EXTRATIME

Όταν το Studio Ghibli έστειλε μια κατάνα στο Χόλιγουντ για να μην πειράξουν την Πριγκίπισσα Μονονόκε

Η στιγμή που το Studio Ghibli έστειλε στον Γουάινστιν μια κατάνα για να μην κόψει ούτε δευτερόλεπτο από την «Πριγκίπισσα Μονονόκε».
Όταν το Studio Ghibli έστειλε μια κατάνα στο Χόλιγουντ για να μην πειράξουν την Πριγκίπισσα Μονονόκε

Το 1997, η Ιαπωνία ήταν έτοιμη να παρουσιάσει στον κόσμο ένα σκοτεινό, επικό παραμύθι γεμάτο αίμα, θυσία και σύγκρουση ανθρώπου με φύση. Η «Πριγκίπισσα Μονονόκε» του Χαγιάο Μιγιαζάκι δεν ήταν απλώς μια ταινία κινουμένων σχεδίων· ήταν μια δήλωση. Όταν ήρθε η ώρα να ταξιδέψει στο Χόλιγουντ, η Disney ετοίμαζε το ψαλίδι της. Το Studio Ghibli, όμως, ετοίμασε κάτι άλλο: μια κατάνα.

Η ιστορία ξεκινά με το πώς το Studio Ghibli παραχώρησε τα διεθνή του δικαιώματα στη Disney. Η συμφωνία προέβλεπε μεταγλωττίσεις, διανομή, προβολές. Όμως οι μνήμες από την καταστροφή της ταινίας «Nausicaä of the Valley of the Wind» από τους Αμερικανούς το 1985, ακόμα πονούσαν. Η τότε αγγλόφωνη διανομή είχε κόψει σχεδόν 22 λεπτά από την ταινία, αλλοιώνοντας πλήρως το μήνυμά της. Οι Ιάπωνες δεν θα επέτρεπαν δεύτερη φορά να γίνει κάτι τέτοιο.

Έτσι, όταν το Ghibli έδωσε την «Πριγκίπισσα Μονονόκε» στο Miramax, θυγατρική της Disney, και άρχισαν να ακούγονται φήμες για «πολύ αίμα», «πολύ δράμα», «πολύ μεγάλο σε διάρκεια», η αντίδραση ήταν άμεση. Έστειλαν ένα πακέτο. Ο παραλήπτης ήταν ο Χάρβεϊ Γουάινστιν. Το περιεχόμενο: μια παραδοσιακή ιαπωνική κατάνα και ένα χαρτί με δύο λέξεις. «No cuts.»

Ο Γουάινστιν, γνωστός για τις παρεμβάσεις του στις ταινίες, είχε έρθει αντιμέτωπος με κάτι πρωτόγνωρο: μια πολιτισμική αποστολή με… λεπίδα. Το Studio Ghibli δεν ήταν διατεθειμένο να κάνει συμβιβασμούς. Δεν επρόκειτο να θυσιάσει ούτε ένα δευτερόλεπτο από το όραμα του Μιγιαζάκι.

Η ταινία κυκλοφόρησε στο εξωτερικό χωρίς περικοπές. Η μουσική του Τζο Χισάισι, τα τοπία, οι φιλοσοφικές συγκρούσεις ανάμεσα σε δυνάμεις της φύσης και ανθρώπινης απληστίας, όλα παρέμειναν άθικτα. Μπορεί η ταινία να μην γνώρισε τεράστια εμπορική επιτυχία στην Αμερική τότε, αλλά σήμερα θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα έργα κινουμένων σχεδίων όλων των εποχών.

Η κατάνα εκείνη δεν ήταν απλώς ένα σύμβολο. Ήταν μια πολιτιστική κόκκινη γραμμή. Από τότε, κάθε ταινία του Studio Ghibli προβάλλεται όπως ακριβώς δημιουργήθηκε. Χωρίς αλλαγές, χωρίς λογοκρισία, χωρίς «τοπικές προσαρμογές». Και όλα αυτά ξεκίνησαν με μια Πριγκίπισσα, έναν Λύκο, έναν Πρίγκιπα — και ένα γιαπωνέζικο σπαθί.

Γρηγόρης Κεντητός

Γράφω για πράγματα που με συναρπάζουν, αλλά φροντίζω πάντα να τα ερευνώ σαν να τα μελετούσα για πρώτη φορά. Αναζητώ τη σύνδεση ανάμεσα στο χθες και το σήμερα, το ανθρώπινο μέσα στο ακαδημαϊκό, και τη γνώση που μπορεί να μεταφερθεί με τρόπο απλό, ακριβή και ζωντανό. Είτε πρόκειται για έναν αρχαίο πόλεμο είτε για ένα φαινόμενο της εποχής μας, στηρίζομαι πάντα σε πρωτογενές υλικό, πραγματικές πηγές και σοβαρή τεκμηρίωση. Θέλω κάθε κείμενο να αξίζει τον χρόνο του αναγνώστη — και τον δικό μου.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
ExtraTime: Μια μαγική «Μαλαγουζιά» που αξίζει να δοκιμάσετε

Μια μαγική «Μαλαγουζιά» που αξίζει να δοκιμάσετε

Μια απρόσμενη βιβλιοπαρουσίαση στην Πύδνα Πιερίας με έφερε σε επαφή με ένα μοναδικό κρασί και τους ξεχωριστούς δημιουργούς του.

