EXTRATIME

Ήταν να παίξει η Βουγιουκλάκη αλλά κάποιος έμαθε τον τίτλο και τα πράγματα άλλαξαν

Ήταν να παίξει η Αλίκη Βουγιουκλάκη, αλλά τους πρόλαβαν με τον τίτλο.
Ήταν να παίξει η Βουγιουκλάκη αλλά κάποιος έμαθε τον τίτλο και τα πράγματα άλλαξαν

Στα τέλη της δεκαετίας του ’50, ο ελληνικός κινηματογράφος είχε μπει στην πιο παραγωγική και λαμπερή του περίοδο. Η Αλίκη Βουγιουκλάκη ήταν στα πρώτα της χρόνια στο πανί, αλλά ήδη είχε προκαλέσει σάλο με την «Αστέρω» και τη «Μανταλένα». Όταν έπεσε στο τραπέζι η ιδέα να ενσαρκώσει την Κυρα-Φροσύνη σε μια ταινία με τίτλο «Ο Αλή Πασάς και η Κυρά Φροσύνη», κανείς δεν αμφισβήτησε ότι θα ήταν εμπορική επιτυχία. Και όμως, η ιστορία δεν κύλησε έτσι.

Σύμφωνα με τον Δημήτρη Καλλιβωκά, που έπαιξε στην τελική εκδοχή της ταινίας, το αρχικό σενάριο είχε γραφτεί με την Αλίκη στο μυαλό. Επρόκειτο για μια φιλόδοξη παραγωγή, σε σκηνοθεσία Γρηγόρη Γρηγορίου, που θα συνδύαζε το ιστορικό δράμα με τον συναισθηματισμό της εποχής. Όμως πριν καλά καλά ξεκινήσει το γύρισμα, διέρρευσε ο τίτλος. Και τότε μπήκε στο παιχνίδι ένας κινηματογραφικός «αντίπαλος»: ο Κώστας Στράντζαλης.

Ο Στράντζαλης, μόλις έμαθε τον τίτλο, πρόλαβε και κατοχύρωσε εμπορικά μια άλλη ταινία με πανομοιότυπο όνομα, με σκοπό να κόψει την πορεία του αρχικού εγχειρήματος. Η ταινία του κυκλοφόρησε την ίδια χρονιά, με τίτλο «Ο Αλή Πασάς και η Κυρά Φροσύνη», σκηνοθεσία Στέφανου Στρατηγού και πρωταγωνιστές τη Γκέλυ Μαυροπούλου και τον Διονύση Παπαγιαννόπουλο. Ήταν ένα κινηματογραφικό «τρικ» που δεν είχε ξαναγίνει: να κλέψεις έναν τίτλο για να κόψεις τη φόρα της ανταγωνιστικής παραγωγής.

Αναγκαστικά, η ταινία του Γρηγορίου βγήκε με νέο τίτλο: «Η Λίμνη των Στεναγμών». Αντί για τη Βουγιουκλάκη, στον ρόλο της Κυρα-Φροσύνης μπήκε η Ειρήνη Παπά. Όχι από υποχώρηση, αλλά επειδή η ταινία πήρε σοβαρότερο, πιο βαρύ ύφος. Ένα δράμα χωρίς ροζ πινελιές, χωρίς ερωτικά υπονοούμενα, χωρίς γλυκίσματα. Η Παπά απέδωσε τον ρόλο με αυστηρότητα, με το ύφος της τραγικής ηρωίδας που πνίγεται από τιμή και πείσμα, όχι από έρωτα.

Η «Λίμνη των Στεναγμών» προβλήθηκε τη σεζόν 1959-60 και έκανε 33.317 εισιτήρια. Όχι πολλά, αλλά άφησε πίσω της κάτι βαθύτερο: ένα ίχνος αξιοπρέπειας, μια βαριά ατμόσφαιρα για τον θρύλο της Κυρα-Φροσύνης, που δεν χρειαζόταν φανφάρες. Όσο για την πρώτη ταινία με τον «κλεμμένο» τίτλο; Ξεχάστηκε. Σήμερα, λίγοι τη θυμούνται. Αλλά την παγίδα του τίτλου, όσοι ήταν μέσα στον χώρο, την κράτησαν καλά στο μυαλό τους.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
ExtraTime: Το νερό κάποτε εξαφανίστηκε απο τη Γη. Οι επιστήμονες λένε πως χάθηκε ένας ολόκληρος ωκεανός στον αέρα

Το νερό κάποτε εξαφανίστηκε απο τη Γη. Οι επιστήμονες λένε πως χάθηκε ένας ολόκληρος ωκεανός στον αέρα

Δεν είναι θεωρία επιστημονικής φαντασίας. Οι επιστήμονες λένε πως κάποτε η Γη έχασε τόσο νερό, όσο όλοι οι σημερινοί της ωκεανοί μαζί. Και το χειρότερο; Δεν ήταν η τελευταία φορά.

