EXTRATIME

Πέτρος Βαγιόπουλος: Έτσι έγραψα το «Πότε Βούδας – Πότε Κούδας»

Ο συνθέτης αποκαλύπτει τα μυστικά του τραγουδιού που ερμήνευσε ο Νίκος Παπάζογλου σε στίχους του Μανώλη Ρασούλη.
Πέτρος Βαγιόπουλος: Έτσι έγραψα το «Πότε Βούδας – Πότε Κούδας»

Ο Πέτρος Βαγιόπουλος γεννήθηκε στις 7 Σεπτεμβρίου 1949.

Συνθέτης με δικό του χαρακτήρα και τρόπο στην τραγουδοποιία μας.

Με τον ευφυή λόγο του Μανώλη Ρασούλη γέννησε αριστουργήματα.

Ο Βαγιόπουλος πάντα έδινε προσοχή στο στίχο που πάντρευε με τις μελωδικές του σκέψεις όπως και στην ενορχήστρωση των τραγουδιών.

Στις 7 Οκτωβρίου 1986 κυκλοφόρησε ο δίσκος του με τον Μανώλη Ρασούλη «Πότε Βούδας, πότε Κούδας».

Ο Πέτρος Βαγιόπουλος*, εξιστορεί όλες τις λεπτομέρειες της δημιουργίας και ηχογράφησης του ομότιτλου θρυλικού τραγουδιού:

«Οφείλω» να σας πω 2-3 λόγια για το ομώνυμο τραγούδι, το πως γράφτηκε – έγραψα τη μουσική, έλειπε ο Ρασούλης, άνοιξα το περιοδικό «ΑΥΓΟ» και πήρα από μέσα διάφορα δίστιχα του Μανώλη – το έχω πει χίλιες φορές.

Έχουν γίνει πάμπολλες εκτελέσεις… Η καλύτερη απ’ όλες, η πιο ευγενική, η πιο περίπλοκη αλλά σαφής, η πιο προσεγμένη και η πιο όμορφη είναι -μακράν- η αυθεντική πρώτη εκτέλεση. Προσέξτε πώς και τί παίζει το μπουζούκι! Η εισαγωγή που έχω βάλει -και με αντιπροσωπεύει- δεν υπάρχει σε καμμιά επανεκτέλεση… Όλες είναι στο περίπου. (Όσο για τα ακόρντα! Ό,τι θέλει ο καθείς βάζει!).

Ιδίως στο τέλος της εισαγωγής (5 νότες πριν το τέλος), όλοι βάζουν κάτι νότες – μόρια, που σε παραπέμπουν σε σκυλάδικο, σε γύφτικο, σε απαίσιο, τελοσπάντων, «εύρημα», που καμμιά σχέση δεν έχει με το υπόλοιπο τραγούδι, αλλά και με τον συνθέτη του τραγουδιού, που δε χρησιμοποιεί τέτοιες νότες σε κανένα του τραγούδι! Στα 130, περίπου, που δισκογράφησα, πουθενά δε θα βρείτε τέτοιες νότες.

Ο 1ος που έβαλε αυτά τα μόρια, ήταν ο βιολιστής, στο live στον Λυκαβηττό, στη γνωστή επανεκτέλεση του Παπάζογλου, ο οποίος αν με ήξερε ποιος είμαι και τι γράφω, θα ντρεπόταν για την παραποίηση της μουσικής μου… Κι όσοι σκέφτεστε «σιγά μωρέ τώρα, για μια-δυο νότες κάνεις έτσι»… συγνώμη, αλλά εγώ πιστεύω ότι σε ένα τραγούδι μπορεί να παίξει ρόλο ακόμη και ΜΙΑ ΝΟΤΑ. Φανταστείτε π.χ. να έλειπε η ψιλή νότα στο «πότε Βούδας ποΤΕ…» Ναι! Αυτή η νότα στο «ΤΕ»! Μπορεί το τραγούδι ούτε καν να ακουγόταν.

 

Αλλά και οι μουσικοί έπαιξαν ρόλο. Ο Μουλιάκος, που παίζει μπουζούκι, συνεργάζεται μαζί μου από 17 χρονών!

Ο Παναγιώτης Καλατζόπουλος (και συνθέτης), που παίζει κιθάρες, έγραψε τις παρτιτούρες, έκανε μαζί μου την ενορχήστρωση και την επιμέλεια στο στούντιο (στο δίσκο έπαιξε και η γυναίκα του Ευανθία Ρεμπούτσικα), ήταν από χρόνια φίλοι με τον Ρασούλη, άρα και δικοί μου…

Ο Γιώργος Λαβράνος (και συνθέτης), που παίζει κρουστά με περίσσιο μεράκι και «κατόρθωσε» να μεταβάλει ένα νταούλι Γιαννιώτικο σε ντραμς (!!), όπου ακούγονται 3 χτυπήματα, που τα ήθελα εγώ σαν «μπότα- τομ1- τομ2» (για τους γνωρίζοντες).

