Το Ελληνικό Δημόσιο θα δώσει επιδότηση 400 εκατ.ευρώ για τα διόδια του ΒΟΑΚ – Τι είναι τα σκιώδη διόδια
Επιδότηση 400 εκατομμυρίων ευρώ για τα διόδια του ΒΟΑΚ.
Η σύμβαση παραχώρησης για την κατασκευή του μεγαλύτερου τμήματος του ΒΟΑΚ κυρώθηκε από τη Βουλή. Η σύμβαση περιγράφει τα πλαίσια για την κατασκευή του οδικού άξονα από Χανιά έως Ηράκλειο (106 χλμ.) και με προαίρεση από τα Χανιά έως τον Κίσσαμο (επιπλέον 30.8 χλμ.).
Η χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου είναι 693 εκατ. ευρώ για το κύριο τμήμα και επιπλέον 99 εκατ. ευρώ για το τμήμα της προαίρεσης.
Αναλυτικότερα, όπως σημειώνει η «Real News» επιδότηση λειτουργίας μέσω ενός μηχανισμού που ονομάζεται «σκιώδη διόδια» προβλέπεται για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), στο τμήμα από Ηράκλειο έως Κίσσαμο Χανίων. Η σύμβαση παραχώρησης, που ψηφίστηκε από τη Βουλή, προβλέπει ένα «καπέλο» που θα καταβάλλεται κάθε εξάμηνα από το Δημόσιο ανάλογα με τον αριθμό των διοδίων τα οποία θα πληρώνουν οι οδηγοί που θα χρησιμοποιούν τον αυτοκινητόδρομο.
Το «καπέλο» υπολογίζεται με σημερινές τιμές σε 400 εκατ. σε βάθος 35ετίας, επιπλέον των 792 εκατ. ευρώ με τα οποία θα συμβάλλουν Δημόσιο και Ε.Ε. για την κατά σκευή του άξονα.
Η σύμβαση παραχώρησης για την κατασκευή του μεγαλύτερου τμήματος του ΒΟΑΚ κυρώθηκε από τη Βουλή την προ γούμενη Πέμπτη. Το έργο θα εκτελέσει η εταιρεία «Δικταίον Παραχωρήσεις», η οποία προς το παρόν έχει ως μοναδικό μέτοχο τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με πληροφορίες, το έργο έχει συμφωνηθεί να «μοιραστεί» στα τρία, σε ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ και ΜΕT-ΚΑ, με τις διαπραγματεύσεις για το τι τμήμα θα αναλάβει ο καθένας να έχουν διαρκέσει πολλούς μήνες.
Η σύμβαση περιγράφει το πλαίσιο για την κατασκευή του οδικού άξονα από Χανιά έως Ηράκλειο (106 χλμ.) και με προαίρεση από τα Χανιά έως τον Κίσσαμο (επιπλέον 30,8 χλμ.). Η χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου είναι 693 εκατ. ευρώ για το κύριο τμήμα και επιπλέον 99 εκατ. ευρώ για το τμήμα
της προαίρεσης.
Το πιο ενδιαφέρον σημείο στη σύμβαση είναι η επιδότηση λειτουργίας του άξονα, με ένα νέο μοντέλο που πήρε την ονομασία «σκιώδη διόδια». Τα «σκιώδη διόδια βασίζονται στα… ηλιοσκεπή διόδια: κατά την περίοδο κατα-σκευής του έργου και ανάλογα με την πρόοδο των εργασιών θα δημιουργηθούν τρεις μετωπικοί σταθμοί διοδίων, ένας μεταξύ Γενωργιούπολης και Ατσιπόπουλου, ένας μεταξύ Φόδελε και Λινοπεραμάτων και ένας μεταξύ Αγίων Πάντων και Βάμου. Αντίστοιχα, ο παραχωρησιούχος μπορεί να κατασκευάσει και πλευρικούς σταθμούς.
Η χρέωση των σταθμών θα ξεκινάει από 0,053 ευρώ, χλμ. (χωρίς ΦΠΑ) για τα Ι.Χ. και θα προσαυξάνεται για τα μεγαλύτερα οχήματα.