EXTRATIME

Έχει κάνει τον Έλληνα σε πολλές ελληνικές ταινίες αλλά δεν μίλαγε αυτός ελληνικά γιατί δεν ήταν Έλληνας αλλά Ισπανός

Ήταν ο Έλληνας που δεν μιλούσε ελληνικά.
Έχει κάνει τον Έλληνα σε πολλές ελληνικές ταινίες αλλά δεν μίλαγε αυτός ελληνικά γιατί δεν ήταν Έλληνας αλλά Ισπανός

Ήταν πάντα εκεί. Με το πλατύ του χαμόγελο, τα πονηρά του μάτια, τη βροντερή φωνή —τουλάχιστον στην ελληνική μεταγλώττιση— και το εντελώς αυθεντικό παρουσιαστικό του, που έμοιαζε βγαλμένο από τα βάθη της ηπειρώτικης ή της ρουμελιώτικης γης. Ήταν ο αψύς αγωνιστής του ’21, ο ευφυής αντάρτης του πολέμου, ο λαϊκός ήρωας που σήκωνε το τουφέκι ή χτυπούσε τη γροθιά στο τραπέζι και φώναζε «σήκω καημένε Έλληνα». Ήταν όλα αυτά, αλλά δεν ήταν Έλληνας. Ήταν Ισπανός. Και δεν μιλούσε ούτε λέξη ελληνικά.

Ο Φερνάντο Σάντσο, γεννημένος το 1916 στη Σαραγόσα, δεν είχε καμία σχέση με τα βουνά της Ηπείρου ή τα στενά των Δερβενακίων. Ήταν ένας σκληραγωγημένος Ισπανός ηθοποιός, με μεγάλη πείρα στα γουέστερν, κυρίως στις δεκαετίες του ’60 και του ’70. Έγινε παγκοσμίως γνωστός από τις συμμετοχές του σε ισπανικές και ιταλικές ταινίες ως ο χαρακτηριστικός «κακός» ή «ήρωας» των σπαγγέτι γουέστερν. Όμως στην Ελλάδα, έγινε κάτι άλλο. Έγινε ο Έλληνας. Και αυτό, χωρίς καν να ανοίξει το στόμα του στα ελληνικά.

Οι ελληνικές ταινίες εποχής και πολέμου, ειδικά τη δεκαετία του ’70, χρειάζονταν πρόσωπα στιβαρά, χαρακτήρες που να πείθουν ότι είναι βγαλμένοι απευθείας από το ’21 ή από το ’40. Ο Σάντσο είχε ακριβώς αυτό: την παρουσία, το σώμα, τη μορφή, ακόμα και το βλέμμα του ανθρώπου που θα μπορούσες να φανταστείς ως Κολοκοτρώνη, Σουλιώτη, αντάρτη ή χωρικό που σηκώνει το κεφάλι στον κατακτητή. Δεν χρειαζόταν να πει κάτι. Μιλούσαν τα φρύδια του, οι ώμοι του, το βλέμμα του. Και μιλούσαν για αυτόν οι ηθοποιοί της μεταγλώττισης.

Στην ταινία «Παπαφλέσσας», ήταν ο Δράμαλης. Στους «Σουλιώτες», πήρε τον ρόλο του Αλή Πασά. Στην «28η Οκτωβρίου, ώρα 5:30», έγινε ένας παθιασμένος Έλληνας που καλεί τους συγχωριανούς του σε αντίσταση. Το κοινό δεν γνώριζε ότι πίσω από εκείνη τη φωνή δεν υπήρχε ελληνική άρθρωση. Το στήσιμο, το ντύσιμο, το κάδρο, όλα ήταν τέτοια ώστε ο θεατής να μη χρειάζεται να ξέρει τίποτα άλλο πέρα από αυτό που έβλεπε. Έναν Έλληνα που πολεμάει, αγωνίζεται, θυμώνει και νικάει.

