MUST READ

Δε θα ήξερες πώς έμοιαζαν οι ήρωες του 1821, αν δεν υπήρχε αυτός ο Γερμανός

Ήταν Γερμανός. Ήρθε στην Ελλάδα όταν τα πεδία των μαχών δεν είχαν στεγνώσει. Και πριν προλάβει να σβήσει η μορφή του Κολοκοτρώνη, του Μακρυγιάννη, των αγνώστων, τους ζωγράφισε για να τους θυμόμαστε.
Δε θα ήξερες πώς έμοιαζαν οι ήρωες του 1821, αν δεν υπήρχε αυτός ο Γερμανός

Το 1833, όταν οι περισσότεροι ήρωες του ’21 είχαν γεράσει ή πεθάνει, και τα πρώτα Ανάκτορα δεν είχαν ακόμα τελειώσει, ένας Γερμανός έφτασε στην Ελλάδα. Δεν κρατούσε όπλο. Δεν μιλούσε ελληνικά. Κρατούσε μολύβι, παλέτα και μάτια που έψαχναν τους νεκρούς. Ο Πέτερ φον Ες ήρθε στα χώματα που ακόμα έκαιγαν από τον Αγώνα, για να προλάβει κάτι που ήδη χανόταν: τα πρόσωπα. Τα βλέμματα. Τη μνήμη.

Ο βασιλιάς Λουδοβίκος της Βαυαρίας του ανέθεσε να απαθανατίσει την Επανάσταση για το παλάτι του Μονάχου. Αλλά ο Ες δεν έμεινε στα βιβλία. Ήρθε στην Ελλάδα και περιπλανήθηκε για εννιά μήνες ανάμεσα σε ερείπια, πεδία μαχών και βουβά χωριά. Μίλησε με όσους έμειναν ζωντανοί. Κοίταξε στα μάτια τους ηλικιωμένους αγωνιστές. Και τους ζωγράφισε σαν να ήξερε πως το κράτος θα τους ξεχάσει.

Στο τέλος, είχε 39 σκηνές. Δεν ήταν ρομαντικές φαντασιώσεις. Ήταν σχεδόν νεκρικές προσωπογραφίες. Φαντάσματα μιας επανάστασης που ήδη ξεχνούσε τον εαυτό της. Ο Ες δεν έφτιαξε τους ήρωες όμορφους ή νέους. Τους έφτιαξε όπως ήταν. Με ουλές. Με βλέμμα φευγαλέο. Με ρούχα βρώμικα απ’ την πορεία.

Οι τοιχογραφίες του τοποθετήθηκαν στις στοές Hofgarten στο Μόναχο. Δεν μπήκαν σε θρόνους και παλάτια. Μπήκαν έξω, εκεί που περνούσε ο κόσμος. Για να βλέπουν οι Βαυαροί πώς μοιάζει η λέξη “Ελευθερία”. Το 1944, στους συμμαχικούς βομβαρδισμούς, οι στοές καταστράφηκαν. Όμως οι λιθογραφίες του σώθηκαν. Σήμερα, 32 απ’ αυτές κοσμούν το Μουσείο Μπενάκη.

Κάποιοι άλλοι πίνακες του βρίσκονται στην Πινακοθήκη του Μονάχου. Ο ίδιος ο Ες ήταν παρών στην είσοδο του Όθωνα στο Ναύπλιο. Και την ζωγράφισε. Αλλά το έργο του δεν ήταν ο Όθωνας. Ήταν ο Κολοκοτρώνης. Ο Μακρυγιάννης. Οι ανώνυμοι. Όσοι θα χάνονταν χωρίς μορφή.

Όταν το παλιό Ανάκτορο στην Αθήνα πήρε φωτιά το 1909, πολλά έργα του καταστράφηκαν. Άλλα αποξηλώθηκαν αργότερα για να γίνει το κτίριο Βουλή. Αλλά η αλήθεια είναι ότι το σημαντικότερο που έκανε δεν ήταν οι πίνακες. Ήταν ότι σταμάτησε τον θάνατο. Όχι των σωμάτων — αλλά των μορφών.

Δεν ήταν Έλληνας. Δεν είχε ζήσει την Επανάσταση. Αλλά τους πρόλαβε όλους λίγο πριν σβήσουν. Και τους έδωσε πρόσωπο, χρώμα, φως. Για να μην μείνουν για πάντα φαντάσματα.

Γρηγόρης Κεντητός

Γράφω για πράγματα που με συναρπάζουν, αλλά φροντίζω πάντα να τα ερευνώ σαν να τα μελετούσα για πρώτη φορά. Αναζητώ τη σύνδεση ανάμεσα στο χθες και το σήμερα, το ανθρώπινο μέσα στο ακαδημαϊκό, και τη γνώση που μπορεί να μεταφερθεί με τρόπο απλό, ακριβή και ζωντανό. Είτε πρόκειται για έναν αρχαίο πόλεμο είτε για ένα φαινόμενο της εποχής μας, στηρίζομαι πάντα σε πρωτογενές υλικό, πραγματικές πηγές και σοβαρή τεκμηρίωση. Θέλω κάθε κείμενο να αξίζει τον χρόνο του αναγνώστη — και τον δικό μου.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
Must Read: Σήμερα ο ντελιβεράς παλεύει με τις καταιγίδες για λίγα ευρώ και αύριο θα παγώνει ολόκληρη η πλατφόρμα για να μην πάθει ζημιά το πανάκριβο ρομπότ

Σήμερα ο ντελιβεράς παλεύει με τις καταιγίδες για λίγα ευρώ και αύριο θα παγώνει ολόκληρη η πλατφόρμα για να μην πάθει ζημιά το πανάκριβο ρομπότ

Πώς οι σημερινοί εργαζόμενοι ρισκάρουν στις καταιγίδες και γιατί τα μελλοντικά ρομπότ θα αντιμετωπίζονται με μεγαλύτερη προσοχή από τις ίδιες πλατφόρμες.