ExtraTime
Ελευθέριος Ανδρώνης: Γαλάτσι: Street party στον Άγιο Ανδρέα – «Δεν είναι πρώτη φορά» είπε ο Δούκας και αυτό ακριβώς είναι το πρόβλημα

Γαλάτσι: Street party στον Άγιο Ανδρέα – «Δεν είναι πρώτη φορά» είπε ο Δούκας και αυτό ακριβώς είναι το πρόβλημα

Όταν βλέπουμε ανάρμοστες εκδηλώσεις να γίνονται ακόμα και εντός των ναών, περιμένουμε να τους σεβαστεί ο κάθε «άνιωθος» Δήμαρχος;

Ελευθέριος Ανδρώνης
VIRAL: Τι είναι οι λάμψεις που βλέπεις όταν είσαι στον ηλεκτρικό; Είναι εκρήξεις ή κάτι άλλο;

Τι είναι οι λάμψεις που βλέπεις όταν είσαι στον ηλεκτρικό; Είναι εκρήξεις ή κάτι άλλο;

Ένα βίντεο μέσα από συρμό του ηλεκτρικού προκάλεσε ανησυχία λόγω έντονων λαμψών. Δεν πρόκειται για εκρήξεις αλλά για ένα συνηθισμένο φαινόμενο.

VIRAL
Κοινωνία: Ο K.Ανεστίδης απαντά για τις φερόμενες παράνομες επιδοτήσεις: «Με πήραν 50 τηλέφωνα από το Μαξίμου – Συκοφαντούν τον αγώνα των αγροτών»

Ο K.Ανεστίδης απαντά για τις φερόμενες παράνομες επιδοτήσεις: «Με πήραν 50 τηλέφωνα από το Μαξίμου – Συκοφαντούν τον αγώνα των αγροτών»

«Όταν είδαν ότι δεν τσιμπάω, σου λέει τώρα θα τον θάψουμε - Με κατηγορούν γιατί λέω αλήθειες ενώ είμαι νεοδημοκράτης απ' τα γεννοφάσκια μου»

Κοινωνία
Κοινωνία: Αλγεινή εντύπωση προκαλεί ο «συστημένος» έλεγχος της ΑΑΔΕ στον Σύλλογο Τεμπών – Καρυστιανού: Έγινε για εκφοβισμό και για να μάθουν με ποιους συνεργαζόμαστε

Αλγεινή εντύπωση προκαλεί ο «συστημένος» έλεγχος της ΑΑΔΕ στον Σύλλογο Τεμπών – Καρυστιανού: Έγινε για εκφοβισμό και για να μάθουν με ποιους συνεργαζόμαστε

Φορολογικό «ντου» σε συγγενείς των Τεμπών και αγρότες - Η έφοδος της ΑΑΔΕ έγινε λίγο αφότου η Μ.Καρυστιανού προανήγγειλε νέο πολιτικό κίνημα

Κοινωνία
ExtraTime: Η Εκκλησία που βρίσκεται στην Αρκαδία και έγινε γνωστή ως μια από τις πιο ασυνήθιστες εκκλησίες στην Ελλάδα

Η Εκκλησία που βρίσκεται στην Αρκαδία και έγινε γνωστή ως μια από τις πιο ασυνήθιστες εκκλησίες στην Ελλάδα

Στη Μαντίνεια Αρκαδίας υπάρχει μια εκκλησία που δεν μοιάζει με καμία άλλη. Η Αγία Φωτεινή έγινε γνωστή σε όλη την Ελλάδα για την αρχιτεκτονική και την ιδιαίτερη ιστορία της.

ExtraTime
ExtraTime: Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά και Φώτα με τον Βασίλη Σκουλά στη «Ντελίνα»

Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά και Φώτα με τον Βασίλη Σκουλά στη «Ντελίνα»

Πολλές ακόμη εκδηλώσεις στον ίδιο «πολυχώρο» με ξεχωριστούς καλλιτέχνες. Δείτε το αναλυτικό πρόγραμμα.

ExtraTime
Ελευθέριος Ανδρώνης: Οι ρόδες των τρακτέρ τράνταξαν τις Βρυξέλλες: Η πανευρωπαϊκή αγροτιά φώναξε «όχι» στη συμφωνία θανάτου με τη Mercosur

Οι ρόδες των τρακτέρ τράνταξαν τις Βρυξέλλες: Η πανευρωπαϊκή αγροτιά φώναξε «όχι» στη συμφωνία θανάτου με τη Mercosur

Η ΕΕ διεξάγει πόλεμο στην ίδια της την παραγωγή - Πεδίο μάχης οι Βρυξέλλες για την επιβίωση των αγροτών και τη διατροφική αυτάρκεια όλων μας

Ελευθέριος Ανδρώνης
Κοινωνία: Βγαίνει και από πάνω ο Βορίδης απειλώντας τους αγρότες: «Με το “δεν μιλάω” στο τέλος δεν θα πάρει κανείς τίποτα»

Βγαίνει και από πάνω ο Βορίδης απειλώντας τους αγρότες: «Με το “δεν μιλάω” στο τέλος δεν θα πάρει κανείς τίποτα»

Αντί να απολογηθεί για την ασυδοσία των «φραπέδων», ο Μάκης Βορίδης προκαλεί κι από πάνω τους φτωχοποιημένους αγρότες

Κοινωνία