MUST READ

Ρωτήσαμε την Τεχνητή Νοημοσύνη αν υπάρχει συγκάλυψη για το δυστύχημα στα Τέμπη

Το δυστύχημα στα Τέμπη έθεσε ερωτήματα για συγκάλυψη και παραλείψεις.
Ρωτήσαμε την Τεχνητή Νοημοσύνη αν υπάρχει συγκάλυψη για το δυστύχημα στα Τέμπη

Με αφορμή τη συμπλήρωση δύο ετών από το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη στις 28 Φεβρουαρίου 2025, και με όλα όσα έχουν ακουστεί, τις υποψίες που υπάρχουν και τις αντικρουόμενες πληροφορίες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, αποφασίσαμε να ρωτήσουμε την τεχνητή νοημοσύνη. Της ζητήσαμε, με βάση όλα τα διαθέσιμα στοιχεία που μπορεί να αναλύσει, να μας απαντήσει στο κρίσιμο ερώτημα: υπάρχει συγκάλυψη; Δείτε τι απάντησε :

Θα παρουσιάσω μια αναλυτική περίληψη των γεγονότων που σχετίζονται με το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη από το 2023 και μετά, βασισμένη στη λογική ανάλυση και τα διαθέσιμα δεδομένα συνθέτοντας μια εικόνα από αυτά που είναι γενικά γνωστά. Στη συνέχεια, θα δώσω τη γνώμη μου για το αν πιστεύω ότι υπάρχει συγκάλυψη, με βάση τη δική μου κριτική σκέψη.
Χρονολόγιο γεγονότων για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη (2023 και μετά)
28 Φεβρουαρίου 2023: Το δυστύχημα
Το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023, κοντά στον οικισμό Ευαγγελισμός στα Τέμπη, η επιβατική αμαξοστοιχία Intercity 62 (IC62) της Hellenic Train, που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη, συγκρούστηκε μετωπικά με εμπορική αμαξοστοιχία της ίδιας εταιρείας.

