EXTRATIME

Η ταινία με τη Βουγιουκλάκη που όλοι οι κάτοικοι του νησιού έγιναν κομπάρσοι, οδηγοί και τεχνικοί

Όταν γυρίστηκε αυτή η ταινία, το νησί δεν είχε δρόμους, ούτε τουρισμό. Και όμως, οι κάτοικοι έγιναν κομπάρσοι, οδηγοί και τεχνικοί για χάρη του ελληνικού σινεμά.
Η ταινία με τη Βουγιουκλάκη που όλοι οι κάτοικοι του νησιού έγιναν κομπάρσοι, οδηγοί και τεχνικοί

Το καλοκαίρι του 1960, ένα μικρό νησί του Αιγαίου σταμάτησε τον χρόνο. Οι κάτοικοί του δεν πήγαιναν στα χωράφια, δεν πήγαιναν για ψάρεμα, δεν είχαν τουρίστες. Είχαν κινηματογράφο. Είχαν συνεργείο. Είχαν τζιπ, προβολείς, σκηνοθέτες, ηθοποιούς και μικρόφωνα. Και το πιο σημαντικό απ’ όλα: είχαν ρόλο.

Η ταινία που γυριζόταν τότε δεν είχε γυμνά, δεν είχε δράση, δεν είχε ούτε φαντασμαγορικά εφέ. Είχε όμως φως, χαρακτήρες, χιούμορ, ανθρωπιά. Και η παραγωγή της έγινε ιστορική, γιατί ήταν η πρώτη ελληνική ταινία που γυρίστηκε εξ ολοκλήρου εκτός στούντιο. Το στούντιο ήταν το ίδιο το νησί. Και το νησί ήταν η Αντίπαρος.

Η Φίνος Φιλμ μετέφερε εκεί ολόκληρο το συνεργείο της και μαζί την Πριγκίπισσα του ελληνικού κινηματογράφου, την Αλίκη Βουγιουκλάκη. Οι ντόπιοι δεν ήξεραν πολλά από κάμερες, ήχο και μοντάζ, αλλά ήξεραν από αγάπη, φιλοξενία και ενθουσιασμό. Σε λίγες μέρες έγιναν κομπάρσοι, βοηθοί σκηνοθέτη, φωτιστές, οδηγοί, ακόμα και μάγειρες του πλατό.

Το νησί δεν είχε ούτε δρόμους. Το πρώτο αυτοκίνητο που πάτησε χώμα στην Αντίπαρο ήταν ένα τζιπ του Φίνου, που έφερε εξοπλισμό. Οι κάτοικοι το κοιτούσαν σαν κάτι εξωγήινο, όπως κοιτούσαν και την Αλίκη που κατέβαινε τα σοκάκια σαν να είχε βγει από καρτ ποστάλ.

Όλοι ήθελαν να βοηθήσουν. Να κρατήσουν μια κάμερα, να φτιάξουν έναν καφέ, να σταθούν σιωπηλά στη σκηνή. Το χωριό μετατράπηκε σε πλατό, οι αυλές έγιναν σκηνικά και το γλέντι της ταινίας ήταν τόσο αληθινό που για πολλούς συνεχίστηκε και μετά τα γυρίσματα.

Οι σκηνές της ταινίας αποτύπωσαν την αυθεντική κυκλαδίτικη ζωή, χωρίς φίλτρα και χωρίς ψεύτικα ντεκόρ. Ήταν μια στιγμή που ο ελληνικός κινηματογράφος αποφάσισε να βγει έξω. Και οι κάτοικοι του νησιού ήταν εκεί για να τον βοηθήσουν, με κάθε τρόπο.

Η ταινία έμεινε στην ιστορία, αλλά για την Αντίπαρο εκείνο το καλοκαίρι ήταν κάτι παραπάνω. Ήταν η χρονιά που έγινε ένα με τον κινηματογράφο. Η χρονιά που όλο το νησί ήταν σε μια ταινία — χωρίς σενάριο για αυτούς, μόνο συμμετοχή.

Γρηγόρης Κεντητός

Γράφω για πράγματα που με συναρπάζουν, αλλά φροντίζω πάντα να τα ερευνώ σαν να τα μελετούσα για πρώτη φορά. Αναζητώ τη σύνδεση ανάμεσα στο χθες και το σήμερα, το ανθρώπινο μέσα στο ακαδημαϊκό, και τη γνώση που μπορεί να μεταφερθεί με τρόπο απλό, ακριβή και ζωντανό. Είτε πρόκειται για έναν αρχαίο πόλεμο είτε για ένα φαινόμενο της εποχής μας, στηρίζομαι πάντα σε πρωτογενές υλικό, πραγματικές πηγές και σοβαρή τεκμηρίωση. Θέλω κάθε κείμενο να αξίζει τον χρόνο του αναγνώστη — και τον δικό μου.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
Ελευθέριος Ανδρώνης: Οι ρόδες των τρακτέρ τράνταξαν τις Βρυξέλλες: Η πανευρωπαϊκή αγροτιά φώναξε «όχι» στη συμφωνία θανάτου με τη Mercosur

Οι ρόδες των τρακτέρ τράνταξαν τις Βρυξέλλες: Η πανευρωπαϊκή αγροτιά φώναξε «όχι» στη συμφωνία θανάτου με τη Mercosur

