EXTRATIME

Τον έβαλαν στη φυλακή στα 6 του. Μετά έγινε ο άρχοντας του τρόμου και καθήλωσε όλο τον πλανήτη

Ένα παιδί έξι ετών, ένα κελί, ένα χαρτάκι από τον πατέρα του. Από εκεί ξεκινάει ο τρόμος όπως τον ξέρουμε σήμερα. Αυτή είναι η αληθινή ιστορία του Άλφρεντ Χίτσκοκ.
Τον έβαλαν στη φυλακή στα 6 του. Μετά έγινε ο άρχοντας του τρόμου και καθήλωσε όλο τον πλανήτη

Όταν ήταν μόλις έξι ετών, ο Άλφρεντ Χίτσκοκ ένιωσε για πρώτη φορά το κρύο σίδερο της τιμωρίας. Ο πατέρας του, ένας αυστηρός καθολικός παντοπώλης, τον έστειλε σε ένα τοπικό αστυνομικό τμήμα με ένα σημείωμα καρφιτσωμένο στο παλτό του. Ο αστυνομικός που το διάβασε, τον έβαλε για πέντε λεπτά σε ένα κελί. Ήταν αρκετά. Το παιδί δεν ξέχασε ποτέ. Δεν ξέχασε τον τρόμο της εξουσίας, τη σιωπή του εγκλεισμού, την ενοχή που δεν καταλάβαινε. Εκεί μπήκαν οι πρώτοι λίθοι για το ψυχολογικό θρίλερ, για τον άνθρωπο που θα έντυνε τους φόβους με σασπένς και τις τύψεις με σκιές.

Αυτό το πεντάλεπτο —αν συνέβη όπως το διηγήθηκε— μετατράπηκε σε εφιάλτη που ποτέ δεν έσβησε. Ο Χίτσκοκ έλεγε συχνά ότι η εμπειρία αυτή τον έκανε να φοβάται τους αστυνομικούς όλη του τη ζωή. Δεν οδηγήθηκε ποτέ σε δίκη ή φυλακή ως ενήλικος, αλλά ο φόβος της αυθαίρετης εξουσίας και του εγκλεισμού στοιχειώνει σχεδόν κάθε του έργο. Από το «Wrong Man» μέχρι το «Psycho», οι ήρωές του είναι συχνά αθώοι που κυνηγιούνται από το σύστημα. Το κακό παραμονεύει πίσω από πόρτες, μέσα σε οικογένειες, ακόμα και στο ίδιο μας το μυαλό.

Γεννημένος το 1899 στο Λέιτονστοουν του ανατολικού Λονδίνου, ο μικρός Άλφρεντ ήταν ένα παιδί ντροπαλό, μοναχικό και με σοβαρά προβλήματα υγείας, που διάβαζε μανιωδώς και παρατηρούσε τους ανθρώπους σαν παίκτες σε θεατρικό έργο. Η παιδική του τιμωρία δεν ήταν η μόνη εμπειρία που θα του σμίλευε τη θεματολογία. Φοίτησε σε καθολικό σχολείο ιησουιτών, όπου η πειθαρχία δεν ήταν διαπραγματεύσιμη και η ενοχή διαπερνούσε κάθε λέξη. Ο ίδιος ανέφερε αργότερα πως τον χτυπούσαν με ραβδιά στις παλάμες κάθε φορά που γελούσε ή έκανε φασαρία.

Μέχρι τα 25 του σχεδίαζε τίτλους για βωβές ταινίες. Μέχρι τα 30 του σκηνοθετούσε ήδη ολόκληρες ταινίες. Και όχι όποιες κι όποιες. Το 1927, με το «The Lodger», ο Χίτσκοκ βάζει τα πρώτα θεμέλια του κινηματογραφικού τρόμου όπως τον ξέρουμε σήμερα. Έναν άντρα που υποψιαζόμαστε ότι είναι ο Τζακ ο Αντεροβγάλτης. Μια Λονδρέζικη ομίχλη. Μια κάμερα που κινείται ύπουλα πίσω από την πόρτα. Και ο θεατής, για πρώτη φορά, δεν είναι σίγουρος ποιος να εμπιστευτεί.

Η επανάσταση του Χίτσκοκ δεν ήταν οι φόνοι, αλλά οι καθυστερήσεις. Το βλέμμα που περιμένει, η μουσική που αυξάνεται, το μαχαίρι που δεν φαίνεται. Στο «Psycho» του 1960, σπάει όλους τους κανόνες: σκοτώνει την πρωταγωνίστρια στα πρώτα 45 λεπτά και αφήνει τον θεατή να νιώθει ανασφαλής για το υπόλοιπο της ταινίας. Κι όλα αυτά χωρίς να δείξει ούτε μία φορά τη λεπίδα να αγγίζει το σώμα.

