MUST READ

Η γυναίκα που φωτογράφισε μια Ελλάδα που δεν υπήρχε και την έκανε να φαίνεται αιώνια

Ήταν πρόσφυγας. Την είπαν εθνικίστρια, ρομαντική, ουτοπίστρια. Αλλά εκείνη με τον φακό της δημιούργησε μια Ελλάδα που δεν υπήρχε. Και την έκανε να φαίνεται αιώνια.
Η γυναίκα που φωτογράφισε μια Ελλάδα που δεν υπήρχε και την έκανε να φαίνεται αιώνια

Δεν είχε τίποτα δικό της. Το Αϊδίνι είχε καεί. Η οικογένειά της είχε χαθεί μες στους δρόμους της Σμύρνης. Και όταν επιτέλους έφτασε στην Αθήνα, η πόλη ήταν φτωχή, βιαστική και γεμάτη φαντάσματα. Κι όμως, η Έλλη Σουγιουλτζόγλου-Σεραϊδάρη, που υπέγραφε απλώς «Nelly’s», αποφάσισε πως αυτή την Ελλάδα θα την φωτογράφιζε όχι όπως ήταν. Αλλά όπως έπρεπε να είναι.

Στήνει πρόσωπα με τον τρόπο των αρχαίων. Ποζάρει πρόσφυγες σαν Κούρους. Τοποθετεί γυμνά σώματα πάνω στην Ακρόπολη και τα φωτίζει σαν αγάλματα. Για τον κόσμο του 1929 ήταν πρόκληση. Για τη Nelly’s ήταν απλώς η πρώτη πράξη σε ένα φωτογραφικό όραμα που θα κράταγε δεκαετίες.

Η Ελλάδα που ήθελε να δείξει δεν ήταν σημερινή. Ήταν αρχαία, διαχρονική, φτιαγμένη από αγροτικές φιγούρες και κλασικές γραμμές. Οι κριτικοί την κατηγόρησαν πως έπαιζε με την αισθητική του Μεταξά, του Τρίτου Πολιτισμού, του φυλετικού μεγαλείου. Εκείνη δεν εξήγησε ποτέ. Συνέχισε να στήνει το φακό της μπροστά σε ό,τι θεωρούσε ιδανικό: σε μία Ελλάδα μνημείο.

Όταν το 1939 την έστειλαν στις Ηνωμένες Πολιτείες να στολίσει το ελληνικό περίπτερο της Διεθνούς Έκθεσης, η Nelly’s δεν πήρε μαζί της τα πρόσωπα των πολιτικών. Πήρε τα σώματα των κοριτσιών της υπαίθρου, τις στάσεις των βοσκών, τα γυμνά της Ακρόπολης. Έστησε ένα γιγαντιαίο φωτογραφικό κολάζ σαν δήλωση. Και μετά, ξέμεινε στην Αμερική 27 ολόκληρα χρόνια, μόνη, αθόρυβη, μες στη βουή της Νέας Υόρκης.

Εκεί, τράβηξε τις ωραιότερες σιωπές της. Τους δρόμους, τα πλήθη, το «Easter Parade», τα πρόσωπα που την προσπερνούσαν χωρίς να τη γνωρίζουν. Δεν ήταν η Nelly’s της Ακρόπολης. Ήταν η Nelly’s της ασφάλτου. Η ξένη που έψαχνε τη χώρα της μέσα από το φακό.

Το 1966 γύρισε στην Ελλάδα. Εγκαταστάθηκε στη Νέα Σμύρνη. Στο διαμέρισμά της δεν έστησε ξανά στούντιο. Έστησε μουσείο. Δώρισε το έργο της στο Μπενάκη, έγραψε την αυτοβιογραφία της, μίλησε λιγότερο απ’ όσο έπρεπε, και παρέμεινε αυτή που πάντα ήταν: μια γυναίκα που έβλεπε μια Ελλάδα που δεν υπήρχε — και την αποτύπωνε για να την κάνουμε αληθινή.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
Must Read: Χρηματιστήριο: Υποχωρεί ψύχραιμα μετά το αμερικανικό χτύπημα στο Ιράν – Ξανά κάτω από τις 1.800 μονάδες ο ΓΔ

Χρηματιστήριο: Υποχωρεί ψύχραιμα μετά το αμερικανικό χτύπημα στο Ιράν – Ξανά κάτω από τις 1.800 μονάδες ο ΓΔ

Το πετρέλαιο σημειώνει έντονη μεταβλητότητα λόγω των φόβων για τα Στενά του Ορμούζ.

