EXTRATIME

Στην αρχή δεν λεγόταν ολόκληρος ο Παρθενώνας Παρθενώνας αλλά μόνο ένα δωμάτιό του

πώς η ονομασία "Παρθενώνας" αρχικά αναφερόταν σε ένα συγκεκριμένο δωμάτιο του ναού
Στην αρχή δεν λεγόταν ολόκληρος ο Παρθενώνας Παρθενώνας αλλά μόνο ένα δωμάτιό του

Ο Παρθενώνας, το εμβληματικό μνημείο της Ακρόπολης, δεν είχε πάντα την ονομασία με την οποία είναι γνωστός σήμερα. Η λέξη “παρθενών” στην αρχαία ελληνική σήμαινε το δωμάτιο μιας ανύπαντρης γυναίκας σε μια κατοικία. Στην περίπτωση του Παρθενώνα, φαίνεται ότι αρχικά ο όρος χρησιμοποιήθηκε για ένα συγκεκριμένο δωμάτιο του ναού. Υπάρχει συζήτηση μεταξύ των μελετητών σχετικά με το ποιο δωμάτιο ήταν αυτό και πώς απέκτησε την ονομασία του. Το Ελληνο-Αγγλικό λεξικό των Λίντελ-Σκοτ-Τζόουνς αναφέρει ότι αυτό το δωμάτιο βρισκόταν στο δυτικό σηκό του Παρθενώνα. Μια θεωρία υποστηρίζει ότι ο Παρθενώνας ήταν ο χώρος όπου τα αρρηφόρια, μια ομάδα τεσσάρων κοριτσιών που επιλέγονταν κάθε χρόνο για να υπηρετήσουν την πόλη, ύφαιναν το πέπλο που παρουσιάζονταν στην Αθηνά κατά τη διάρκεια των Παναθηναίων. Άλλη άποψη προτείνει ότι η ονομασία του ναού προέρχεται από τις παρθένες, των οποίων η θυσία εξασφάλισε την ασφάλεια της πόλης.

Η πρώτη πηγή στην οποία ολόκληρο το κτίριο χαρακτηρίζεται ως Παρθενώνας είναι κείμενο του ρήτορα Δημοσθένη, του 4ου αιώνα π.Χ. Σε έγγραφα του 5ου αιώνα π.Χ., το κτίσμα αναφερόταν ως “ο ναός”. Οι αρχιτέκτονες Ικτίνος και Καλλικράτης φαίνεται πως αναφέρονταν στο κτίριο με την ονομασία “Εκατόμπεδος” στη χαμένη τους πραγματεία για την Αθηναϊκή αρχιτεκτονική. Κατά τη διάρκεια του 4ου αιώνα και έπειτα, το κτίριο αναφέρεται ως “Εκατόμπεδος” ή “Εκατόμπεδον” καθώς και ως “Παρθενώνας”. Τον 1ο αιώνα μ.Χ., ο Πλούταρχος αναφέρθηκε στο κτίριο χρησιμοποιώντας την ονομασία “Εκατόμπεδος Παρθενών”.

Επιπλέον, έχει προταθεί ότι το όνομα του ναού προέρχεται από τις παρθένες, των οποίων η θυσία εξασφάλισε την ασφάλεια της πόλης. Η προέλευση του χαρακτηρισμού “παρθένος” δεν είναι ξεκάθαρη, αλλά χρησιμοποιούνταν κυρίως για την Άρτεμη και την Αθηνά. Μια άλλη θεωρία υποστηρίζει ότι ο πραγματικός Παρθενώνας ήταν στην πραγματικότητα ένας μικρότερος και παλιότερος ναός στην Ακρόπολη, συγκεκριμένα το Ερέχθειο.

Με την πάροδο του χρόνου, η ονομασία “Παρθενώνας” επεκτάθηκε για να περιγράψει ολόκληρο το ναό και τελικά καθιερώθηκε. Αυτό το εμβληματικό μνημείο συνεχίζει να αποτελεί σύμβολο της αρχαίας ελληνικής αρχιτεκτονικής και πολιτιστικής κληρονομιάς.

Γρηγόρης Κεντητός

Γράφω για πράγματα που με συναρπάζουν, αλλά φροντίζω πάντα να τα ερευνώ σαν να τα μελετούσα για πρώτη φορά. Αναζητώ τη σύνδεση ανάμεσα στο χθες και το σήμερα, το ανθρώπινο μέσα στο ακαδημαϊκό, και τη γνώση που μπορεί να μεταφερθεί με τρόπο απλό, ακριβή και ζωντανό. Είτε πρόκειται για έναν αρχαίο πόλεμο είτε για ένα φαινόμενο της εποχής μας, στηρίζομαι πάντα σε πρωτογενές υλικό, πραγματικές πηγές και σοβαρή τεκμηρίωση. Θέλω κάθε κείμενο να αξίζει τον χρόνο του αναγνώστη — και τον δικό μου.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
ExtraTime: Μια μαγική «Μαλαγουζιά» που αξίζει να δοκιμάσετε

Μια μαγική «Μαλαγουζιά» που αξίζει να δοκιμάσετε

Μια απρόσμενη βιβλιοπαρουσίαση στην Πύδνα Πιερίας με έφερε σε επαφή με ένα μοναδικό κρασί και τους ξεχωριστούς δημιουργούς του.

