ENGINE POWER

Η ιστορία στο Σύστημα πόντων στη Formula 1: Κι αν…;

Σύστημα πόντων Formula 1: Η Formula 1 συζητά ένα νέο σύστημα πόντων: Πόσο διαφορετικοί θα ήταν οι παγκόσμιοι πρωταθλητές αν είχε χρησιμοποιηθεί το τρέχον και ενδεχομένως νέο σύστημα

sistima-ponton-sti-formula-1-i-istoria
sistima-ponton-sti-formula-1-i-istoria
Συντάκτης: Μιχάλης Κοντιζάς Χρόνος ανάγνωσης: 10 λεπτά

Σύστημα πόντων Formula 1: Η Formula 1 έχει αλλάξει το σύστημα πόντων της αρκετές φορές κατά τη διάρκεια των ετών, με την πρώτη δομή το 1950 να μοιάζει πολύ διαφορετική από τη σημερινή. Υπάρχει άλλη μια αλλαγή στις κάρτες για τη σεζόν 2025 και η απόφαση για την εισαγωγή ή όχι θα ληφθεί αργότερα φέτος.

Εάν το υπό συζήτηση σύστημα λάβει την απαραίτητη υποστήριξη για εισαγωγή, ο αριθμός των θέσεων για τις οποίες απονέμονται βαθμοί θα διευρυνθεί. Η πρόταση ορίζει ότι οι καλύτεροι δώδεκα οδηγοί σε ένα Grand Prix λαμβάνουν βαθμούς. Μέχρι στιγμής έχουν γίνει δέκα.

Η ώθηση για αυτό ήταν το γεγονός ότι έχει προκύψει ένα σημαντικό χάσμα μεταξύ του κορυφαίου και του κάτω μισού των ομάδων που εκπροσωπούνται στο Παγκόσμιο Κύπελλο του 2024.

Ο Alpine, ο Sauber και ο Williams δεν μπόρεσαν να κερδίσουν πόντους στα πρώτα πέντε Grand Prix. Υπάρχουν 33 βαθμοί μεταξύ της πέμπτης Aston Martin και της Racing Bulls στην έκτη θέση. Ως εκ τούτου, οι μικρότερες ομάδες υποστήριξαν ότι ήταν απαραίτητη μια αλλαγή για να διασφαλιστεί η ευρύτερη κατανομή των πόντων.

Για να εγκριθεί η αλλαγή, πέντε από τις δέκα τρέχουσες ομάδες της Formula 1 πρέπει να την ψηφίσουν. Αλλά αυτό δεν πρέπει να είναι πρόβλημα καθώς πολλές κορυφαίες ομάδες δεν είναι εναντίον του .

Αυτό θα μπορούσε να οφείλεται στο ότι το νέο σύστημα έχει ελάχιστο αντίκτυπο στη μάχη για τις πρώτες θέσεις στην κατάταξη. Οι πρώτες επτά θέσεις παραμένουν το ίδιο πολύτιμες όπως πριν, με μια μικρή μόνο αλλαγή από την όγδοη θέση και μετά.

αλλαγή θα κάνει επίσης τους αγώνες πιο πολύτιμους για τις πιο αργές ομάδες, καθώς συχνά δεν μπορούν να σκοράρουν καθόλου αυτή τη στιγμή.

Σύστημα πόντων Formula 1:Το αφεντικό της ομάδας Racing Bulls, Laurent Mekies, τονίζει: «Οι πέντε τελευταίες ομάδες είναι πλέον μεγάλοι οργανισμοί και είναι πολύ δύσκολο να εξηγήσουμε στον έξω κόσμο, στους συνεργάτες μας και στους οπαδούς μας ότι παλεύουμε για ένα P11 που δεν φέρνει βαθμούς».

«Αν κοιτάξετε την ανταγωνιστικότητα των πέντε κορυφαίων ομάδων και την αξιοπιστία των μονοθεσίων, αυτό σημαίνει ότι θεωρητικά παλεύετε για μηδέν βαθμούς στο μεγαλύτερο μέρος του αγώνα και δεν πιστεύουμε ότι είναι σωστό». Το νέο σύστημα βαθμών θα αντιμετώπιζε αυτήν την κατάσταση – και όχι μόνο.

Θα ανταμείβει επίσης τη σταθερή κατάταξη σε όλη τη σεζόν και όχι πλέον μόνο τυχαίες ακραίες τιμές που θα μπορούσαν τελικά να αποφασίσουν μια θέση στο Παγκόσμιο Κύπελλο. Για παράδειγμα, ο Yuki Tsunoda τερμάτισε ενδέκατος ή δωδέκατος έξι φορές το 2023, αλλά αυτή η συνέπεια δεν ανταμείφθηκε ποτέ.

