Γιατί ακόμα και αν είχαμε όλοι Smart, το πρόβλημα του πάρκινγκ δεν θα λυνόταν ποτέ
Το πρόβλημα του πάρκινγκ στην Ελλάδα δεν είναι το μέγεθος των αυτοκινήτων
Στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, το πρόβλημα δεν είναι μόνο η έλλειψη θέσεων. Είναι το πώς βλέπουμε το αυτοκίνητο. Δεν είναι απλώς ένα μέσο μεταφοράς. Είναι σύμβολο αυτονομίας, ταυτότητας και καθημερινής εξουσίας. Ο Έλληνας θέλει να παρκάρει δίπλα στην είσοδο του μαγαζιού, του φούρνου, της δουλειάς. Όχι κοντά. Ακριβώς μπροστά.
Η ιδέα ότι “αν είχαμε όλοι Smart θα υπήρχε χώρος για όλους” φαίνεται λογική. Όμως αγνοεί κάτι βασικό: το πρόβλημα δεν είναι το μέγεθος του αυτοκινήτου, αλλά ο αριθμός τους. Στην Ελλάδα κυκλοφορούν πάνω από 5 εκατομμύρια οχήματα. Το μικρότερο όχημα δεν μειώνει τη ζήτηση για χώρο. Αντίθετα, μπορεί να την ενισχύσει. Όσο πιο εύκολα παρκάρεις, τόσο πιο πρόθυμος είσαι να το πάρεις παντού.
Αν όλοι οδηγούσαν Smart, το πιθανότερο είναι ότι θα αυξανόταν ο συνολικός αριθμός αυτοκινήτων στους δρόμους. Οικογένειες θα είχαν δεύτερο όχημα «για την πόλη», εταιρείες θα αγόραζαν fleets για εξωτερικές δουλειές, ακόμα και άτομα που σήμερα αποφεύγουν το κέντρο θα έμπαιναν, αφού «τώρα παρκάρει πιο εύκολα». Το αποτέλεσμα; πιο πολλά αυτοκίνητα, μεγαλύτερη πίεση σε έναν ήδη κορεσμένο αστικό χώρο.
Ας μην ξεχνάμε πως οι υποδομές μας δεν χτίστηκαν για αυτό το πλήθος. Στις περισσότερες ελληνικές γειτονιές, δεν υπάρχουν οργανωμένα γκαράζ ή χώρους “park and ride”. Τα πεζοδρόμια είναι στενά, τα στενά… ακόμα στενότερα, και οι οδηγοί μαθαίνουν να παρκάρουν «όπου χωράει». Αν μικρύνει το μέσο αυτοκίνητο, απλώς θα γεμίσουν και τα τελευταία εναπομείναντα κενά: μπροστά από γκαράζ, επάνω σε ράμπες, στις διασταυρώσεις.
Από την άλλη, πόλεις όπως η Κοπεγχάγη δεν βασίστηκαν σε μικρότερα αυτοκίνητα για να λύσουν το πρόβλημα. Επένδυσαν σε ποδήλατα, πεζοδρόμους και μαζική μετακίνηση. Το αποτέλεσμα ήταν να μειωθεί η ανάγκη για ΙΧ. Στο Τόκιο, δεν μπορείς να αγοράσεις αυτοκίνητο αν δεν αποδείξεις πως έχεις χώρο να το παρκάρεις. Και στη Βαρκελώνη, καταργούν συστηματικά θέσεις στάθμευσης για να δημιουργήσουν “superblocks” – αστικά τετράγωνα χωρίς αυτοκίνητα.
Η Ελλάδα δεν έχει μόνο πρόβλημα στάθμευσης. Έχει πρόβλημα νοοτροπίας. Δεν εμπιστευόμαστε τις συγκοινωνίες. Δεν δεχόμαστε ότι το αυτοκίνητο δεν είναι πάντα απαραίτητο. Δεν μας αρέσει η ιδέα ότι πρέπει να περπατήσουμε ή να μετακινηθούμε μαζί με άλλους. Έτσι, ακόμη κι αν όλα τα αυτοκίνητα μικραίνουν, η επιθυμία για ατομική άνεση θα τα πολλαπλασιάσει.
Η λύση δεν είναι να μικρύνουμε το ΙΧ. Η λύση είναι να μειώσουμε τη χρήση του. Να το κρατήσουμε για τις πραγματικές του ανάγκες και όχι ως καθημερινό εργαλείο στάτους ή ρουτίνας. Να απαιτήσουμε καλύτερες συγκοινωνίες, καθαρότερους δρόμους και χώρο για τον άνθρωπο, όχι για το λαμαρίνι.
Αλλιώς, είτε οδηγούμε Smart είτε Jeep, θα συνεχίσουμε να ψάχνουμε για θέση. Και να βρίσκουμε… νεύρα.