Και αν το καλοσκεφτείς, αυτό ήταν ίσως το πιο μαγικό κομμάτι της κινηματογραφικής ψευδαίσθησης. Ο Φερνάντο Σάντσο δεν προσποιούνταν πως είναι Έλληνας. Οι ταινίες απλώς τον έντυναν έτσι. Δεν προσπαθούσε να μιλήσει ελληνικά. Η φωνή του δεν ακουγόταν ποτέ. Όμως η παρουσία του είχε τόση αυθεντικότητα, που έκανε την καταγωγή του ασήμαντη. Έγινε το σύμβολο του «λαϊκού Έλληνα» όπως τον φανταζόταν το ελληνικό σινεμά των δεκαετιών εκείνων. Και αυτό από μόνο του είναι σχεδόν ποιητικό.

Από τις πληροφορίες που διασώζονται, δεν υπάρχουν μαρτυρίες για το πώς ο Σάντσο αισθανόταν για αυτές τις συμμετοχές του στον ελληνικό κινηματογράφο. Δεν έδωσε συνεντεύξεις στην Ελλάδα, ούτε είχε κάποια δημόσια σύνδεση με τη χώρα πέρα από τις ταινίες. Ωστόσο, το ελληνικό κοινό τον αγάπησε. Τον θυμάται. Ακόμα και σήμερα, πολλοί αγνοούν ότι αυτός ο άνθρωπος δεν ήταν Έλληνας. Κάποιοι μάλιστα υποστηρίζουν ότι είχε Ελληνίδα μητέρα ή κάποια μακρινή ελληνική ρίζα, χωρίς αυτό να έχει ποτέ αποδειχτεί.

Γρηγόρης Κεντητός

Γράφω για πράγματα που με συναρπάζουν, αλλά φροντίζω πάντα να τα ερευνώ σαν να τα μελετούσα για πρώτη φορά. Αναζητώ τη σύνδεση ανάμεσα στο χθες και το σήμερα, το ανθρώπινο μέσα στο ακαδημαϊκό, και τη γνώση που μπορεί να μεταφερθεί με τρόπο απλό, ακριβή και ζωντανό. Είτε πρόκειται για έναν αρχαίο πόλεμο είτε για ένα φαινόμενο της εποχής μας, στηρίζομαι πάντα σε πρωτογενές υλικό, πραγματικές πηγές και σοβαρή τεκμηρίωση. Θέλω κάθε κείμενο να αξίζει τον χρόνο του αναγνώστη — και τον δικό μου.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
Ελευθέριος Ανδρώνης: Δάκρυσε όλη η Ελλάδα με τον απαρηγόρητο τσοπάνη – Σκοτώνουμε τα πρόβατά μας για να μας ταΐσουν «πολτό» πολυεθνικών

Δάκρυσε όλη η Ελλάδα με τον απαρηγόρητο τσοπάνη – Σκοτώνουμε τα πρόβατά μας για να μας ταΐσουν «πολτό» πολυεθνικών

Το ελληνικό κράτος αφανίζει με αδίστακτο τρόπο το ζωικό κεφάλαιο της χώρας - «Είναι σαν να μας σκοτώνουν τα παιδιά μας ένα - ένα...»

Ελευθέριος Ανδρώνης
Κοινωνία: Στρατηγική έκθεση – βόμβα από Τραμπ: Η ΕΕ αυτοκτονεί διαγράφοντας τον πολιτισμό της – Σε 20 χρόνια θα αφανιστεί αν συνεχίσει έτσι

Στρατηγική έκθεση – βόμβα από Τραμπ: Η ΕΕ αυτοκτονεί διαγράφοντας τον πολιτισμό της – Σε 20 χρόνια θα αφανιστεί αν συνεχίσει έτσι

Κάλεσμα προς τα πατριωτικά κόμματα πραγματοποιούν οι ΗΠΑ, αλλιώς «σε λίγες δεκαετίες οι ευρωπαίοι θα γίνουν μειοψηφία στις χώρες τους»

Κοινωνία
Κοινωνία: Γαλαντόμος ο Βασίλης Κικίλιας: «Δέχομαι τη διαμαρτυρία των αγροτών αλλά να πάνε στην άκρη του δρόμου»

Γαλαντόμος ο Βασίλης Κικίλιας: «Δέχομαι τη διαμαρτυρία των αγροτών αλλά να πάνε στην άκρη του δρόμου»

