MUST READ

Γιατί ακόμα και αν είχαμε όλοι Smart, το πρόβλημα του πάρκινγκ δεν θα λυνόταν ποτέ

Το πρόβλημα του πάρκινγκ στην Ελλάδα δεν είναι το μέγεθος των αυτοκινήτων
Γιατί ακόμα και αν είχαμε όλοι Smart, το πρόβλημα του πάρκινγκ δεν θα λυνόταν ποτέ

Στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, το πρόβλημα δεν είναι μόνο η έλλειψη θέσεων. Είναι το πώς βλέπουμε το αυτοκίνητο. Δεν είναι απλώς ένα μέσο μεταφοράς. Είναι σύμβολο αυτονομίας, ταυτότητας και καθημερινής εξουσίας. Ο Έλληνας θέλει να παρκάρει δίπλα στην είσοδο του μαγαζιού, του φούρνου, της δουλειάς. Όχι κοντά. Ακριβώς μπροστά.

Η ιδέα ότι “αν είχαμε όλοι Smart θα υπήρχε χώρος για όλους” φαίνεται λογική. Όμως αγνοεί κάτι βασικό: το πρόβλημα δεν είναι το μέγεθος του αυτοκινήτου, αλλά ο αριθμός τους. Στην Ελλάδα κυκλοφορούν πάνω από 5 εκατομμύρια οχήματα. Το μικρότερο όχημα δεν μειώνει τη ζήτηση για χώρο. Αντίθετα, μπορεί να την ενισχύσει. Όσο πιο εύκολα παρκάρεις, τόσο πιο πρόθυμος είσαι να το πάρεις παντού.

Αν όλοι οδηγούσαν Smart, το πιθανότερο είναι ότι θα αυξανόταν ο συνολικός αριθμός αυτοκινήτων στους δρόμους. Οικογένειες θα είχαν δεύτερο όχημα «για την πόλη», εταιρείες θα αγόραζαν fleets για εξωτερικές δουλειές, ακόμα και άτομα που σήμερα αποφεύγουν το κέντρο θα έμπαιναν, αφού «τώρα παρκάρει πιο εύκολα». Το αποτέλεσμα; πιο πολλά αυτοκίνητα, μεγαλύτερη πίεση σε έναν ήδη κορεσμένο αστικό χώρο.

Ας μην ξεχνάμε πως οι υποδομές μας δεν χτίστηκαν για αυτό το πλήθος. Στις περισσότερες ελληνικές γειτονιές, δεν υπάρχουν οργανωμένα γκαράζ ή χώρους “park and ride”. Τα πεζοδρόμια είναι στενά, τα στενά… ακόμα στενότερα, και οι οδηγοί μαθαίνουν να παρκάρουν «όπου χωράει». Αν μικρύνει το μέσο αυτοκίνητο, απλώς θα γεμίσουν και τα τελευταία εναπομείναντα κενά: μπροστά από γκαράζ, επάνω σε ράμπες, στις διασταυρώσεις.

Από την άλλη, πόλεις όπως η Κοπεγχάγη δεν βασίστηκαν σε μικρότερα αυτοκίνητα για να λύσουν το πρόβλημα. Επένδυσαν σε ποδήλατα, πεζοδρόμους και μαζική μετακίνηση. Το αποτέλεσμα ήταν να μειωθεί η ανάγκη για ΙΧ. Στο Τόκιο, δεν μπορείς να αγοράσεις αυτοκίνητο αν δεν αποδείξεις πως έχεις χώρο να το παρκάρεις. Και στη Βαρκελώνη, καταργούν συστηματικά θέσεις στάθμευσης για να δημιουργήσουν “superblocks” – αστικά τετράγωνα χωρίς αυτοκίνητα.

Η Ελλάδα δεν έχει μόνο πρόβλημα στάθμευσης. Έχει πρόβλημα νοοτροπίας. Δεν εμπιστευόμαστε τις συγκοινωνίες. Δεν δεχόμαστε ότι το αυτοκίνητο δεν είναι πάντα απαραίτητο. Δεν μας αρέσει η ιδέα ότι πρέπει να περπατήσουμε ή να μετακινηθούμε μαζί με άλλους. Έτσι, ακόμη κι αν όλα τα αυτοκίνητα μικραίνουν, η επιθυμία για ατομική άνεση θα τα πολλαπλασιάσει.

Η λύση δεν είναι να μικρύνουμε το ΙΧ. Η λύση είναι να μειώσουμε τη χρήση του. Να το κρατήσουμε για τις πραγματικές του ανάγκες και όχι ως καθημερινό εργαλείο στάτους ή ρουτίνας. Να απαιτήσουμε καλύτερες συγκοινωνίες, καθαρότερους δρόμους και χώρο για τον άνθρωπο, όχι για το λαμαρίνι.

Αλλιώς, είτε οδηγούμε Smart είτε Jeep, θα συνεχίσουμε να ψάχνουμε για θέση. Και να βρίσκουμε… νεύρα.

