EXTRATIME

Πριν να αρχίσουν να κουνάνε το ραβδί με τα χέρια, οι μαέστροι χτυπούσαν με αυτό το πάτωμα, μέχρι που ένας χτύπησε το πόδι του, μολύνθηκε και πέθανε

Ο διάσημος μαέστρος Lully πέθανε μετά από τραυματισμό από το ίδιο του το ραβδί, που χρησιμοποιούσε για να χτυπά το πάτωμα κρατώντας το ρυθμό.
Πριν να αρχίσουν να κουνάνε το ραβδί με τα χέρια, οι μαέστροι χτυπούσαν με αυτό το πάτωμα, μέχρι που ένας χτύπησε το πόδι του, μολύνθηκε και πέθανε

Η ιστορία της διεύθυνσης ορχήστρας που ξέρουμε σήμερα με τα χέρια και το λεπτό ραβδί είναι σχετικά πρόσφατη, αν και μοιάζει τόσο φυσική που δύσκολα φανταζόμαστε ότι κάποτε οι μαέστροι χρησιμοποιούσαν μια πολύ πιο σκληρή και επικίνδυνη μέθοδο. Πριν από το 17ο αιώνα, οι μαέστροι συνήθιζαν να κρατούν ένα μεγάλο, βαρύ ραβδί — παρόμοιο με κοντάρι — και να το χτυπούν με δύναμη στο πάτωμα για να δίνουν το ρυθμό και να καθοδηγούν τους μουσικούς.

Αυτή η πρακτική είχε λειτουργικό σκοπό: σε μεγάλες αίθουσες με πολλούς μουσικούς, το δυνατό χτύπημα μπορούσε να ακουστεί καθαρά και να συγχρονίσει το σύνολο. Δεν υπήρχαν μικρόφωνα ή σύγχρονα ηχητικά μέσα, οπότε ο μαέστρος έπρεπε να χρησιμοποιεί φυσικά μέσα για να επιβληθεί.

Όμως αυτή η μέθοδος έκρυβε κινδύνους. Ο διάσημος Γάλλος συνθέτης και μαέστρος Jean-Baptiste Lully (1632–1687) είναι το πιο τραγικό παράδειγμα. Ο Lully ήταν ένας από τους πιο σημαντικούς μουσικούς της εποχής του, πρωτοπόρος στη μουσική του μπαρόκ και μαέστρος της αυλής του Λουδοβίκου XIV. Ήταν γνωστός για την αυστηρότητα και το πάθος του, και συνήθιζε να χτυπάει το ραβδί του δυνατά στο πάτωμα για να δίνει τον ρυθμό.

Σε μια από τις πρόβες του, κατά λάθος, το ραβδί του τρύπησε το πόδι του. Ήταν ένας μικρός τραυματισμός στην αρχή, όμως ο Lully, πεισματάρης και ίσως απρόσεκτος, αρνήθηκε να ζητήσει ή να δεχτεί ιατρική βοήθεια. Η πληγή μολύνθηκε, εξελίχθηκε σε γάγγραινα και παρά τις προσπάθειες, ο μαέστρος πέθανε από τη μόλυνση.

Αυτό το περιστατικό έβαλε τέλος στη χρήση του βαρύ ραβδιού για χτύπημα στο πάτωμα. Σιγά σιγά, οι μαέστροι άρχισαν να υιοθετούν την πρακτική που χρησιμοποιείται μέχρι σήμερα: να χρησιμοποιούν ένα λεπτό ραβδί (μπατόν) που κινείται στον αέρα, ή ακόμα και τα ίδια τα χέρια, για να δίνουν το ρυθμό και να επικοινωνούν με την ορχήστρα. Η κίνηση αυτή ήταν πιο ασφαλής, πιο ακριβής και επέτρεπε περισσότερη έκφραση και επικοινωνία.

