EXTRATIME

Γιατί δεν μπορούν να πουλήσουν τα Όσκαρ τους οι νικητές των Όσκαρ;

Το Όσκαρ είναι το πιο λαμπερό βραβείο στον κινηματογράφο. Αλλά μόλις το κερδίσεις, δεν σου ανήκει απόλυτα
Γιατί δεν μπορούν να πουλήσουν τα Όσκαρ τους οι νικητές των Όσκαρ;

Στο λαμπερό σύμπαν του Χόλιγουντ, υπάρχουν αντικείμενα που ξεπερνούν την αξία τους ως υλικό. Ένα από αυτά είναι το πολυπόθητο χρυσό αγαλματίδιο των Όσκαρ. Το σύμβολο της ύψιστης αναγνώρισης στον κινηματογράφο, το τρόπαιο που κάθε ηθοποιός, σκηνοθέτης, μοντέρ και μουσικός ονειρεύεται να κρατήσει μια φορά στη ζωή του. Αυτό όμως που οι περισσότεροι δεν γνωρίζουν, είναι ότι όσοι το κρατούν, στην πραγματικότητα δεν μπορούν να το αποχωριστούν ποτέ. Όχι γιατί δεν θέλουν, αλλά γιατί δεν τους το επιτρέπει το ίδιο το ίδρυμα που τους το έδωσε.

Από το 1951 και μετά, η Ακαδημία Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών των Ηνωμένων Πολιτειών επέβαλε έναν κανονισμό που μοιάζει να έχει βγει από ταινία γραφειοκρατικής δυστοπίας. Κάθε νικητής του Όσκαρ –και οι κληρονόμοι του– απαγορεύεται ρητά να πουλήσει ή να μεταβιβάσει το αγαλματίδιο σε τρίτους, εκτός κι αν πρώτα το προσφέρει στην ίδια την Ακαδημία για το ποσό του ενός δολαρίου. Ναι, ενός δολαρίου. Αν ο νικητής δεν αποδεχτεί αυτόν τον όρο, τότε δεν παίρνει το αγαλματίδιο. Τόσο απλά. Η συμφωνία αυτή έχει νομική ισχύ, και κάθε παραβίασή της μπορεί να οδηγήσει σε δικαστικές διαμάχες, όπως έχει αποδειχθεί στο παρελθόν.

Ο σκοπός του κανονισμού είναι ξεκάθαρος: η Ακαδημία δεν θέλει τα βραβεία της να γίνουν αντικείμενα αγοραπωλησίας. Δεν θέλει να τα δει σε δημοπρασίες, σε ράφια ιδιωτικών συλλεκτών ή να καταλήγουν σε χώρες μακριά από την ιστορία που τα γέννησε. Το Όσκαρ δεν είναι εμπορικό προϊόν, αλλά σύμβολο τιμής. Ή τουλάχιστον έτσι θέλει να το βλέπει η Ακαδημία. Η φιλοσοφία πίσω από τον περιορισμό αυτόν είναι ότι η αξία του βραβείου είναι ηθική και όχι οικονομική. Είναι κάτι που πρέπει να μείνει εντός της ιστορικής και καλλιτεχνικής κοινότητας που το δημιούργησε, και όχι να χαθεί στα χέρια κάποιου εκατομμυριούχου λάτρη του σινεμά που δεν έχει καμία σχέση με την κινηματογραφική βιομηχανία.

Υπάρχουν όμως και εξαιρέσεις. Τα Όσκαρ που απονεμήθηκαν πριν από το 1951 δεν δεσμεύονται από αυτή τη συμφωνία, και αρκετά από αυτά έχουν καταλήξει σε ιδιωτικές συλλογές ή έχουν πουληθεί σε εξωφρενικές τιμές. Το πιο διάσημο παράδειγμα είναι το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας του 1940 για το «Gone with the Wind», που είχε κερδίσει ο Ντέιβιντ Ο. Σέλζνικ. Το αγόρασε ο Μάικλ Τζάκσον το 1999 έναντι 1,5 εκατομμυρίου δολαρίων. Από τότε, η Ακαδημία έχει γίνει ακόμη πιο αυστηρή, προσπαθώντας να εντοπίσει τέτοια τρόπαια και να τα επαναφέρει στα αρχεία της.

Γρηγόρης Κεντητός

Γράφω για πράγματα που με συναρπάζουν, αλλά φροντίζω πάντα να τα ερευνώ σαν να τα μελετούσα για πρώτη φορά. Αναζητώ τη σύνδεση ανάμεσα στο χθες και το σήμερα, το ανθρώπινο μέσα στο ακαδημαϊκό, και τη γνώση που μπορεί να μεταφερθεί με τρόπο απλό, ακριβή και ζωντανό. Είτε πρόκειται για έναν αρχαίο πόλεμο είτε για ένα φαινόμενο της εποχής μας, στηρίζομαι πάντα σε πρωτογενές υλικό, πραγματικές πηγές και σοβαρή τεκμηρίωση. Θέλω κάθε κείμενο να αξίζει τον χρόνο του αναγνώστη — και τον δικό μου.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
Ελευθέριος Ανδρώνης: Δάκρυσε όλη η Ελλάδα με τον απαρηγόρητο τσοπάνη – Σκοτώνουμε τα πρόβατά μας για να μας ταΐσουν «πολτό» πολυεθνικών

Δάκρυσε όλη η Ελλάδα με τον απαρηγόρητο τσοπάνη – Σκοτώνουμε τα πρόβατά μας για να μας ταΐσουν «πολτό» πολυεθνικών

Το ελληνικό κράτος αφανίζει με αδίστακτο τρόπο το ζωικό κεφάλαιο της χώρας - «Είναι σαν να μας σκοτώνουν τα παιδιά μας ένα - ένα...»

