και γεννήθηκα στην Θεσσαλονίκη. Σπούδασα αθλητική δημοσιογραφία και ψυχολογία αλλά με κέρδισε η πρώτη. Από μικρός ήμουν με μία μπάλα στο χέρι, έτσι αποφάσισα να πιάσω την... πένα. Έχω την ευτυχία να έχω την... αίσθηση κάθε μέσου, Ραδιόφωνο (Radio Sport 98.7, Libero 107.4, Fair Play 96.1, Radio North 98.0), Εφημερίδα (Σπορ του Βορρά, Goal News, Fair Play Arena Press), ιστοσελίδες (Sfina.gr, eurobasket.com) και τηλεόραση (4Ε Τηλεόραση, Βεργίνα). Στο ξεκίνημα της πορείας μου, πριν από 20χρόνια περίπου, άρχισα να πρωτοδιαβάζω το Sportime. To οποίο μου έκανε την τιμή να γράφω γι' αυτό λίγο καιρό πριν φύγει το 2020. Καλύπτω το αθλητικό ρεπορτάζ και την γενικότερη ειδησεογραφία, ενώ προσπαθώ να δίνω το... άρωμα των εξελίξεων από την πόλη μου.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
Ελληνοτουρκικά: Ελληνοτουρκικά: Γιατί οι Τούρκοι επενδυτές έρχονται στην Ελλάδα σαν… τρελοί

Ελληνοτουρκικά: Γιατί οι Τούρκοι επενδυτές έρχονται στην Ελλάδα σαν… τρελοί

Το 2025, οι αιτήσεις για την ελληνική Χρυσή Βίζα από την Τουρκία αυξήθηκαν κατά 153%

Ελληνοτουρκικά
Ελληνοτουρκικά: Ρωσικό drone Orlan συνετρίβη στην Τουρκία – Τι δείχνουν τα πρώτα στοιχεία

Ρωσικό drone Orlan συνετρίβη στην Τουρκία – Τι δείχνουν τα πρώτα στοιχεία

Μη επανδρωμένο αεροσκάφος ρωσικής προέλευσης τύπου Orlan συνετρίβη στο Κοτζαελί με τις τουρκικές αρχές να ερευνούν το περιστατικό

Ελληνοτουρκικά
Ελληνοτουρκικά: Τώρα καταλαβαίνει κανείς γιατί οι Τούρκοι έστειλαν τις φρεγάτες στην Κάσο – Γιατί έχασαν τότε την Ανατολική Μεσόγειο

Τώρα καταλαβαίνει κανείς γιατί οι Τούρκοι έστειλαν τις φρεγάτες στην Κάσο – Γιατί έχασαν τότε την Ανατολική Μεσόγειο

Ισραήλ, Ελλάδα, Κύπρος και ΗΠΑ ενισχύουν τον άξονα 3+1 και τον ρόλο τους στον διάδρομο IMEC που ενώνει Ινδία, Μέση Ανατολή και Ευρώπη.

Ελληνοτουρκικά
Ελληνοτουρκικά: Βγάζουν τα ισραηλινά υποβρύχια στην Ανατολική Μεσόγειο – Μπορούν να εκτοξεύσουν πυρηνικούς πυραύλους

Βγάζουν τα ισραηλινά υποβρύχια στην Ανατολική Μεσόγειο – Μπορούν να εκτοξεύσουν πυρηνικούς πυραύλους

Ο οπλισμός τους περιλαμβάνει τέσσερις τορπιλοσωλήνες 650 χιλιοστών, γεγονός που έχει οδηγήσει σε εικασίες για δυνατότητα εκτόξευσης πυραύλων με πυρηνικές κεφαλές.

Ελληνοτουρκικά
Ελληνοτουρκικά: Ελληνοτουρκικά: Φρεγάτα και υποβρύχιο από την Ελλάδα, κορβέτα και υποβρύχιο από το Ισραήλ μόνιμα στην Ανατολική Μεσόγειο

Ελληνοτουρκικά: Φρεγάτα και υποβρύχιο από την Ελλάδα, κορβέτα και υποβρύχιο από το Ισραήλ μόνιμα στην Ανατολική Μεσόγειο

Σχέδια για κοινή ελληνοϊσραηλινή ναυτική παρουσία με φρεγάτα υποβρύχια και κορβέτα στην Ανατολική Μεσόγειο στο πλαίσιο συνεργασίας ταχείας αντίδρασης.

Ελληνοτουρκικά
Ελληνοτουρκικά: Σχέδιο για ελληνοϊσραηλινή δύναμη ταχείας αντίδρασης

Σχέδιο για ελληνοϊσραηλινή δύναμη ταχείας αντίδρασης

Σενάρια για κοινή ταξιαρχία Ελλάδας Ισραήλ, με τη συμμετοχή της Κύπρου και βάσεις σε Ρόδο ή Κάρπαθο για προστασία κρίσιμων υποδομών.

Ελληνοτουρκικά
Ελληνοτουρκικά: Rafale «Make in India»: Ινδική συμμετοχή στο ραντάρ RBE2

Rafale «Make in India»: Ινδική συμμετοχή στο ραντάρ RBE2

Ινδική εταιρεία μπαίνει στην εφοδιαστική αλυσίδα του ραντάρ RBE2 AESA των Rafale. Συμφωνία Thales και SFO Technologies.

Ελληνοτουρκικά
Ελληνοτουρκικά: Τουρκικά αντιτορπιλικά: Άχρηστα στο Αιγαίο τα ετοιμάζει για την Ανατολική Μεσόγειο

Τουρκικά αντιτορπιλικά: Άχρηστα στο Αιγαίο τα ετοιμάζει για την Ανατολική Μεσόγειο

Η Ελλάδα δεν διαθέτει πλοία αυτού του μεγέθους ενώ ο πυρήνας της ελληνικής αντιαεροπορικής άμυνας περιοχής θα είναι οι τέσσερις ελληνικές Belharra.

Ελληνοτουρκικά
Ελληνοτουρκικά: Η Ελλάδα καταθέτει νέα αμυντική λίστα στο SAFE για 787 εκατ. ευρώ – Θα φτιάχνει και πυρομαχικά μεγάλου διαμετρήματος

Η Ελλάδα καταθέτει νέα αμυντική λίστα στο SAFE για 787 εκατ. ευρώ – Θα φτιάχνει και πυρομαχικά μεγάλου διαμετρήματος

Η τελική απόφαση για τη χρηματοδότηση των ελληνικών προτάσεων αναμένεται το πρώτο τρίμηνο του 2026.

Ελληνοτουρκικά