Γρηγόρης Κεντητός

Γράφω για πράγματα που με συναρπάζουν, αλλά φροντίζω πάντα να τα ερευνώ σαν να τα μελετούσα για πρώτη φορά. Αναζητώ τη σύνδεση ανάμεσα στο χθες και το σήμερα, το ανθρώπινο μέσα στο ακαδημαϊκό, και τη γνώση που μπορεί να μεταφερθεί με τρόπο απλό, ακριβή και ζωντανό. Είτε πρόκειται για έναν αρχαίο πόλεμο είτε για ένα φαινόμενο της εποχής μας, στηρίζομαι πάντα σε πρωτογενές υλικό, πραγματικές πηγές και σοβαρή τεκμηρίωση. Θέλω κάθε κείμενο να αξίζει τον χρόνο του αναγνώστη — και τον δικό μου.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
Must Read: Ο αγωνιστής του 1821 που ζήτησε να φορολογηθούν οι βουλευτές και άναψε φωτιά σε ολόκληρη την Ελληνική κυβέρνηση

Ο αγωνιστής του 1821 που ζήτησε να φορολογηθούν οι βουλευτές και άναψε φωτιά σε ολόκληρη την Ελληνική κυβέρνηση

Το θέμα που άναψε το φιτίλι ήταν μια φαινομενικά απλή πρόταση του Δημήτριου Χατζίσκου.

Must Read
Must Read: Ο Έλληνας που υπέγραψε την ειρήνη που άλλαξε την Ευρώπη

Ο Έλληνας που υπέγραψε την ειρήνη που άλλαξε την Ευρώπη

Ο Μαυροκορδάτος δεν ήταν απλός διερμηνέας. Ήταν ένας Έλληνας που με τη δουλειά του σφράγισε γεγονότα που επηρέασαν τον χάρτη της Ευρώπης.

Must Read
Must Read: Η εξέγερση του Κιλελέρ: Η πρώτη μεγάλη κινητοποίηση των αγροτών στην Ελλάδα

Η εξέγερση του Κιλελέρ: Η πρώτη μεγάλη κινητοποίηση των αγροτών στην Ελλάδα

Το Κιλελέρ δεν ξεχνιέται. Δεν είναι μόνο ιστορία. Είναι κάτι που ξαναβλέπουμε κάθε φορά που μια ομάδα ανθρώπων νιώθει ότι πρέπει να διεκδικήσει το αυτονόητο.

Must Read
Must Read: Ο Μανιάτης που έπεισε τη Γαλλία ότι ήταν απόγονος αυτοκράτορα και μπήκε στα μυστικά σχέδια του Ναπολέοντα

Ο Μανιάτης που έπεισε τη Γαλλία ότι ήταν απόγονος αυτοκράτορα και μπήκε στα μυστικά σχέδια του Ναπολέοντα

Ένας άνθρωπος που ξεκίνησε από μια φτωχή γωνιά της Κορσικής με βαριά μανιάτικη ρίζα και έφτασε να συστήνεται ως απόγονος αυτοκράτορα

Must Read
Must Read: Σήμερα ο ντελιβεράς παλεύει με τις καταιγίδες για λίγα ευρώ και αύριο θα παγώνει ολόκληρη η πλατφόρμα για να μην πάθει ζημιά το πανάκριβο ρομπότ

Σήμερα ο ντελιβεράς παλεύει με τις καταιγίδες για λίγα ευρώ και αύριο θα παγώνει ολόκληρη η πλατφόρμα για να μην πάθει ζημιά το πανάκριβο ρομπότ

Πώς οι σημερινοί εργαζόμενοι ρισκάρουν στις καταιγίδες και γιατί τα μελλοντικά ρομπότ θα αντιμετωπίζονται με μεγαλύτερη προσοχή από τις ίδιες πλατφόρμες.

Must Read
Must Read: Εκδήλωση για την ψηφιακή ελευθερία στη Θεσσαλονίκη

Εκδήλωση για την ψηφιακή ελευθερία στη Θεσσαλονίκη

Εκδήλωση στη Θεσσαλονίκη για την ελευθερία στην ψηφιακή εποχή, με παρεμβάσεις νομικών και ειδικών που ανοίγουν διάλογο για τα δικαιώματα.

Must Read
Must Read: Η Ελβετία θωρακίζει συνταγματικά την ψηφιακή ελευθερία ενώ η Ελλάδα βαδίζει στην πλήρη ψηφιακή υποχρεωτικότητα

Η Ελβετία θωρακίζει συνταγματικά την ψηφιακή ελευθερία ενώ η Ελλάδα βαδίζει στην πλήρη ψηφιακή υποχρεωτικότητα

Η Ελβετία κατοχυρώνει το δικαίωμα στην ψηφιακή ακεραιότητα και την offline ζωή ενώ η Ελλάδα προχωρά σε υποχρεωτική ψηφιακή ταυτοποίηση.

Must Read
Must Read: Ποιος και γιατί ονόμασε την κακοκαιρία Adel;

Ποιος και γιατί ονόμασε την κακοκαιρία Adel;

Η κακοκαιρία Adel δεν ονομάστηκε τυχαία αλλά μέσω του συστήματος ονοματοδοσίας Ελλάδας Κύπρου και Ισραήλ που λειτουργεί από το 2021.

Must Read
Must Read: Πώς μια απελπισμένη πόλη της Μεγάλης Ύφεσης πίστεψε έναν τραπεζίτη και κατέληξε με δεκάδες εκατομμυριούχους απο την Coca Cola

Πώς μια απελπισμένη πόλη της Μεγάλης Ύφεσης πίστεψε έναν τραπεζίτη και κατέληξε με δεκάδες εκατομμυριούχους απο την Coca Cola

Η πραγματική ιστορία της μικρής πόλης που βυθίστηκε στη φτώχεια, εμπιστεύτηκε έναν τραπεζίτη και βρέθηκε με περιουσίες που κράτησαν γενιές.

Must Read