EXTRATIME

Απο που βγαίνει το Γκραν Γκινιόλ, που οι παλιοί το έλεγαν για τα σκληρά θρίλερ

Ένα μικρό θέατρο στο Παρίσι έδωσε το όνομά του σε ολόκληρη την αισθητική του τρόμου. Οι παλιοί το έλεγαν για τα πιο φρικιαστικά θρίλερ. Σήμερα, το λέμε όταν κάτι μας σοκάρει πέρα από τα όρια.
Απο που βγαίνει το Γκραν Γκινιόλ, που οι παλιοί το έλεγαν για τα σκληρά θρίλερ

Στις παλιές παρέες, όταν μια ταινία τρόμου ξεπερνούσε τα όρια, όταν είχε αίματα, κραυγές, βασανιστήρια ή τρελούς δολοφόνους, ακουγόταν συχνά η φράση: «Ε, αυτό ήταν τελείως Γκραν Γκινιόλ». Κανείς δεν εξηγούσε ακριβώς τι σήμαινε. Απλώς όλοι καταλάβαιναν ότι δεν μιλάμε για κλασικό θρίλερ. Μιλάμε για τρόμο με θεατρικότητα, υπερβολή και σοκ.

Ο όρος γεννήθηκε στο Παρίσι του 1897. Στην καρδιά της Μονμάρτης, ένα μικρό θέατρο με το όνομα Grand-Guignol ξεκίνησε να ανεβάζει παραστάσεις τόσο φρικιαστικές, που λέγεται ότι οι θεατές λιποθυμούσαν. Εκεί δεν πήγαινες για να γελάσεις ή να συγκινηθείς. Πήγαινες για να τρομάξεις μέχρι το κόκαλο. Οι παραστάσεις ήταν γεμάτες αίμα, εκδίκηση, παραφροσύνη και βασανιστήρια. Και δεν γινόταν με μεταφορές: τα φώτα άναβαν κανονικά πάνω σε σκηνές ακρωτηριασμών και κτηνωδιών.

Το Γκραν Γκινιόλ έγινε τόσο διάσημο που η φήμη του εξαπλώθηκε σε όλη την Ευρώπη. Στα ελληνικά περιοδικά της δεκαετίας του ’50 και του ’60, η φράση εμφανίζεται ως περιγραφή για έργα με «φρικαλέες σκηνές» ή με «υπερβολές του τύπου Γκραν Γκινιόλ». Δεν ήταν πάντα απαξιωτικός ο όρος. Ήταν ένας κώδικας για να πεις πως κάτι ξεπερνά τα συνηθισμένα όρια του τρόμου.

Το εντυπωσιακό είναι ότι, παρόλο που το θέατρο Grand-Guignol έκλεισε το 1962, η αισθητική του δεν πέθανε ποτέ. Από τον Hitchcock ως τον Tarantino, από το «Saw» μέχρι το «Hostel», το αίμα που τρέχει, το σοκ που κυριαρχεί και η σωματική φρίκη είναι κατευθείαν από το Γκραν Γκινιόλ. Στην ουσία, κάθε φορά που βλέπεις μια σκηνή που φτιάχτηκε για να σου γυρίσει το στομάχι, πιθανότατα βλέπεις την παρακαταθήκη εκείνου του παριζιάνικου θεάτρου.

Σήμερα, ο όρος χρησιμοποιείται πιο ελεύθερα. Ένα ρεπορτάζ με υπερβολικά συναισθήματα ή βία μπορεί να χαρακτηριστεί «γκρανγκινιολικό». Μια αφήγηση γεμάτη υστερία και μακάβριες λεπτομέρειες – ακόμα κι αν είναι αληθινή – γίνεται “Γκραν Γκινιόλ” στα μάτια του θεατή. Δεν είναι πια μόνο είδος. Είναι ύφος.

Κι έτσι εξηγείται γιατί οι παλιοί, που μεγάλωσαν με υπονοούμενα τρόμου, όταν έβλεπαν κάτι πραγματικά ακραίο, έλεγαν με έναν συνδυασμό φόβου και θαυμασμού:
«Αυτό, φίλε μου, ήταν τελείως Γκραν Γκινιόλ».

Γρηγόρης Κεντητός

Γράφω για πράγματα που με συναρπάζουν, αλλά φροντίζω πάντα να τα ερευνώ σαν να τα μελετούσα για πρώτη φορά. Αναζητώ τη σύνδεση ανάμεσα στο χθες και το σήμερα, το ανθρώπινο μέσα στο ακαδημαϊκό, και τη γνώση που μπορεί να μεταφερθεί με τρόπο απλό, ακριβή και ζωντανό. Είτε πρόκειται για έναν αρχαίο πόλεμο είτε για ένα φαινόμενο της εποχής μας, στηρίζομαι πάντα σε πρωτογενές υλικό, πραγματικές πηγές και σοβαρή τεκμηρίωση. Θέλω κάθε κείμενο να αξίζει τον χρόνο του αναγνώστη — και τον δικό μου.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
ExtraTime: Μια μαγική «Μαλαγουζιά» που αξίζει να δοκιμάσετε

Μια μαγική «Μαλαγουζιά» που αξίζει να δοκιμάσετε

Μια απρόσμενη βιβλιοπαρουσίαση στην Πύδνα Πιερίας με έφερε σε επαφή με ένα μοναδικό κρασί και τους ξεχωριστούς δημιουργούς του.