ExtraTime
Ελευθέριος Ανδρώνης: Γαλάτσι: Street party στον Άγιο Ανδρέα – «Δεν είναι πρώτη φορά» είπε ο Δούκας και αυτό ακριβώς είναι το πρόβλημα

Γαλάτσι: Street party στον Άγιο Ανδρέα – «Δεν είναι πρώτη φορά» είπε ο Δούκας και αυτό ακριβώς είναι το πρόβλημα

Όταν βλέπουμε ανάρμοστες εκδηλώσεις να γίνονται ακόμα και εντός των ναών, περιμένουμε να τους σεβαστεί ο κάθε «άνιωθος» Δήμαρχος;

Ελευθέριος Ανδρώνης
VIRAL: Τι είναι οι λάμψεις που βλέπεις όταν είσαι στον ηλεκτρικό; Είναι εκρήξεις ή κάτι άλλο;

Τι είναι οι λάμψεις που βλέπεις όταν είσαι στον ηλεκτρικό; Είναι εκρήξεις ή κάτι άλλο;

Ένα βίντεο μέσα από συρμό του ηλεκτρικού προκάλεσε ανησυχία λόγω έντονων λαμψών. Δεν πρόκειται για εκρήξεις αλλά για ένα συνηθισμένο φαινόμενο.

VIRAL
Κοινωνία: Ο K.Ανεστίδης απαντά για τις φερόμενες παράνομες επιδοτήσεις: «Με πήραν 50 τηλέφωνα από το Μαξίμου – Συκοφαντούν τον αγώνα των αγροτών»

Ο K.Ανεστίδης απαντά για τις φερόμενες παράνομες επιδοτήσεις: «Με πήραν 50 τηλέφωνα από το Μαξίμου – Συκοφαντούν τον αγώνα των αγροτών»

«Όταν είδαν ότι δεν τσιμπάω, σου λέει τώρα θα τον θάψουμε - Με κατηγορούν γιατί λέω αλήθειες ενώ είμαι νεοδημοκράτης απ' τα γεννοφάσκια μου»

Κοινωνία
Κοινωνία: Αλγεινή εντύπωση προκαλεί ο «συστημένος» έλεγχος της ΑΑΔΕ στον Σύλλογο Τεμπών – Καρυστιανού: Έγινε για εκφοβισμό και για να μάθουν με ποιους συνεργαζόμαστε

Αλγεινή εντύπωση προκαλεί ο «συστημένος» έλεγχος της ΑΑΔΕ στον Σύλλογο Τεμπών – Καρυστιανού: Έγινε για εκφοβισμό και για να μάθουν με ποιους συνεργαζόμαστε

Φορολογικό «ντου» σε συγγενείς των Τεμπών και αγρότες - Η έφοδος της ΑΑΔΕ έγινε λίγο αφότου η Μ.Καρυστιανού προανήγγειλε νέο πολιτικό κίνημα

Κοινωνία
ExtraTime: Η Εκκλησία που βρίσκεται στην Αρκαδία και έγινε γνωστή ως μια από τις πιο ασυνήθιστες εκκλησίες στην Ελλάδα

Η Εκκλησία που βρίσκεται στην Αρκαδία και έγινε γνωστή ως μια από τις πιο ασυνήθιστες εκκλησίες στην Ελλάδα

Στη Μαντίνεια Αρκαδίας υπάρχει μια εκκλησία που δεν μοιάζει με καμία άλλη. Η Αγία Φωτεινή έγινε γνωστή σε όλη την Ελλάδα για την αρχιτεκτονική και την ιδιαίτερη ιστορία της.

ExtraTime
ExtraTime: Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά και Φώτα με τον Βασίλη Σκουλά στη «Ντελίνα»

Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά και Φώτα με τον Βασίλη Σκουλά στη «Ντελίνα»

Πολλές ακόμη εκδηλώσεις στον ίδιο «πολυχώρο» με ξεχωριστούς καλλιτέχνες. Δείτε το αναλυτικό πρόγραμμα.

ExtraTime
Ελευθέριος Ανδρώνης: Οι ρόδες των τρακτέρ τράνταξαν τις Βρυξέλλες: Η πανευρωπαϊκή αγροτιά φώναξε «όχι» στη συμφωνία θανάτου με τη Mercosur

Οι ρόδες των τρακτέρ τράνταξαν τις Βρυξέλλες: Η πανευρωπαϊκή αγροτιά φώναξε «όχι» στη συμφωνία θανάτου με τη Mercosur

Η ΕΕ διεξάγει πόλεμο στην ίδια της την παραγωγή - Πεδίο μάχης οι Βρυξέλλες για την επιβίωση των αγροτών και τη διατροφική αυτάρκεια όλων μας

Ελευθέριος Ανδρώνης
Κοινωνία: Βγαίνει και από πάνω ο Βορίδης απειλώντας τους αγρότες: «Με το “δεν μιλάω” στο τέλος δεν θα πάρει κανείς τίποτα»

Βγαίνει και από πάνω ο Βορίδης απειλώντας τους αγρότες: «Με το “δεν μιλάω” στο τέλος δεν θα πάρει κανείς τίποτα»

Αντί να απολογηθεί για την ασυδοσία των «φραπέδων», ο Μάκης Βορίδης προκαλεί κι από πάνω τους φτωχοποιημένους αγρότες

Κοινωνία