MUST READ

Ο Πλάτωνας πίστευε ότι μόνο οι καλύτεροι πρέπει να κάνουν παιδιά και πως το κράτος πρέπει να διαλέγει τα ζευγάρια

Ο Πλάτωνας πίστευε πως η αναπαραγωγή έπρεπε να ρυθμίζεται από το κράτος. Οι πολίτες δεν ήξεραν καν ποιο παιδί είναι δικό τους.
Ο Πλάτωνας πίστευε ότι μόνο οι καλύτεροι πρέπει να κάνουν παιδιά και πως το κράτος πρέπει να διαλέγει τα ζευγάρια

Στην ιδανική του πολιτεία, ο Πλάτωνας δεν άφηνε τίποτα στην τύχη. Ούτε την παιδεία, ούτε την εξουσία, ούτε –κυρίως– τη δημιουργία της επόμενης γενιάς. Πίστευε πως δεν πρέπει να κάνει παιδιά όποιος θέλει, αλλά όποιος είναι κατάλληλος. Και πως οι κατάλληλοι δεν επιλέγονται από τον έρωτα ή την επιθυμία, αλλά από την κρίση των ηγετών. Εκείνων που έχουν αναλάβει να χτίσουν μια κοινωνία όχι δίκαιη, αλλά άρτια.

Ο Πλάτωνας σχεδίασε μια κοινωνία όπου η αναπαραγωγή θα είναι υπό την εποπτεία του κράτους. Στην Πολιτεία, οι άρχοντες καθορίζουν ποιοι πολίτες είναι κατάλληλοι να αναπαραχθούν, σύμφωνα με τα σωματικά, ψυχικά και πνευματικά τους προσόντα. Οι ενώσεις των ζευγαριών δεν είναι αποτέλεσμα έρωτα ή συναισθηματικού δεσίματος, αλλά «τελετές γάμου» που οργανώνει το κράτος, δήθεν με κλήρωση. Στην πραγματικότητα όμως, η επιλογή είναι προκαθορισμένη. Η κλήρωση είναι ένα ψέμα για να μη δυσανασχετούν οι αποκλεισμένοι.

Ο ίδιος ο Πλάτωνας γράφει ότι το κράτος θα ενώνει τα «καλύτερα» άτομα για να εξασφαλίζει «άριστους» απογόνους. Κανείς δεν θα ξέρει ποιος είναι ο πατέρας και ποια η μητέρα, ώστε τα παιδιά να μεγαλώνουν χωρίς προσωπικούς δεσμούς, αλλά με αφοσίωση στο κοινό καλό. Όσα παιδιά γεννηθούν «πέρα από τον προκαθορισμένο αριθμό» ή κριθούν ανεπαρκή, θα απομακρύνονται και θα μεγαλώνουν μακριά, ή δεν θα επιζούν καθόλου. Ο Πλάτωνας δεν αναφέρει ρητά θανάτωση, αλλά μιλά για «μυστική φύλαξη» τους, αφήνοντας το περιθώριο της απόκρυψης και της εξάλειψης.

Η πολιτεία αυτή είναι αυστηρά ιεραρχημένη. Οι άρχοντες και οι φύλακες βρίσκονται στην κορυφή, οι τεχνίτες και οι γεωργοί κάτω. Και μόνον οι πρώτοι έχουν δικαίωμα να συμμετέχουν στον αναπαραγωγικό σχεδιασμό. Ο στόχος δεν είναι η ελευθερία, αλλά η σταθερότητα, η αρμονία, η βελτίωση του «ανθρώπινου υλικού». Πρόκειται για μια φιλοσοφική πρόβλεψη ευγονικής, πολλούς αιώνες πριν ο όρος επινοηθεί.

Η αναπαραγωγή δεν είναι οικογενειακή υπόθεση. Είναι κρατική στρατηγική. Οι γονείς δεν μεγαλώνουν τα παιδιά τους. Τα παιδιά δεν γνωρίζουν τους γονείς τους. Και όλη η κοινωνία λειτουργεί ως μία μεγάλη «τεχνητή οικογένεια», στην οποία τίποτα δεν είναι αυθόρμητο. Ούτε ο έρωτας, ούτε ο γάμος, ούτε η γέννηση. Μόνο η φιλοσοφία και η τάξη.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
Must Read: Λίγοι ξέρουν τι σχέση έχει ο Φρανκενστάιν με τον Λόρδο Βύρωνα

Λίγοι ξέρουν τι σχέση έχει ο Φρανκενστάιν με τον Λόρδο Βύρωνα

Λίγοι ξέρουν ότι ο Φρανκενστάιν δεν θα υπήρχε ποτέ χωρίς τον Λόρδο Βύρωνα.

Must Read
Must Read: Τους έλεγε ότι ο ανηψιός του είναι παικταράς και δεν τον πίστευαν – Όταν τον είδαν έπεσαν όλοι στα πόδια του

Τους έλεγε ότι ο ανηψιός του είναι παικταράς και δεν τον πίστευαν – Όταν τον είδαν έπεσαν όλοι στα πόδια του

Ο νεαρός από το Κάπο Βέρντε έδειξε από την πρώτη προπόνηση πως δεν αστειεύεται.

