MUST READ

Ερχονται μηδενικοί δασμοί στα ηλεκτρικά κινεζικά αυτοκίνητα που εισάγονται στην Ευρώπη μετά τους δασμούς του Τραμπ;

Πόσο θα έπεφτε σε ευρώ η τιμή τους με μηδενικούς δασμούς;
Ερχονται μηδενικοί δασμοί στα ηλεκτρικά κινεζικά αυτοκίνητα που εισάγονται στην Ευρώπη μετά τους δασμούς του Τραμπ;

Η πιθανότητα μηδενικών δασμών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κινεζικής κατασκευής που εισάγονται στην Ευρώπη, ως απόρροια των δασμών του Τραμπ, φαίνεται να κερδίζει έδαφος, αν και η κατάσταση παραμένει ρευστή και εξαρτάται από τις εξελίξεις στις διαπραγματεύσεις μεταξύ ΕΕ και Κίνας. Ας το αναλύσουμε βήμα-βήμα.

Ο Ντόναλντ Τραμπ, από την ανάληψη της προεδρίας του το 2025, έχει επιβάλει σκληρούς δασμούς σε εισαγωγές από την ΕΕ την Κίνα και άλλες χώρες, με στόχο την ενίσχυση της αμερικανικής βιομηχανίας. Ειδικά για τα αυτοκίνητα, από τις 3 Απριλίου 2025, έχει επιβληθεί δασμός 25% σε οχήματα που δεν κατασκευάζονται στις ΗΠΑ, ενώ για τα κινεζικά προϊόντα ο μέσος δασμός έχει φτάσει το 145%.

Αυτή η πολιτική έχει προκαλέσει ανησυχία στην Ευρώπη για πιθανή «πλημμυρίδα» κινεζικών προϊόντων, καθώς οι κινεζικές εταιρείες, αντιμετωπίζοντας κλειστές πόρτες στις ΗΠΑ, στρέφονται προς την ευρωπαϊκή αγορά.

Η ΕΕ είχε ήδη επιβάλει δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα από τον Οκτώβριο του 2024, με ποσοστά που κυμαίνονται από 17% έως 35%, ως αντίμετρο στις επιδοτήσεις που δίνει η κινεζική κυβέρνηση στις εταιρείες της, οι οποίες θεωρούνται ότι στρεβλώνουν τον ανταγωνισμό. Οι δασμοί αυτοί αποσκοπούσαν στην προστασία της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία απασχολεί εκατομμύρια εργαζομένους και κινδυνεύει από την ταχεία διείσδυση των κινεζικών οχημάτων (από 3,9% της αγοράς το 2020 σε 25% το 2023). Ωστόσο, οι δασμοί αυτοί προκάλεσαν αντιδράσεις από την Κίνα, η οποία επέβαλε αντίποινα, όπως δασμούς 30,6% έως 39% σε ευρωπαϊκά μπράντι ενώ εξετάζει περαιτέρω μέτρα σε προϊόντα όπως χοιρινό και βενζινοκίνητα οχήματα.

Η πίεση από τους δασμούς του Τραμπ έχει οδηγήσει την ΕΕ να επανεξετάσει τη στάση της απέναντι στην Κίνα. Σύμφωνα με πρόσφατες πληροφορίες, στις 10 Απριλίου 2025, η ΕΕ και η Κίνα συμφώνησαν να ξεκινήσουν διαπραγματεύσεις για την κατάργηση των δασμών της ΕΕ στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα.
Κινεζικές πηγές αναφέρουν ότι υπάρχει σχέδιο για συμπαραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων σε ευρωπαϊκό έδαφος, με σημαντικές επενδύσεις και από τις δύο πλευρές. Ο στόχος είναι να δημιουργηθεί μια εναλλακτική στρατηγική που θα αντιμετωπίσει την εμπορική επιθετικότητα των ΗΠΑ, ενώ παράλληλα θα εξασφαλίσει την πρόσβαση των ευρωπαϊκών καταναλωτών σε φθηνότερα ηλεκτρικά οχήματα.

Ο Μάρος Σέφκοβιτς, αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, δήλωσε ότι οποιαδήποτε συμφωνία θα πρέπει να είναι εξίσου αποτελεσματική με τους υπάρχοντες δασμούς, υπονοώντας ότι η ΕΕ δεν θα δεχτεί μια λύση που να θέτει σε κίνδυνο τη βιομηχανία της. Ωστόσο, η πίεση για φθηνότερα ηλεκτρικά οχήματα, σε συνδυασμό με την ανάγκη αποτροπής ενός ευρύτερου εμπορικού πολέμου, μπορεί να οδηγήσει σε μηδενικούς δασμούς, εφόσον η Κίνα δεσμευτεί να παράγει σημαντικό μέρος των οχημάτων της στην Ευρώπη, δημιουργώντας θέσεις εργασίας και μειώνοντας την εξάρτηση από εισαγωγές.