Ο αξέχαστος φίλος Μάκης Γιαπράκας (και συνθέτης) έπαιξε μπάσο και φυσικά ο Αντώνης Βαρδής που ήταν ο παραγωγός του δίσκου, αλλά, παρότι ήταν ο ίδιος και ενορχηστρωτής, δεν παρενέβει καθόλου στο έργο μας.

Τελευταίο άφησα τον Νίκο Παπάζογλου. Ακούστε τη φωνή του… Τέλεια! Απόρησε και ο ίδιος μόλις την άκουσε! Ούτε στο δικό του στούντιο δεν έχει πετύχει τέτοια φωνή! Χροιά, απόδοση, ερμηνεία… τα πάντα όλα! Και προσέξτε… Από το 0.30” μέχρι το 0.39” το λέει με ΜΙΑ ανάσα!

Ηχολήπτης ήταν ο Κώστας Φασόλας.

Παραλειπόμενο. Όταν κάναμε το ρεμίξ, του Μανώλη του φάνηκε ότι ο Παπάζογλου «το μάσησε» το «εδώ είναι του Ρασούλη» και ακουγόταν «εδώ είναι του ΡασούΤη»… Ρε γμτ, λέει, μέσα από τα δόντια του το είπε; Να, ακούστε και σεις! Ακούει ο ηχολήπτης… «χμ, λέει, δεν είναι καθαρό»! (Βλέπετε τι συμβαίνει, αν σου μπει κάτι στο μυαλό;) Άκου και συ Πέτρο, λέει ο Μανώλης. «Δεν ξέρω, λέω… χμ, ναι, είναι λίγο μασημένο»! Αλλά κι ο Βαρδής δεν ήταν σίγουρος… Και ο Νίκος ήταν ήδη Θεσσαλονίκη… «Περιμένετε μια στιγμή» λέει ο Αντώνης… Φεύγει για ένα λεπτό και γυρίζει μαζί με μια κυρία.. Της λέει «Θα σου βάλουμε να ακούσεις μια φράση και θα μας πεις τι λέει, οκ;». ΟΚ, λέει η κυρία, το ακούει. «Για πες μας»… Και απαντά η κυρία «Βρε δεν είναι εδώ το Σούλι, εδώ είναι του ΡασούΛη». «Ευχαριστούμε πολύ, γεια σας», λέει ο Βαρδής.

«Ρε συ, ποια ήταν αυτή;». «Η ΚΑΘΑΡΙΣΤΡΙΑ»!!! χα, χα

 

*Ο Πέτρος Βαγιόπουλος μέσα απ’ το προφίλ του στο facebook

Κώστας Μπαλαχούτης

Διακεκριμένος ερευνητής του ελληνικού τραγουδιού με πλούσια συγγραφική δραστηριότητα. Διευθυντής μουσικών περιοδικών (Δίφωνο, Όασις, ogdoo.gr). Αρχισυντάκτης και παρουσιαστής εκπομπών στην τηλεόραση (Κατάθεση Ψυχής, Νύχτα Στάσου, Σε χρόνο TV, Στα τραγούδια λέμε Ναι κ.ά.) και το ραδιόφωνο (Ντέρτι, Στο Κόκκινο, Βήμα Fm, Κανάλι Ένα). Επιμελητής ευρηματικών δισκογραφιών έργων (συλλογές, πορτραίτα). Στιχουργός με σπουδαίες συνεργασίες και τραγούδια που αγαπήθηκαν (Αρχιπέλαγος, Φίλα με, Κόκκινο ποτάμι, Γλυκάνισος, Συγγνώμη Πόλη μου κ.ά. ). Κείμενα του έχουν δημοσιευτεί σε πολλές σε εφημερίδες, από την Καθημερινή έως την Sportime. Στην τελευταία, όπως και στην Sportday, για μεγάλο διάστημα «κρατούσε» το οπισθόφυλλο. «Κολλημένος» με το ποδόσφαιρο και γενικότερα τα… αθλητικά τα οποία παντρεύει από έρωτα με μουσικές και τραγούδια.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
Ελευθέριος Ανδρώνης: Γαλάτσι: Street party στον Άγιο Ανδρέα – «Δεν είναι πρώτη φορά» είπε ο Δούκας και αυτό ακριβώς είναι το πρόβλημα

Γαλάτσι: Street party στον Άγιο Ανδρέα – «Δεν είναι πρώτη φορά» είπε ο Δούκας και αυτό ακριβώς είναι το πρόβλημα

Όταν βλέπουμε ανάρμοστες εκδηλώσεις να γίνονται ακόμα και εντός των ναών, περιμένουμε να τους σεβαστεί ο κάθε «άνιωθος» Δήμαρχος;

Ελευθέριος Ανδρώνης
VIRAL: Τι είναι οι λάμψεις που βλέπεις όταν είσαι στον ηλεκτρικό; Είναι εκρήξεις ή κάτι άλλο;

Τι είναι οι λάμψεις που βλέπεις όταν είσαι στον ηλεκτρικό; Είναι εκρήξεις ή κάτι άλλο;

Ένα βίντεο μέσα από συρμό του ηλεκτρικού προκάλεσε ανησυχία λόγω έντονων λαμψών. Δεν πρόκειται για εκρήξεις αλλά για ένα συνηθισμένο φαινόμενο.

