MUST READ

Πώς ήταν μια κηδεία στην Αθήνα πριν από σχεδόν διακόσια χρόνια, όπως την κατέγραψε Αμερικανός διπλωμάτης

Μια σπάνια, ωμή και συγκινητική περιγραφή κηδείας στην Αθήνα του 1835, όπως την βίωσε Αμερικανός διπλωμάτης και περιηγητής.
Πώς ήταν μια κηδεία στην Αθήνα πριν από σχεδόν διακόσια χρόνια, όπως την κατέγραψε Αμερικανός διπλωμάτης

Στα μέσα της δεκαετίας του 1830, η Αθήνα ήταν μια πόλη που μόλις άρχιζε να βρίσκει τον ρυθμό της μετά τον Αγώνα. Ανάμεσα στους ξένους που την επισκέφθηκαν εκείνα τα χρόνια ήταν και ο John Lloyd Stephens, ένας Αμερικανός διπλωμάτης, νομικός και περιηγητής, που αργότερα θα γινόταν παγκοσμίως γνωστός για τις εξερευνήσεις του στις χαμένες πόλεις των Μάγια. Εκείνη την εποχή ταξίδευε σε όλη την Ανατολική Μεσόγειο και την Ευρώπη, καταγράφοντας με ακρίβεια όλα όσα έβλεπε στο βιβλίο του Incidents of Travel in Greece, Turkey, Russia and Poland (1838).

Ο Stephens είχε ήδη εντυπωσιαστεί από την ελληνική ιστορία και τους ανθρώπους της νεαρής τότε πρωτεύουσας. Εκείνο το πρωινό βρισκόταν στη σκιά ενός κίονα του Ολυμπιείου, όταν είδε μια εικόνα που, όπως ομολογεί ο ίδιος, τον σημάδεψε περισσότερο από κάθε αρχαίο μνημείο που είχε αντικρίσει.

Από την πύλη του Αδριανού πλησίαζαν τέσσερις Έλληνες. Κρατούσαν από τις άκρες ενός πανιού τη σορό μιας γυναίκας, τυλιγμένη πρόχειρα. Πίσω τους περπατούσε ο σύζυγός της, ένας Άγγλος ή Αμερικανός ναυτικός που είχε εγκαταλείψει εδώ και χρόνια τη θάλασσα και είχε παντρευτεί μια Ελληνίδα. Η γυναίκα εργαζόταν πλένοντας ρούχα για ταξιδιώτες· ο ίδιος δεν είχε σχεδόν τίποτα. Η φτώχεια τους ήταν τόσο μεγάλη ώστε, όπως γράφει ο Stephens, οι αρχές είχαν αναλάβει την ταφή «χωρίς φέρετρο», όπως συνέβαινε τότε συχνά στις οικογένειες που δεν μπορούσαν να καλύψουν ούτε τα βασικά έξοδα.

Το σκαμμένο εκκλησάκι και μια ταφή που δεν έμοιαζε με καμία άλλη

Παρακινημένος από μια περίεργη εσωτερική παρόρμηση, ο Stephens σηκώθηκε και ακολούθησε την πομπή. Οι άντρες σταματούσαν κάθε τόσο για να ξεκουραστούν, αφήνοντας τη σορό στο έδαφος και συζητώντας για καθημερινά πράγματα. Η σκηνή, όπως γράφει, δεν είχε τον παραμικρό τόνο τελετουργίας· ήταν μια απλή, αναγκαστική πορεία ανθρώπων συνηθισμένων στη δυσκολία.

Η πομπή κατευθύνθηκε προς τον Ιλισσό και έπειτα σε ένα μικρό εκκλησάκι σκαμμένο στον βράχο, με πόρτα τόσο χαμηλή που όλοι έπρεπε να σκύψουν βαθιά για να μπουν. Εκεί τοποθετήθηκε η σορός μπροστά στο αυτοσχέδιο ιερό, και ο Stephens βρέθηκε για λίγα λεπτά μόνος με τη νεκρή, μια στιγμή που περιγράφει ως «απόλυτα σιωπηλή και αφόρητα ανθρώπινη».

Έξω ακούγονταν οι φτυαριές εκείνων που έσκαβαν τον τάφο. Ο σύζυγος επέστρεψε με έναν ηλικιωμένο ιερέα, που ξεκίνησε την εξόδιο ακολουθία χωρίς ψαλμωδίες ή μεγαλοπρέπεια. Ο Stephens σημειώνει πως η λειτουργία ήταν «μηχανική», όχι από αδιαφορία, αλλά από τη σκληρή πραγματικότητα της εποχής, όταν ο θάνατος έβρισκε συχνά τους ανθρώπους απροετοίμαστους.

