EXTRATIME

Η Ελληνίδα ηθοποιός που δεν άφηνε αναπνοή, λέξη, παύση, βλέμμα, χαμόγελο πικρό ή χαμόγελο γλυκό, ανεκμετάλλευτα

Η Τζένη Καρέζη δεν έπαιζε. Ζούσε κάθε της ρόλο
Η Ελληνίδα ηθοποιός που δεν άφηνε αναπνοή, λέξη, παύση, βλέμμα, χαμόγελο πικρό ή χαμόγελο γλυκό, ανεκμετάλλευτα

Υπήρχαν ηθοποιοί που έπαιζαν και ηθοποιοί που ζούσαν κάθε τους ρόλο. Η Τζένη Καρέζη δεν ανήκε στην πρώτη κατηγορία. Ήταν από εκείνες τις σπάνιες παρουσίες που γέμιζαν την οθόνη, που κάθε τους ανάσα και βλέμμα έλεγε μια ολόκληρη ιστορία.

Η εκφραστικότητα της ήταν ασύγκριτη. Δεν χρειαζόταν φωνές για να σε κάνει να νιώσεις. Ένα μισό χαμόγελο, ένα βλέμμα που χανόταν για λίγο και μια παύση ανάμεσα στις λέξεις αρκούσαν για να φέρουν στο κοινό ρίγη. Είχε τη σπάνια ικανότητα να παίζει ακόμα και στη σιωπή.

Ηθοποιός που δεν φοβόταν να βυθιστεί στον ρόλο

Γεννημένη το 1934, η Τζένη Καρέζη πέρασε από το Εθνικό Θέατρο και τις σπουδές στη Δραματική Σχολή, αλλά τίποτα δεν μπορούσε να προβλέψει τη μεγαλειώδη καριέρα που θα ακολουθούσε. Από τα πρώτα της βήματα, η παρουσία της μαγνήτιζε.

Στον ελληνικό κινηματογράφο έγινε συνώνυμο της κλασικής ομορφιάς αλλά και της δυναμικής ερμηνείας. Δεν έπαιζε απλώς την όμορφη πρωταγωνίστρια, όπως συχνά ήθελε το σενάριο, ζούσε κάθε λέξη των ρόλων της. Ήξερε πότε να είναι εύθραυστη, πότε να είναι σκληρή, πότε να είναι γυναίκα με πάθος και πότε να αποκαλύπτει μια παιδική αθωότητα που έκανε το κοινό να τη λατρεύει.

Η Ροζίτα Σώκου είχε γράψει για την ερμηνεία της:

“Η Καρέζη δεν αφήνει αναπνοή, λέξη, παύση, βλέμμα, χαμόγελο πικρό ή χαμόγελο γλυκό, ανεκμετάλλευτα. Όλη η γκάμα των αμέτρητων εκφράσεων που μπορεί να πάρει το πρόσωπο, τα μάτια, το στόμα μιας ηθοποιού, όλα τα έχει ρίξει στην υπηρεσία του ρόλου του δικού της σε σημείο που να προκαλεί τρόμο.” (Απογευματινή, 1990).

Από τη μεγάλη οθόνη στο θέατρο – η Τζένη που δεν σταμάτησε να συγκινεί
Στον κινηματογράφο έδωσε ρόλους που έμειναν αξέχαστοι: από το “Δεσποινίς Διευθυντής”, όπου ήταν η αυστηρή αλλά τρυφερή επαγγελματίας, μέχρι το “Λόλα”, όπου αποκάλυψε μια πιο σκοτεινή πλευρά.

Όμως, στο θέατρο ήταν εκεί που πραγματικά απογειώθηκε. Δίπλα στον Κώστα Καζάκο, με τον οποίο μοιράστηκε όχι μόνο τη σκηνή αλλά και τη ζωή, δημιούργησε ρόλους που χάραξαν τη μνήμη του κοινού. Η “Μεγάλη Χίμαιρα”, η “Αντιγόνη”, το “Γράμμα μιας άγνωστης” – ερμηνείες που δεν ξεχνιούνται, ερμηνείες που άγγιξαν ψυχές.

