EXTRATIME

Ίσως ο καλύτερος λόγος να πεις μακάρι να ζούσα στην Αρχαία Αθήνα. Είχαν πάρα πολλές αργίες, μπούχτιζες απ’τις αργίες

Οι Αθηναίοι είχαν τόσες πολλές αργίες που σχεδόν ο μισός χρόνος κυλούσε μέσα σε γιορτές, τελετές και φεστιβάλ.
Ίσως ο καλύτερος λόγος να πεις μακάρι να ζούσα στην Αρχαία Αθήνα. Είχαν πάρα πολλές αργίες, μπούχτιζες απ’τις αργίες

Στην Αρχαία Αθήνα, αν έλεγες «σήμερα δεν δουλεύω γιατί έχουμε γιορτή», κανείς δεν θα σε ρωτούσε «ποια γιορτή;». Οι αργίες ήταν τόσες πολλές, που καταλάμβαναν σχεδόν το ένα τρίτο του έτους. Δεν ήταν απλώς ημέρες ανάπαυσης – ήταν οργανωμένες θρησκευτικές, πολιτικές και θεατρικές τελετές, ριζωμένες στον τρόπο που αντιλαμβανόταν ο Αθηναίος τον χρόνο, τη ζωή και την πόλη. Αν ζούσες τότε, ήταν πιο πιθανό να συμμετέχεις σε πομπή, θυσία ή φεστιβάλ, παρά να δουλεύεις κανονικά.

Το αθηναϊκό ημερολόγιο ήταν γεμάτο με εορτές που κάλυπταν κάθε εποχή, κάθε φάση της ζωής και κάθε θεότητα του πανθέου. Τα Διονύσια, τα Παναθήναια, τα Ανθεστήρια, τα Ελευσίνια Μυστήρια, τα Θαλύσια, τα Απατούρια. Δεν ήταν μικρές στιγμές αναψυχής. Ήταν εκτενείς τελετές που διαρκούσαν μέρες, με προετοιμασία εβδομάδων. Το κράτος τις χρηματοδοτούσε, οι πολίτες συμμετείχαν, οι σκλάβοι ελευθερώνονταν προσωρινά, οι δικαστικές διαδικασίες σταματούσαν. Στην ουσία, ολόκληρη η πόλη άλλαζε λειτουργία. Η Αθήνα μετατρεπόταν σε σκηνή, ναό, πασαρέλα, θέατρο και βωμό ταυτόχρονα.

Οι αργίες δεν θεωρούνταν χαμένες μέρες εργασίας. Ήταν βασικό στοιχείο της κοινωνικής συνοχής. Ο κάθε πολίτης όφειλε να συμμετέχει. Δεν υπήρχε έννοια αποχής. Αν δεν πήγαινες, ήταν σαν να μην ήσουν μέλος της πόλης. Τα Διονύσια δεν ήταν απλώς γλέντι· ήταν δημόσιοι θεατρικοί αγώνες με έργα του Σοφοκλή, του Αισχύλου και του Ευριπίδη. Οι παραστάσεις ξεκινούσαν με την ανατολή και τελείωναν με το σούρουπο. Τα Ανθεστήρια ήταν γιορτές του κρασιού και της γης, οι γυναίκες είχαν τα δικά τους μυστικά Θεσμοφόρια, ενώ στα Παναθήναια υπήρχε πομπή, αγώνες και καταθέσεις δώρων στον Παρθενώνα. Όλα αυτά μετρούσαν ως επίσημες αργίες. Όχι ατομικές, αλλά συλλογικές, θεσμικές, σχεδόν ιερές.

Οι ιστορικοί εκτιμούν πως υπήρχαν τουλάχιστον 120 έως 150 τέτοιες ημέρες μέσα στο έτος. Ορισμένες από αυτές διαρκούσαν πάνω από μία ημέρα. Σε κάποιες περιπτώσεις, το σύνολο των εορταστικών ημερών πλησίαζε ή ξεπερνούσε τις 160, δηλαδή σχεδόν μισό χρόνο. Αυτές οι μέρες δεν ήταν «ρεπό», ούτε ευκαιρία για να πας βόλτα στην εξοχή. Ήταν πολιτισμικό καθήκον, κοινωνικό δρώμενο, τρόπος συμμετοχής στη δημοκρατία. Για τους Αθηναίους, το να γιορτάζεις ήταν εξίσου σημαντικό με το να ψηφίζεις ή να μάχεσαι για την πόλη.

