MUST READ

Η κυβέρνηση και η αντιπολίτευση δεν ήθελαν να έρθει στην Ελλάδα η τηλεόραση. Καθυστέρησε πολλά χρόνια

Γιατί η Ελλάδα καθυστέρησε τόσο πολύ να αποκτήσει τηλεόραση;
Η κυβέρνηση και η αντιπολίτευση δεν ήθελαν να έρθει στην Ελλάδα η τηλεόραση. Καθυστέρησε πολλά χρόνια

Το 1960, σε μια Ευρώπη που βρισκόταν ήδη σε τροχιά τηλεοπτικής έκρηξης, η Ελλάδα εξακολουθούσε να ζει χωρίς την εικόνα στο σαλόνι. Οι χώρες του δυτικού κόσμου είχαν αγκαλιάσει τη νέα τεχνολογία ως το μέλλον της ενημέρωσης και της ψυχαγωγίας, όμως στην Ελλάδα, το θέμα της τηλεόρασης φάνταζε επικίνδυνο. Η κυβέρνηση και η αντιπολίτευση, για διαφορετικούς λόγους η καθεμία, συμφωνούσαν σιωπηλά πως δεν ήταν καιρός για τέτοια πράγματα. Ο φόβος της χειραγώγησης, η έλλειψη ελέγχου, αλλά και οι φόβοι για υπονόμευση της επιρροής των εφημερίδων, φρέναραν κάθε σοβαρή απόπειρα να δημιουργηθεί τηλεοπτικό δίκτυο.

Κατά τη δεκαετία του 1950, έγιναν τέσσερις επίσημες απόπειρες να θεσμοθετηθεί η τηλεόραση στην Ελλάδα, αλλά όλες κατέληξαν σε ματαίωση. Οι πολιτικοί είτε δεν ήθελαν να τη μοιραστούν με τους αντιπάλους τους είτε φοβούνταν ότι θα χάσουν τον έλεγχο της πληροφόρησης. Οι εκδότες, από την άλλη, πίεζαν ώστε να προστατευθεί το μονοπώλιο τους στο χαρτί. Ακόμα και ο στρατός, που είχε κάνει κάποιες πρόχειρες πειραματικές εκπομπές, εγκατέλειψε τις προσπάθειες χωρίς συνέχεια. Το κοινό δεν είχε πρόσβαση σε τηλεοπτικές συσκευές και οι ελάχιστοι που είχαν, έπιαναν μόνο στατικές εικόνες από Ιταλία και Γιουγκοσλαβία.

Η πρώτη πραγματική εμφάνιση τηλεοπτικής εικόνας στην Ελλάδα έγινε από τη ΔΕΗ, στη Θεσσαλονίκη, στη Διεθνή Έκθεση του 1960. Για 22 ημέρες, ένα πειραματικό σήμα πρόβαλε ξένα ντοκιμαντέρ και ψυχαγωγικά προγράμματα. Ήταν μια γεύση του τι θα μπορούσε να είναι η ελληνική τηλεόραση, αλλά χωρίς συνέχεια. Οι συζητήσεις για οργανωμένο δίκτυο πάγωσαν ξανά, καθώς κανείς δεν έδειχνε πραγματικό ενδιαφέρον για να προχωρήσει κάτι επίσημο. Αμερικανικές εταιρείες που προσφέρθηκαν να στήσουν δίκτυο, δεν έγιναν δεκτές. Τα σχέδια έμειναν στα συρτάρια.

Μόλις το 1965 άρχισαν οι πρώτες σοβαρές κινήσεις. Το Εθνικό Ίδρυμα Ραδιοφωνίας ξεκίνησε εκπομπές από την Αθήνα και τέσσερις ημέρες αργότερα ακολούθησε η Τηλεόραση των Ενόπλων Δυνάμεων. Η τηλεόραση είχε πια φτάσει, αλλά χωρίς τον ενθουσιασμό ή τη στήριξη που είχε σε άλλες χώρες. Τα πρώτα χρόνια ήταν γεμάτα τεχνικά προβλήματα, ανεπαρκές προσωπικό, φτωχό πρόγραμμα και ελάχιστους δέκτες στα σπίτια.

Κατά τη διάρκεια της δικτατορίας, η τηλεόραση έγινε όπλο προπαγάνδας. Το στρατιωτικό καθεστώς όχι μόνο την υποστήριξε, αλλά και την ενίσχυσε, κατανοώντας τη δύναμή της. Οι δύο δημόσιοι σταθμοί, ΕΙΡ και ΥΕΝΕΔ, άρχισαν να προβάλλουν περισσότερες ώρες, να οργανώνουν δελτία ειδήσεων με «ορθή» θεματολογία και να αναπτύσσουν ενημερωτικές και ψυχαγωγικές εκπομπές που εξυπηρετούσαν τα συμφέροντα της Χούντας. Η τηλεόραση έγινε μέσο ελέγχου, όχι ελευθερίας.

