Ινδική Πολεμική Αεροπορία: 550 χαμένα μαχητικά και 150 νεκροί πιλότοι σε 30 χρόνια
Η εμπειρία της Ινδίας προσφέρει κρίσιμα διδάγματα για κάθε αεροπορική δύναμη.
Η Ινδική Πολεμική Αεροπορία (IAF) κατέχει μία θλιβερή πρωτιά παγκοσμίως, καθώς τα τελευταία 30 χρόνια έχει χάσει περισσότερα από 550 μαχητικά αεροσκάφη και περίπου 150 πιλότους σε ατυχήματα εκτός μάχης. Πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες ειρηνικές απώλειες στην ιστορία των αεροπορικών δυνάμεων, γεγονός που εγείρει σοβαρά ερωτήματα για την ασφάλεια πτήσεων, την παλαιότητα του στόλου και τα κενά στη συντήρηση και την εκπαίδευση.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ινδικής κυβέρνησης και διεθνείς αμυντικές πηγές, από το 1995 μέχρι και το 2025, καταγράφηκαν 534 περιστατικά απωλειών αεροσκαφών, με 152 νεκρούς πιλότους. Αν και τα τελευταία χρόνια ο αριθμός των ατυχημάτων έχει μειωθεί, το πρόβλημα παραμένει δομικό.
Ιδιαίτερα επιβαρυμένος εμφανίζεται ο στόλος των MiG-21, τα οποία αποτελούν τον κύριο «ένοχο» για ένα σημαντικό ποσοστό των ατυχημάτων. Το συγκεκριμένο αεροσκάφος, σχεδιασμένο τη δεκαετία του 1950, συνεχίζει να χρησιμοποιείται επιχειρησιακά, παρά την απόσυρση των περισσότερων παρόμοιων τύπων από άλλες αεροπορίες παγκοσμίως. Ενδεικτικά, μόνο την τελευταία δεκαετία, 104 αεροσκάφη και 73 πιλότοι χάθηκαν μεταξύ 2012 και 2021.
Η Ινδία έχει ήδη ξεκινήσει πρόγραμμα αντικατάστασης με νέα μαχητικά όπως το LCA Tejas και Rafale, όμως η διαδικασία είναι χρονοβόρα. Η ανανέωση του στόλου και η ενίσχυση των πρωτοκόλλων ασφάλειας κρίνονται ζωτικής σημασίας, καθώς το ανθρώπινο κόστος είναι δυσανάλογα υψηλό για μια χώρα με διαρκείς στρατιωτικές απαιτήσεις και γεωπολιτικές εντάσεις.
Η εμπειρία της Ινδίας προσφέρει κρίσιμα διδάγματα για κάθε αεροπορική δύναμη που επιθυμεί να εξισορροπήσει τον εκσυγχρονισμό, την ασφάλεια και την επιχειρησιακή διαθεσιμότητα.
Με πληροφορίες από τα: defencesecurityasia.com, samaa.tv, idrw.org, foreignpolicy.com, rediff.com.
Διαβάστε επίσης:
Συναγερμός για την Ελλάδα – Χάκερ παραβιάζει κρίσιμα δεδομένα για τις FDI;