MUST READ

Όταν η Pepsi απέκτησε το έκτο μεγαλύτερο πολεμικό ναυτικό στον κόσμο

Το 1989, η Pepsi έγινε για λίγο ο έκτος μεγαλύτερος ναυτικός στόλος στον κόσμο, αποκτώντας σοβιετικά πολεμικά πλοία ως αντάλλαγμα για αναψυκτικά
Όταν η Pepsi απέκτησε το έκτο μεγαλύτερο πολεμικό ναυτικό στον κόσμο

Στα τέλη της δεκαετίας του 1980, σε μια περίοδο που ο Ψυχρός Πόλεμος είχε αρχίσει να δείχνει σημάδια χαλάρωσης, η ιστορία επιφύλασσε μία από τις πιο απίθανες συναντήσεις του καπιταλισμού με τον κομμουνισμό. Η Σοβιετική Ένωση, σε μια προσπάθεια να εισάγει σύγχρονες αμερικανικές καταναλωτικές συνήθειες και να κερδίσει τη συμπάθεια του δυτικού κόσμου, είχε αρχίσει να βλέπει την Pepsi όχι μόνο ως αναψυκτικό αλλά ως ένα μέσο ήπιας διπλωματίας. Και το 1989, το «αναψυκτικό της ειρήνης» κατάφερε να αποκτήσει κάτι που καμία άλλη ιδιωτική εταιρεία στον κόσμο δεν είχε: ένα μέρος του σοβιετικού πολεμικού ναυτικού.

Η ιστορία ξεκινά ήδη από το 1959, όταν ο αντιπρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών Ρίτσαρντ Νίξον και ο Σοβιετικός ηγέτης Νικίτα Χρουστσόφ βρέθηκαν αντιμέτωποι στην περίφημη «κουζινο-συζήτηση» στη Μόσχα. Εκεί, με φόντο τις συσκευές μιας αμερικανικής έκθεσης, ο Νίξον προσέφερε στον Χρουστσόφ ένα ποτήρι Pepsi. Η εικόνα του Σοβιετικού ηγέτη να πίνει Pepsi κυκλοφόρησε παγκοσμίως, σηματοδοτώντας ένα μοναδικό διαφημιστικό επίτευγμα. Οι Σοβιετικοί ενδιαφέρθηκαν σοβαρά για τη διάθεση του αναψυκτικού, αλλά λόγω των περιορισμών στο εμπόριο με το εξωτερικό και της έλλειψης αποθεμάτων δολαρίων, δεν μπορούσαν να πληρώνουν σε νόμισμα.

Έτσι, από το 1972 και για σχεδόν δύο δεκαετίες, η Pepsi λάμβανε πληρωμές σε βότκα Stolichnaya, την οποία διέθετε στη Δύση. Όμως, όταν η αμερικανική αγορά βότκας κορέστηκε και τα αποθέματα είχαν ξεχειλίσει, χρειαζόταν μία νέα λύση. Το 1989, με τη Σοβιετική Ένωση σε κρίση και τις διακρατικές σχέσεις να μεταβάλλονται συνεχώς, η συμφωνία που προτάθηκε φάνταζε εξωπραγματική αλλά απολύτως ρεαλιστική για τα δεδομένα εκείνης της εποχής: η Pepsi συμφώνησε να παραλάβει 17 υποβρύχια, 3 πολεμικά πλοία, ένα φρεγάτο, ένα καταδρομικό και ένα αντιτορπιλικό, τα οποία θα αποσύρονταν από τη Σοβιετική Υπηρεσία Ναυτικού. Η αξία του στόλου είχε υπολογιστεί τότε στα περίπου 3 δισεκατομμύρια δολάρια.

Φυσικά, η Pepsi δεν σκόπευε να ιδρύσει ιδιωτικό ναυτικό. Η εταιρεία μεταπώλησε αμέσως τα πλοία σε σουηδικές και νορβηγικές εταιρείες για ανακύκλωση μετάλλου. Ωστόσο, για λίγες εβδομάδες, στα χαρτιά, η Pepsi ήταν ο έκτος ισχυρότερος ναυτικός στόλος του κόσμου – πιο πάνω από πολλές χώρες που διατηρούσαν κανονικό ναυτικό. Η συμφωνία αυτή ήταν όχι μόνο πρωτοφανής αλλά και ενδεικτική της κατάρρευσης του σοβιετικού οικονομικού μοντέλου, καθώς ένας ολόκληρος στόλος μετατράπηκε σε νόμισμα για να συνεχίσει η Pepsi να σερβίρει αναψυκτικά στη Μόσχα.