Μόνο μετά την πτώση της δικτατορίας, το 1974, άρχισε μια πιο ουσιαστική συζήτηση για την τηλεόραση ως μέσο πολιτισμού και ενημέρωσης. Ακόμα όμως και τότε, η εξέλιξή της ήταν αργή. Το κράτος διατηρούσε τον απόλυτο έλεγχο. Η ΥΕΝΕΔ παρέμενε στρατιωτικό κανάλι για αρκετά χρόνια, ενώ η ΕΡΤ ήταν στα χέρια πολιτικών διορισμένων από την εκάστοτε κυβέρνηση. Η ιδέα ότι η τηλεόραση θα μπορούσε να είναι κάτι περισσότερο από εργαλείο εξουσίας άργησε πολύ να ριζώσει.

Μέχρι το 1989, η Ελλάδα ήταν από τις τελευταίες χώρες της Ευρώπης που δεν είχε ιδιωτικά κανάλια. Όταν τελικά άνοιξε η αγορά, το Mega και ο ANT1 έφεραν αέρα ανανέωσης, έσπασαν τη μονοτονία του κρατικού λόγου και δημιούργησαν νέο πρότυπο τηλεοπτικής εμπειρίας. Ήταν η πρώτη φορά που η τηλεόραση έγινε πραγματικό μέσο μαζικής ψυχαγωγίας, με σειρές, ενημερωτικές εκπομπές και ειδήσεις διαφορετικής αισθητικής. Αλλά και πάλι, η καθυστέρηση της εισαγωγής της τηλεόρασης είχε αφήσει πίσω ολόκληρες γενιές, με την τεχνολογία, τον πολιτισμό και τον δημόσιο διάλογο να κινούνται πιο αργά από ό,τι σε άλλες χώρες.

Η τηλεόραση στην Ελλάδα ήρθε τελικά από ανάγκη και όχι από επιθυμία. Ήταν αποτέλεσμα πίεσης, πολιτικής σκοπιμότητας και διεθνών εξελίξεων. Το κοινό τη δέχτηκε με ενδιαφέρον, αλλά το κράτος και οι πολιτικές δυνάμεις την αντιμετώπισαν σαν απειλή για δεκαετίες. Ένα μέσο που αλλού γεννήθηκε ως μέσο εκδημοκρατισμού και ενημέρωσης, στην Ελλάδα χρειάστηκε δεκαετίες για να βρει το βηματισμό του. Και ακόμα τον ψάχνει.

Γρηγόρης Κεντητός

Γράφω για πράγματα που με συναρπάζουν, αλλά φροντίζω πάντα να τα ερευνώ σαν να τα μελετούσα για πρώτη φορά. Αναζητώ τη σύνδεση ανάμεσα στο χθες και το σήμερα, το ανθρώπινο μέσα στο ακαδημαϊκό, και τη γνώση που μπορεί να μεταφερθεί με τρόπο απλό, ακριβή και ζωντανό. Είτε πρόκειται για έναν αρχαίο πόλεμο είτε για ένα φαινόμενο της εποχής μας, στηρίζομαι πάντα σε πρωτογενές υλικό, πραγματικές πηγές και σοβαρή τεκμηρίωση. Θέλω κάθε κείμενο να αξίζει τον χρόνο του αναγνώστη — και τον δικό μου.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
Must Read: Εκδήλωση για την ψηφιακή ελευθερία στη Θεσσαλονίκη

Εκδήλωση για την ψηφιακή ελευθερία στη Θεσσαλονίκη

Εκδήλωση στη Θεσσαλονίκη για την ελευθερία στην ψηφιακή εποχή, με παρεμβάσεις νομικών και ειδικών που ανοίγουν διάλογο για τα δικαιώματα.

Must Read
Must Read: Η Ελβετία θωρακίζει συνταγματικά την ψηφιακή ελευθερία ενώ η Ελλάδα βαδίζει στην πλήρη ψηφιακή υποχρεωτικότητα

Η Ελβετία θωρακίζει συνταγματικά την ψηφιακή ελευθερία ενώ η Ελλάδα βαδίζει στην πλήρη ψηφιακή υποχρεωτικότητα

Η Ελβετία κατοχυρώνει το δικαίωμα στην ψηφιακή ακεραιότητα και την offline ζωή ενώ η Ελλάδα προχωρά σε υποχρεωτική ψηφιακή ταυτοποίηση.