Σύμφωνα με το προτεινόμενο σύστημα, αυτά τα αποτελέσματα θα είχαν κερδίσει βαθμούς, βάζοντας τον AlphaTauri – τώρα Racing Bulls – μπροστά από την Williams στο πρωτάθλημα κατασκευαστών.

Ο Mekies πιστεύει επίσης ότι το νέο σύστημα είναι πιο προσανατολισμένο στην απόδοση. “Επειδή αν λάβετε βαθμούς μέχρι το P12, αποφεύγετε το αποτέλεσμα ότι, εκτός και αν συμβεί κάτι εντελώς εκπληκτικό και κάποιος καταλήξει στο P5 ή P4 στη βροχή, μπορεί κάλλιστα να μείνετε στο σπίτι. Επομένως, πρακτικά δεν υπάρχουν μειονεκτήματα.”

Ωστόσο, δεν είναι όλοι υπέρ της αλλαγής, όπως ο πρώην οδηγός και σχολιαστής της Formula 1, Martin Brundle: “Οι πόντοι κερδίζονται δύσκολα και εκτιμώνται. Είναι πολύτιμοι. Δεν είναι ένα είδος τζόγου όπου όλοι κερδίζουν ένα έπαθλο.”

Το προτεινόμενο σύστημα δεν θα επηρεάσει τον αγώνα σπριντ. Η κλίμακα 8-7-6-5-4-3-2-1 θα συνεχίσει να χρησιμοποιείται για τις θέσεις ένα έως οκτώ.

Σύστημα πόντων Formula 1: Παγκόσμιος πρωταθλητής Formula 1 σύμφωνα με το προτεινόμενο σύστημα πόντων

Το προτεινόμενο σύστημα είναι η 30η αλλαγή στο σύστημα πόντων στη Φόρμουλα 1 από την πρώτη της σεζόν το 1950. Εκείνη την εποχή, η Φόρμουλα 1 χρησιμοποιούσε μια κλίμακα 8-6-4-3-2, πριν προχωρήσει στους εννέα βαθμούς το 1961 και δέκα πόντους το 1991 για μια νίκη, ενώ από το 2010 μια νίκη αξίζει 25 βαθμούς.

Μέχρι το 1990, η Formula 1 είχε επίσης ένα σύστημα κλιμακωτών πόντων στο οποίο δεν μετρούσαν κάθε αποτέλεσμα για το πρωτάθλημα. Το 1950, για παράδειγμα, μετρήθηκαν μόνο οι τέσσερις καλύτερες θέσεις ενός οδηγού. Το σύστημα διέφερε με τα χρόνια.

Σε ορισμένες περιπτώσεις, ένας οδηγός έγινε πρωταθλητής παρά το γεγονός ότι σημείωσε λιγότερους πόντους από τον ανταγωνιστή του. Το 1964, για παράδειγμα, ο Graham Hill είχε έναν περισσότερο πόντο από τον John Surtees. Όμως ο τελευταίος αναδείχθηκε πρωταθλητής γιατί αφαιρέθηκε από την κατάταξη η βαθμολογία του Χιλ στο Βέλγιο. Ο Hill πήρε μόνο 39 πόντους, ο Surtees 40 πόντους.

Αυτό συνέβη ξανά το 1988 όταν ο Alain Prost σημείωσε έντεκα πόντους περισσότερους από τον Ayrton Senna, αλλά ο Βραζιλιάνος έγινε πρωταθλητής επειδή του «αφαιρέστηκαν» 14 πόντους λιγότερους από τον συμπαίκτη του στη McLaren. Αν πάντα εφαρμοζόταν το νέο σύστημα, πολλά πρωταθλήματα θα είχαν διαφορετική εξέλιξη.

Τότε ο Προστ θα γινόταν εφτά φορές παγκόσμιος πρωταθλητής μαζί με τους Michael Schumacher και Lewis Hamilton, γιατί θα έπαιρνε τον τίτλο από τον Senna το 1988 και θα γινόταν παγκόσμιος πρωταθλητής της Formula 1 το 1983 αντί του Nelson και το 1984 αντί του Niki Lauda.

Ο Τζέιμς Χαντ δεν θα ήταν παγκόσμιος πρωταθλητής, καθώς ο τίτλος θα έπαιρνε τον Λάουντα το 1976. Ο Eddie Irvine θα είχε θριαμβεύσει το 1999 αντί του Mika Häkkinen, ενώ ο Damon Hill θα είχε δύο τίτλους: θα ήταν παγκόσμιος πρωταθλητής το 1994, εκτός από τον τίτλο του 1996, τον οποίο στην πραγματικότητα κέρδισε με το σύστημα πόντων εκείνη την εποχή.

