Μέχρι το 1960 δεν ήξεραν καν τι είναι το γιαούρτι. Μετά έγινε το πιο υγιεινό επιδόρπιο του κόσμου
Το γιαούρτι έγινε μόδα στη Βρετανία μόλις τη δεκαετία του 1960. Πριν από αυτό, σχεδόν κανείς δεν το ήξερε. Και όμως, κατάφερε να γίνει το πιο διάσημο υγιεινό επιδόρπιο στον κόσμο.
Για τους Βρετανούς του 1950, η λέξη “γιαούρτι” ήταν σχεδόν άγνωστη. Το θεωρούσαν κάτι ξένο, βαλκανικό, ίσως και λίγο… ύποπτο. Στα περισσότερα παντοπωλεία της χώρας, δεν υπήρχε ούτε ίχνος από αυτό. Δεν ήταν μέρος της κουλτούρας, της διατροφής, ούτε καν των επιδορπίων. Ήταν απλώς κάτι που έτρωγαν «οι άλλοι».
Η μεγάλη ανατροπή ήρθε το 1963. Μια εταιρεία με το όνομα Ski λάνσαρε στην αγορά το πρώτο γιαούρτι με φρούτα, σε συσκευασία που έμοιαζε με επιδόρπιο, όχι με θεραπεία στομάχου. Ήταν το πρώτο βήμα για να αποκτήσει το γιαούρτι θετικό branding. Δεν ήταν πλέον “ξινό και περίεργο”. Ήταν μοντέρνο, φρέσκο, υγιεινό και… cool.
Μέσα σε μια δεκαετία, το γιαούρτι έγινε συνώνυμο του wellness. Οι Βρετανοί άρχισαν να το συνδέουν με τους μακρόβιους Καυκάσιους, με τους μεσογειακούς θεσμούς υγείας και την άσκηση. Δεν ήταν πια κάτι “ξενόφερτο”. Ήταν το νέο superfood. Τα ράφια των σούπερ μάρκετ γέμισαν με χρώματα, φρούτα, διαφημίσεις με ηλιοκαμένους σέρφερ και οικογένειες στην Ισπανία και στην Ελλάδα.
Η άνοδος του τουρισμού στη Μεσόγειο έπαιξε επίσης ρόλο. Οι Βρετανοί τουρίστες δοκίμαζαν γιαούρτι στην Κρήτη, στη Ρόδο ή στην Αλικαρνασσό και γυρνούσαν πίσω με την επιθυμία να το ξαναβρούν. Οι εταιρείες απάντησαν. Και μέσα σε λίγα χρόνια, ένα προϊόν που δεν υπήρχε καν στη βρετανική συνείδηση, έγινε συνώνυμο της ισορροπημένης διατροφής.
Και το πιο ειρωνικό; Το παραδοσιακό ελληνικό γιαούρτι άργησε πολύ να εμφανιστεί στα ράφια. Για χρόνια, οι Βρετανοί έτρωγαν “επιδόρπια γιαουρτιού” γεμάτα ζάχαρη και συντηρητικά. Το «αληθινό» γιαούρτι ήρθε πολύ αργότερα. Όμως το όνομά του είχε ήδη κατακτήσει την αγορά.