EXTRATIME

Την άκουσαν εκατομμύρια. Τη λάτρεψαν σαν θρύλο. Πέθανε με 70 λεπτά στην τράπεζα.

Ήταν η φωνή του πόνου και της αλήθειας. Η Billie Holiday συγκλόνισε την Αμερική, αποθεώθηκε στο Carnegie Hall και πέθανε μόνη, με 70 σεντ.
Την άκουσαν εκατομμύρια. Τη λάτρεψαν σαν θρύλο. Πέθανε με 70 λεπτά στην τράπεζα.

Δεν υπήρξε ποτέ άλλη σαν την Billie Holiday. Στην πιο διάσημη ερμηνεία της, το «Strange Fruit», το φως χαμήλωνε, το κοινό σιωπούσε, και μόνο το πρόσωπό της έμενε φωτισμένο. Όταν τέλειωνε το τραγούδι για τα λιντσαρισμένα κορμιά που κρέμονταν από τα δέντρα, έσβηναν τα φώτα. Κι εκείνη έφευγε σιωπηλά, πριν προλάβει κανείς να χειροκροτήσει.

Το 1948 γέμισε το Carnegie Hall με 2.700 θεατές. Δεν είχε ούτε μία επιτυχία στα charts εκείνη τη χρονιά. Και όμως, έγινε ανάρπαστη. Στα παρασκήνια, έβαζε πάνω στο κεφάλι της λευκές γαρδένιες με καρφίτσες που κάποιες φορές την αιμορραγούσαν. Δεν σταματούσε. Η μουσική της ήταν η ζωή της. Κι η ζωή της μια πληγή ανοιχτή.

Ήταν η πρώτη μαύρη γυναίκα που τραγούδησε με λευκή ορχήστρα στην περιοδεία του Artie Shaw. Την έδιωχναν από τα ξενοδοχεία, της απαγόρευαν να χρησιμοποιήσει το ασανσέρ, της φώναζαν “nigger wench” από τις αίθουσες. Κι όμως, συνέχιζε να ανεβαίνει στη σκηνή, να τραγουδάει και να κοιτάζει κατάματα τον κόσμο.

Στα παιδικά της χρόνια, την είχαν κλειδώσει οι καλόγριες σε ένα δωμάτιο με ένα πτώμα για τιμωρία. Μια νύχτα, μικρή ακόμα, απέτρεψε βιασμό με γροθιές. Μέχρι τα 14 της, είχε δουλέψει σε πορνεία, σε σκάλες, σε κουζίνες. Η φωνή της γεννήθηκε μέσα στον φόβο και έγινε όπλο. Ένα όπλο που μάτωνε.

Το τραγούδι «God Bless the Child» δεν ήταν μεταφορά. Ήταν η απάντησή της στη μητέρα της, που της αρνήθηκε λεφτά όταν η Billie είχε ανάγκη. «Ο Θεός να ευλογεί το παιδί που έχει τα δικά του» είπε. Και το έγραψε. Πούλησε πάνω από ένα εκατομμύριο αντίτυπα. Τη λάτρεψαν. Αλλά δεν κράτησε τίποτα.

Όταν τραγούδησε για πρώτη φορά το «Strange Fruit» το 1939, η δισκογραφική της αρνήθηκε να το κυκλοφορήσει. Ήταν πολύ επικίνδυνο. Το έβγαλε από μικρό ανεξάρτητο label. Και έγινε το τραγούδι της ζωής της. Η φωνή της πολιτικής συνείδησης στην εποχή της σιωπής.

Η κυβέρνηση των ΗΠΑ την παρακολουθούσε. Ο διευθυντής του Γραφείου Ναρκωτικών, Χάρι Άνσλινγκερ, την ήθελε στη φυλακή. Όχι επειδή έπαιρνε ναρκωτικά – αλλά επειδή τραγουδούσε για την αδικία. Την συνέλαβαν, της αφαίρεσαν την άδεια να τραγουδά σε χώρους με αλκοόλ. Την εξόντωσαν.

Στα τελευταία της χρόνια, η Billie ήταν αδύναμη, πρησμένη, εξαντλημένη. Εμφανίστηκε στην Ευρώπη και συγκλόνισε. Η φωνή της δεν είχε πια δύναμη – είχε όμως μια σπαρακτική αλήθεια. Όποιος την άκουσε, ένιωθε το τέλος να πλησιάζει. Και όμως, δεν σταμάτησε να τραγουδά.

Την έκλεισαν στο νοσοκομείο για κίρρωση. Την αλυσοδέσαν στο κρεβάτι. Οι αστυνομικοί φύλαγαν την πόρτα. Ήταν κατάδικη με ορό. Δεν μπορούσε να φάει, να μιλήσει, να δει φίλους. Πέθανε στις 17 Ιουλίου 1959, στα 44 της χρόνια. Είχε 70 σεντ στον τραπεζικό της λογαριασμό.