Όταν ο λάκκος ήταν έτοιμος, οι άντρες τοποθέτησαν τη σορό μέσα στο χώμα. Ο Stephens απομακρύνθηκε πρώτος, γνωρίζοντας τον ήχο του χώματος πάνω σε φέρετρο — μόνο που αυτή τη φορά δεν υπήρχε φέρετρο. Ο ήχος, όπως λέει, ήταν «γυμνός», άμεσος, δυσβάσταχτος. Και όταν ξανακοίταξε, οι άντρες είχαν ήδη αρχίσει να σκεπάζουν το σώμα γρήγορα, αποφασιστικά, σαν να έκλειναν μια αγγαρεία πριν πέσει η νύχτα.

Αργότερα την ίδια μέρα, περνώντας κάτω από τη σκιά της Ακρόπολης, ο Stephens συνειδητοποίησε πως η Αθήνα δεν θα του έμενε στη μνήμη μόνο για τα μάρμαρα και την ιστορία της, αλλά για αυτή τη λιτή, άδολη εικόνα μιας φτωχικής ταφής που αποτύπωνε καλύτερα από οτιδήποτε άλλο την πραγματικότητα μιας πόλης που προσπαθούσε να ξανασταθεί στα πόδια της.

Στο βιβλίο του, γράφει πως ήταν «η πιο σιωπηλή και θλιβερή κηδεία που είχε δει ποτέ». Και ίσως γι’ αυτό έγινε μία από τις πιο δυνατές εικόνες που έφερε μαζί του όταν έφυγε από την Ελλάδα — μια εικόνα που μιλάει για τη ζωή, τη φτώχεια, την αντοχή και την ανθρώπινη αξιοπρέπεια σε μια Αθήνα που άλλαζε.

Διαβάστε επίσης απο τον Γρηγόρη Κεντητό :

Οι δρόμοι της Αθήνα, που κάποτε ήταν γεμάτοι ζωή, γέμισαν θάνατο και τρόμο, η μισή πόλη αφανίστηκε. Αυτός ήταν ο λοιμός της Αθήνας

Ο λόφος της Αθήνας με τις τρεις κακές αδελφές που έφερναν την Πανώλη, τη Χολέρα και την Ευλογιά

Η ελληνική εφημερίδα του 1887 που απευθυνόταν μόνο σε γυναίκες

Γρηγόρης Κεντητός

Γράφω για πράγματα που με συναρπάζουν, αλλά φροντίζω πάντα να τα ερευνώ σαν να τα μελετούσα για πρώτη φορά. Αναζητώ τη σύνδεση ανάμεσα στο χθες και το σήμερα, το ανθρώπινο μέσα στο ακαδημαϊκό, και τη γνώση που μπορεί να μεταφερθεί με τρόπο απλό, ακριβή και ζωντανό. Είτε πρόκειται για έναν αρχαίο πόλεμο είτε για ένα φαινόμενο της εποχής μας, στηρίζομαι πάντα σε πρωτογενές υλικό, πραγματικές πηγές και σοβαρή τεκμηρίωση. Θέλω κάθε κείμενο να αξίζει τον χρόνο του αναγνώστη — και τον δικό μου.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
Must Read: Εκδήλωση για την ψηφιακή ελευθερία στη Θεσσαλονίκη

Εκδήλωση για την ψηφιακή ελευθερία στη Θεσσαλονίκη

Εκδήλωση στη Θεσσαλονίκη για την ελευθερία στην ψηφιακή εποχή, με παρεμβάσεις νομικών και ειδικών που ανοίγουν διάλογο για τα δικαιώματα.

Must Read
Must Read: Η Ελβετία θωρακίζει συνταγματικά την ψηφιακή ελευθερία ενώ η Ελλάδα βαδίζει στην πλήρη ψηφιακή υποχρεωτικότητα

Η Ελβετία θωρακίζει συνταγματικά την ψηφιακή ελευθερία ενώ η Ελλάδα βαδίζει στην πλήρη ψηφιακή υποχρεωτικότητα

Η Ελβετία κατοχυρώνει το δικαίωμα στην ψηφιακή ακεραιότητα και την offline ζωή ενώ η Ελλάδα προχωρά σε υποχρεωτική ψηφιακή ταυτοποίηση.