Μια ηθοποιός που έφυγε νωρίς, αλλά δεν έφυγε ποτέ

Η μάχη της με τον καρκίνο ήταν μια από τις πιο γενναίες που δόθηκαν ποτέ στη δημοσιότητα. Δεν έκρυψε τον πόνο της, δεν φοβήθηκε να μιλήσει για την αρρώστια της, και έφυγε όπως έζησε: δυνατή, αληθινή, γεμάτη αγάπη για το θέατρο και τους ανθρώπους της.

Η Τζένη Καρέζη δεν άφηνε καμία λεπτομέρεια ανεκμετάλλευτη. Ούτε στην τέχνη, ούτε στη ζωή. Και γι’ αυτό, ακόμα και σήμερα, είναι εκεί, σε κάθε παύση, σε κάθε βλέμμα, σε κάθε ρόλο που θυμόμαστε.

Γρηγόρης Κεντητός

Γράφω για πράγματα που με συναρπάζουν, αλλά φροντίζω πάντα να τα ερευνώ σαν να τα μελετούσα για πρώτη φορά. Αναζητώ τη σύνδεση ανάμεσα στο χθες και το σήμερα, το ανθρώπινο μέσα στο ακαδημαϊκό, και τη γνώση που μπορεί να μεταφερθεί με τρόπο απλό, ακριβή και ζωντανό. Είτε πρόκειται για έναν αρχαίο πόλεμο είτε για ένα φαινόμενο της εποχής μας, στηρίζομαι πάντα σε πρωτογενές υλικό, πραγματικές πηγές και σοβαρή τεκμηρίωση. Θέλω κάθε κείμενο να αξίζει τον χρόνο του αναγνώστη — και τον δικό μου.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
Ελευθέριος Ανδρώνης: Ζάκυνθος: Ένα δίχρονο παιδάκι νεκρό από πίτμπουλ – Χάσαμε το μέτρο απέναντι στη φύση και το πληρώνουμε με αίμα;

Ζάκυνθος: Ένα δίχρονο παιδάκι νεκρό από πίτμπουλ – Χάσαμε το μέτρο απέναντι στη φύση και το πληρώνουμε με αίμα;

Η φύση δεν εκδικείται αλλά ενίοτε μας θυμίζει με τραγικούς τρόπους ότι δεν χωρά στα καλούπια της υποκειμενικής «φιλοζωίας» μας

Ελευθέριος Ανδρώνης
Κοινωνία: Καραμανλής – Σαμαράς: Στενό μαρκάρισμα στην κυβέρνηση για το αγροτικό – «Χωρίς αγρότες δεν υπάρχει χώρα!»

Καραμανλής – Σαμαράς: Στενό μαρκάρισμα στην κυβέρνηση για το αγροτικό – «Χωρίς αγρότες δεν υπάρχει χώρα!»

Σαμαράς: «Οι αγρότες διαμαρτύρονται για το μέλλον των παιδιών τους» - Καραμανλής: «Μείζονα εθνική απειλή η ερήμωση της υπαίθρου»

Κοινωνία
Κοινωνία: Κυριάκος Μητσοτάκης: Με «διαίρει και βασίλευε» προσπαθεί να στρέψει τον λαό κατά των αγροτών

Κυριάκος Μητσοτάκης: Με «διαίρει και βασίλευε» προσπαθεί να στρέψει τον λαό κατά των αγροτών

Χαρακτήρισε «ακραίες» και «τυφλές» τις κινητοποιήσεις, ενώ έφτασε ακόμα και να υπενθυμίσει στον λαό ότι έρχονται... Χριστούγεννα

Κοινωνία
Ελευθέριος Ανδρώνης: Δάκρυσε όλη η Ελλάδα με τον απαρηγόρητο τσοπάνη – Σκοτώνουμε τα πρόβατά μας για να μας ταΐσουν «πολτό» πολυεθνικών

Δάκρυσε όλη η Ελλάδα με τον απαρηγόρητο τσοπάνη – Σκοτώνουμε τα πρόβατά μας για να μας ταΐσουν «πολτό» πολυεθνικών

Το ελληνικό κράτος αφανίζει με αδίστακτο τρόπο το ζωικό κεφάλαιο της χώρας - «Είναι σαν να μας σκοτώνουν τα παιδιά μας ένα - ένα...»

