Ήξερες ότι τα περισσότερα ακριβά γυαλιά ηλίου φτιάχνονται από την ίδια εταιρεία;
Πίσω από τις βιτρίνες και τα λογότυπα, η ίδια εταιρεία κατασκευάζει τα περισσότερα ακριβά γυαλιά
Σε μια μικρή πόλη της Ιταλίας, ένα εργαστήριο ξεκίνησε να φτιάχνει σκελετούς γυαλιών χωρίς κανείς να φαντάζεται ότι θα μετατραπεί σε έναν αόρατο κολοσσό. Εξήντα χρόνια μετά, η Luxottica δεν είναι απλώς μια εταιρεία. Είναι η σκιώδης αρχιτεκτονική πίσω από το βλέμμα εκατομμυρίων ανθρώπων, από τα πιο ακριβά γυαλιά μέχρι τις καθημερινές συνταγές οράσεως.
Αυτό που σοκάρει δεν είναι μόνο η κλίμακα. Είναι το γεγονός ότι διαφορετικά λογότυπα, που μοιάζουν να αντιπροσωπεύουν ξεχωριστές ταυτότητες και στυλ, βγαίνουν τελικά από την ίδια πηγή. Η πολυτέλεια, που συχνά πλασάρεται σαν υπόσχεση μοναδικότητας, στην πραγματικότητα συχνά γεννιέται στην ίδια γραμμή παραγωγής.
Η Luxottica ακολούθησε μια στρατηγική που θα ζήλευαν ακόμη και οι πιο σκληροί αυτοκράτορες. Κατάπιε ανταγωνιστές, απέκτησε δικές της αλυσίδες καταστημάτων, ένωσε δυνάμεις με γίγαντες των φακών και δημιούργησε μια κάθετη αυτοκρατορία. Από τον σχεδιασμό μέχρι την πώληση, τίποτα δεν ξεφεύγει από τον έλεγχό της.
Το πιο εντυπωσιακό είναι η παγκόσμια διασπορά. Εργοστάσια στην Ιταλία για την τελειότητα, μονάδες στην Αμερική και στη Βραζιλία για να καλύπτουν ηπείρους, εγκαταστάσεις στην Ασία και νέες γραμμές σε Μεξικό, Ταϊλάνδη, Περού. Δεν μιλάμε για παραγωγή· μιλάμε για έναν παγκόσμιο ιστό που απλώνεται αθόρυβα και τροφοδοτεί τις βιτρίνες παντού.
Οι τιμές, που συχνά μοιάζουν δυσανάλογες με το κόστος, δεν είναι τυχαίες. Όταν ο έλεγχος συγκεντρώνεται σε έναν παίκτη, η αξία του προϊόντος δεν μετριέται μόνο σε υλικά, αλλά σε κύρος, σε μάρκετινγκ, σε ένα αόρατο αφήγημα που κάνει τους ανθρώπους να πληρώνουν όχι για τα γυαλιά, αλλά για την ψευδαίσθηση ότι φοράνε κάτι «μοναδικό».
Αν το δεις ψύχραιμα, η Luxottica δεν πουλάει γυαλιά. Πουλάει ταυτότητα. Έχει καταφέρει να ντύσει με διαφορετικές «μάσκες» το ίδιο αντικείμενο και να το μετατρέψει σε σύμβολο status, στυλ και κοινωνικής διάκρισης. Ο καταναλωτής νομίζει πως επιλέγει· στην πραγματικότητα απλώς κινείται μέσα στα όρια που έχει σχεδιάσει η ίδια εταιρεία.
Στην πραγματικότητα, η Luxottica έχει καταφέρει κάτι που λίγοι φαντάζονται. Ένας ολόκληρος κόσμος γυαλιών που δείχνει πολυδιάσπαρτος, γεμάτος διαφορετικά στυλ και ταυτότητες, στην ουσία συνδέεται με την ίδια ιταλική εταιρεία. Είναι μια λεπτομέρεια που ο περισσότερος κόσμος αγνοεί, κι όμως κρύβει πίσω της μια από τις πιο συναρπαστικές ιστορίες της σύγχρονης βιομηχανίας.
Η πιο παράξενη ταφή στη φύση. Πώς τα μυρμήγκια ξεφορτώνονται τους νεκρούς τους
Η πιο παράξενη θεραπεία πονοκεφάλου, πριν τις ασπιρίνες σου τρυπούσαν το κρανίο