EXTRATIME

Έγραφε ενώ έβηχε αίμα. Δεν άκουγε τίποτα. Κι όμως, έγραψε το πιο παράτολμο φινάλε στην ιστορία της μουσικής

Ένα κουαρτέτο που ακούγεται σαν μάχη. Μια φούγκα που παραμένει ακατανόητη. Ένας συνθέτης που δεν άκουγε τίποτα και όμως φώναξε πιο δυνατά από όλους.
Έγραφε ενώ έβηχε αίμα. Δεν άκουγε τίποτα. Κι όμως, έγραψε το πιο παράτολμο φινάλε στην ιστορία της μουσικής

Ήταν 1826. Ο Λούντβιχ βαν Μπετόβεν, εξουθενωμένος, σχεδόν πεθαμένος, δεν μπορούσε να ακούσει ούτε το μουρμουρητό του ανέμου. Κι όμως, οι παρτιτούρες έτρεχαν από τα χέρια του σαν κραυγές. Έβηχε αίμα, πονούσε, είχε τσακωθεί με φίλους, συγγενείς και γιατρούς. Το ήπαρ του τον πρόδιδε. Η Ευρώπη τον είχε ξεχάσει. Αλλά ο Μπετόβεν ετοίμαζε κάτι που δεν έμοιαζε με τίποτα απ’ όσα είχε γράψει.

Το έργο του 130. Ένα κουαρτέτο εγχόρδων. Τίποτα περίεργο ― μέχρι που έφτασες στο τέλος. Η Grosse Fuge. Η “Μεγάλη Φούγκα”. Μια σύνθεση που ακόμα και σήμερα κάνει μαέστρους να ιδρώνουν. Δεν ήταν ένα ήρεμο αντίο, δεν ήταν καν θρήνος. Ήταν κραυγή. Ήταν το μουσικό ισοδύναμο ενός ανθρώπου που φτύνει αίμα και συνεχίζει να παλεύει με τις σκιές του.

Οι φίλοι του τού ζητούσαν να το αλλάξει. Ο εκδότης του τον παρακαλούσε. Το κοινό δεν ήταν έτοιμο. Ο Μπετόβεν απάντησε γράφοντας ένα νέο φινάλε – αλλά δεν αφαίρεσε ποτέ την Grosse Fuge από την ψυχή του. Είχε πει ό,τι είχε να πει.

Η μουσική ήταν σαν να μην ήξερε πού να πάει. Διαφωνίες, παραφωνίες, πολυρυθμία, ανατροπές. Μια μάχη ανάμεσα σε τέσσερα όργανα, σαν να μαλώνουν σε δωμάτιο χωρίς πόρτες. Και πίσω απ’ όλα αυτά, ένας άνθρωπος που δεν άκουγε τίποτα. Ένας συνθέτης που ζούσε αποκλειστικά μέσα στο κεφάλι του.

Όταν πέθανε, λίγους μήνες μετά, ήταν μόνος, φτωχός και γερασμένος. Όχι όμως σιωπηλός. Είχε αφήσει πίσω του το πιο θορυβώδες, το πιο τολμηρό, το πιο ανεξήγητο έργο της καριέρας του. Ένα φινάλε που έμοιαζε με επίθεση, όχι με αποχαιρετισμό. Που ακούγεται σαν να φτιάχτηκε για τον επόμενο αιώνα, όχι για τον δικό του.

Κανείς δεν ξέρει αν δάκρυσε. Ξέρουμε μόνο ότι, όσο όλα έσβηναν γύρω του, εκείνος έγραψε το πιο άγριο αντίο που έχει ακουστεί ποτέ στη μουσική.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
ExtraTime: Ο Δούρειος Ίππος δεν ήταν δική του ιδέα αλλά εκείνος το κατασκεύασε και το γνωρίζουν ελάχιστοι – Όλοι θυμούνται τον Οδυσσέα

Ο Δούρειος Ίππος δεν ήταν δική του ιδέα αλλά εκείνος το κατασκεύασε και το γνωρίζουν ελάχιστοι – Όλοι θυμούνται τον Οδυσσέα

Ο Δούρειος Ίππος ήταν δημιουργημά του

ExtraTime
ExtraTime: Η χώρα με τη μικρότερη έκταση στην Ευρώπη, είναι πιο μικρή από τους περισσότερους δήμους της Ελλάδας