Απίστευτες δηλώσεις - Ο Βασίλης Κικίλιας κάνει τη... χάρη στους αγρότες να διαδηλώσουν αλλά τους λέει να κάνουν στην... άκρη για να μην ενοχλούν

Κοινωνία
Κοινωνία: Θεσσαλονίκη: Ανάπηρος έχτισε ράμπα μόνος του και έδειξε τι σημαίνει να είσαι ΑμεΑ στην τριτοκοσμική Ελλάδα

Θεσσαλονίκη: Ανάπηρος έχτισε ράμπα μόνος του και έδειξε τι σημαίνει να είσαι ΑμεΑ στην τριτοκοσμική Ελλάδα

Τη δουλειά που όφειλε να κάνει ο δήμος εδώ και χρόνια, την έκανε με μια ακτιβιστική πράξη ο Κωσταντίνος Τσιφτσόπουλος

Κοινωνία
Κοινωνία: Εξοργιστικό: Χάρτης της Κομισιόν δείχνει τα Δωδεκάνησα και τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου με τα χρώματα της Τουρκίας!

Εξοργιστικό: Χάρτης της Κομισιόν δείχνει τα Δωδεκάνησα και τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου με τα χρώματα της Τουρκίας!

Τον κατάπτυστο χάρτη που κυκλοφορεί σε επίσημο φυλλάδιο, κατήγγειλε ο ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ, Γιάννης Μανιάτης

Κοινωνία
Κοινωνία: Κάλεσμα στους αγρότες από τη Μαρία Καρυστιανού: «Ίδια η ρίζα του κακού για Τέμπη και ΟΠΕΚΕΠΕ  –  Όλοι μαζί μέχρι τη δικαίωση!»

Κάλεσμα στους αγρότες από τη Μαρία Καρυστιανού: «Ίδια η ρίζα του κακού για Τέμπη και ΟΠΕΚΕΠΕ – Όλοι μαζί μέχρι τη δικαίωση!»

«Οι πολιτικοί υπεύθυνοι παραμένουν ΠΑΝΤΑ εκτός κάδρου, ΑΤΙΜΩΡΗΤΟΙ!, προστατευμένοι από το άρθρο 86»

Κοινωνία
Ελευθέριος Ανδρώνης: Άρχισαν να διαφημίζουν τις «ευτυχισμένες» φυλακές του μέλλοντος – Τα Γιάννενα παρουσιάζονται ως πόλη των 15 λεπτών!

Άρχισαν να διαφημίζουν τις «ευτυχισμένες» φυλακές του μέλλοντος – Τα Γιάννενα παρουσιάζονται ως πόλη των 15 λεπτών!

Τα «κλουβιά» γίνονται θελκτικά εάν έχουν χρυσά κάγκελα - Διαφημίζουν τα Γιάννενα ως την πιο ευτυχισμένη πόλη των 15 λεπτών

Ελευθέριος Ανδρώνης
Κοινωνία: Πορτοσάλτε: «Η ακρίβεια στα σούπερ μάρκετ περιέχει τη βελτίωση» – Κανάκης: «Ούτε ο Μητσοτάκης τέτοιο επιχείρημα»

Πορτοσάλτε: «Η ακρίβεια στα σούπερ μάρκετ περιέχει τη βελτίωση» – Κανάκης: «Ούτε ο Μητσοτάκης τέτοιο επιχείρημα»

O Άρης Πορτοσάλτε εμφάνισε την ακρίβεια ως... ανάπτυξη και ο Αντώνης Κανάκης δεν θα μπορούσε να το αφήσει ασχολίαστο

Κοινωνία
Κοινωνία: Αγρότες: Κλιμακώνουν τις κινητοποιήσεις με νέα μπλόκα – Τακτική καρότου και μαστίγιου ακολουθεί η κυβέρνηση

Αγρότες: Κλιμακώνουν τις κινητοποιήσεις με νέα μπλόκα – Τακτική καρότου και μαστίγιου ακολουθεί η κυβέρνηση

Κερδίζει χρόνο η κυβέρνηση - Σε επίπεδο δηλώσεων επιλέγουν την μετριοπάθεια, αλλά στο πεδίο επιβάλλεται άγρια καταστολή από τα ΜΑΤ

Κοινωνία