ExtraTime
ExtraTime: Στους Ολυμπιακούς του 1896 στην Αθήνα, το χρυσό μετάλλιο ήταν ασημένιο, το ασημένιο μετάλλιο ήταν χάλκινο και το χάλκινο μετάλλιο ήταν τίποτα

Στους Ολυμπιακούς του 1896 στην Αθήνα, το χρυσό μετάλλιο ήταν ασημένιο, το ασημένιο μετάλλιο ήταν χάλκινο και το χάλκινο μετάλλιο ήταν τίποτα

Το 1896, στους πρώτους Ολυμπιακούς στην Αθήνα, τα μετάλλια ήταν αλλιώς. Ο πρώτος έπαιρνε ασημένιο, ο δεύτερος χάλκινο και ο τρίτος τίποτα. Το «χρυσό» δεν υπήρχε καν.

ExtraTime
ExtraTime: Ο μουσικός που λέγεται ότι πούλησε την ψυχή του στον Διάβολο για να παίξει καλύτερα κιθάρα

Ο μουσικός που λέγεται ότι πούλησε την ψυχή του στον Διάβολο για να παίξει καλύτερα κιθάρα

Ένας σταυρός δρόμων, μια κιθάρα και μια σκοτεινή φιγούρα. Ο Robert Johnson λέγεται ότι πούλησε την ψυχή του στον Διάβολο για να γίνει θρύλος.

ExtraTime
ExtraTime: Γιατί δεν υπάρχει ούτε μια ζωγραφιά, ούτε ένα έργο τέχνης κινεζικό που να δείχνει πάντα πριν το 1900;

Γιατί δεν υπάρχει ούτε μια ζωγραφιά, ούτε ένα έργο τέχνης κινεζικό που να δείχνει πάντα πριν το 1900;

Το πιο αναγνωρίσιμο σήμερα ζώο της Κίνας, το πάντα, δεν υπάρχει σε καμία ζωγραφιά πριν τον 20ό αιώνα. Η τέχνη απλώς το αγνοούσε.

ExtraTime
ExtraTime: Δεν είναι μόνο τα sequels και τα prequels. Είναι και τα midquels, τα interquels και τα intraquels.

Δεν είναι μόνο τα sequels και τα prequels. Είναι και τα midquels, τα interquels και τα intraquels.

Δεν τελειώνει μια ιστορία όταν τελειώσει η σειρά. Υπάρχουν και τα midquels, τα interquels και τα intraquels – έργα που ξετυλίγονται στα ενδιάμεσα και αποκαλύπτουν ό,τι δεν πρόλαβες να δεις.

ExtraTime
ExtraTime: Δεν είναι τυχαία κόκκινος ο Ελβετικός σουγιάς

Δεν είναι τυχαία κόκκινος ο Ελβετικός σουγιάς

Ο ελβετικός σουγιάς είναι κόκκινος για έναν λόγο: για να τον βρίσκεις αν πέσει στο χιόνι. Δεν είναι design. Είναι επιβίωση.

ExtraTime
ExtraTime: Αν έχεις πάνω από 30 τέτοια στη γλώσσα σου, τότε είσαι super taster

Αν έχεις πάνω από 30 τέτοια στη γλώσσα σου, τότε είσαι super taster

Μπορείς να ανακαλύψεις αν είσαι super taster με ένα βαμβάκι και μπλε χρώμα. Αν μετρήσεις πάνω από 30 θηλές σε μια μικρή περιοχή της γλώσσας, τότε οι γεύσεις για σένα είναι πιο έντονες από όλους τους άλλους.

ExtraTime
ExtraTime: Βρήκαν νύχια γιγάντιου καλαμαριού πάνω σε αμερικανικό πολεμικό πλοίο. Ήταν μεγαλύτερα από κάθε τι που είχε δει η επιστήμη.

Βρήκαν νύχια γιγάντιου καλαμαριού πάνω σε αμερικανικό πολεμικό πλοίο. Ήταν μεγαλύτερα από κάθε τι που είχε δει η επιστήμη.

Ένα αμερικανικό πολεμικό πλοίο επέστρεψε με χαρακιές πάνω στο sonar. Οι επιστήμονες βρήκαν νύχια από καλαμάρι μεγαλύτερο από οτιδήποτε γνωρίζουμε.

ExtraTime
ExtraTime: Την έκαναν το πασίγνωστο cartoon χωρίς τη θέλησή της, στο δικαστήριο όμως έχασε γιατί και αυτή είχε αντιγράψει

Την έκαναν το πασίγνωστο cartoon χωρίς τη θέλησή της, στο δικαστήριο όμως έχασε γιατί και αυτή είχε αντιγράψει

Η Betty Boop μοιάζει με την Helen Kane γιατί βασίστηκε σ’ αυτήν. Αλλά στο δικαστήριο αποδείχθηκε πως η Kane είχε αντιγράψει το baby voice από μια μαύρη τραγουδίστρια του Χάρλεμ.

ExtraTime