Εκατομμύρια άνθρωποι την είχαν ακούσει. Άλλαξε την ιστορία της μουσικής. Έδωσε φωνή στους άφωνους. Και όταν έσβησε, έμεινε μόνο η φωνή της. Μια φωνή που ακόμα πονάει, ακόμα λέει την αλήθεια, ακόμα στοιχειώνει.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
ExtraTime: Ο Δούρειος Ίππος δεν ήταν δική του ιδέα αλλά εκείνος το κατασκεύασε και το γνωρίζουν ελάχιστοι – Όλοι θυμούνται τον Οδυσσέα

Ο Δούρειος Ίππος δεν ήταν δική του ιδέα αλλά εκείνος το κατασκεύασε και το γνωρίζουν ελάχιστοι – Όλοι θυμούνται τον Οδυσσέα

Ο Δούρειος Ίππος ήταν δημιουργημά του

ExtraTime
ExtraTime: Η χώρα με τη μικρότερη έκταση στην Ευρώπη, είναι πιο μικρή από τους περισσότερους δήμους της Ελλάδας

Η χώρα με τη μικρότερη έκταση στην Ευρώπη, είναι πιο μικρή από τους περισσότερους δήμους της Ελλάδας

Η χώρα που είναι μικρή

ExtraTime
ExtraTime: Κατασκεύαζε τα πιο γνωστά αυτοκίνητα αλλά για δύο χρόνια δεν μπορούσε να χρησιμοποιήσει το όνομά του

Κατασκεύαζε τα πιο γνωστά αυτοκίνητα αλλά για δύο χρόνια δεν μπορούσε να χρησιμοποιήσει το όνομά του

Τα αυτοκίνητα που έχουν το όνομά του

ExtraTime
ExtraTime: Το νερό κάποτε εξαφανίστηκε απο τη Γη. Οι επιστήμονες λένε πως χάθηκε ένας ολόκληρος ωκεανός στον αέρα

Το νερό κάποτε εξαφανίστηκε απο τη Γη. Οι επιστήμονες λένε πως χάθηκε ένας ολόκληρος ωκεανός στον αέρα

Δεν είναι θεωρία επιστημονικής φαντασίας. Οι επιστήμονες λένε πως κάποτε η Γη έχασε τόσο νερό, όσο όλοι οι σημερινοί της ωκεανοί μαζί. Και το χειρότερο; Δεν ήταν η τελευταία φορά.

ExtraTime
ExtraTime: Στους Ολυμπιακούς του 1896 στην Αθήνα, το χρυσό μετάλλιο ήταν ασημένιο, το ασημένιο μετάλλιο ήταν χάλκινο και το χάλκινο μετάλλιο ήταν τίποτα

Στους Ολυμπιακούς του 1896 στην Αθήνα, το χρυσό μετάλλιο ήταν ασημένιο, το ασημένιο μετάλλιο ήταν χάλκινο και το χάλκινο μετάλλιο ήταν τίποτα

Το 1896, στους πρώτους Ολυμπιακούς στην Αθήνα, τα μετάλλια ήταν αλλιώς. Ο πρώτος έπαιρνε ασημένιο, ο δεύτερος χάλκινο και ο τρίτος τίποτα. Το «χρυσό» δεν υπήρχε καν.

ExtraTime
ExtraTime: Ο μουσικός που λέγεται ότι πούλησε την ψυχή του στον Διάβολο για να παίξει καλύτερα κιθάρα

Ο μουσικός που λέγεται ότι πούλησε την ψυχή του στον Διάβολο για να παίξει καλύτερα κιθάρα

Ένας σταυρός δρόμων, μια κιθάρα και μια σκοτεινή φιγούρα. Ο Robert Johnson λέγεται ότι πούλησε την ψυχή του στον Διάβολο για να γίνει θρύλος.

ExtraTime
ExtraTime: Γιατί δεν υπάρχει ούτε μια ζωγραφιά, ούτε ένα έργο τέχνης κινεζικό που να δείχνει πάντα πριν το 1900;

Γιατί δεν υπάρχει ούτε μια ζωγραφιά, ούτε ένα έργο τέχνης κινεζικό που να δείχνει πάντα πριν το 1900;

Το πιο αναγνωρίσιμο σήμερα ζώο της Κίνας, το πάντα, δεν υπάρχει σε καμία ζωγραφιά πριν τον 20ό αιώνα. Η τέχνη απλώς το αγνοούσε.

ExtraTime
ExtraTime: Δεν είναι μόνο τα sequels και τα prequels. Είναι και τα midquels, τα interquels και τα intraquels.

Δεν είναι μόνο τα sequels και τα prequels. Είναι και τα midquels, τα interquels και τα intraquels.

Δεν τελειώνει μια ιστορία όταν τελειώσει η σειρά. Υπάρχουν και τα midquels, τα interquels και τα intraquels – έργα που ξετυλίγονται στα ενδιάμεσα και αποκαλύπτουν ό,τι δεν πρόλαβες να δεις.

ExtraTime
ExtraTime: Δεν είναι τυχαία κόκκινος ο Ελβετικός σουγιάς

Δεν είναι τυχαία κόκκινος ο Ελβετικός σουγιάς

Ο ελβετικός σουγιάς είναι κόκκινος για έναν λόγο: για να τον βρίσκεις αν πέσει στο χιόνι. Δεν είναι design. Είναι επιβίωση.

ExtraTime