EXTRATIME

Έθαψαν τον καλλιτέχνη των βασιλικών τάφων μαζί με τη γυναίκα του και το μωρό τους σε έναν μικρό θάλαμο που δεν άγγιξε κανείς για 3.000 χρόνια

Το 1928, βρέθηκε άθικτος ο τάφος του καλλιτέχνη Σεννεφέρ με τη γυναίκα και το μωρό του.
Έθαψαν τον καλλιτέχνη των βασιλικών τάφων μαζί με τη γυναίκα του και το μωρό τους σε έναν μικρό θάλαμο που δεν άγγιξε κανείς για 3.000 χρόνια

Δεν ήταν Φαραώ. Ούτε ευγενής. Ήταν απλός καλλιτέχνης, εργάτης του θανάτου, όπως λέγανε τότε όσους στόλιζαν τους τάφους των βασιλιάδων με ζωγραφιές, σύμβολα και λέξεις αιώνιες. Τον έλεγαν Σεννεφέρ, και τον έθαψαν εκεί που δούλευε, στην άκρη της ερήμου, στο Ντεϊρ ελ-Μεντίνα, το χωριό των τεχνιτών της Νέας Βασιλείας. Μα δεν τον έθαψαν μόνο. Δίπλα του, ξάπλωσαν για πάντα η νεαρή γυναίκα του Νεφερτίτη και το εννιά μηνών μωρό τους.

Το 1928, Γάλλοι αρχαιολόγοι άνοιξαν έναν κατεστραμμένο υπόγειο τάφο και βρέθηκαν μπροστά σε μια σχεδόν ανέγγιχτη ταφή. Ήταν ένας στενός, λαξευμένος θάλαμος, ούτε τρία μέτρα μήκος, με χαμηλό θόλο, και μέσα του τρία φέρετρα. Δύο από ξύλο συκομουριάς, διακοσμημένα με ζωγραφισμένες θεότητες και πολύχρωμα περιδέραια. Ένα τρίτο, μικρό και λευκό, χωρίς καμία επιγραφή. Ήταν το μωρό.

Ο Σεννεφέρ είχε ταριχευθεί απλά. Δεν είχε υποστεί πλήρη μουμιοποίηση, μα το σώμα του ήταν περιποιημένο, τυλιγμένο με επτά στρώσεις λινού, στολισμένο με καρδιοειδές φυλαχτό και περίτεχνο περιδέραιο. Στο στήθος του, είχαν ακουμπήσει λευκά λωτούδια και στεφάνια από άμπελο και ιτιά. Το κεφάλι του φορούσε νεκρική μάσκα, ενώ στο φέρετρο υπήρχε ζωγραφισμένη σκηνή: ο ίδιος μπροστά σε τραπέζι προσφορών, ήρεμος.

Η γυναίκα του, μόλις 18 με 20 χρονών όταν πέθανε, είχε κι εκείνη στολίδια: βραχιόλια, δαχτυλίδια, χάντρες από καρνεόλη, χρυσό, τιρκουάζ και οστό. Το μεγαλύτερο από τα δαχτυλίδια έδειχνε τη θεά Αθώρ καθισμένη. Το μικρότερο, μια ιερή αγελάδα ανάμεσα σε πάπυρους. Ήταν η θεά της μητρότητας και του έρωτα. Ίσως κάποιος να ήθελε να της χαρίσει γαλήνη, εκεί που πήγαινε.

Το μωρό τους ήταν σε ξύλινο, λευκό φέρετρο, χωρίς καμία γραφή. Μικρό, σκελετωμένο, καλυμμένο με λινό. Είχε θαφτεί με τον ίδιο τρόπο: τυλιγμένο με τρυφερότητα.

Στην είσοδο του θαλάμου βρέθηκαν αποξηραμένα στεφάνια και αγγεία με ξηρούς καρπούς. Ένα σκαρίφημα πάνω σε λίθο έδειχνε ένα τραπέζι προσφορών. Το σκίτσο είχε γίνει με κόκκινο μελάνι. Ίσως από κάποιον συνάδελφο του Σεννεφέρ. Ίσως από φίλο.

Ο τάφος δεν είχε πειραχτεί. Ή σχεδόν. Ίσως κάποτε, στα βάθη των αιώνων, κάποιος να μπήκε και να έψαξε, διστακτικά. Ίσως είδε την τρυφερότητα και δεν τόλμησε να λεηλατήσει. Γιατί αυτός ο τάφος δεν έμοιαζε με άλλους. Δεν είχε χρυσάφι. Είχε οικογένεια. Και σιωπή.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
ExtraTime: Το νερό κάποτε εξαφανίστηκε απο τη Γη. Οι επιστήμονες λένε πως χάθηκε ένας ολόκληρος ωκεανός στον αέρα

Το νερό κάποτε εξαφανίστηκε απο τη Γη. Οι επιστήμονες λένε πως χάθηκε ένας ολόκληρος ωκεανός στον αέρα

Δεν είναι θεωρία επιστημονικής φαντασίας. Οι επιστήμονες λένε πως κάποτε η Γη έχασε τόσο νερό, όσο όλοι οι σημερινοί της ωκεανοί μαζί. Και το χειρότερο; Δεν ήταν η τελευταία φορά.