Ο Σουμάχερ θα κέρδιζε ακόμα επτά τίτλους. Αν και θα είχε χάσει από τον Χιλ το 1994, ο τίτλος του 1997 θα πήγαινε σε αυτόν και όχι στον Ζακ Βιλνέβ.

Επιπλέον, ο Carlos Reutemann θα ήταν παγκόσμιος πρωταθλητής το 1981 αντί του Piquet, ενώ ο Jacky Ickx θα είχε πάρει τον τίτλο το 1970 από τον Jochen Rindt, ο οποίος πέθανε τέσσερις αγώνες πριν από το τέλος της σεζόν. Επιπλέον, ο Alberto Ascari θα ήταν τρεις φορές παγκόσμιος πρωταθλητής επειδή θα είχε κερδίσει τον τίτλο το 1951 αντί του Juan Manuel Fangio.

Το τρέχον σύστημα πόντων της Formula 1 (2022 – σήμερα)

Σύστημα πόντων Formula 1: Η Formula 1 χρησιμοποιεί το τρέχον σύστημα πόντων της από τη σεζόν του 2022, όταν δοκίμασε μια νέα μορφή για τον αγώνα σπριντ. Οι αγώνες σπριντ διεξήχθησαν για πρώτη φορά το 2021, με μόνο τους τρεις πρώτους να λαμβάνουν βαθμούς παγκόσμιου πρωταθλήματος.

Για τη σεζόν του 2022, αυτή η κλίμακα επεκτάθηκε σε 8-7-6-5-4-3-2-1, που σημαίνει ότι ο αγώνας σπριντ έγινε πιο πολύτιμος για μεγάλο μέρος του grid.

Η τρέχουσα κλίμακα Grand Prix 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 χρησιμοποιείται από το 2010. Τότε, η Formula 1 ήθελε να αυξήσει την αξία μιας νίκης, καθώς η διαφορά μεταξύ πρώτης και δεύτερης θέσης ήταν προηγουμένως μόνο δύο βαθμοί (10-8-6-5-4-3-2-1).

Το σύστημα, που εισήχθη το 2010, έλαβε μια αμφιλεγόμενη προσθήκη το 2014, όταν η Formula 1 πρόσφερε διπλούς βαθμούς για το φινάλε της σεζόν στο Άμπου Ντάμπι, καθώς οι Hamilton και Nico Rosberg έδωσαν μια πικρή μάχη για το πρωτάθλημα.

Ευτυχώς, αυτό δεν είχε κανένα αντίκτυπο στη μάχη του τίτλου καθώς ο Χάμιλτον θα είχε κερδίσει σε κάθε περίπτωση. Αλλά για το 2015 καταργήθηκε ξανά. Το 2019 η μορφή άλλαξε ξανά, αυτή τη φορά με μεγαλύτερη επιτυχία: ο πόντος μπόνους για τον ταχύτερο γύρο αγώνα επέστρεψε για πρώτη φορά από το 1959 και χρησιμοποιείται ακόμα και σήμερα.

Η Formula 1 έχει επίσης αναθεωρήσει το σύστημα μειωμένων πόντων για τη σεζόν του 2022. Η μέγιστη διάρκεια αγώνα είναι δύο ώρες. Ανεξάρτητα από τον πραγματικό χρόνο οδήγησης, ένας αγώνας ολοκληρώνεται όταν έχουν περάσει τρεις ώρες από την εκκίνηση.

Ωστόσο, λόγω διαφόρων παραγόντων, όπως ένα αυτοκίνητο ασφαλείας ή μια κόκκινη σημαία, μερικές φορές ένας αγώνας δεν μπορεί να ολοκληρωθεί εντός αυτού του χρονικού ορίου.

Έτσι, αν ο χρόνος πίστας ξεπεράσει τις δύο ώρες, το Grand Prix θα τελειώσει στο τέλος του επόμενου πλήρους γύρου. Ανάλογα με το πόσο από την πλήρη απόσταση του αγώνα ολοκληρώθηκε, απονέμεται ένα ορισμένο ποσοστό πόντων.

Για παράδειγμα, εάν ολοκληρωθούν δύο ή λιγότεροι γύροι, απονέμονται μηδενικοί πόντοι. Το ένα τέταρτο των πόντων απονέμεται εάν καλυφθεί έως και το 25 τοις εκατό της προγραμματισμένης απόστασης. Οι μισοί από τους βαθμούς απονέμονται για 26 έως 50 τοις εκατό.

Τέλος, τα τρία τέταρτα των πόντων απονέμονται για τη συμπλήρωση του 51 έως 75 τοις εκατό της προγραμματισμένης απόστασης, ενώ οι πλήρεις βαθμοί απονέμονται για οτιδήποτε πέρα ​​από αυτό.