ExtraTime
Ελευθέριος Ανδρώνης: Γαλάτσι: Street party στον Άγιο Ανδρέα – «Δεν είναι πρώτη φορά» είπε ο Δούκας και αυτό ακριβώς είναι το πρόβλημα

Γαλάτσι: Street party στον Άγιο Ανδρέα – «Δεν είναι πρώτη φορά» είπε ο Δούκας και αυτό ακριβώς είναι το πρόβλημα

Όταν βλέπουμε ανάρμοστες εκδηλώσεις να γίνονται ακόμα και εντός των ναών, περιμένουμε να τους σεβαστεί ο κάθε «άνιωθος» Δήμαρχος;

Ελευθέριος Ανδρώνης
VIRAL: Τι είναι οι λάμψεις που βλέπεις όταν είσαι στον ηλεκτρικό; Είναι εκρήξεις ή κάτι άλλο;

Τι είναι οι λάμψεις που βλέπεις όταν είσαι στον ηλεκτρικό; Είναι εκρήξεις ή κάτι άλλο;

Ένα βίντεο μέσα από συρμό του ηλεκτρικού προκάλεσε ανησυχία λόγω έντονων λαμψών. Δεν πρόκειται για εκρήξεις αλλά για ένα συνηθισμένο φαινόμενο.

VIRAL
Κοινωνία: Ο K.Ανεστίδης απαντά για τις φερόμενες παράνομες επιδοτήσεις: «Με πήραν 50 τηλέφωνα από το Μαξίμου – Συκοφαντούν τον αγώνα των αγροτών»

Ο K.Ανεστίδης απαντά για τις φερόμενες παράνομες επιδοτήσεις: «Με πήραν 50 τηλέφωνα από το Μαξίμου – Συκοφαντούν τον αγώνα των αγροτών»

«Όταν είδαν ότι δεν τσιμπάω, σου λέει τώρα θα τον θάψουμε - Με κατηγορούν γιατί λέω αλήθειες ενώ είμαι νεοδημοκράτης απ' τα γεννοφάσκια μου»

Κοινωνία
Κοινωνία: Αλγεινή εντύπωση προκαλεί ο «συστημένος» έλεγχος της ΑΑΔΕ στον Σύλλογο Τεμπών – Καρυστιανού: Έγινε για εκφοβισμό και για να μάθουν με ποιους συνεργαζόμαστε

Αλγεινή εντύπωση προκαλεί ο «συστημένος» έλεγχος της ΑΑΔΕ στον Σύλλογο Τεμπών – Καρυστιανού: Έγινε για εκφοβισμό και για να μάθουν με ποιους συνεργαζόμαστε

Φορολογικό «ντου» σε συγγενείς των Τεμπών και αγρότες - Η έφοδος της ΑΑΔΕ έγινε λίγο αφότου η Μ.Καρυστιανού προανήγγειλε νέο πολιτικό κίνημα

Κοινωνία
ExtraTime: Η Εκκλησία που βρίσκεται στην Αρκαδία και έγινε γνωστή ως μια από τις πιο ασυνήθιστες εκκλησίες στην Ελλάδα

Η Εκκλησία που βρίσκεται στην Αρκαδία και έγινε γνωστή ως μια από τις πιο ασυνήθιστες εκκλησίες στην Ελλάδα

Στη Μαντίνεια Αρκαδίας υπάρχει μια εκκλησία που δεν μοιάζει με καμία άλλη. Η Αγία Φωτεινή έγινε γνωστή σε όλη την Ελλάδα για την αρχιτεκτονική και την ιδιαίτερη ιστορία της.

ExtraTime
ExtraTime: Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά και Φώτα με τον Βασίλη Σκουλά στη «Ντελίνα»

Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά και Φώτα με τον Βασίλη Σκουλά στη «Ντελίνα»

Πολλές ακόμη εκδηλώσεις στον ίδιο «πολυχώρο» με ξεχωριστούς καλλιτέχνες. Δείτε το αναλυτικό πρόγραμμα.

ExtraTime
Ελευθέριος Ανδρώνης: Οι ρόδες των τρακτέρ τράνταξαν τις Βρυξέλλες: Η πανευρωπαϊκή αγροτιά φώναξε «όχι» στη συμφωνία θανάτου με τη Mercosur

Οι ρόδες των τρακτέρ τράνταξαν τις Βρυξέλλες: Η πανευρωπαϊκή αγροτιά φώναξε «όχι» στη συμφωνία θανάτου με τη Mercosur

Η ΕΕ διεξάγει πόλεμο στην ίδια της την παραγωγή - Πεδίο μάχης οι Βρυξέλλες για την επιβίωση των αγροτών και τη διατροφική αυτάρκεια όλων μας

Ελευθέριος Ανδρώνης
Κοινωνία: Βγαίνει και από πάνω ο Βορίδης απειλώντας τους αγρότες: «Με το “δεν μιλάω” στο τέλος δεν θα πάρει κανείς τίποτα»

Βγαίνει και από πάνω ο Βορίδης απειλώντας τους αγρότες: «Με το “δεν μιλάω” στο τέλος δεν θα πάρει κανείς τίποτα»

Αντί να απολογηθεί για την ασυδοσία των «φραπέδων», ο Μάκης Βορίδης προκαλεί κι από πάνω τους φτωχοποιημένους αγρότες

Κοινωνία