Must Read
Must Read: Εκδήλωση για την ψηφιακή ελευθερία στη Θεσσαλονίκη

Εκδήλωση για την ψηφιακή ελευθερία στη Θεσσαλονίκη

Εκδήλωση στη Θεσσαλονίκη για την ελευθερία στην ψηφιακή εποχή, με παρεμβάσεις νομικών και ειδικών που ανοίγουν διάλογο για τα δικαιώματα.

Must Read
Must Read: Η Ελβετία θωρακίζει συνταγματικά την ψηφιακή ελευθερία ενώ η Ελλάδα βαδίζει στην πλήρη ψηφιακή υποχρεωτικότητα

Η Ελβετία θωρακίζει συνταγματικά την ψηφιακή ελευθερία ενώ η Ελλάδα βαδίζει στην πλήρη ψηφιακή υποχρεωτικότητα

Η Ελβετία κατοχυρώνει το δικαίωμα στην ψηφιακή ακεραιότητα και την offline ζωή ενώ η Ελλάδα προχωρά σε υποχρεωτική ψηφιακή ταυτοποίηση.

Must Read
Must Read: Ποιος και γιατί ονόμασε την κακοκαιρία Adel;

Ποιος και γιατί ονόμασε την κακοκαιρία Adel;

Η κακοκαιρία Adel δεν ονομάστηκε τυχαία αλλά μέσω του συστήματος ονοματοδοσίας Ελλάδας Κύπρου και Ισραήλ που λειτουργεί από το 2021.

Must Read
Must Read: Πώς μια απελπισμένη πόλη της Μεγάλης Ύφεσης πίστεψε έναν τραπεζίτη και κατέληξε με δεκάδες εκατομμυριούχους απο την Coca Cola

Πώς μια απελπισμένη πόλη της Μεγάλης Ύφεσης πίστεψε έναν τραπεζίτη και κατέληξε με δεκάδες εκατομμυριούχους απο την Coca Cola

Η πραγματική ιστορία της μικρής πόλης που βυθίστηκε στη φτώχεια, εμπιστεύτηκε έναν τραπεζίτη και βρέθηκε με περιουσίες που κράτησαν γενιές.

Must Read
Must Read: Ο τελευταίος αυτοκράτορας της Κίνας που έζησε σαν απλός εργάτης στους δρόμους του Πεκίνου

Ο τελευταίος αυτοκράτορας της Κίνας που έζησε σαν απλός εργάτης στους δρόμους του Πεκίνου

Από την Απαγορευμένη Πόλη στους δρόμους του Πεκίνου η ανθρώπινη ιστορία του Που Γι αποκαλύπτει τη βαθιά μεταμόρφωση ενός αυτοκράτορα.

Must Read
Must Read: Πώς ένας Αθηναίος τραπεζίτης έγινε ο πρώτος Γάλλος ολυμπιονίκης και ήρωας της Αντίστασης

Πώς ένας Αθηναίος τραπεζίτης έγινε ο πρώτος Γάλλος ολυμπιονίκης και ήρωας της Αντίστασης

Ο Αλέξανδρος Τουφερής γεννήθηκε στην Αθήνα έγινε ο πρώτος ολυμπιονίκης της Γαλλίας στους Αγώνες του 1896 και έπειτα έφτασε να υπηρετεί στην Αντίσταση γράφοντας μια μοναδική ιστορία ανάμεσα σε δύο πατρίδες

Must Read
Must Read: Νικόλαος Παπαδόπουλος: Αντί να μας φυλάει τα χέρια που τον κάναμε γνωστό, δεν τον ήξερε ούτε η μάνα του, μας έκανε αγωγή και ζητά 240.000 ευρώ

Νικόλαος Παπαδόπουλος: Αντί να μας φυλάει τα χέρια που τον κάναμε γνωστό, δεν τον ήξερε ούτε η μάνα του, μας έκανε αγωγή και ζητά 240.000 ευρώ

«Αντί να μας φυλάει τα χέρια που τον κάναμε γνωστό, δεν τον ήξερε ούτε η μάνα του, μας έκανε αγωγή και ζητά 240.000 ευρώ», σχολίασε ο Νικόλαος Παπαδόπουλος.

Must Read
Must Read: Το εκκλησάκι στην Αρκαδία που… αψηφά τη λογική: 17 δέντρα στη στέγη του χωρίς ρίζες!

Το εκκλησάκι στην Αρκαδία που… αψηφά τη λογική: 17 δέντρα στη στέγη του χωρίς ρίζες!

Είναι δυνατόν ένα εκκλησάκι να κρατάει στη στέγη του 17 ολόκληρα δέντρα, χωρίς οι ρίζες τους να είναι ορατές στο εσωτερικό; Κι όμως, αυτό το απίστευτο φαινόμενο συμβαίνει στην καρδιά της Αρκαδίας, σε ένα μικρό χωριό που κρύβει ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της Ορθοδοξίας και της Φύσης!

Must Read