Ακόμα πιο εντυπωσιακή είναι η αποδοχή που είχε η Pepsi στη Σοβιετική Ένωση. Μέχρι την πτώση του Τείχους του Βερολίνου, αποτελούσε σχεδόν μονοπώλιο και ένα σύμβολο του δυτικού τρόπου ζωής. Ο ανταγωνιστής της, η Coca-Cola, μπήκε πολύ αργότερα στην αγορά. Για ένα διάστημα, η Pepsi ήταν το επίσημο αναψυκτικό της σοβιετικής ελίτ, παρούσα σε δεξιώσεις, επίσημα δείπνα και συναντήσεις υψηλού επιπέδου. Δεν ήταν απλώς ένα ποτό, ήταν πολιτικό εργαλείο.

Η στιγμή αυτή της ιστορίας αποτυπώνει ιδανικά το πώς το παγκόσμιο εμπόριο, η διπλωματία και ο καταναλωτισμός μπορούν να διαπλέκονται με τους πιο παράδοξους τρόπους. Η Pepsi δεν έγινε απλώς η πρώτη δυτική εταιρεία που εισήλθε στη σοβιετική αγορά· έγινε και η μοναδική εταιρεία που για ένα σύντομο αλλά ιστορικά μοναδικό χρονικό διάστημα, είχε το δικό της ναυτικό. Και όλα ξεκίνησαν από ένα ποτήρι Pepsi που προσφέρθηκε στη λάθος κουζίνα τη σωστή στιγμή.

Γρηγόρης Κεντητός

Γράφω για πράγματα που με συναρπάζουν, αλλά φροντίζω πάντα να τα ερευνώ σαν να τα μελετούσα για πρώτη φορά. Αναζητώ τη σύνδεση ανάμεσα στο χθες και το σήμερα, το ανθρώπινο μέσα στο ακαδημαϊκό, και τη γνώση που μπορεί να μεταφερθεί με τρόπο απλό, ακριβή και ζωντανό. Είτε πρόκειται για έναν αρχαίο πόλεμο είτε για ένα φαινόμενο της εποχής μας, στηρίζομαι πάντα σε πρωτογενές υλικό, πραγματικές πηγές και σοβαρή τεκμηρίωση. Θέλω κάθε κείμενο να αξίζει τον χρόνο του αναγνώστη — και τον δικό μου.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
Must Read: Σήμερα ο ντελιβεράς παλεύει με τις καταιγίδες για λίγα ευρώ και αύριο θα παγώνει ολόκληρη η πλατφόρμα για να μην πάθει ζημιά το πανάκριβο ρομπότ

Σήμερα ο ντελιβεράς παλεύει με τις καταιγίδες για λίγα ευρώ και αύριο θα παγώνει ολόκληρη η πλατφόρμα για να μην πάθει ζημιά το πανάκριβο ρομπότ

Πώς οι σημερινοί εργαζόμενοι ρισκάρουν στις καταιγίδες και γιατί τα μελλοντικά ρομπότ θα αντιμετωπίζονται με μεγαλύτερη προσοχή από τις ίδιες πλατφόρμες.

Must Read
Must Read: Εκδήλωση για την ψηφιακή ελευθερία στη Θεσσαλονίκη

Εκδήλωση για την ψηφιακή ελευθερία στη Θεσσαλονίκη

Εκδήλωση στη Θεσσαλονίκη για την ελευθερία στην ψηφιακή εποχή, με παρεμβάσεις νομικών και ειδικών που ανοίγουν διάλογο για τα δικαιώματα.