Παρά την αισιοδοξία, υπάρχουν σημαντικά εμπόδια. Η ΕΕ ανησυχεί ότι η Κίνα μπορεί να «πλημμυρίσει» την ευρωπαϊκή αγορά με φθηνά προϊόντα, όπως έγινε παλαιότερα με τους ηλιακούς συλλέκτες, εξαφανίζοντας τους ευρωπαϊκούς παραγωγούς. Επιπλέον, η Κίνα δεν έχει δείξει διάθεση να αλλάξει το εξαγωγικό της μοντέλο, κάτι που θα μπορούσε να οδηγήσει σε νέες εντάσεις. Από την άλλη, η ΕΕ δεν είναι ενιαία: χώρες όπως η Γαλλία πιέζουν για σκληρότερα μέτρα, ενώ άλλες, όπως η Γερμανία, που εξαρτάται από τις εξαγωγές αυτοκινήτων, προτιμούν αποκλιμάκωση.

Επιπλέον, η στρατηγική της Κίνας να ανοίγει εργοστάσια στην Ευρώπη (π.χ. η Chery στη Βαρκελώνη ή η BYD στην Ουγγαρία) μπορεί να μετριάσει την ανάγκη για δασμούς, αλλά η ΕΕ επιμένει ότι η παραγωγή πρέπει να προσθέτει σημαντική αξία εντός της Ένωσης για να εξαιρεθεί από δασμούς. Αν η Κίνα συνεχίσει να στέλνει «knock-down kits» (συναρμολογούμενα εξαρτήματα) αντί για ουσιαστική παραγωγή, η ΕΕ μπορεί να διατηρήσει ή και να αυξήσει τους δασμούς.

Πόσο θα έπεφτε σε ευρώ η τιμή τους με μηδενικούς δασμούς;

Για παράδειγμα, το μοντέλο BYD Seal U Comfort πωλείται στην Κίνα για 21.769 ευρώ, αλλά στην Ευρώπη για 41.990 ευρώ, δηλαδή με περιθώριο κέρδους που επιτρέπει ευελιξία.

Αν οι δασμοί μηδενιστούν, η τιμή των οχημάτων θα μειωθεί κατά το ποσοστό του συνολικού δασμού που επιβαρύνει την αρχική τιμή. Το BYD Seal U Comfort από τα 41.990 ευρώ (με δασμούς 27%), χωρίς δασμούς θα έπεφτε στα 33.063 ευρώ, δηλαδή θα είχε μείωση τιμής στα 8.927 ευρώ.

Διονύσης Αντωνέλλος

Δημοσιογράφος με εμπειρία σε blogging, ραδιόφωνο και τηλεόραση. Γράφω και μιλάω για όσα με απασχολούν καθημερινά και τις εξελίξεις στα ελληνοτουρκικά. Πιστεύω στις ιστορίες που κάνουν τον άνθρωπο καλύτερο.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
Must Read: Εκδήλωση για την ψηφιακή ελευθερία στη Θεσσαλονίκη

Εκδήλωση για την ψηφιακή ελευθερία στη Θεσσαλονίκη

Εκδήλωση στη Θεσσαλονίκη για την ελευθερία στην ψηφιακή εποχή, με παρεμβάσεις νομικών και ειδικών που ανοίγουν διάλογο για τα δικαιώματα.

Must Read
Must Read: Η Ελβετία θωρακίζει συνταγματικά την ψηφιακή ελευθερία ενώ η Ελλάδα βαδίζει στην πλήρη ψηφιακή υποχρεωτικότητα

Η Ελβετία θωρακίζει συνταγματικά την ψηφιακή ελευθερία ενώ η Ελλάδα βαδίζει στην πλήρη ψηφιακή υποχρεωτικότητα

Η Ελβετία κατοχυρώνει το δικαίωμα στην ψηφιακή ακεραιότητα και την offline ζωή ενώ η Ελλάδα προχωρά σε υποχρεωτική ψηφιακή ταυτοποίηση.