VIRAL
Κοινωνία: Ο K.Ανεστίδης απαντά για τις φερόμενες παράνομες επιδοτήσεις: «Με πήραν 50 τηλέφωνα από το Μαξίμου – Συκοφαντούν τον αγώνα των αγροτών»

Ο K.Ανεστίδης απαντά για τις φερόμενες παράνομες επιδοτήσεις: «Με πήραν 50 τηλέφωνα από το Μαξίμου – Συκοφαντούν τον αγώνα των αγροτών»

«Όταν είδαν ότι δεν τσιμπάω, σου λέει τώρα θα τον θάψουμε - Με κατηγορούν γιατί λέω αλήθειες ενώ είμαι νεοδημοκράτης απ' τα γεννοφάσκια μου»

Κοινωνία
Κοινωνία: Αλγεινή εντύπωση προκαλεί ο «συστημένος» έλεγχος της ΑΑΔΕ στον Σύλλογο Τεμπών – Καρυστιανού: Έγινε για εκφοβισμό και για να μάθουν με ποιους συνεργαζόμαστε

Αλγεινή εντύπωση προκαλεί ο «συστημένος» έλεγχος της ΑΑΔΕ στον Σύλλογο Τεμπών – Καρυστιανού: Έγινε για εκφοβισμό και για να μάθουν με ποιους συνεργαζόμαστε

Φορολογικό «ντου» σε συγγενείς των Τεμπών και αγρότες - Η έφοδος της ΑΑΔΕ έγινε λίγο αφότου η Μ.Καρυστιανού προανήγγειλε νέο πολιτικό κίνημα

Κοινωνία
ExtraTime: Η Εκκλησία που βρίσκεται στην Αρκαδία και έγινε γνωστή ως μια από τις πιο ασυνήθιστες εκκλησίες στην Ελλάδα

Η Εκκλησία που βρίσκεται στην Αρκαδία και έγινε γνωστή ως μια από τις πιο ασυνήθιστες εκκλησίες στην Ελλάδα

Στη Μαντίνεια Αρκαδίας υπάρχει μια εκκλησία που δεν μοιάζει με καμία άλλη. Η Αγία Φωτεινή έγινε γνωστή σε όλη την Ελλάδα για την αρχιτεκτονική και την ιδιαίτερη ιστορία της.

ExtraTime
ExtraTime: Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά και Φώτα με τον Βασίλη Σκουλά στη «Ντελίνα»

Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά και Φώτα με τον Βασίλη Σκουλά στη «Ντελίνα»

Πολλές ακόμη εκδηλώσεις στον ίδιο «πολυχώρο» με ξεχωριστούς καλλιτέχνες. Δείτε το αναλυτικό πρόγραμμα.

ExtraTime
Ελευθέριος Ανδρώνης: Οι ρόδες των τρακτέρ τράνταξαν τις Βρυξέλλες: Η πανευρωπαϊκή αγροτιά φώναξε «όχι» στη συμφωνία θανάτου με τη Mercosur

Οι ρόδες των τρακτέρ τράνταξαν τις Βρυξέλλες: Η πανευρωπαϊκή αγροτιά φώναξε «όχι» στη συμφωνία θανάτου με τη Mercosur

Η ΕΕ διεξάγει πόλεμο στην ίδια της την παραγωγή - Πεδίο μάχης οι Βρυξέλλες για την επιβίωση των αγροτών και τη διατροφική αυτάρκεια όλων μας

Ελευθέριος Ανδρώνης
Κοινωνία: Βγαίνει και από πάνω ο Βορίδης απειλώντας τους αγρότες: «Με το “δεν μιλάω” στο τέλος δεν θα πάρει κανείς τίποτα»

Βγαίνει και από πάνω ο Βορίδης απειλώντας τους αγρότες: «Με το “δεν μιλάω” στο τέλος δεν θα πάρει κανείς τίποτα»

Αντί να απολογηθεί για την ασυδοσία των «φραπέδων», ο Μάκης Βορίδης προκαλεί κι από πάνω τους φτωχοποιημένους αγρότες

Κοινωνία
Κοινωνία: Νερό: Χαράτσι 9 ευρώ στον τριμηνιαίο λογαριασμό φέρνει η ΕΥΔΑΠ

Νερό: Χαράτσι 9 ευρώ στον τριμηνιαίο λογαριασμό φέρνει η ΕΥΔΑΠ

Οι χρεώσεις κατανάλωσης παραμένουν - για την ώρα ίδιες - αλλά αυξάνεται το πάγιο ύδρευσης και προστίθεται νέο πάγιο αποχέτευσης

Κοινωνία