Must Read
Must Read: Ποιος και γιατί ονόμασε την κακοκαιρία Adel;

Ποιος και γιατί ονόμασε την κακοκαιρία Adel;

Η κακοκαιρία Adel δεν ονομάστηκε τυχαία αλλά μέσω του συστήματος ονοματοδοσίας Ελλάδας Κύπρου και Ισραήλ που λειτουργεί από το 2021.

Must Read
Must Read: Πώς μια απελπισμένη πόλη της Μεγάλης Ύφεσης πίστεψε έναν τραπεζίτη και κατέληξε με δεκάδες εκατομμυριούχους απο την Coca Cola

Πώς μια απελπισμένη πόλη της Μεγάλης Ύφεσης πίστεψε έναν τραπεζίτη και κατέληξε με δεκάδες εκατομμυριούχους απο την Coca Cola

Η πραγματική ιστορία της μικρής πόλης που βυθίστηκε στη φτώχεια, εμπιστεύτηκε έναν τραπεζίτη και βρέθηκε με περιουσίες που κράτησαν γενιές.

Must Read
Must Read: Ο τελευταίος αυτοκράτορας της Κίνας που έζησε σαν απλός εργάτης στους δρόμους του Πεκίνου

Ο τελευταίος αυτοκράτορας της Κίνας που έζησε σαν απλός εργάτης στους δρόμους του Πεκίνου

Από την Απαγορευμένη Πόλη στους δρόμους του Πεκίνου η ανθρώπινη ιστορία του Που Γι αποκαλύπτει τη βαθιά μεταμόρφωση ενός αυτοκράτορα.

Must Read
Must Read: Πώς ένας Αθηναίος τραπεζίτης έγινε ο πρώτος Γάλλος ολυμπιονίκης και ήρωας της Αντίστασης

Πώς ένας Αθηναίος τραπεζίτης έγινε ο πρώτος Γάλλος ολυμπιονίκης και ήρωας της Αντίστασης

Ο Αλέξανδρος Τουφερής γεννήθηκε στην Αθήνα έγινε ο πρώτος ολυμπιονίκης της Γαλλίας στους Αγώνες του 1896 και έπειτα έφτασε να υπηρετεί στην Αντίσταση γράφοντας μια μοναδική ιστορία ανάμεσα σε δύο πατρίδες

Must Read
Must Read: Νικόλαος Παπαδόπουλος: Αντί να μας φυλάει τα χέρια που τον κάναμε γνωστό, δεν τον ήξερε ούτε η μάνα του, μας έκανε αγωγή και ζητά 240.000 ευρώ

Νικόλαος Παπαδόπουλος: Αντί να μας φυλάει τα χέρια που τον κάναμε γνωστό, δεν τον ήξερε ούτε η μάνα του, μας έκανε αγωγή και ζητά 240.000 ευρώ

«Αντί να μας φυλάει τα χέρια που τον κάναμε γνωστό, δεν τον ήξερε ούτε η μάνα του, μας έκανε αγωγή και ζητά 240.000 ευρώ», σχολίασε ο Νικόλαος Παπαδόπουλος.

Must Read
Must Read: Το εκκλησάκι στην Αρκαδία που… αψηφά τη λογική: 17 δέντρα στη στέγη του χωρίς ρίζες!

Το εκκλησάκι στην Αρκαδία που… αψηφά τη λογική: 17 δέντρα στη στέγη του χωρίς ρίζες!

Είναι δυνατόν ένα εκκλησάκι να κρατάει στη στέγη του 17 ολόκληρα δέντρα, χωρίς οι ρίζες τους να είναι ορατές στο εσωτερικό; Κι όμως, αυτό το απίστευτο φαινόμενο συμβαίνει στην καρδιά της Αρκαδίας, σε ένα μικρό χωριό που κρύβει ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της Ορθοδοξίας και της Φύσης!

Must Read
Must Read: Στο δικαστήριο μάθαμε την πραγματική τιμή των βλάσφημων εικόνων στην Εθνική Πινακοθήκη – Δείτε για πόσο είχαν ασφαλιστεί

Στο δικαστήριο μάθαμε την πραγματική τιμή των βλάσφημων εικόνων στην Εθνική Πινακοθήκη – Δείτε για πόσο είχαν ασφαλιστεί

Η πολιτική θύελλα γύρω από την υπόθεση των επίμαχων εικόνων στην Εθνική Πινακοθήκη άνοιξε νέο κύκλο συζήτησης μετά τα έγγραφα που παρουσιάστηκαν στη δικαστική διαδικασία και φανέρωσαν την πραγματική αξία των έργων.

Must Read