Must Read
Must Read: Ποιος και γιατί ονόμασε την κακοκαιρία Adel;

Ποιος και γιατί ονόμασε την κακοκαιρία Adel;

Η κακοκαιρία Adel δεν ονομάστηκε τυχαία αλλά μέσω του συστήματος ονοματοδοσίας Ελλάδας Κύπρου και Ισραήλ που λειτουργεί από το 2021.

Must Read
Must Read: Πώς μια απελπισμένη πόλη της Μεγάλης Ύφεσης πίστεψε έναν τραπεζίτη και κατέληξε με δεκάδες εκατομμυριούχους απο την Coca Cola

Πώς μια απελπισμένη πόλη της Μεγάλης Ύφεσης πίστεψε έναν τραπεζίτη και κατέληξε με δεκάδες εκατομμυριούχους απο την Coca Cola

Η πραγματική ιστορία της μικρής πόλης που βυθίστηκε στη φτώχεια, εμπιστεύτηκε έναν τραπεζίτη και βρέθηκε με περιουσίες που κράτησαν γενιές.

Must Read
Must Read: Ο τελευταίος αυτοκράτορας της Κίνας που έζησε σαν απλός εργάτης στους δρόμους του Πεκίνου

Ο τελευταίος αυτοκράτορας της Κίνας που έζησε σαν απλός εργάτης στους δρόμους του Πεκίνου

Από την Απαγορευμένη Πόλη στους δρόμους του Πεκίνου η ανθρώπινη ιστορία του Που Γι αποκαλύπτει τη βαθιά μεταμόρφωση ενός αυτοκράτορα.

Must Read
Must Read: Πώς ένας Αθηναίος τραπεζίτης έγινε ο πρώτος Γάλλος ολυμπιονίκης και ήρωας της Αντίστασης

Πώς ένας Αθηναίος τραπεζίτης έγινε ο πρώτος Γάλλος ολυμπιονίκης και ήρωας της Αντίστασης

Ο Αλέξανδρος Τουφερής γεννήθηκε στην Αθήνα έγινε ο πρώτος ολυμπιονίκης της Γαλλίας στους Αγώνες του 1896 και έπειτα έφτασε να υπηρετεί στην Αντίσταση γράφοντας μια μοναδική ιστορία ανάμεσα σε δύο πατρίδες

Must Read
Must Read: Νικόλαος Παπαδόπουλος: Αντί να μας φυλάει τα χέρια που τον κάναμε γνωστό, δεν τον ήξερε ούτε η μάνα του, μας έκανε αγωγή και ζητά 240.000 ευρώ

Νικόλαος Παπαδόπουλος: Αντί να μας φυλάει τα χέρια που τον κάναμε γνωστό, δεν τον ήξερε ούτε η μάνα του, μας έκανε αγωγή και ζητά 240.000 ευρώ

«Αντί να μας φυλάει τα χέρια που τον κάναμε γνωστό, δεν τον ήξερε ούτε η μάνα του, μας έκανε αγωγή και ζητά 240.000 ευρώ», σχολίασε ο Νικόλαος Παπαδόπουλος.

Must Read
Must Read: Το εκκλησάκι στην Αρκαδία που… αψηφά τη λογική: 17 δέντρα στη στέγη του χωρίς ρίζες!

Το εκκλησάκι στην Αρκαδία που… αψηφά τη λογική: 17 δέντρα στη στέγη του χωρίς ρίζες!

Είναι δυνατόν ένα εκκλησάκι να κρατάει στη στέγη του 17 ολόκληρα δέντρα, χωρίς οι ρίζες τους να είναι ορατές στο εσωτερικό; Κι όμως, αυτό το απίστευτο φαινόμενο συμβαίνει στην καρδιά της Αρκαδίας, σε ένα μικρό χωριό που κρύβει ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της Ορθοδοξίας και της Φύσης!

Must Read
Must Read: Στο δικαστήριο μάθαμε την πραγματική τιμή των βλάσφημων εικόνων στην Εθνική Πινακοθήκη – Δείτε για πόσο είχαν ασφαλιστεί

Στο δικαστήριο μάθαμε την πραγματική τιμή των βλάσφημων εικόνων στην Εθνική Πινακοθήκη – Δείτε για πόσο είχαν ασφαλιστεί

Η πολιτική θύελλα γύρω από την υπόθεση των επίμαχων εικόνων στην Εθνική Πινακοθήκη άνοιξε νέο κύκλο συζήτησης μετά τα έγγραφα που παρουσιάστηκαν στη δικαστική διαδικασία και φανέρωσαν την πραγματική αξία των έργων.

Must Read