EXTRATIME

Όταν το Studio Ghibli έστειλε μια κατάνα στο Χόλιγουντ για να μην πειράξουν την Πριγκίπισσα Μονονόκε

Η στιγμή που το Studio Ghibli έστειλε στον Γουάινστιν μια κατάνα για να μην κόψει ούτε δευτερόλεπτο από την «Πριγκίπισσα Μονονόκε».
Όταν το Studio Ghibli έστειλε μια κατάνα στο Χόλιγουντ για να μην πειράξουν την Πριγκίπισσα Μονονόκε

Το 1997, η Ιαπωνία ήταν έτοιμη να παρουσιάσει στον κόσμο ένα σκοτεινό, επικό παραμύθι γεμάτο αίμα, θυσία και σύγκρουση ανθρώπου με φύση. Η «Πριγκίπισσα Μονονόκε» του Χαγιάο Μιγιαζάκι δεν ήταν απλώς μια ταινία κινουμένων σχεδίων· ήταν μια δήλωση. Όταν ήρθε η ώρα να ταξιδέψει στο Χόλιγουντ, η Disney ετοίμαζε το ψαλίδι της. Το Studio Ghibli, όμως, ετοίμασε κάτι άλλο: μια κατάνα.

Η ιστορία ξεκινά με το πώς το Studio Ghibli παραχώρησε τα διεθνή του δικαιώματα στη Disney. Η συμφωνία προέβλεπε μεταγλωττίσεις, διανομή, προβολές. Όμως οι μνήμες από την καταστροφή της ταινίας «Nausicaä of the Valley of the Wind» από τους Αμερικανούς το 1985, ακόμα πονούσαν. Η τότε αγγλόφωνη διανομή είχε κόψει σχεδόν 22 λεπτά από την ταινία, αλλοιώνοντας πλήρως το μήνυμά της. Οι Ιάπωνες δεν θα επέτρεπαν δεύτερη φορά να γίνει κάτι τέτοιο.

Έτσι, όταν το Ghibli έδωσε την «Πριγκίπισσα Μονονόκε» στο Miramax, θυγατρική της Disney, και άρχισαν να ακούγονται φήμες για «πολύ αίμα», «πολύ δράμα», «πολύ μεγάλο σε διάρκεια», η αντίδραση ήταν άμεση. Έστειλαν ένα πακέτο. Ο παραλήπτης ήταν ο Χάρβεϊ Γουάινστιν. Το περιεχόμενο: μια παραδοσιακή ιαπωνική κατάνα και ένα χαρτί με δύο λέξεις. «No cuts.»

Ο Γουάινστιν, γνωστός για τις παρεμβάσεις του στις ταινίες, είχε έρθει αντιμέτωπος με κάτι πρωτόγνωρο: μια πολιτισμική αποστολή με… λεπίδα. Το Studio Ghibli δεν ήταν διατεθειμένο να κάνει συμβιβασμούς. Δεν επρόκειτο να θυσιάσει ούτε ένα δευτερόλεπτο από το όραμα του Μιγιαζάκι.

Η ταινία κυκλοφόρησε στο εξωτερικό χωρίς περικοπές. Η μουσική του Τζο Χισάισι, τα τοπία, οι φιλοσοφικές συγκρούσεις ανάμεσα σε δυνάμεις της φύσης και ανθρώπινης απληστίας, όλα παρέμειναν άθικτα. Μπορεί η ταινία να μην γνώρισε τεράστια εμπορική επιτυχία στην Αμερική τότε, αλλά σήμερα θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα έργα κινουμένων σχεδίων όλων των εποχών.

Η κατάνα εκείνη δεν ήταν απλώς ένα σύμβολο. Ήταν μια πολιτιστική κόκκινη γραμμή. Από τότε, κάθε ταινία του Studio Ghibli προβάλλεται όπως ακριβώς δημιουργήθηκε. Χωρίς αλλαγές, χωρίς λογοκρισία, χωρίς «τοπικές προσαρμογές». Και όλα αυτά ξεκίνησαν με μια Πριγκίπισσα, έναν Λύκο, έναν Πρίγκιπα — και ένα γιαπωνέζικο σπαθί.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
ExtraTime: Το colour έγινε color. Αφαίρεσαν το γράμμα U από τις λέξεις τους για να κόψουν κάθε δεσμό με τη Βρετανία.