Η εμμονή του με το έγκλημα, την ενοχή, τη διπλή ταυτότητα και τη μοίρα που καραδοκεί έχει τις ρίζες της στην παιδική του εμπειρία. Ο Χίτσκοκ δεν έφτιαχνε απλώς ταινίες. Κατασκεύαζε ψυχογραφήματα, λαβυρίνθους όπου ο θεατής έμπαινε μόνος του, με φόβο, με δισταγμό, με την καρδιά του να χτυπά στα αυτιά του.

Η ζωή του είχε στοιχεία μυστηρίου όσο και οι ταινίες του. Παντρεύτηκε τη μοντέρ του, την Άλμα, και μαζί έφτιαξαν έναν αόρατο κινηματογραφικό μηχανισμό που είχε σχεδόν μαθηματική ακρίβεια. Δεν του άρεσαν οι ηθοποιοί που δεν υπάκουαν και δεν έκρυβε ότι προτιμούσε να δουλεύει με σκηνικά και όχι με ανθρώπους. Ο φόβος του για την ακαταστασία, την αποτυχία και τον θάνατο τον ακολουθούσε παντού. Όπως και οι μνήμες εκείνου του παιδιού στο κελί.

Στην πορεία του γύρισε περισσότερες από 50 ταινίες, δημιούργησε νέα κινηματογραφικά λεξιλόγια, καθόρισε την έννοια του θρίλερ και επινόησε έναν τρόμο που δεν χρειάζεται αίμα αλλά μόνο ένα σιωπηλό βλέμμα, μια κλειστή πόρτα, έναν ήχο που δεν ταιριάζει με την εικόνα.

Έφυγε το 1980, αλλά το βλέμμα του εξακολουθεί να μας παρακολουθεί. Από πίσω. Από ψηλά. Από ένα άνοιγμα στην κουρτίνα. Ίσως επειδή κατάλαβε κάτι νωρίς: πως ο φόβος δεν χρειάζεται τέρατα. Αρκεί μια παιδική ανάμνηση, μια ενοχή χωρίς εξήγηση, κι ένας πατέρας που σε στέλνει με ένα χαρτάκι να δεις τι σημαίνει εξουσία.

Γρηγόρης Κεντητός

Γράφω για πράγματα που με συναρπάζουν, αλλά φροντίζω πάντα να τα ερευνώ σαν να τα μελετούσα για πρώτη φορά. Αναζητώ τη σύνδεση ανάμεσα στο χθες και το σήμερα, το ανθρώπινο μέσα στο ακαδημαϊκό, και τη γνώση που μπορεί να μεταφερθεί με τρόπο απλό, ακριβή και ζωντανό. Είτε πρόκειται για έναν αρχαίο πόλεμο είτε για ένα φαινόμενο της εποχής μας, στηρίζομαι πάντα σε πρωτογενές υλικό, πραγματικές πηγές και σοβαρή τεκμηρίωση. Θέλω κάθε κείμενο να αξίζει τον χρόνο του αναγνώστη — και τον δικό μου.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
Ελευθέριος Ανδρώνης: Ζάκυνθος: Ένα δίχρονο παιδάκι νεκρό από πίτμπουλ – Χάσαμε το μέτρο απέναντι στη φύση και το πληρώνουμε με αίμα;

Ζάκυνθος: Ένα δίχρονο παιδάκι νεκρό από πίτμπουλ – Χάσαμε το μέτρο απέναντι στη φύση και το πληρώνουμε με αίμα;

Η φύση δεν εκδικείται αλλά ενίοτε μας θυμίζει με τραγικούς τρόπους ότι δεν χωρά στα καλούπια της υποκειμενικής «φιλοζωίας» μας

Ελευθέριος Ανδρώνης
Κοινωνία: Καραμανλής – Σαμαράς: Στενό μαρκάρισμα στην κυβέρνηση για το αγροτικό – «Χωρίς αγρότες δεν υπάρχει χώρα!»

Καραμανλής – Σαμαράς: Στενό μαρκάρισμα στην κυβέρνηση για το αγροτικό – «Χωρίς αγρότες δεν υπάρχει χώρα!»