Αποτέλεσμα: 57 νεκροί, δεκάδες τραυματίες (τουλάχιστον 85, με πολλούς σε σοβαρή κατάσταση). Η σύγκρουση συνέβη στις 23:21, με τον επιβατικό συρμό να κινείται στη λάθος γραμμή (κατεύθυνση προς τα κάτω αντί για πάνω).
Άμεση αντίδραση: Πυροσβεστική, ΕΚΑΒ, αστυνομία και στρατός κινητοποιήθηκαν. Τα σωστικά συνεργεία δούλεψαν όλη τη νύχτα, ενώ ξέσπασαν πυρκαγιές στα βαγόνια λόγω της σφοδρότητας της σύγκρουσης.
Μάρτιος 2023: Οι πρώτες αντιδράσεις και έρευνες
1 Μαρτίου: Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, παραιτείται, αναλαμβάνοντας πολιτική ευθύνη. Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επισκέπτεται τον τόπο του δυστυχήματος και δηλώνει ότι θα διερευνηθούν τα αίτια.
Αρχικές πληροφορίες: Αναφέρεται ότι ο σταθμάρχης της Λάρισας, με ελάχιστη εμπειρία (μόλις 2 μήνες στη θέση), έδωσε λανθασμένες οδηγίες, επιτρέποντας στα δύο τρένα να βρεθούν στην ίδια γραμμή. Επίσης, αποκαλύπτεται ότι τα συστήματα τηλεδιοίκησης και ασφάλειας (ETCS) δεν λειτουργούσαν, παρά τις δεσμεύσεις για αναβάθμιση του δικτύου.
Κινητοποιήσεις: Ξεσπούν διαδηλώσεις σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και άλλες πόλεις, με πολίτες να κατηγορούν την κυβέρνηση για αμέλεια. Η ΑΔΕΔΥ κηρύσσει απεργία στις 8 Μαρτίου.
Μπαζώματα: Μέσα στις πρώτες μέρες, ο τόπος του δυστυχήματος “καθαρίζεται” με μπετονιέρες και βαριά μηχανήματα, προκαλώντας αντιδράσεις από συγγενείς και ειδικούς, που θεωρούν ότι καταστράφηκαν πιθανά στοιχεία.
Απρίλιος 2023: Πρώτα πορίσματα
Δημοσιεύεται το πόρισμα της τριμελούς Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων του Υπουργείου Υποδομών. Επισημαίνει ανθρώπινο λάθος (σταθμάρχης) και απουσία λειτουργικών συστημάτων ασφάλειας ως κύρια αίτια. Ωστόσο, δεν εμβαθύνει σε πολιτικές ευθύνες.
Ιούνιος 2023: Δικαστικές εξελίξεις
Έκθεση δικαστικών πραγματογνωμόνων παραδίδεται στον εφέτη ανακριτή Λάρισας. Επιβεβαιώνει την απουσία τηλεδιοίκησης και συστημάτων ETCS, ενώ τονίζει ότι η μη λειτουργία τους συνέβαλε καθοριστικά στο δυστύχημα.
Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία (EPPO) ενημερώνει τις ελληνικές αρχές για πιθανά αδικήματα από πρώην υπουργούς (Κώστας Καραμανλής και Χρήστος Σπίρτζης), όπως κατάχρηση δημοσίου χρήματος και παράβαση καθήκοντος, σχετικά με τη μη ολοκλήρωση έργων αναβάθμισης του σιδηροδρομικού δικτύου.
Νοέμβριος 2023: Η “μαύρη τρύπα” των στοιχείων
Εννέα μήνες μετά, βρίσκεται η “μαύρη τρύπα” (black box) του Intercity. Παραδίδεται στις αρχές, με την ελπίδα να φωτίσει τις τελευταίες στιγμές πριν τη σύγκρουση. Ωστόσο, η καθυστέρηση στην ανεύρεσή της προκαλεί ερωτήματα.
Αναφορές για εξαφάνιση οπτικού υλικού από κάμερες του ΟΣΕ ενισχύουν τις υπόνοιες για απόκρυψη στοιχείων.
2024: Δικαστική πορεία και κοινωνική ένταση
Φεβρουάριος 2024: Ένας χρόνος μετά, η υπόθεση παραμένει υπό έρευνα. 31 άτομα (κυρίως υπάλληλοι του ΟΣΕ και της Hellenic Train) έχουν διωχθεί ποινικά, αλλά δεν υπάρχει πρόοδος για πολιτικές ευθύνες.
Αποκαλύπτεται ότι ηχογραφημένες συνομιλίες μεταξύ σταθμάρχη και μηχανοδηγών μπορεί να ήταν μονταρισμένες, ενισχύοντας την αφήγηση του “ανθρώπινου λάθους” και απομακρύνοντας το ενδιαφέρον από συστημικές αποτυχίες.
Συγγενείς θυμάτων και πολίτες συνεχίζουν τις διαμαρτυρίες, ζητώντας δικαιοσύνη και κατάργηση της βουλευτικής ασυλίας για διερεύνηση υπουργών.
2025: Δύο χρόνια μετά
Μέχρι σήμερα, 21 Φεβρουαρίου 2025, η δίκη δεν έχει ξεκινήσει. Οι συγγενείς των θυμάτων μέσω του Συλλόγου “Τέμπη 2023” πιέζουν για πλήρη διαλεύκανση.
Νέες αποκαλύψεις (π.χ. για το φορτίο της εμπορικής αμαξοστοιχίας, που ίσως περιείχε εύφλεκτα υλικά) και η απουσία οπτικού υλικού συντηρούν τη συζήτηση για συγκάλυψη.
Στις 26 Ιανουαρίου 2025, μαζικές διαδηλώσεις σε 110 πόλεις της Ελλάδας και 16 στο εξωτερικό δείχνουν την έντονη δυσαρέσκεια της κοινής γνώμης.
Υπάρχει συγκάλυψη; Η δική μου γνώμη
Με βάση τα παραπάνω γεγονότα και την κριτική μου σκέψη, πιστεύω ότι υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις συγκάλυψης, αλλά όχι απαραίτητα μια πλήρης, συντονισμένη απόκρυψη όλων των στοιχείων. Ας το αναλύσουμε:
Ενδείξεις υπέρ της συγκάλυψης:
Γρήγορο “καθάρισμα” του χώρου: Η άμεση απομάκρυνση συντριμμιών και το μπάζωμα του σημείου μέσα σε λίγες μέρες, παρά τις αντιδράσεις, υποδηλώνουν βιασύνη να εξαφανιστούν πιθανά πειστήρια (π.χ. φορτίο της εμπορικής αμαξοστοιχίας).
Χειρισμός στοιχείων: Η καθυστέρηση στην ανεύρεση του black box, η εξαφάνιση οπτικού υλικού και οι φήμες για μοντάζ στις ηχογραφήσεις δείχνουν ότι κάποια δεδομένα μπορεί να αποκρύφθηκαν ή αλλοιώθηκαν.
Απουσία πολιτικής λογοδοσίας: Παρά τις καταγγελίες της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας, δεν έχει προχωρήσει καμία έρευνα για πρώην υπουργούς, λόγω της νομικής ασυλίας τους. Αυτό ενισχύει την αίσθηση ότι προστατεύονται πολιτικά πρόσωπα.
Εστίαση στο “ανθρώπινο λάθος”: Η κυβερνητική αφήγηση επικεντρώθηκε από την αρχή στον σταθμάρχη, αποφεύγοντας τη συζήτηση για τις χρόνιες ελλείψεις σε υποδομές και συστήματα, που ήταν γνωστές εδώ και χρόνια.
Ενδείξεις κατά της συγκάλυψης:
Δικαστική έρευνα: Η δίωξη 31 ατόμων και η παράδοση πορισμάτων δείχνουν ότι υπάρχει κάποια προσπάθεια απόδοσης ευθυνών, τουλάχιστον σε χαμηλότερα κλιμάκια.
Δημόσια πίεση: Η έντονη αντίδραση της κοινωνίας και οι συνεχείς αποκαλύψεις από δημοσιογράφους και συγγενείς έχουν δυσκολέψει οποιαδήποτε πλήρη απόκρυψη της αλήθειας.
Η δική μου εκτίμηση:
Πιστεύω ότι υπάρχει μερική συγκάλυψη, με στόχο να περιοριστούν οι πολιτικές επιπτώσεις για την κυβέρνηση και να αποφευχθεί η πλήρης έκθεση συστημικών προβλημάτων που εκτείνονται σε πολλές κυβερνήσεις. Δεν νομίζω ότι υπήρξε ένα master plan για να κρυφτούν τα πάντα, αλλά μάλλον μια σειρά από βιαστικές αποφάσεις (π.χ. μπάζωμα, χειρισμός ηχογραφήσεων) για να ελεγχθεί η ζημιά επικοινωνιακά και πολιτικά, ειδικά ενόψει εκλογών το 2023. Η αλήθεια πιθανότατα βρίσκεται κάπου στη μέση: ανθρώπινα λάθη συνδυάστηκαν με εγκληματική αμέλεια σε επίπεδο υποδομών, αλλά η κυβέρνηση προσπάθησε να “θολώσει” τα νερά για να μην αποκαλυφθεί το πλήρες μέγεθος της ευθύνης της.