Το colour έγινε color. Αφαίρεσαν το γράμμα U από τις λέξεις τους για να κόψουν κάθε δεσμό με τη Βρετανία.

Το “colour” έγινε “color” για λόγους εθνικής ταυτότητας. Οι Αμερικανοί άλλαξαν τη γλώσσα τους για να δείξουν ότι δεν ανήκουν πια στη Βρετανική Αυτοκρατορία.

ExtraTime
ExtraTime: Έγραψε πάνω σε μια καρύδα SOS και την έδωσε σε ιθαγενείς. Έτσι σώθηκε και έγινε Πρόεδρος των ΗΠΑ.

Έγραψε πάνω σε μια καρύδα SOS και την έδωσε σε ιθαγενείς. Έτσι σώθηκε και έγινε Πρόεδρος των ΗΠΑ.

Έχασε το σκάφος του, τραυματίστηκε και έμεινε ναυαγός. Χάραξε SOS πάνω σε καρύδα, τη χάρισε σε ιθαγενείς και σώθηκε. Ύστερα έγινε Πρόεδρος των ΗΠΑ.

ExtraTime
ExtraTime: Έπεφτε στα γόνατα, πετούσε μπογιές στο πάτωμα και έμοιαζε με τρελό. Κι όμως οι πίνακές του πωλούνται για εκατομμύρια.

Έπεφτε στα γόνατα, πετούσε μπογιές στο πάτωμα και έμοιαζε με τρελό. Κι όμως οι πίνακές του πωλούνται για εκατομμύρια.

Δεν χρησιμοποίησε πινέλα. Δεν σχεδίασε τίποτα. Πετούσε μπογιές πάνω σε καμβάδες στο πάτωμα. Και δημιούργησε μια από τις πιο αναγνωρίσιμες επαναστάσεις στην ιστορία της τέχνης.

ExtraTime
ExtraTime: Η χειρονομία που όλοι ξέρουμε σαν οκ αλλά αν την κάνεις στη Βραζιλία θα νομίζουν οτι τους βρίζεις.

Η χειρονομία που όλοι ξέρουμε σαν οκ αλλά αν την κάνεις στη Βραζιλία θα νομίζουν οτι τους βρίζεις.

Το "OK" με τα δάχτυλα είναι παγκόσμιο; Όχι στη Βραζιλία. Εκεί σημαίνει κάτι χυδαίο. Μάθε γιατί αυτή η χειρονομία μπορεί να σε μπλέξει άσχημα.

ExtraTime
ExtraTime: Ήταν μόνος του στο Διάστημα. Χάραξε γραμμές στο τζάμι και μέτρησε με το ρολόι του και σώθηκε.

Ήταν μόνος του στο Διάστημα. Χάραξε γραμμές στο τζάμι και μέτρησε με το ρολόι του και σώθηκε.

Το Faith 7 είχε σβήσει. Ο Κούπερ δεν είχε τίποτα — ούτε υπολογιστή, ούτε βοήθεια. Μόνο το παράθυρο, ένα μολύβι και το ρολόι του. Κι όμως, επέστρεψε στη Γη με ακρίβεια.

ExtraTime
ExtraTime: Το τέρας της λίμνης που δεν έχει βρεθεί ποτέ

Το τέρας της λίμνης που δεν έχει βρεθεί ποτέ

Το πιο γνωστό τέρας

ExtraTime
ExtraTime: Τα πιο κακοποιημένα ζώα σε όλο τον πλανήτη

Τα πιο κακοποιημένα ζώα σε όλο τον πλανήτη

Μια διαφορετική ανάγνωση ενός… καθημερινού ζητήματος.

ExtraTime
ExtraTime: 27 Ιουνίου: Τραγούδια και αφιερώσεις για τους εορτάζοντες

27 Ιουνίου: Τραγούδια και αφιερώσεις για τους εορτάζοντες

(ΑΚΟΥΣΤΕ) Μια διαφορετική μουσική ανάγνωση στο… εορτολόγιο.

ExtraTime
ExtraTime: Ο πρίγκιπας που ήταν ατρόμητος και μπορούσε να τον σκοτώσει μόνο ο Αχιλλέας

Ο πρίγκιπας που ήταν ατρόμητος και μπορούσε να τον σκοτώσει μόνο ο Αχιλλέας

Ο πρίγκιπας που έμεινε στην ιστορία

ExtraTime