Αυτή η αλλαγή ήρθε μετά το αμφιλεγόμενο Grand Prix του Βελγίου του 2021, όπου πραγματοποιήθηκαν δύο γύροι πίσω από το αυτοκίνητο ασφαλείας επειδή η δυνατή βροχή επηρέαζε τον αγώνα. Παρόλα αυτά, απονεμήθηκαν μισοί πόντοι επειδή η Formula 1 έπρεπε να ολοκληρώσει μόνο δύο γύρους σε εκείνο το σημείο.

Σύστημα πόντων Formula 1: Παγκόσμιος πρωταθλητής Formula 1 σύμφωνα με το τρέχον σύστημα πόντων

 Η λίστα παγκόσμιων πρωταθλημάτων της Formula 1 θα φαινόταν επίσης εντελώς διαφορετική αν το τρέχον σύστημα είχε χρησιμοποιηθεί από το 1950. Σύμφωνα με αυτό το σύστημα, ο Προστ θα ήταν έξι φορές παγκόσμιος πρωταθλητής, έχοντας πάρει τον τίτλο από τον Λάουντα το 1984 και τον Σένα το 1989.

Αυτό σημαίνει επίσης ότι, σε αντίθεση με το προτεινόμενο σύστημα, ο Πικέ παραμένει τρεις φορές παγκόσμιος πρωταθλητής καθώς δεν χάνει τον τίτλο από τη Reutemann το 1981. Οι άλλες αλλαγές παραμένουν οι ίδιες όπως στο προτεινόμενο σύστημα.

Τα τέλη συμμετοχής των ομάδων εξαρτώνται από την κατάταξή τους στο Παγκόσμιο Κύπελλο

Η Red Bull κυριάρχησε τη σεζόν του 2023, κερδίζοντας ρεκόρ 21 στα 22 Grand Prix. Αλλά αυτή η πρωτόγνωρη επιτυχία είχε και ένα τίμημα. Η Red Bull χρειάστηκε να πληρώσει 7.445.817 δολάρια στη FIA για να λάβει μέρος στη σεζόν του 2024 – το υψηλότερο ποσό συμμετοχής που έχει καταβληθεί ποτέ από κατασκευαστή της Formula 1.

Ο λόγος για αυτό είναι ότι μια ομάδα πρέπει να πληρώνει χρήματα για κάθε πόντο που σκοράρει κατά τη διάρκεια της σεζόν. Επί του παρόντος, ένας βαθμός αξίζει $6.575 για εννέα στις δέκα ομάδες, ενώ ο πρωταθλητής κατασκευαστών πρέπει να πληρώσει $7.893 ανά πόντο.

Αυτό σημαίνει ότι η Red Bull πλήρωσε στην παγκόσμια ομοσπονδία επιπλέον 6.787.980 δολάρια για τους 860 πόντους της το 2023, επιπλέον της βασικής αμοιβής των 657.837 δολαρίων.

Έτσι, η Red Bull πλήρωσε σχεδόν τα διπλάσια από τη Mercedes, επειδή η δευτεραθλήτρια του 2023 πλήρωσε 3.347.012 δολάρια για να λάβει μέρος στη σεζόν του 2024, ενώ η τελευταία θέση Haas πλήρωσε τα λιγότερα στη FIA με 736.737 δολάρια.

Το σύστημα εισήχθη το 2013 ως μέρος μιας αναθεωρημένης συμφωνίας Concorde, όπου η βασική αμοιβή ήταν 500.000 $ συν 5.000 $ ανά πόντο που σκόραρε, με τον παγκόσμιο πρωταθλητή να πρέπει να πληρώσει 6.000 $. Ωστόσο, αυτές οι συνεισφορές συνέχισαν να αυξάνονται λόγω του πληθωρισμού.

Εάν εισαχθεί το νέο σύστημα πόντων, η FIA θα λάβει επιπλέον χρήματα από ομάδες που θα εγγραφούν για τη σεζόν του 2026, καθώς περισσότερες θέσεις κερδίζουν πόντους.

Αυτό δεν θα έχει μεγάλο αντίκτυπο στις μεγαλύτερες ομάδες, αλλά θα έχει αντίκτυπο σε εκείνες στο δεύτερο μισό του πίνακα του Παγκοσμίου Κυπέλλου, οι οποίες έχουν μικρότερο προϋπολογισμό, αλλά στη συνέχεια θα πρέπει να πληρώσουν περισσότερα για να λάβουν μέρος στο πρωτάθλημα. .

Ο παραπάνω πίνακας δείχνει τι θα πλήρωναν οι ομάδες για τη σεζόν 2024 της Formula 1 εάν το προτεινόμενο σύστημα είχε ήδη εφαρμοστεί για το 2023.

Δες πρώτος όλη την επικαιρότητα της μηχανοκίνησης στο Engine Power

Exit mobile version