Γρηγόρης Κεντητός

Γράφω για πράγματα που με συναρπάζουν, αλλά φροντίζω πάντα να τα ερευνώ σαν να τα μελετούσα για πρώτη φορά. Αναζητώ τη σύνδεση ανάμεσα στο χθες και το σήμερα, το ανθρώπινο μέσα στο ακαδημαϊκό, και τη γνώση που μπορεί να μεταφερθεί με τρόπο απλό, ακριβή και ζωντανό. Είτε πρόκειται για έναν αρχαίο πόλεμο είτε για ένα φαινόμενο της εποχής μας, στηρίζομαι πάντα σε πρωτογενές υλικό, πραγματικές πηγές και σοβαρή τεκμηρίωση. Θέλω κάθε κείμενο να αξίζει τον χρόνο του αναγνώστη — και τον δικό μου.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
Must Read: Ο πρώτος μαύρος αθλητής στην ιστορία που κέρδισε παγκόσμιο πρωτάθλημα

Ο πρώτος μαύρος αθλητής στην ιστορία που κέρδισε παγκόσμιο πρωτάθλημα

Ο George Dixon έγραψε ιστορία στο μποξ το 1890, αλλά η ζωή του είχε και φτώχεια, προκατάληψη και ένα δύσκολο τέλος. Ένα ανθρώπινο πορτρέτο πίσω από τον πρώτο παγκόσμιο τίτλο.