Ελευθέριος Ανδρώνης
Κοινωνία: Στρατηγική έκθεση – βόμβα από Τραμπ: Η ΕΕ αυτοκτονεί διαγράφοντας τον πολιτισμό της – Σε 20 χρόνια θα αφανιστεί αν συνεχίσει έτσι

Στρατηγική έκθεση – βόμβα από Τραμπ: Η ΕΕ αυτοκτονεί διαγράφοντας τον πολιτισμό της – Σε 20 χρόνια θα αφανιστεί αν συνεχίσει έτσι

Κάλεσμα προς τα πατριωτικά κόμματα πραγματοποιούν οι ΗΠΑ, αλλιώς «σε λίγες δεκαετίες οι ευρωπαίοι θα γίνουν μειοψηφία στις χώρες τους»

Κοινωνία
Κοινωνία: Γαλαντόμος ο Βασίλης Κικίλιας: «Δέχομαι τη διαμαρτυρία των αγροτών αλλά να πάνε στην άκρη του δρόμου»

Γαλαντόμος ο Βασίλης Κικίλιας: «Δέχομαι τη διαμαρτυρία των αγροτών αλλά να πάνε στην άκρη του δρόμου»

Απίστευτες δηλώσεις - Ο Βασίλης Κικίλιας κάνει τη... χάρη στους αγρότες να διαδηλώσουν αλλά τους λέει να κάνουν στην... άκρη για να μην ενοχλούν

Κοινωνία
Κοινωνία: Θεσσαλονίκη: Ανάπηρος έχτισε ράμπα μόνος του και έδειξε τι σημαίνει να είσαι ΑμεΑ στην τριτοκοσμική Ελλάδα

Θεσσαλονίκη: Ανάπηρος έχτισε ράμπα μόνος του και έδειξε τι σημαίνει να είσαι ΑμεΑ στην τριτοκοσμική Ελλάδα

Τη δουλειά που όφειλε να κάνει ο δήμος εδώ και χρόνια, την έκανε με μια ακτιβιστική πράξη ο Κωσταντίνος Τσιφτσόπουλος

Κοινωνία
Κοινωνία: Εξοργιστικό: Χάρτης της Κομισιόν δείχνει τα Δωδεκάνησα και τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου με τα χρώματα της Τουρκίας!

Εξοργιστικό: Χάρτης της Κομισιόν δείχνει τα Δωδεκάνησα και τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου με τα χρώματα της Τουρκίας!

Τον κατάπτυστο χάρτη που κυκλοφορεί σε επίσημο φυλλάδιο, κατήγγειλε ο ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ, Γιάννης Μανιάτης

Κοινωνία
Κοινωνία: Κάλεσμα στους αγρότες από τη Μαρία Καρυστιανού: «Ίδια η ρίζα του κακού για Τέμπη και ΟΠΕΚΕΠΕ  –  Όλοι μαζί μέχρι τη δικαίωση!»

Κάλεσμα στους αγρότες από τη Μαρία Καρυστιανού: «Ίδια η ρίζα του κακού για Τέμπη και ΟΠΕΚΕΠΕ – Όλοι μαζί μέχρι τη δικαίωση!»

«Οι πολιτικοί υπεύθυνοι παραμένουν ΠΑΝΤΑ εκτός κάδρου, ΑΤΙΜΩΡΗΤΟΙ!, προστατευμένοι από το άρθρο 86»

Κοινωνία