Must Read
Must Read: Έφτιαχναν το ωραιότερο γυαλί του κόσμου, αλλά αν τολμούσαν να φύγουν από την πόλη και να μάθουν τα κόλπα σε άλλους, τους σκότωναν

Έφτιαχναν το ωραιότερο γυαλί του κόσμου, αλλά αν τολμούσαν να φύγουν από την πόλη και να μάθουν τα κόλπα σε άλλους, τους σκότωναν

Ζούσαν σαν βασιλιάδες, αλλά δεν μπορούσαν να φύγουν ποτέ. Οι Βενετσιάνοι γυαλάδες του Μουράνο κρατούσαν ένα από τα μεγαλύτερα μυστικά του κόσμου. Και η πόλη τους ήταν έτοιμη να τους σκοτώσει για να το κρατήσει έτσι.

Must Read
Must Read: Έκαναν τα σακιά από αλεύρι ρούχα γιατί δεν είχαν να φάνε. Οι εταιρείες το έμαθαν και έτσι τύπωναν σάκους με σχέδια για να γίνουν πιο όμορφα τα ρούχα.

Έκαναν τα σακιά από αλεύρι ρούχα γιατί δεν είχαν να φάνε. Οι εταιρείες το έμαθαν και έτσι τύπωναν σάκους με σχέδια για να γίνουν πιο όμορφα τα ρούχα.

Την εποχή που οι άνθρωποι δεν είχαν να φάνε, έραβαν φορέματα από σακιά.

Must Read
Must Read: Μόλις η κυβέρνηση φτιάξει hot spot στην Εκάλη και το Πανόραμα, τότε θα βρίσκεται κοντά στη λύση του μεταναστευτικού

Μόλις η κυβέρνηση φτιάξει hot spot στην Εκάλη και το Πανόραμα, τότε θα βρίσκεται κοντά στη λύση του μεταναστευτικού

Η συζήτηση για τη δίκαιη διαχείριση του μεταναστευτικού στην Ελλάδα φέρνει διαρκώς στο προσκήνιο το ερώτημα: γιατί τα κέντρα φιλοξενίας βρίσκονται σχεδόν αποκλειστικά σε περιοχές μακριά από εύπορα προάστια; Οι επιλογές χωροθέτησης hot spot φαίνεται να αποφεύγουν σταθερά περιοχές όπως η Εκάλη ή το Πανόραμα Θεσσαλονίκης – κάτι που γεννά εύλογες ενστάσεις περί ταξικών προτεραιοτήτων...

Must Read
Must Read: Η πείνα που σάρωσε τη Ρωσία το 1921 ήταν εφιαλτική. Πουλούσαν ακόμα και ανθρώπους για κρέας.

Η πείνα που σάρωσε τη Ρωσία το 1921 ήταν εφιαλτική. Πουλούσαν ακόμα και ανθρώπους για κρέας.

Ήταν η μεγαλύτερη πείνα της Ρωσίας. Σκότωσε πάνω από 5 εκατομμύρια. Κι όσοι έμειναν πίσω, έτρωγαν ο ένας τον άλλο για να επιβιώσουν.

Must Read
Must Read: Ήταν πιο διάσημη Ελληνίδα τραγουδίστρια στην Αμερική. Οι Έλληνες έμαθαν το όνομά της 40 χρόνια μετά το θάνατό της.

Ήταν πιο διάσημη Ελληνίδα τραγουδίστρια στην Αμερική. Οι Έλληνες έμαθαν το όνομά της 40 χρόνια μετά το θάνατό της.

Έζησε και τραγούδησε στην Αμερική όταν κανείς στην Ελλάδα δεν ήξερε τι είναι βινύλιο. Τραγούδησε για τη Σμύρνη πριν καεί. Και όταν πέθανε, κανείς στην πατρίδα της δεν ήξερε ποια ήταν.

Must Read
Must Read: Από τους πλουσιότερους στην Πελοπόννησο, έδωσε τα πάντα για την Επανάσταση. Εξόπλισε 1.000 άντρες, πολέμησε σε κάθε μάχη και σκοτώθηκε στα 27 του.

Από τους πλουσιότερους στην Πελοπόννησο, έδωσε τα πάντα για την Επανάσταση. Εξόπλισε 1.000 άντρες, πολέμησε σε κάθε μάχη και σκοτώθηκε στα 27 του.

Ήταν μόλις 23 χρονών όταν ξέσπασε η Επανάσταση. Είχε πλούτο, είχε προνόμια, είχε ασφάλεια. Αλλά τα άφησε όλα πίσω και μπήκε μπροστά. Σκοτώθηκε στα 27 του, μα οι αγώνες του μένουν.

Must Read
Must Read: Τραγουδούσε με ψεύτικο όνομα για να μην τη σκοτώσουν οι Ναζί. Και μετά έγινε η σπουδαιότερη φωνή του ρεμπέτικου.

Τραγουδούσε με ψεύτικο όνομα για να μην τη σκοτώσουν οι Ναζί. Και μετά έγινε η σπουδαιότερη φωνή του ρεμπέτικου.

Μεγάλωσε σε εβραϊκή οικογένεια, κρύφτηκε στην Κατοχή, τραγούδησε στους Γερμανούς χωρίς να ξέρουν ποια είναι, και έγινε σύμβολο του ρεμπέτικου.

Must Read