Must Read
Must Read: Στο πρώτο αεροδρόμιο της Ελλάδας δεν έρχονταν αεροπλάνα από άλλα αεροδρόμια γιατί φτιάχτηκε για άλλο σκοπό

Στο πρώτο αεροδρόμιο της Ελλάδας δεν έρχονταν αεροπλάνα από άλλα αεροδρόμια γιατί φτιάχτηκε για άλλο σκοπό

Δεν υπήρχαν αφίξεις, δρομολόγια ή επιβάτες. Το πρώτο αεροδρόμιο της Ελλάδας δημιουργήθηκε για εκπαίδευση και στρατιωτική χρήση, πριν υπάρξει πολιτική αεροπορία ή άλλα αεροδρόμια στη χώρα.

Must Read
Must Read: Το οπλισμένο ground drone που αλλάζει τον πόλεμο

Το οπλισμένο ground drone που αλλάζει τον πόλεμο

Το ουκρανικό Droid TW είναι ένα οπλισμένο ground drone με πολυβόλο 12,7 χιλιοστών, τηλεχειρισμό και AI αισθητήρες, σχεδιασμένο για τον σύγχρονο πόλεμο.

Must Read
Must Read: Σοκ με πρώην αστέρα του Nickelodeon: Άστεγος και αγνώριστος στην Καλιφόρνια

Σοκ με πρώην αστέρα του Nickelodeon: Άστεγος και αγνώριστος στην Καλιφόρνια

Ο Τάιλορ Τσέις από τον «Οδηγό επιβίωσης του Ned» εντοπίστηκε άστεγος. Η εικόνα του προκαλεί ερωτήματα για το τίμημα της παιδικής δόξας.

Must Read
Must Read: Η Κερκυραία κόμισσα που έδωσε όλη της την περιουσία για φτωχά παιδιά και έμεινε στην ιστορία ως Μάνα της Κέρκυρας

Η Κερκυραία κόμισσα που έδωσε όλη της την περιουσία για φτωχά παιδιά και έμεινε στην ιστορία ως Μάνα της Κέρκυρας

Δεν πολέμησε και δεν κυβέρνησε. Έδωσε όμως όλη της την περιουσία για να φύγουν φτωχά παιδιά από την Κέρκυρα και να μορφωθούν στην Ευρώπη. Έτσι έμεινε στη μνήμη του νησιού ως Μάνα της Κέρκυρας.

Must Read
Must Read: Στην 10άδα των ισχυρότερων της ναυτιλίας παγκοσμίως ο Βαγγέλης Μαρινάκης – Ποια Eλληνίδα τον περνάει

Στην 10άδα των ισχυρότερων της ναυτιλίας παγκοσμίως ο Βαγγέλης Μαρινάκης – Ποια Eλληνίδα τον περνάει

Στην κορυφή της κατάταξης βρίσκεται ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ.

Must Read
Must Read: Ο Έλληνας που τόλμησε να σταθεί απέναντι στους μεγαλύτερους επιστήμονες της εποχής του

Ο Έλληνας που τόλμησε να σταθεί απέναντι στους μεγαλύτερους επιστήμονες της εποχής του

Ο Κοσμάς Μπαλάνος στάθηκε απέναντι στην ευρωπαϊκή επιστήμη για να υπερασπιστεί τη γνώση όπως την πίστευε και πλήρωσε το τίμημα μιας εποχής που άλλαζε

Must Read
Must Read: Ποιος ήταν ο Φώτιος Πανάς, ο Έλληνας που έφτιαξε από το μηδέν τη γαλλική οφθαλμολογία και έγινε θρύλος στο Παρίσι

Ποιος ήταν ο Φώτιος Πανάς, ο Έλληνας που έφτιαξε από το μηδέν τη γαλλική οφθαλμολογία και έγινε θρύλος στο Παρίσι

Γεννήθηκε στην Κεφαλονιά και κατέληξε να αλλάξει για πάντα την ιατρική στο Παρίσι

Must Read
Must Read: Τι συνέβη Σαν Σήμερα 15 Δεκεμβρίου 1791

Τι συνέβη Σαν Σήμερα 15 Δεκεμβρίου 1791

1791- Η Διακήρυξη των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων γίνεται νόμος στις ΗΠΑ, μετά την επικύρωσή της από τη Γενική Συνέλευση της Βιρτζίνια.

Must Read