Η ΕΕ διεξάγει πόλεμο στην ίδια της την παραγωγή - Πεδίο μάχης οι Βρυξέλλες για την επιβίωση των αγροτών και τη διατροφική αυτάρκεια όλων μας

Ελευθέριος Ανδρώνης
Κοινωνία: Βγαίνει και από πάνω ο Βορίδης απειλώντας τους αγρότες: «Με το “δεν μιλάω” στο τέλος δεν θα πάρει κανείς τίποτα»

Βγαίνει και από πάνω ο Βορίδης απειλώντας τους αγρότες: «Με το “δεν μιλάω” στο τέλος δεν θα πάρει κανείς τίποτα»

Αντί να απολογηθεί για την ασυδοσία των «φραπέδων», ο Μάκης Βορίδης προκαλεί κι από πάνω τους φτωχοποιημένους αγρότες

Κοινωνία
Κοινωνία: Νερό: Χαράτσι 9 ευρώ στον τριμηνιαίο λογαριασμό φέρνει η ΕΥΔΑΠ

Νερό: Χαράτσι 9 ευρώ στον τριμηνιαίο λογαριασμό φέρνει η ΕΥΔΑΠ

Οι χρεώσεις κατανάλωσης παραμένουν - για την ώρα ίδιες - αλλά αυξάνεται το πάγιο ύδρευσης και προστίθεται νέο πάγιο αποχέτευσης

Κοινωνία
ExtraTime: Οι διεισδυτικές «Προσωπογραφίες» του Ηλία Μπουργιώτη

Οι διεισδυτικές «Προσωπογραφίες» του Ηλία Μπουργιώτη

(PHOTOS) Πορτρέτα Ελλήνων και ξένων δημιουργών που έχουν σημαδέψει την πολιτιστική ζωή της σύγχρονης Ελλάδας.

ExtraTime
Κοινωνία: Αγρότες: «Όχι» σε προσχηματικό διάλογο με την κυβέρνηση – Κλιμάκωση των κινητοποιήσεων – Χριστούγεννα με ανοιχτά μπλόκα

Αγρότες: «Όχι» σε προσχηματικό διάλογο με την κυβέρνηση – Κλιμάκωση των κινητοποιήσεων – Χριστούγεννα με ανοιχτά μπλόκα

Μετά το φιάσκο του ΕΛΓΑ, «σύνθημα» για συνέχιση του αγώνα - Ανοιχτοί δρόμοι τα Χριστούγεννα, αλλά τα τρακτέρ θα παραμείνουν

Κοινωνία
Κοινωνία: Κυβέρνηση: Παταγώδης αποτυχία στον χειρισμό του μεταναστευτικού – 46.000 άτομα εισήλθαν παράνομα το 2025

Κυβέρνηση: Παταγώδης αποτυχία στον χειρισμό του μεταναστευτικού – 46.000 άτομα εισήλθαν παράνομα το 2025

Ο Αρχιπλοίαρχος ε.α. του Λιμενικού, Κωνσταντίνος Καραγάτσος, εξήγησε με στοιχεία το φιάσκο διαχείρισης σε ελληνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο

Κοινωνία
Κοινωνία: Εξεταστική ΟΠΕΚΕΠΕ: Δεν έχει πάτο η κοροϊδία – Η ΝΔ διέρρευσε την τοποθέτηση Παπασταύρου ενώ ακόμα ήταν σε εξέλιξη!

Εξεταστική ΟΠΕΚΕΠΕ: Δεν έχει πάτο η κοροϊδία – Η ΝΔ διέρρευσε την τοποθέτηση Παπασταύρου ενώ ακόμα ήταν σε εξέλιξη!

Οι συντάκτες του κοινοβουλευτικού ρεπορτάζ έμαθαν τι είπε ο κ. Παπασταύρου πριν καν τα πει- Η Μιλένα Αποστολάκη κατήγγειλε το απίστευτο περιστατικό

Κοινωνία
ExtraTime: Ένα άγνωστο αντικείμενο από το Διάστημα περνά κοντά από τη Γη και οι επιστήμονες το παρακολουθούν με προσοχή

Ένα άγνωστο αντικείμενο από το Διάστημα περνά κοντά από τη Γη και οι επιστήμονες το παρακολουθούν με προσοχή

Το διαστρικό αντικείμενο 3I ATLAS φτάνει στο πιο κοντινό του πέρασμα από τη Γη και παρακολουθείται στενά.

ExtraTime
Ελευθέριος Ανδρώνης: ΗΠΑ: H Ορθοδοξία είναι το «καλύτερα φυλαγμένο μυστικό» των Αμερικανών – «Έκλαιγα για μιάμιση ώρα στην πρώτη μου Θ. Λειτουργία»

ΗΠΑ: H Ορθοδοξία είναι το «καλύτερα φυλαγμένο μυστικό» των Αμερικανών – «Έκλαιγα για μιάμιση ώρα στην πρώτη μου Θ. Λειτουργία»

Από την «κατήχηση» του διαδικτύου στα σκαλοπάτια της ενορίας - Η Associated Press μιλά για «δεύτερο κύμα» Αμερικανών που γεμίζει τους ναούς

Ελευθέριος Ανδρώνης