Έβαλε στοίχημα πως μπορεί να προσγειώσει τυφλά το αεροπλάνο. 70 νεκροί.
Μια από τις πιο τραγικές στιγμές στην ιστορία της πολιτικής αεροπορίας
Στις 20 Οκτωβρίου 1986, η πτήση Aeroflot 6502 απογειώθηκε από τη Σβερντλόφσκ της Σοβιετικής Ένωσης, με προορισμό τη Γκρόζνι και ενδιάμεση στάση στην Κουρσκ. Το αεροσκάφος ήταν ένα Tupolev Tu-134A, με 85 επιβάτες και 7 μέλη πληρώματος. Ήταν μια συνηθισμένη πτήση. Μέχρι που ο κυβερνήτης πήρε μια απόφαση που κανείς δεν θα περίμενε.
Ο κυβερνήτης Alexander Kliuyev αποφάσισε να εκτελέσει προσγείωση στο αεροδρόμιο της Κουρσκ χωρίς τη βοήθεια του αυτόματου πιλότου και χωρίς να ακολουθήσει τη διαδικασία προσγείωσης με όργανα (ILS), παρά τις συνθήκες χαμηλής ορατότητας. Σύμφωνα με τα πορίσματα της έρευνας, η απόφαση αυτή ήταν αποτέλεσμα ανεπίσημου στοιχήματος ικανοτήτων μεταξύ του και του συγκυβερνήτη Gennady Zhirnov. Δεν υπήρξε καμία ένδειξη ότι κάλυψαν τα παράθυρα ή ότι πετούσε “τυφλά”, αλλά αγνόησε τα συστήματα που είχε στη διάθεσή του.
Ο Kliuyev χειροκίνητα κατέβασε το αεροσκάφος σε έναν διάδρομο προσγείωσης που δεν φαινόταν καθαρά, παραβλέποντας τις προειδοποιήσεις των οργάνων και του πληρώματος. Το αεροπλάνο άγγιξε το έδαφος με υπερβολική ταχύτητα, περίπου 280 χιλιόμετρα την ώρα, δεν επιβράδυνε έγκαιρα, ανατράπηκε, συνετρίβη και πήρε φωτιά.
Από τους 94 επιβαίνοντες, 58 άνθρωποι σκοτώθηκαν επί τόπου. Άλλοι 12 υπέκυψαν στα τραύματά τους στα επόμενα 10 λεπτά, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό των νεκρών στους 70. Μεταξύ των θυμάτων ήταν και ο συγκυβερνήτης. Ο Kliuyev επέζησε και τραυματίστηκε ελαφρά.
Το πόρισμα της σοβιετικής επιτροπής ερευνών ήταν σαφές: ανθρώπινο λάθος και σκόπιμη παραβίαση των κανόνων πτήσης. Ο Kliuyev καταδικάστηκε σε 15 χρόνια φυλάκισης, αλλά αποφυλακίστηκε έπειτα από 6 χρόνια, χωρίς να έχουν διευκρινιστεί πλήρως οι συνθήκες της πρόωρης αποφυλάκισής του.
Η πτήση Aeroflot 6502 δεν έγινε διάσημη όπως άλλα δυστυχήματα. Ήταν μια τραγωδία καλυμμένη από τη σιωπή της εποχής. Αλλά όσοι γνωρίζουν την ιστορία της, τη θυμούνται ως ένα από τα πιο φρικτά παραδείγματα τού τι μπορεί να προκαλέσει η αλαζονεία και η ανευθυνότητα πίσω από τα χειριστήρια ενός αεροσκάφους.