Το ατύχημα του Lully δεν ήταν απλώς ένα περιστατικό υγείας — ήταν το σημείο καμπής στην ιστορία της διεύθυνσης ορχήστρας, που επηρέασε τον τρόπο με τον οποίο μουσική και μαέστροι συνεργάζονται μέχρι σήμερα.

Επιπλέον, το γεγονός αυτό αποκαλύπτει μια εποχή όπου οι μουσικοί ήταν όχι μόνο καλλιτέχνες αλλά και πολεμιστές, οι μαέστροι είχαν φυσική δύναμη και έλεγχο πάνω σε μεγάλα σύνολα με σκληρά μέσα, και η τέχνη ήταν άρρηκτα συνδεδεμένη με την επιβίωση και τον κίνδυνο.

Η αλλαγή στην τεχνική διεύθυνσης συνδυάστηκε και με την εξέλιξη της μουσικής και των ορχηστρών, που γίνονταν ολοένα και πιο σύνθετες και απαιτούσαν λεπτές και εκφραστικές χειρονομίες.

Σήμερα, όσο και αν μας φαίνεται δεδομένο, η χρήση των χεριών και του μπατόν είναι αποτέλεσμα αιώνων εξέλιξης, τραγωδιών όπως αυτή του Lully, και της συνεχούς αναζήτησης της αρμονίας ανάμεσα στην τέχνη και την ασφάλεια.

Γρηγόρης Κεντητός

Γράφω για πράγματα που με συναρπάζουν, αλλά φροντίζω πάντα να τα ερευνώ σαν να τα μελετούσα για πρώτη φορά. Αναζητώ τη σύνδεση ανάμεσα στο χθες και το σήμερα, το ανθρώπινο μέσα στο ακαδημαϊκό, και τη γνώση που μπορεί να μεταφερθεί με τρόπο απλό, ακριβή και ζωντανό. Είτε πρόκειται για έναν αρχαίο πόλεμο είτε για ένα φαινόμενο της εποχής μας, στηρίζομαι πάντα σε πρωτογενές υλικό, πραγματικές πηγές και σοβαρή τεκμηρίωση. Θέλω κάθε κείμενο να αξίζει τον χρόνο του αναγνώστη — και τον δικό μου.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
ExtraTime: Μια μαγική «Μαλαγουζιά» που αξίζει να δοκιμάσετε

Μια μαγική «Μαλαγουζιά» που αξίζει να δοκιμάσετε

Μια απρόσμενη βιβλιοπαρουσίαση στην Πύδνα Πιερίας με έφερε σε επαφή με ένα μοναδικό κρασί και τους ξεχωριστούς δημιουργούς του.

ExtraTime
Ελευθέριος Ανδρώνης: Γαλάτσι: Street party στον Άγιο Ανδρέα – «Δεν είναι πρώτη φορά» είπε ο Δούκας και αυτό ακριβώς είναι το πρόβλημα

Γαλάτσι: Street party στον Άγιο Ανδρέα – «Δεν είναι πρώτη φορά» είπε ο Δούκας και αυτό ακριβώς είναι το πρόβλημα

Όταν βλέπουμε ανάρμοστες εκδηλώσεις να γίνονται ακόμα και εντός των ναών, περιμένουμε να τους σεβαστεί ο κάθε «άνιωθος» Δήμαρχος;

Ελευθέριος Ανδρώνης
VIRAL: Τι είναι οι λάμψεις που βλέπεις όταν είσαι στον ηλεκτρικό; Είναι εκρήξεις ή κάτι άλλο;

Τι είναι οι λάμψεις που βλέπεις όταν είσαι στον ηλεκτρικό; Είναι εκρήξεις ή κάτι άλλο;

Ένα βίντεο μέσα από συρμό του ηλεκτρικού προκάλεσε ανησυχία λόγω έντονων λαμψών. Δεν πρόκειται για εκρήξεις αλλά για ένα συνηθισμένο φαινόμενο.

