EXTRATIME

Ο ρόλος που δεν έπαιξε η Ρένα Βλαχοπούλου για να μη φαίνεται μεγαλύτερη σε ηλικία από τη Τζένη Καρέζη

Ο ρόλος της Πάστα Φλώρας στη «Μια τρελή τρελή οικογένεια» είχε αρχικά προταθεί στη Ρένα Βλαχοπούλου, που τον αρνήθηκε για λόγους φιλαρέσκειας.
Ο ρόλος που δεν έπαιξε η Ρένα Βλαχοπούλου για να μη φαίνεται μεγαλύτερη σε ηλικία από τη Τζένη Καρέζη

Μια από τις πιο απολαυστικές, λαμπερές και φρέσκες ελληνικές κωμωδίες της δεκαετίας του ’60, η «Μια τρελή τρελή οικογένεια», θα μπορούσε να είχε γραφτεί διαφορετικά στη μνήμη μας, αν η Ρένα Βλαχοπούλου είχε αποδεχτεί τον ρόλο που της προτάθηκε. Όταν ο σκηνοθέτης Ντίνος Δημόπουλος ξεκίνησε τις προετοιμασίες για την ταινία, ο ρόλος της Πάστα Φλώρας, της εκκεντρικής μητέρας που ονειρεύεται… ιταλικά και βλέπει τον κόσμο σαν σκηνή οπερέτας, είχε προταθεί στην πιο λαμπρή κωμική φωνή της εποχής: τη Ρένα. Όμως εκείνη αρνήθηκε ευγενικά. Όχι επειδή δεν της άρεσε ο ρόλος, αλλά επειδή δεν ήθελε να παίξει τη μητέρα της Τζένης Καρέζη.

Η Ρένα Βλαχοπούλου τότε βρισκόταν στην κορυφή. Με επιτυχίες όπως το «Η θεία από το Σικάγο» και το «Μία Ιταλίδα από την Κυψέλη», είχε καταφέρει να συνδυάσει το μουσικό της παρελθόν με ένα στιλ κωμωδίας που σφράγιζε κάθε ρόλο με την προσωπικότητά της. Δεν ήταν απλώς μία καλή ηθοποιός· ήταν ένα είδος από μόνη της. Και γνώριζε πολύ καλά πώς τη βλέπει το κοινό. Ο ρόλος της Πάστα Φλώρας, μιας γυναίκας ώριμης, μητέρας ενήλικης κόρης, της φαινόταν πως την τοποθετούσε απότομα σε άλλη ηλικιακή κατηγορία. Παρότι η ίδια ήταν λίγο μεγαλύτερη από την Καρέζη στην πραγματική ζωή, η εικόνα της στη συνείδηση του κοινού ήταν πάντα αυτή της εκρηκτικής γυναίκας με το ατακαδόρικο στόμα και την αστείρευτη ενέργεια.

Η άρνηση αυτή όμως άνοιξε τον δρόμο για μια από τις πιο απροσδόκητες ερμηνείες του ελληνικού κινηματογράφου. Τη θέση της Ρένας πήρε η Μαίρη Αρώνη, θεατρική ηθοποιός με σπάνια κινηματογραφική παρουσία. Και όμως, η ερμηνεία της ως Πάστα Φλώρα έμεινε στην ιστορία. Έφτιαξε έναν χαρακτήρα εξαιρετικά υπερβολικό, σχεδόν καρτουνίστικο, που όμως δεν ξέφυγε ποτέ από τον ρεαλισμό. Οι κινήσεις της, οι εμμονές της, η φωνή της, ακόμα και οι σιωπές της, έγιναν σημεία αναφοράς. Πολλοί κριτικοί συμφωνούν ότι ήταν η καλύτερη εμφάνιση της Αρώνη στον κινηματογράφο και ίσως ο πιο αλησμόνητος ρόλος της.

Το σενάριο της ταινίας, γραμμένο από τον Ντίνο Δημόπουλο και βασισμένο σε θεατρικό έργο, έδωσε στην Πάστα Φλώρα το προφίλ μιας γυναίκας παγιδευμένης σε ρομαντικές φαντασιώσεις, που μεταφράζει την πραγματικότητα μέσα από ιταλικές ταινίες και μελό τραγούδια. Ήταν ένας ρόλος με ψυχολογικό βάθος, που έπρεπε να κινηθεί ανάμεσα στη σάτιρα και στη συγκίνηση. Η Βλαχοπούλου, όσο αστείρευτη κι αν ήταν, δεν ένιωθε έτοιμη να αφήσει πίσω της τη νεανική αύρα που τη συνόδευε ακόμα στα 40+ της. Ήξερε πως η Πάστα Φλώρα δεν ήταν απλώς ένας ρόλος — ήταν μια ηλικιακή μετάβαση που δεν ήθελε να κάνει τόσο σύντομα.