Must Read
Must Read: Ποιος και γιατί ονόμασε την κακοκαιρία Adel;

Ποιος και γιατί ονόμασε την κακοκαιρία Adel;

Η κακοκαιρία Adel δεν ονομάστηκε τυχαία αλλά μέσω του συστήματος ονοματοδοσίας Ελλάδας Κύπρου και Ισραήλ που λειτουργεί από το 2021.

Must Read
Must Read: Πώς μια απελπισμένη πόλη της Μεγάλης Ύφεσης πίστεψε έναν τραπεζίτη και κατέληξε με δεκάδες εκατομμυριούχους απο την Coca Cola

Πώς μια απελπισμένη πόλη της Μεγάλης Ύφεσης πίστεψε έναν τραπεζίτη και κατέληξε με δεκάδες εκατομμυριούχους απο την Coca Cola

Η πραγματική ιστορία της μικρής πόλης που βυθίστηκε στη φτώχεια, εμπιστεύτηκε έναν τραπεζίτη και βρέθηκε με περιουσίες που κράτησαν γενιές.

Must Read
Must Read: Ο τελευταίος αυτοκράτορας της Κίνας που έζησε σαν απλός εργάτης στους δρόμους του Πεκίνου

Ο τελευταίος αυτοκράτορας της Κίνας που έζησε σαν απλός εργάτης στους δρόμους του Πεκίνου

Από την Απαγορευμένη Πόλη στους δρόμους του Πεκίνου η ανθρώπινη ιστορία του Που Γι αποκαλύπτει τη βαθιά μεταμόρφωση ενός αυτοκράτορα.

Must Read
Must Read: Πώς ένας Αθηναίος τραπεζίτης έγινε ο πρώτος Γάλλος ολυμπιονίκης και ήρωας της Αντίστασης

Πώς ένας Αθηναίος τραπεζίτης έγινε ο πρώτος Γάλλος ολυμπιονίκης και ήρωας της Αντίστασης

Ο Αλέξανδρος Τουφερής γεννήθηκε στην Αθήνα έγινε ο πρώτος ολυμπιονίκης της Γαλλίας στους Αγώνες του 1896 και έπειτα έφτασε να υπηρετεί στην Αντίσταση γράφοντας μια μοναδική ιστορία ανάμεσα σε δύο πατρίδες

Must Read
Must Read: Νικόλαος Παπαδόπουλος: Αντί να μας φυλάει τα χέρια που τον κάναμε γνωστό, δεν τον ήξερε ούτε η μάνα του, μας έκανε αγωγή και ζητά 240.000 ευρώ

Νικόλαος Παπαδόπουλος: Αντί να μας φυλάει τα χέρια που τον κάναμε γνωστό, δεν τον ήξερε ούτε η μάνα του, μας έκανε αγωγή και ζητά 240.000 ευρώ

«Αντί να μας φυλάει τα χέρια που τον κάναμε γνωστό, δεν τον ήξερε ούτε η μάνα του, μας έκανε αγωγή και ζητά 240.000 ευρώ», σχολίασε ο Νικόλαος Παπαδόπουλος.

Must Read
Must Read: Το εκκλησάκι στην Αρκαδία που… αψηφά τη λογική: 17 δέντρα στη στέγη του χωρίς ρίζες!

Το εκκλησάκι στην Αρκαδία που… αψηφά τη λογική: 17 δέντρα στη στέγη του χωρίς ρίζες!

Είναι δυνατόν ένα εκκλησάκι να κρατάει στη στέγη του 17 ολόκληρα δέντρα, χωρίς οι ρίζες τους να είναι ορατές στο εσωτερικό; Κι όμως, αυτό το απίστευτο φαινόμενο συμβαίνει στην καρδιά της Αρκαδίας, σε ένα μικρό χωριό που κρύβει ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της Ορθοδοξίας και της Φύσης!

Must Read
Must Read: Στο δικαστήριο μάθαμε την πραγματική τιμή των βλάσφημων εικόνων στην Εθνική Πινακοθήκη – Δείτε για πόσο είχαν ασφαλιστεί

Στο δικαστήριο μάθαμε την πραγματική τιμή των βλάσφημων εικόνων στην Εθνική Πινακοθήκη – Δείτε για πόσο είχαν ασφαλιστεί

Η πολιτική θύελλα γύρω από την υπόθεση των επίμαχων εικόνων στην Εθνική Πινακοθήκη άνοιξε νέο κύκλο συζήτησης μετά τα έγγραφα που παρουσιάστηκαν στη δικαστική διαδικασία και φανέρωσαν την πραγματική αξία των έργων.

Must Read