Η θρησκεία, η τέχνη, η πολιτική και η διασκέδαση δεν ήταν ξεχωριστές σφαίρες. Συμπλέκονταν στις αργίες, δημιουργώντας ένα χρονολόγιο ζωής όπου η δουλειά ήταν η εξαίρεση και όχι ο κανόνας. Όποιος μεγάλωνε στην Αθήνα του 5ου αιώνα π.Χ. μάθαινε ότι το έτος είχε πολλές αναμονές και προετοιμασίες. Η ιδέα του διαλείμματος, της διακοπής της καθημερινότητας, ήταν κεντρική. Οι άνθρωποι δεν ξεκουράζονταν μόνο από τη δουλειά, αλλά ξανασυνδέονταν με το θείο, με τους συμπολίτες τους, με την ιστορία τους. Και αυτή η έννοια της γιορτής είχε περισσότερο βάρος από οποιοδήποτε ωράριο εργασίας.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
ExtraTime: Ο Δούρειος Ίππος δεν ήταν δική του ιδέα αλλά εκείνος το κατασκεύασε και το γνωρίζουν ελάχιστοι – Όλοι θυμούνται τον Οδυσσέα

Ο Δούρειος Ίππος δεν ήταν δική του ιδέα αλλά εκείνος το κατασκεύασε και το γνωρίζουν ελάχιστοι – Όλοι θυμούνται τον Οδυσσέα

Ο Δούρειος Ίππος ήταν δημιουργημά του

ExtraTime
ExtraTime: Η χώρα με τη μικρότερη έκταση στην Ευρώπη, είναι πιο μικρή από τους περισσότερους δήμους της Ελλάδας

Η χώρα με τη μικρότερη έκταση στην Ευρώπη, είναι πιο μικρή από τους περισσότερους δήμους της Ελλάδας

Η χώρα που είναι μικρή

ExtraTime
ExtraTime: Κατασκεύαζε τα πιο γνωστά αυτοκίνητα αλλά για δύο χρόνια δεν μπορούσε να χρησιμοποιήσει το όνομά του

Κατασκεύαζε τα πιο γνωστά αυτοκίνητα αλλά για δύο χρόνια δεν μπορούσε να χρησιμοποιήσει το όνομά του

Τα αυτοκίνητα που έχουν το όνομά του

ExtraTime
ExtraTime: Το νερό κάποτε εξαφανίστηκε απο τη Γη. Οι επιστήμονες λένε πως χάθηκε ένας ολόκληρος ωκεανός στον αέρα

Το νερό κάποτε εξαφανίστηκε απο τη Γη. Οι επιστήμονες λένε πως χάθηκε ένας ολόκληρος ωκεανός στον αέρα

Δεν είναι θεωρία επιστημονικής φαντασίας. Οι επιστήμονες λένε πως κάποτε η Γη έχασε τόσο νερό, όσο όλοι οι σημερινοί της ωκεανοί μαζί. Και το χειρότερο; Δεν ήταν η τελευταία φορά.

ExtraTime
ExtraTime: Στους Ολυμπιακούς του 1896 στην Αθήνα, το χρυσό μετάλλιο ήταν ασημένιο, το ασημένιο μετάλλιο ήταν χάλκινο και το χάλκινο μετάλλιο ήταν τίποτα

Στους Ολυμπιακούς του 1896 στην Αθήνα, το χρυσό μετάλλιο ήταν ασημένιο, το ασημένιο μετάλλιο ήταν χάλκινο και το χάλκινο μετάλλιο ήταν τίποτα

Το 1896, στους πρώτους Ολυμπιακούς στην Αθήνα, τα μετάλλια ήταν αλλιώς. Ο πρώτος έπαιρνε ασημένιο, ο δεύτερος χάλκινο και ο τρίτος τίποτα. Το «χρυσό» δεν υπήρχε καν.

ExtraTime
ExtraTime: Ο μουσικός που λέγεται ότι πούλησε την ψυχή του στον Διάβολο για να παίξει καλύτερα κιθάρα

Ο μουσικός που λέγεται ότι πούλησε την ψυχή του στον Διάβολο για να παίξει καλύτερα κιθάρα

Ένας σταυρός δρόμων, μια κιθάρα και μια σκοτεινή φιγούρα. Ο Robert Johnson λέγεται ότι πούλησε την ψυχή του στον Διάβολο για να γίνει θρύλος.

ExtraTime
ExtraTime: Γιατί δεν υπάρχει ούτε μια ζωγραφιά, ούτε ένα έργο τέχνης κινεζικό που να δείχνει πάντα πριν το 1900;

Γιατί δεν υπάρχει ούτε μια ζωγραφιά, ούτε ένα έργο τέχνης κινεζικό που να δείχνει πάντα πριν το 1900;

Το πιο αναγνωρίσιμο σήμερα ζώο της Κίνας, το πάντα, δεν υπάρχει σε καμία ζωγραφιά πριν τον 20ό αιώνα. Η τέχνη απλώς το αγνοούσε.

ExtraTime
ExtraTime: Δεν είναι μόνο τα sequels και τα prequels. Είναι και τα midquels, τα interquels και τα intraquels.

Δεν είναι μόνο τα sequels και τα prequels. Είναι και τα midquels, τα interquels και τα intraquels.

Δεν τελειώνει μια ιστορία όταν τελειώσει η σειρά. Υπάρχουν και τα midquels, τα interquels και τα intraquels – έργα που ξετυλίγονται στα ενδιάμεσα και αποκαλύπτουν ό,τι δεν πρόλαβες να δεις.

ExtraTime
ExtraTime: Δεν είναι τυχαία κόκκινος ο Ελβετικός σουγιάς

Δεν είναι τυχαία κόκκινος ο Ελβετικός σουγιάς

Ο ελβετικός σουγιάς είναι κόκκινος για έναν λόγο: για να τον βρίσκεις αν πέσει στο χιόνι. Δεν είναι design. Είναι επιβίωση.

ExtraTime