Η χώρα με τη μικρότερη έκταση στην Ευρώπη, είναι πιο μικρή από τους περισσότερους δήμους της Ελλάδας

Η χώρα που είναι μικρή

ExtraTime
ExtraTime: Κατασκεύαζε τα πιο γνωστά αυτοκίνητα αλλά για δύο χρόνια δεν μπορούσε να χρησιμοποιήσει το όνομά του

Κατασκεύαζε τα πιο γνωστά αυτοκίνητα αλλά για δύο χρόνια δεν μπορούσε να χρησιμοποιήσει το όνομά του

Τα αυτοκίνητα που έχουν το όνομά του

ExtraTime
ExtraTime: Το νερό κάποτε εξαφανίστηκε απο τη Γη. Οι επιστήμονες λένε πως χάθηκε ένας ολόκληρος ωκεανός στον αέρα

Το νερό κάποτε εξαφανίστηκε απο τη Γη. Οι επιστήμονες λένε πως χάθηκε ένας ολόκληρος ωκεανός στον αέρα

Δεν είναι θεωρία επιστημονικής φαντασίας. Οι επιστήμονες λένε πως κάποτε η Γη έχασε τόσο νερό, όσο όλοι οι σημερινοί της ωκεανοί μαζί. Και το χειρότερο; Δεν ήταν η τελευταία φορά.

ExtraTime
ExtraTime: Στους Ολυμπιακούς του 1896 στην Αθήνα, το χρυσό μετάλλιο ήταν ασημένιο, το ασημένιο μετάλλιο ήταν χάλκινο και το χάλκινο μετάλλιο ήταν τίποτα

Στους Ολυμπιακούς του 1896 στην Αθήνα, το χρυσό μετάλλιο ήταν ασημένιο, το ασημένιο μετάλλιο ήταν χάλκινο και το χάλκινο μετάλλιο ήταν τίποτα

Το 1896, στους πρώτους Ολυμπιακούς στην Αθήνα, τα μετάλλια ήταν αλλιώς. Ο πρώτος έπαιρνε ασημένιο, ο δεύτερος χάλκινο και ο τρίτος τίποτα. Το «χρυσό» δεν υπήρχε καν.

ExtraTime
ExtraTime: Ο μουσικός που λέγεται ότι πούλησε την ψυχή του στον Διάβολο για να παίξει καλύτερα κιθάρα

Ο μουσικός που λέγεται ότι πούλησε την ψυχή του στον Διάβολο για να παίξει καλύτερα κιθάρα

Ένας σταυρός δρόμων, μια κιθάρα και μια σκοτεινή φιγούρα. Ο Robert Johnson λέγεται ότι πούλησε την ψυχή του στον Διάβολο για να γίνει θρύλος.

ExtraTime
ExtraTime: Γιατί δεν υπάρχει ούτε μια ζωγραφιά, ούτε ένα έργο τέχνης κινεζικό που να δείχνει πάντα πριν το 1900;

Γιατί δεν υπάρχει ούτε μια ζωγραφιά, ούτε ένα έργο τέχνης κινεζικό που να δείχνει πάντα πριν το 1900;

Το πιο αναγνωρίσιμο σήμερα ζώο της Κίνας, το πάντα, δεν υπάρχει σε καμία ζωγραφιά πριν τον 20ό αιώνα. Η τέχνη απλώς το αγνοούσε.

ExtraTime
ExtraTime: Δεν είναι μόνο τα sequels και τα prequels. Είναι και τα midquels, τα interquels και τα intraquels.

Δεν είναι μόνο τα sequels και τα prequels. Είναι και τα midquels, τα interquels και τα intraquels.

Δεν τελειώνει μια ιστορία όταν τελειώσει η σειρά. Υπάρχουν και τα midquels, τα interquels και τα intraquels – έργα που ξετυλίγονται στα ενδιάμεσα και αποκαλύπτουν ό,τι δεν πρόλαβες να δεις.

ExtraTime
ExtraTime: Δεν είναι τυχαία κόκκινος ο Ελβετικός σουγιάς

Δεν είναι τυχαία κόκκινος ο Ελβετικός σουγιάς

Ο ελβετικός σουγιάς είναι κόκκινος για έναν λόγο: για να τον βρίσκεις αν πέσει στο χιόνι. Δεν είναι design. Είναι επιβίωση.

ExtraTime