ExtraTime
ExtraTime: Στους Ολυμπιακούς του 1896 στην Αθήνα, το χρυσό μετάλλιο ήταν ασημένιο, το ασημένιο μετάλλιο ήταν χάλκινο και το χάλκινο μετάλλιο ήταν τίποτα

Στους Ολυμπιακούς του 1896 στην Αθήνα, το χρυσό μετάλλιο ήταν ασημένιο, το ασημένιο μετάλλιο ήταν χάλκινο και το χάλκινο μετάλλιο ήταν τίποτα

Το 1896, στους πρώτους Ολυμπιακούς στην Αθήνα, τα μετάλλια ήταν αλλιώς. Ο πρώτος έπαιρνε ασημένιο, ο δεύτερος χάλκινο και ο τρίτος τίποτα. Το «χρυσό» δεν υπήρχε καν.

ExtraTime
ExtraTime: Ο μουσικός που λέγεται ότι πούλησε την ψυχή του στον Διάβολο για να παίξει καλύτερα κιθάρα

Ο μουσικός που λέγεται ότι πούλησε την ψυχή του στον Διάβολο για να παίξει καλύτερα κιθάρα

Ένας σταυρός δρόμων, μια κιθάρα και μια σκοτεινή φιγούρα. Ο Robert Johnson λέγεται ότι πούλησε την ψυχή του στον Διάβολο για να γίνει θρύλος.

ExtraTime
ExtraTime: Γιατί δεν υπάρχει ούτε μια ζωγραφιά, ούτε ένα έργο τέχνης κινεζικό που να δείχνει πάντα πριν το 1900;

Γιατί δεν υπάρχει ούτε μια ζωγραφιά, ούτε ένα έργο τέχνης κινεζικό που να δείχνει πάντα πριν το 1900;

Το πιο αναγνωρίσιμο σήμερα ζώο της Κίνας, το πάντα, δεν υπάρχει σε καμία ζωγραφιά πριν τον 20ό αιώνα. Η τέχνη απλώς το αγνοούσε.

ExtraTime
ExtraTime: Δεν είναι μόνο τα sequels και τα prequels. Είναι και τα midquels, τα interquels και τα intraquels.

Δεν είναι μόνο τα sequels και τα prequels. Είναι και τα midquels, τα interquels και τα intraquels.

Δεν τελειώνει μια ιστορία όταν τελειώσει η σειρά. Υπάρχουν και τα midquels, τα interquels και τα intraquels – έργα που ξετυλίγονται στα ενδιάμεσα και αποκαλύπτουν ό,τι δεν πρόλαβες να δεις.

ExtraTime
ExtraTime: Δεν είναι τυχαία κόκκινος ο Ελβετικός σουγιάς

Δεν είναι τυχαία κόκκινος ο Ελβετικός σουγιάς

Ο ελβετικός σουγιάς είναι κόκκινος για έναν λόγο: για να τον βρίσκεις αν πέσει στο χιόνι. Δεν είναι design. Είναι επιβίωση.

ExtraTime
ExtraTime: Αν έχεις πάνω από 30 τέτοια στη γλώσσα σου, τότε είσαι super taster

Αν έχεις πάνω από 30 τέτοια στη γλώσσα σου, τότε είσαι super taster

Μπορείς να ανακαλύψεις αν είσαι super taster με ένα βαμβάκι και μπλε χρώμα. Αν μετρήσεις πάνω από 30 θηλές σε μια μικρή περιοχή της γλώσσας, τότε οι γεύσεις για σένα είναι πιο έντονες από όλους τους άλλους.

ExtraTime
ExtraTime: Βρήκαν νύχια γιγάντιου καλαμαριού πάνω σε αμερικανικό πολεμικό πλοίο. Ήταν μεγαλύτερα από κάθε τι που είχε δει η επιστήμη.

Βρήκαν νύχια γιγάντιου καλαμαριού πάνω σε αμερικανικό πολεμικό πλοίο. Ήταν μεγαλύτερα από κάθε τι που είχε δει η επιστήμη.

Ένα αμερικανικό πολεμικό πλοίο επέστρεψε με χαρακιές πάνω στο sonar. Οι επιστήμονες βρήκαν νύχια από καλαμάρι μεγαλύτερο από οτιδήποτε γνωρίζουμε.

ExtraTime
ExtraTime: Την έκαναν το πασίγνωστο cartoon χωρίς τη θέλησή της, στο δικαστήριο όμως έχασε γιατί και αυτή είχε αντιγράψει

Την έκαναν το πασίγνωστο cartoon χωρίς τη θέλησή της, στο δικαστήριο όμως έχασε γιατί και αυτή είχε αντιγράψει

Η Betty Boop μοιάζει με την Helen Kane γιατί βασίστηκε σ’ αυτήν. Αλλά στο δικαστήριο αποδείχθηκε πως η Kane είχε αντιγράψει το baby voice από μια μαύρη τραγουδίστρια του Χάρλεμ.

ExtraTime