Σαμαράς: «Οι αγρότες διαμαρτύρονται για το μέλλον των παιδιών τους» - Καραμανλής: «Μείζονα εθνική απειλή η ερήμωση της υπαίθρου»

Κοινωνία
Κοινωνία: Κυριάκος Μητσοτάκης: Με «διαίρει και βασίλευε» προσπαθεί να στρέψει τον λαό κατά των αγροτών

Κυριάκος Μητσοτάκης: Με «διαίρει και βασίλευε» προσπαθεί να στρέψει τον λαό κατά των αγροτών

Χαρακτήρισε «ακραίες» και «τυφλές» τις κινητοποιήσεις, ενώ έφτασε ακόμα και να υπενθυμίσει στον λαό ότι έρχονται... Χριστούγεννα

Κοινωνία
Ελευθέριος Ανδρώνης: Δάκρυσε όλη η Ελλάδα με τον απαρηγόρητο τσοπάνη – Σκοτώνουμε τα πρόβατά μας για να μας ταΐσουν «πολτό» πολυεθνικών

Δάκρυσε όλη η Ελλάδα με τον απαρηγόρητο τσοπάνη – Σκοτώνουμε τα πρόβατά μας για να μας ταΐσουν «πολτό» πολυεθνικών

Το ελληνικό κράτος αφανίζει με αδίστακτο τρόπο το ζωικό κεφάλαιο της χώρας - «Είναι σαν να μας σκοτώνουν τα παιδιά μας ένα - ένα...»

Ελευθέριος Ανδρώνης
Κοινωνία: Στρατηγική έκθεση – βόμβα από Τραμπ: Η ΕΕ αυτοκτονεί διαγράφοντας τον πολιτισμό της – Σε 20 χρόνια θα αφανιστεί αν συνεχίσει έτσι

Στρατηγική έκθεση – βόμβα από Τραμπ: Η ΕΕ αυτοκτονεί διαγράφοντας τον πολιτισμό της – Σε 20 χρόνια θα αφανιστεί αν συνεχίσει έτσι

Κάλεσμα προς τα πατριωτικά κόμματα πραγματοποιούν οι ΗΠΑ, αλλιώς «σε λίγες δεκαετίες οι ευρωπαίοι θα γίνουν μειοψηφία στις χώρες τους»

Κοινωνία
Κοινωνία: Γαλαντόμος ο Βασίλης Κικίλιας: «Δέχομαι τη διαμαρτυρία των αγροτών αλλά να πάνε στην άκρη του δρόμου»

Γαλαντόμος ο Βασίλης Κικίλιας: «Δέχομαι τη διαμαρτυρία των αγροτών αλλά να πάνε στην άκρη του δρόμου»

Απίστευτες δηλώσεις - Ο Βασίλης Κικίλιας κάνει τη... χάρη στους αγρότες να διαδηλώσουν αλλά τους λέει να κάνουν στην... άκρη για να μην ενοχλούν

Κοινωνία
Κοινωνία: Θεσσαλονίκη: Ανάπηρος έχτισε ράμπα μόνος του και έδειξε τι σημαίνει να είσαι ΑμεΑ στην τριτοκοσμική Ελλάδα

Θεσσαλονίκη: Ανάπηρος έχτισε ράμπα μόνος του και έδειξε τι σημαίνει να είσαι ΑμεΑ στην τριτοκοσμική Ελλάδα

Τη δουλειά που όφειλε να κάνει ο δήμος εδώ και χρόνια, την έκανε με μια ακτιβιστική πράξη ο Κωσταντίνος Τσιφτσόπουλος

Κοινωνία
Κοινωνία: Εξοργιστικό: Χάρτης της Κομισιόν δείχνει τα Δωδεκάνησα και τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου με τα χρώματα της Τουρκίας!

Εξοργιστικό: Χάρτης της Κομισιόν δείχνει τα Δωδεκάνησα και τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου με τα χρώματα της Τουρκίας!

Τον κατάπτυστο χάρτη που κυκλοφορεί σε επίσημο φυλλάδιο, κατήγγειλε ο ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ, Γιάννης Μανιάτης

Κοινωνία
Κοινωνία: Κάλεσμα στους αγρότες από τη Μαρία Καρυστιανού: «Ίδια η ρίζα του κακού για Τέμπη και ΟΠΕΚΕΠΕ  –  Όλοι μαζί μέχρι τη δικαίωση!»

Κάλεσμα στους αγρότες από τη Μαρία Καρυστιανού: «Ίδια η ρίζα του κακού για Τέμπη και ΟΠΕΚΕΠΕ – Όλοι μαζί μέχρι τη δικαίωση!»

«Οι πολιτικοί υπεύθυνοι παραμένουν ΠΑΝΤΑ εκτός κάδρου, ΑΤΙΜΩΡΗΤΟΙ!, προστατευμένοι από το άρθρο 86»

Κοινωνία