Must Read
Must Read: Συμφωνία των κρατών – μελών του ΝΑΤΟ για αμυντικές δαπάνες στο 5% του ΑΕΠ ενόψει της συνόδου κορυφής στη Χάγη

Συμφωνία των κρατών – μελών του ΝΑΤΟ για αμυντικές δαπάνες στο 5% του ΑΕΠ ενόψει της συνόδου κορυφής στη Χάγη

Περίπου 3,5% του ΑΕΠ για τη "σκληρή άμυνα" που θα περιλαμβάνει όπλα και στρατεύματα.

Must Read
Must Read: Την πάντρεψαν 5 χρονών με έναν 50άρη βασιλιά. Ήθελε να γίνει μοναχή, αλλά της ξήλωσαν το ράσο με το ζόρι.

Την πάντρεψαν 5 χρονών με έναν 50άρη βασιλιά. Ήθελε να γίνει μοναχή, αλλά της ξήλωσαν το ράσο με το ζόρι.

Την πάντρεψαν στα 5 της με βασιλιά 50 ετών. Ήθελε να γίνει μοναχή, αλλά της ξήλωσαν το ράσο και την γύρισαν πίσω. Η ζωή της Σιμωνίς ήταν προσευχή χωρίς φωνή.

Must Read
Must Read: Ο Έλληνας στρατιωτικός αεροπόρος που πέταξε χωρίς αλεξίπτωτο, έριξε χειροβομβίδες από το αεροπλάνο του και γύρισε με τρύπια φτερά

Ο Έλληνας στρατιωτικός αεροπόρος που πέταξε χωρίς αλεξίπτωτο, έριξε χειροβομβίδες από το αεροπλάνο του και γύρισε με τρύπια φτερά

Πριν την έναρξη του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, ένας Έλληνας αεροπόρος έκανε την πρώτη στρατιωτική πτήση στην ιστορία. Χωρίς αλεξίπτωτο. Με χειροβομβίδες. Και με σφαίρες στα φτερά.

Must Read
Must Read: Κάτω από την Παιανία κρύβονταν οι νεκροί δύο αρχαίων δήμων, 60 σαρκοφάγοι, πυρές και ένας δικαστής ονόματι Αμύνιππος

Κάτω από την Παιανία κρύβονταν οι νεκροί δύο αρχαίων δήμων, 60 σαρκοφάγοι, πυρές και ένας δικαστής ονόματι Αμύνιππος

Εκεί που μέχρι το 1935 την έλεγαν Λιόπεσι, η γη αποκάλυψε τα μυστικά της. Σαρκοφάγοι, πυρές, ένας αρχαίος δικαστής και τα ερείπια δύο δήμων κρύβονταν κάτω από τα πόδια μας.

Must Read
Must Read: Έστησαν ενέδρα στον ανίκητο πασά. Του πήραν το κανόνι και τον έδιωξαν στα βουνά

Έστησαν ενέδρα στον ανίκητο πασά. Του πήραν το κανόνι και τον έδιωξαν στα βουνά

Ο Ομέρ Πασάς ήρθε με 2.500 άνδρες να σβήσει τον Καραϊσκάκη. Έφυγε νικημένος, εγκαταλείποντας ακόμα και το κανόνι του.

Must Read
Must Read: Η μόνη ελληνική πόλη που πήρε το όνομά της από γυναίκα και δεν το άλλαξε ποτέ

Η μόνη ελληνική πόλη που πήρε το όνομά της από γυναίκα και δεν το άλλαξε ποτέ

Δεν ήταν θεά. Δεν ήταν βασίλισσα. Ήταν μια γυναίκα που έτρεχε σαν τον άνεμο και δεν υπάκουσε ποτέ σε κανέναν.

Must Read
Must Read: Τους είπαν να μη φυτέψουν στη γη του Απόλλωνα. Δεν άκουσαν. Και τότε η Ελλάδα μπήκε σε Ιερό Πόλεμο.

Τους είπαν να μη φυτέψουν στη γη του Απόλλωνα. Δεν άκουσαν. Και τότε η Ελλάδα μπήκε σε Ιερό Πόλεμο.

Καλλιέργησαν τη γη που είχε αφιερωθεί στον θεό. Η Αμφικτυονία τους καταδίκασε. Ο πόλεμος ξέσπασε. Και η Ελλάδα πλήρωσε για ένα χωράφι.

Must Read
Must Read: Πούλησε την ελευθερία της για να γίνει βασίλισσα. Και πέθανε μόνη, σε ένα κάστρο που δεν ήταν πια του άντρα της.

Πούλησε την ελευθερία της για να γίνει βασίλισσα. Και πέθανε μόνη, σε ένα κάστρο που δεν ήταν πια του άντρα της.

Αρνήθηκε τα χρυσά και ζήτησε στέμμα. Έγινε βασίλισσα του Πόντου. Αλλά όταν ο άντρας της έφυγε, εκείνη έμεινε πίσω. Και την εκτέλεσαν.

Must Read