Ελευθέριος Ανδρώνης
Κοινωνία: Στρατηγική έκθεση – βόμβα από Τραμπ: Η ΕΕ αυτοκτονεί διαγράφοντας τον πολιτισμό της – Σε 20 χρόνια θα αφανιστεί αν συνεχίσει έτσι

Στρατηγική έκθεση – βόμβα από Τραμπ: Η ΕΕ αυτοκτονεί διαγράφοντας τον πολιτισμό της – Σε 20 χρόνια θα αφανιστεί αν συνεχίσει έτσι

Κάλεσμα προς τα πατριωτικά κόμματα πραγματοποιούν οι ΗΠΑ, αλλιώς «σε λίγες δεκαετίες οι ευρωπαίοι θα γίνουν μειοψηφία στις χώρες τους»

Κοινωνία
Κοινωνία: Γαλαντόμος ο Βασίλης Κικίλιας: «Δέχομαι τη διαμαρτυρία των αγροτών αλλά να πάνε στην άκρη του δρόμου»

Γαλαντόμος ο Βασίλης Κικίλιας: «Δέχομαι τη διαμαρτυρία των αγροτών αλλά να πάνε στην άκρη του δρόμου»

Απίστευτες δηλώσεις - Ο Βασίλης Κικίλιας κάνει τη... χάρη στους αγρότες να διαδηλώσουν αλλά τους λέει να κάνουν στην... άκρη για να μην ενοχλούν

Κοινωνία
Κοινωνία: Θεσσαλονίκη: Ανάπηρος έχτισε ράμπα μόνος του και έδειξε τι σημαίνει να είσαι ΑμεΑ στην τριτοκοσμική Ελλάδα

Θεσσαλονίκη: Ανάπηρος έχτισε ράμπα μόνος του και έδειξε τι σημαίνει να είσαι ΑμεΑ στην τριτοκοσμική Ελλάδα

Τη δουλειά που όφειλε να κάνει ο δήμος εδώ και χρόνια, την έκανε με μια ακτιβιστική πράξη ο Κωσταντίνος Τσιφτσόπουλος

Κοινωνία
Κοινωνία: Εξοργιστικό: Χάρτης της Κομισιόν δείχνει τα Δωδεκάνησα και τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου με τα χρώματα της Τουρκίας!

Εξοργιστικό: Χάρτης της Κομισιόν δείχνει τα Δωδεκάνησα και τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου με τα χρώματα της Τουρκίας!

Τον κατάπτυστο χάρτη που κυκλοφορεί σε επίσημο φυλλάδιο, κατήγγειλε ο ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ, Γιάννης Μανιάτης

Κοινωνία
Κοινωνία: Κάλεσμα στους αγρότες από τη Μαρία Καρυστιανού: «Ίδια η ρίζα του κακού για Τέμπη και ΟΠΕΚΕΠΕ  –  Όλοι μαζί μέχρι τη δικαίωση!»

Κάλεσμα στους αγρότες από τη Μαρία Καρυστιανού: «Ίδια η ρίζα του κακού για Τέμπη και ΟΠΕΚΕΠΕ – Όλοι μαζί μέχρι τη δικαίωση!»

«Οι πολιτικοί υπεύθυνοι παραμένουν ΠΑΝΤΑ εκτός κάδρου, ΑΤΙΜΩΡΗΤΟΙ!, προστατευμένοι από το άρθρο 86»

Κοινωνία
Ελευθέριος Ανδρώνης: Άρχισαν να διαφημίζουν τις «ευτυχισμένες» φυλακές του μέλλοντος – Τα Γιάννενα παρουσιάζονται ως πόλη των 15 λεπτών!

Άρχισαν να διαφημίζουν τις «ευτυχισμένες» φυλακές του μέλλοντος – Τα Γιάννενα παρουσιάζονται ως πόλη των 15 λεπτών!

Τα «κλουβιά» γίνονται θελκτικά εάν έχουν χρυσά κάγκελα - Διαφημίζουν τα Γιάννενα ως την πιο ευτυχισμένη πόλη των 15 λεπτών

Ελευθέριος Ανδρώνης
Κοινωνία: Πορτοσάλτε: «Η ακρίβεια στα σούπερ μάρκετ περιέχει τη βελτίωση» – Κανάκης: «Ούτε ο Μητσοτάκης τέτοιο επιχείρημα»

Πορτοσάλτε: «Η ακρίβεια στα σούπερ μάρκετ περιέχει τη βελτίωση» – Κανάκης: «Ούτε ο Μητσοτάκης τέτοιο επιχείρημα»

O Άρης Πορτοσάλτε εμφάνισε την ακρίβεια ως... ανάπτυξη και ο Αντώνης Κανάκης δεν θα μπορούσε να το αφήσει ασχολίαστο

Κοινωνία
Κοινωνία: Αγρότες: Κλιμακώνουν τις κινητοποιήσεις με νέα μπλόκα – Τακτική καρότου και μαστίγιου ακολουθεί η κυβέρνηση

Αγρότες: Κλιμακώνουν τις κινητοποιήσεις με νέα μπλόκα – Τακτική καρότου και μαστίγιου ακολουθεί η κυβέρνηση

Κερδίζει χρόνο η κυβέρνηση - Σε επίπεδο δηλώσεων επιλέγουν την μετριοπάθεια, αλλά στο πεδίο επιβάλλεται άγρια καταστολή από τα ΜΑΤ

Κοινωνία