Η απόφαση αυτή έγινε αντικείμενο πολλών συζητήσεων στη Φίνος Φιλμ, με στελέχη να υποστηρίζουν ότι η Ρένα θα είχε δώσει άλλη διάσταση στον ρόλο. Κάποιοι άλλοι, όμως, αναγνώρισαν ότι η παρουσία της Αρώνη με τη θεατρική της πειθαρχία και την αριστοκρατική της αύρα ταίριαξε απόλυτα στο ύφος της ταινίας. Δεν είναι τυχαίο ότι η σκηνή στο φινάλε, όπου η Πάστα Φλώρα χορεύει στη «χάρτινη Βενετία» υπό τους ήχους του ιταλικού τραγουδιού «Η πρώτη μας νύχτα», έχει χαραχτεί στο μυαλό των θεατών ως μια από τις πιο σουρεαλιστικές και ταυτόχρονα τρυφερές στιγμές του ελληνικού κινηματογράφου.

Με την πάροδο των ετών, η επιλογή της Βλαχοπούλου να αρνηθεί τον ρόλο θεωρήθηκε τόσο φυσιολογική όσο και… κρίσιμη. Αν τον είχε δεχτεί, ίσως να είχαμε μια διαφορετική, πιο λαϊκή και εκρηκτική Πάστα Φλώρα. Ίσως όμως και το βάρος της φαντασίας, της γραφικότητας και της γλυκιάς τρέλας να μην είχε αποδοθεί ποτέ με τη λεπτότητα που έφερε η Μαίρη Αρώνη. Η ιστορία αυτής της άρνησης δεν είναι απλώς μια άγνωστη λεπτομέρεια· είναι μια απόδειξη για το πώς η φιλαρέσκεια, το ένστικτο και οι συμπτώσεις μπορούν να αλλάξουν τη ροή του κινηματογραφικού χρόνου.

Γρηγόρης Κεντητός

Γράφω για πράγματα που με συναρπάζουν, αλλά φροντίζω πάντα να τα ερευνώ σαν να τα μελετούσα για πρώτη φορά. Αναζητώ τη σύνδεση ανάμεσα στο χθες και το σήμερα, το ανθρώπινο μέσα στο ακαδημαϊκό, και τη γνώση που μπορεί να μεταφερθεί με τρόπο απλό, ακριβή και ζωντανό. Είτε πρόκειται για έναν αρχαίο πόλεμο είτε για ένα φαινόμενο της εποχής μας, στηρίζομαι πάντα σε πρωτογενές υλικό, πραγματικές πηγές και σοβαρή τεκμηρίωση. Θέλω κάθε κείμενο να αξίζει τον χρόνο του αναγνώστη — και τον δικό μου.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
ExtraTime: Μια μαγική «Μαλαγουζιά» που αξίζει να δοκιμάσετε

Μια μαγική «Μαλαγουζιά» που αξίζει να δοκιμάσετε

Μια απρόσμενη βιβλιοπαρουσίαση στην Πύδνα Πιερίας με έφερε σε επαφή με ένα μοναδικό κρασί και τους ξεχωριστούς δημιουργούς του.

ExtraTime
Ελευθέριος Ανδρώνης: Γαλάτσι: Street party στον Άγιο Ανδρέα – «Δεν είναι πρώτη φορά» είπε ο Δούκας και αυτό ακριβώς είναι το πρόβλημα

Γαλάτσι: Street party στον Άγιο Ανδρέα – «Δεν είναι πρώτη φορά» είπε ο Δούκας και αυτό ακριβώς είναι το πρόβλημα

Όταν βλέπουμε ανάρμοστες εκδηλώσεις να γίνονται ακόμα και εντός των ναών, περιμένουμε να τους σεβαστεί ο κάθε «άνιωθος» Δήμαρχος;

Ελευθέριος Ανδρώνης
VIRAL: Τι είναι οι λάμψεις που βλέπεις όταν είσαι στον ηλεκτρικό; Είναι εκρήξεις ή κάτι άλλο;

Τι είναι οι λάμψεις που βλέπεις όταν είσαι στον ηλεκτρικό; Είναι εκρήξεις ή κάτι άλλο;

Ένα βίντεο μέσα από συρμό του ηλεκτρικού προκάλεσε ανησυχία λόγω έντονων λαμψών. Δεν πρόκειται για εκρήξεις αλλά για ένα συνηθισμένο φαινόμενο.