Must Read
Must Read: Η Ελβετία θωρακίζει συνταγματικά την ψηφιακή ελευθερία ενώ η Ελλάδα βαδίζει στην πλήρη ψηφιακή υποχρεωτικότητα

Η Ελβετία θωρακίζει συνταγματικά την ψηφιακή ελευθερία ενώ η Ελλάδα βαδίζει στην πλήρη ψηφιακή υποχρεωτικότητα

Η Ελβετία κατοχυρώνει το δικαίωμα στην ψηφιακή ακεραιότητα και την offline ζωή ενώ η Ελλάδα προχωρά σε υποχρεωτική ψηφιακή ταυτοποίηση.

Must Read
Must Read: Ποιος και γιατί ονόμασε την κακοκαιρία Adel;

Ποιος και γιατί ονόμασε την κακοκαιρία Adel;

Η κακοκαιρία Adel δεν ονομάστηκε τυχαία αλλά μέσω του συστήματος ονοματοδοσίας Ελλάδας Κύπρου και Ισραήλ που λειτουργεί από το 2021.

Must Read
Must Read: Πώς μια απελπισμένη πόλη της Μεγάλης Ύφεσης πίστεψε έναν τραπεζίτη και κατέληξε με δεκάδες εκατομμυριούχους απο την Coca Cola

Πώς μια απελπισμένη πόλη της Μεγάλης Ύφεσης πίστεψε έναν τραπεζίτη και κατέληξε με δεκάδες εκατομμυριούχους απο την Coca Cola

Η πραγματική ιστορία της μικρής πόλης που βυθίστηκε στη φτώχεια, εμπιστεύτηκε έναν τραπεζίτη και βρέθηκε με περιουσίες που κράτησαν γενιές.

Must Read
Must Read: Ο τελευταίος αυτοκράτορας της Κίνας που έζησε σαν απλός εργάτης στους δρόμους του Πεκίνου

Ο τελευταίος αυτοκράτορας της Κίνας που έζησε σαν απλός εργάτης στους δρόμους του Πεκίνου

Από την Απαγορευμένη Πόλη στους δρόμους του Πεκίνου η ανθρώπινη ιστορία του Που Γι αποκαλύπτει τη βαθιά μεταμόρφωση ενός αυτοκράτορα.

Must Read
Must Read: Πώς ένας Αθηναίος τραπεζίτης έγινε ο πρώτος Γάλλος ολυμπιονίκης και ήρωας της Αντίστασης

Πώς ένας Αθηναίος τραπεζίτης έγινε ο πρώτος Γάλλος ολυμπιονίκης και ήρωας της Αντίστασης

Ο Αλέξανδρος Τουφερής γεννήθηκε στην Αθήνα έγινε ο πρώτος ολυμπιονίκης της Γαλλίας στους Αγώνες του 1896 και έπειτα έφτασε να υπηρετεί στην Αντίσταση γράφοντας μια μοναδική ιστορία ανάμεσα σε δύο πατρίδες

Must Read
Must Read: Νικόλαος Παπαδόπουλος: Αντί να μας φυλάει τα χέρια που τον κάναμε γνωστό, δεν τον ήξερε ούτε η μάνα του, μας έκανε αγωγή και ζητά 240.000 ευρώ

Νικόλαος Παπαδόπουλος: Αντί να μας φυλάει τα χέρια που τον κάναμε γνωστό, δεν τον ήξερε ούτε η μάνα του, μας έκανε αγωγή και ζητά 240.000 ευρώ

«Αντί να μας φυλάει τα χέρια που τον κάναμε γνωστό, δεν τον ήξερε ούτε η μάνα του, μας έκανε αγωγή και ζητά 240.000 ευρώ», σχολίασε ο Νικόλαος Παπαδόπουλος.

Must Read
Must Read: Το εκκλησάκι στην Αρκαδία που… αψηφά τη λογική: 17 δέντρα στη στέγη του χωρίς ρίζες!

Το εκκλησάκι στην Αρκαδία που… αψηφά τη λογική: 17 δέντρα στη στέγη του χωρίς ρίζες!

Είναι δυνατόν ένα εκκλησάκι να κρατάει στη στέγη του 17 ολόκληρα δέντρα, χωρίς οι ρίζες τους να είναι ορατές στο εσωτερικό; Κι όμως, αυτό το απίστευτο φαινόμενο συμβαίνει στην καρδιά της Αρκαδίας, σε ένα μικρό χωριό που κρύβει ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της Ορθοδοξίας και της Φύσης!

Must Read