VIRAL
Κοινωνία: Ο K.Ανεστίδης απαντά για τις φερόμενες παράνομες επιδοτήσεις: «Με πήραν 50 τηλέφωνα από το Μαξίμου – Συκοφαντούν τον αγώνα των αγροτών»

Ο K.Ανεστίδης απαντά για τις φερόμενες παράνομες επιδοτήσεις: «Με πήραν 50 τηλέφωνα από το Μαξίμου – Συκοφαντούν τον αγώνα των αγροτών»

«Όταν είδαν ότι δεν τσιμπάω, σου λέει τώρα θα τον θάψουμε - Με κατηγορούν γιατί λέω αλήθειες ενώ είμαι νεοδημοκράτης απ' τα γεννοφάσκια μου»

Κοινωνία
Κοινωνία: Αλγεινή εντύπωση προκαλεί ο «συστημένος» έλεγχος της ΑΑΔΕ στον Σύλλογο Τεμπών – Καρυστιανού: Έγινε για εκφοβισμό και για να μάθουν με ποιους συνεργαζόμαστε

Αλγεινή εντύπωση προκαλεί ο «συστημένος» έλεγχος της ΑΑΔΕ στον Σύλλογο Τεμπών – Καρυστιανού: Έγινε για εκφοβισμό και για να μάθουν με ποιους συνεργαζόμαστε

Φορολογικό «ντου» σε συγγενείς των Τεμπών και αγρότες - Η έφοδος της ΑΑΔΕ έγινε λίγο αφότου η Μ.Καρυστιανού προανήγγειλε νέο πολιτικό κίνημα

Κοινωνία
ExtraTime: Η Εκκλησία που βρίσκεται στην Αρκαδία και έγινε γνωστή ως μια από τις πιο ασυνήθιστες εκκλησίες στην Ελλάδα

Η Εκκλησία που βρίσκεται στην Αρκαδία και έγινε γνωστή ως μια από τις πιο ασυνήθιστες εκκλησίες στην Ελλάδα

Στη Μαντίνεια Αρκαδίας υπάρχει μια εκκλησία που δεν μοιάζει με καμία άλλη. Η Αγία Φωτεινή έγινε γνωστή σε όλη την Ελλάδα για την αρχιτεκτονική και την ιδιαίτερη ιστορία της.

ExtraTime
ExtraTime: Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά και Φώτα με τον Βασίλη Σκουλά στη «Ντελίνα»

Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά και Φώτα με τον Βασίλη Σκουλά στη «Ντελίνα»

Πολλές ακόμη εκδηλώσεις στον ίδιο «πολυχώρο» με ξεχωριστούς καλλιτέχνες. Δείτε το αναλυτικό πρόγραμμα.

ExtraTime
Ελευθέριος Ανδρώνης: Οι ρόδες των τρακτέρ τράνταξαν τις Βρυξέλλες: Η πανευρωπαϊκή αγροτιά φώναξε «όχι» στη συμφωνία θανάτου με τη Mercosur

Οι ρόδες των τρακτέρ τράνταξαν τις Βρυξέλλες: Η πανευρωπαϊκή αγροτιά φώναξε «όχι» στη συμφωνία θανάτου με τη Mercosur

Η ΕΕ διεξάγει πόλεμο στην ίδια της την παραγωγή - Πεδίο μάχης οι Βρυξέλλες για την επιβίωση των αγροτών και τη διατροφική αυτάρκεια όλων μας

Ελευθέριος Ανδρώνης
Κοινωνία: Βγαίνει και από πάνω ο Βορίδης απειλώντας τους αγρότες: «Με το “δεν μιλάω” στο τέλος δεν θα πάρει κανείς τίποτα»

Βγαίνει και από πάνω ο Βορίδης απειλώντας τους αγρότες: «Με το “δεν μιλάω” στο τέλος δεν θα πάρει κανείς τίποτα»

Αντί να απολογηθεί για την ασυδοσία των «φραπέδων», ο Μάκης Βορίδης προκαλεί κι από πάνω τους φτωχοποιημένους αγρότες

Κοινωνία