VIRAL
Κοινωνία: Ο K.Ανεστίδης απαντά για τις φερόμενες παράνομες επιδοτήσεις: «Με πήραν 50 τηλέφωνα από το Μαξίμου – Συκοφαντούν τον αγώνα των αγροτών»

Ο K.Ανεστίδης απαντά για τις φερόμενες παράνομες επιδοτήσεις: «Με πήραν 50 τηλέφωνα από το Μαξίμου – Συκοφαντούν τον αγώνα των αγροτών»

«Όταν είδαν ότι δεν τσιμπάω, σου λέει τώρα θα τον θάψουμε - Με κατηγορούν γιατί λέω αλήθειες ενώ είμαι νεοδημοκράτης απ' τα γεννοφάσκια μου»

Κοινωνία
Κοινωνία: Αλγεινή εντύπωση προκαλεί ο «συστημένος» έλεγχος της ΑΑΔΕ στον Σύλλογο Τεμπών – Καρυστιανού: Έγινε για εκφοβισμό και για να μάθουν με ποιους συνεργαζόμαστε

Αλγεινή εντύπωση προκαλεί ο «συστημένος» έλεγχος της ΑΑΔΕ στον Σύλλογο Τεμπών – Καρυστιανού: Έγινε για εκφοβισμό και για να μάθουν με ποιους συνεργαζόμαστε

Φορολογικό «ντου» σε συγγενείς των Τεμπών και αγρότες - Η έφοδος της ΑΑΔΕ έγινε λίγο αφότου η Μ.Καρυστιανού προανήγγειλε νέο πολιτικό κίνημα

Κοινωνία
ExtraTime: Η Εκκλησία που βρίσκεται στην Αρκαδία και έγινε γνωστή ως μια από τις πιο ασυνήθιστες εκκλησίες στην Ελλάδα

Η Εκκλησία που βρίσκεται στην Αρκαδία και έγινε γνωστή ως μια από τις πιο ασυνήθιστες εκκλησίες στην Ελλάδα

Στη Μαντίνεια Αρκαδίας υπάρχει μια εκκλησία που δεν μοιάζει με καμία άλλη. Η Αγία Φωτεινή έγινε γνωστή σε όλη την Ελλάδα για την αρχιτεκτονική και την ιδιαίτερη ιστορία της.

ExtraTime
ExtraTime: Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά και Φώτα με τον Βασίλη Σκουλά στη «Ντελίνα»

Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά και Φώτα με τον Βασίλη Σκουλά στη «Ντελίνα»

Πολλές ακόμη εκδηλώσεις στον ίδιο «πολυχώρο» με ξεχωριστούς καλλιτέχνες. Δείτε το αναλυτικό πρόγραμμα.

ExtraTime
Ελευθέριος Ανδρώνης: Οι ρόδες των τρακτέρ τράνταξαν τις Βρυξέλλες: Η πανευρωπαϊκή αγροτιά φώναξε «όχι» στη συμφωνία θανάτου με τη Mercosur

Οι ρόδες των τρακτέρ τράνταξαν τις Βρυξέλλες: Η πανευρωπαϊκή αγροτιά φώναξε «όχι» στη συμφωνία θανάτου με τη Mercosur

Η ΕΕ διεξάγει πόλεμο στην ίδια της την παραγωγή - Πεδίο μάχης οι Βρυξέλλες για την επιβίωση των αγροτών και τη διατροφική αυτάρκεια όλων μας

Ελευθέριος Ανδρώνης
Κοινωνία: Βγαίνει και από πάνω ο Βορίδης απειλώντας τους αγρότες: «Με το “δεν μιλάω” στο τέλος δεν θα πάρει κανείς τίποτα»

Βγαίνει και από πάνω ο Βορίδης απειλώντας τους αγρότες: «Με το “δεν μιλάω” στο τέλος δεν θα πάρει κανείς τίποτα»

Αντί να απολογηθεί για την ασυδοσία των «φραπέδων», ο Μάκης Βορίδης προκαλεί κι από πάνω τους φτωχοποιημένους αγρότες

Κοινωνία