Πώς δημιουργήθηκαν τα Εγκλήματα και πώς παραλίγο να κοπεί για πάντα η σειρά μετά τα πρώτα επεισόδια
Τα «Εγκλήματα» ξεκίνησαν σαν μια απορριφθείσα ιδέα και κατέληξαν να γίνουν μία από τις πιο επιτυχημένες σειρές της ελληνικής τηλεόρασης
Στα τέλη της δεκαετίας του ’90, μια απλή θεατρική συνεργασία έγινε η αφορμή για τη δημιουργία μιας από τις πιο αγαπημένες σειρές της ελληνικής τηλεόρασης. Η Μαρία Καβογιάννη, ο Κώστας Κόκλας, η Καίτη Κωνσταντίνου, ο Χρήστος Χατζηπαναγιώτης και η Υρώ Μανέ έπαιζαν τότε στη θεατρική παράσταση Αναμείνατε στο Ακουστικό Σας. Η χημεία τους ήταν αδιαμφισβήτητη και οι ίδιοι ήθελαν να τη μεταφέρουν στη μικρή οθόνη. Έτσι, απευθύνθηκαν στον Λευτέρη Παπαπέτρου με μια ιδέα: να γράψει μια τηλεοπτική σειρά που θα τους έδινε τη δυνατότητα να συνεχίσουν μαζί.
Το πρώτο εμπόδιο δεν άργησε να εμφανιστεί. Τα γυρίσματα ξεκίνησαν χωρίς να υπάρχει κανάλι που να έχει συμφωνήσει να προβάλλει τη σειρά. Ο ένας μετά τον άλλον, οι υπεύθυνοι των μεγάλων σταθμών την απέρριπταν. Τη θεωρούσαν «πολύ προχωρημένη» για την εποχή της, υπερβολικά τολμηρή και ίσως ακατάλληλη για το ελληνικό κοινό. Όμως, η ομάδα δεν εγκατέλειψε. Ο παραγωγός Νίκος Βεργέτης πίστεψε στο πρότζεκτ και το υποστήριξε μέχρι τέλους. Τελικά, ο ΑΝΤ1 αποφάσισε να δώσει μια ευκαιρία στη σειρά και έτσι, το φθινόπωρο του 1998, τα γυρίσματα ξεκίνησαν ξανά.
Όμως, η ατυχία δεν είχε πει την τελευταία της λέξη. Τα πρώτα επεισόδια βγήκαν στον αέρα και η τηλεθέαση ήταν απογοητευτική. Τα νούμερα κινούνταν γύρω στο 5%, και αυτό σήμαινε ένα πράγμα: ο κίνδυνος διακοπής ήταν πιο κοντά από ποτέ. Οι ηθοποιοί και οι συντελεστές πάλευαν να σώσουν τη σειρά, αλλά η κατάσταση φαινόταν αδιέξοδη. Ώσπου, ξαφνικά, κάτι άλλαξε. Ο κόσμος άρχισε να παρακολουθεί φανατικά τις περιπέτειες της Σωσώς, του Αλέκου, του Μιχαλάκη και των υπόλοιπων χαρακτήρων. Η τηλεθέαση εκτοξεύτηκε σε ποσοστά που έφταναν το 30% και το 40%. Τα «Εγκλήματα» δεν ήταν πια μια σειρά υπό εξαφάνιση, αλλά ένα τηλεοπτικό φαινόμενο.
Κατά τη διάρκεια του πρώτου κύκλου, προέκυψαν κι άλλες αλλαγές. Ο αρχικός σκηνοθέτης, Αντώνης Τέμπος, αποχώρησε, αφήνοντας για λίγα επεισόδια τη σκηνοθεσία στον Κώστα Κιμούλη και τη Μαρίνα Λεοντάρη. Στη συνέχεια, ανέλαβε ο Αντώνης Αγγελόπουλος, για τον οποίο τα «Εγκλήματα» αποτέλεσαν την πρώτη του μεγάλη τηλεοπτική σκηνοθετική δουλειά. Αυτή η αλλαγή έδωσε νέα πνοή στη σειρά και έδεσε ακόμα περισσότερο το τελικό αποτέλεσμα.
Το μυστικό της επιτυχίας; Η καυστική σάτιρα, το σκοτεινό χιούμορ και οι χαρακτήρες που ισορροπούσαν τέλεια ανάμεσα στο καρτουνίστικο και το απόλυτα ρεαλιστικό. Ποιος δεν θυμάται τη Σωσώ Παπαδήμα, μια από τις πιο ανατρεπτικές φιγούρες στην ιστορία της ελληνικής τηλεόρασης, που έκρυβε πίσω από το αθώο της χαμόγελο μια ψυχοπαθή με μητρικά ένστικτα και τάσεις δολοφονίας; Οι ατάκες της έγιναν καλτ, οι δολοπλοκίες της ξεπέρασαν κάθε όριο και το κοινό λάτρεψε αυτό που αρχικά όλοι θεωρούσαν πολύ «προχωρημένο».
Η σειρά έγραψε τη δική της ιστορία. Ακόμα και σήμερα, τα «Εγκλήματα» δεν έχουν χάσει τη μαγεία τους. Οι επαναλήψεις τους εξακολουθούν να τραβούν θεατές, οι ατάκες τους παραμένουν αξέχαστες, και η Σωσώ εξακολουθεί να είναι η πιο αγαπημένη… εγκληματίας της ελληνικής τηλεόρασης.