Πως η Citroën σαμπόταρε τους Ναζί με ενα κόλπο που παρέλυσε τα φορτηγά τους
Ο Pierre Jules Boulanger της Citroën βρήκε έναν αθόρυβο τρόπο να σαμποτάρει τα φορτηγά των Ναζί αλλάζοντας μια απλή εγκοπή στον μετρητή λαδιού.
Όταν η Γερμανία κατέλαβε τη Γαλλία το 1940 δεν κατέλαβε μόνο τους δρόμους και τα κτίρια αλλά και τα εργοστάσια. Η Citroën αναγκάστηκε να παράγει φορτηγά για τη Βέρμαχτ. Ο πρόεδρός της Pierre Jules Boulanger όμως είχε στο μυαλό του κάτι τελείως διαφορετικό από την υπακοή.
Αντί να συνεργαστεί αποφάσισε να αντισταθεί με τον πιο αθόρυβο τρόπο. Έδωσε οδηγία στους εργάτες να καθυστερούν την παραγωγή. Τα φορτηγά αργούσαν να βγουν και η ροή προς το μέτωπο γινόταν όλο και πιο αργή. Ήταν μια πρώτη κίνηση αλλά όχι αρκετή.
Το πραγματικό του όπλο ήταν ένα κομμάτι μετάλλου που κανείς δεν φανταζόταν ότι θα μπορούσε να αλλάξει την πορεία του πολέμου. Ο μετρητής λαδιού. Η μικρή εγκοπή που έδειχνε ότι ο κινητήρας είναι γεμάτος μετακινήθηκε λίγο πιο χαμηλά. Έτσι κάθε φορτηγό ξεκινούσε με λιγότερο λάδι απ όσο χρειαζόταν.
Το κόλπο που φαινόταν σαν φυσιολογική βλάβη
Στην αρχή όλα λειτουργούσαν κανονικά. Τα φορτηγά περνούσαν τον έλεγχο και έφευγαν από το εργοστάσιο. Χιλιόμετρα αργότερα όμως οι κινητήρες υπερθερμαίνονταν και σταματούσαν. Οι Γερμανοί μηχανικοί δεν μπορούσαν να καταλάβουν γιατί. Έριχναν την ευθύνη στη σκληρή χρήση και στον πόλεμο χωρίς να φαντάζονται ότι το σαμποτάζ κρυβόταν μέσα στο ίδιο το εργαλείο που εμπιστεύονταν για τις μετρήσεις.
Το σχέδιο ήταν ιδιοφυές γιατί δεν φαινόταν πουθενά. Δεν υπήρχαν εκρήξεις ούτε θόρυβος. Υπήρχαν μόνο φορτηγά που κατέρρεαν όταν τα χρειάζονταν περισσότερο. Κι ένας πρόεδρος που είχε το θάρρος να ρισκάρει τα πάντα για να πολεμήσει με τον δικό του τρόπο.
Το 1944 όταν οι Γερμανοί έφυγαν από το Παρίσι οι αντιστασιακοί βρήκαν λίστες της Γκεστάπο με τα ονόματα των μεγαλύτερων εχθρών του Ράιχ. Στην κορυφή βρισκόταν ο Boulanger. Δεν είχε σηκώσει ποτέ όπλο αλλά κατάφερε να σταματήσει χιλιάδες οχήματα και να δείξει ότι η αντίσταση μπορεί να κρυφτεί ακόμα και μέσα σε μια μικρή εγκοπή.