EXTRATIME

Η ανατριχιαστική περιγραφή από το Γεφύρι της Άρτας με τα ανθρώπινα κεφάλια και τα άψυχα κορμιά

Το Γεφύρι της Άρτας δεν ήταν πάντα σύμβολο ομορφιάς και τέχνης. Σε σκοτεινές εποχές, οι καμάρες του στολίζονταν με τα κεφάλια εκτελεσμένων
Η ανατριχιαστική περιγραφή από το Γεφύρι της Άρτας με τα ανθρώπινα κεφάλια και τα άψυχα κορμιά

Το Γεφύρι της Άρτας στέκει αγέρωχο πάνω από τα νερά του Αράχθου, ένα αριστούργημα λιθοδομής που έχει συνδεθεί με μύθους, θρύλους και σκοτεινές αφηγήσεις. Όμως, πέρα από τον γνωστό θρύλο της γυναίκας του πρωτομάστορα, υπάρχουν άλλες, πιο ανατριχιαστικές περιγραφές για το γεφύρι—περιγραφές που στοιχειώνουν την ιστορία του και μετατρέπουν τα καλοσχηματισμένα του τόξα σε σκηνικό τρόμου.

Η πιο συγκλονιστική αφήγηση προέρχεται από τα χρόνια της Οθωμανικής κυριαρχίας. Στην εποχή των αιματηρών συγκρούσεων και των αντιποίνων, το γεφύρι έγινε τόπος μαρτυρίου. Όταν οι επαναστατημένοι Έλληνες της περιοχής βρέθηκαν αντιμέτωποι με τα αντίποινα των Οθωμανών, το γεφύρι μετατράπηκε σε ένα σκηνικό φρίκης που δεν είχε όμοιό του.

Εκεί, στις καμάρες του γεφυριού, τοποθετούνταν τα κεφάλια των εξεγερμένων, ένα μακάβριο θέαμα για όποιον πλησίαζε. Η γέφυρα γέμιζε με τα αποκεφαλισμένα σώματα των επαναστατών, τα οποία ρίχνονταν χωρίς οίκτο στο νερό του ποταμού. Ο ποταμός Άραχθος, που συνήθως κυλούσε αργά και ήρεμα, τις μέρες εκείνες βάφτηκε κόκκινος από το αίμα.

Ένας ξένος περιηγητής που πέρασε από την Άρτα σε εκείνη τη σκοτεινή περίοδο περιέγραψε τη φρίκη που αντίκρισε: «Αι εκτελέσεις ελάμβανον χώραν εις την πλατείαν, την καλουμένην Μονοπωλειό… Η πέτρινη γέφυρα της Αρτας ήτο στολισμένη με ανθρωπίνους κεφαλάς και άπειρα κορμιά έκειντο άνευ κεφαλής επί της γεφύρας…»

Οι ντόπιοι, ανήμποροι να αντιδράσουν, περνούσαν σκυφτοί, αποφεύγοντας να κοιτάξουν το μακάβριο θέαμα. Το γεφύρι, που χτίστηκε για να ενώνει τις δύο πλευρές του ποταμού, έγινε σύνορο ανάμεσα στη ζωή και τον θάνατο. Οι γυναίκες που πήγαιναν να γεμίσουν νερό από τις όχθες του Αράχθου ψιθύριζαν μεταξύ τους ότι τα βράδια άκουγαν κλάματα να έρχονται από τις πέτρες, σαν οι ψυχές των εκτελεσμένων να είχαν στοιχειώσει το μέρος.

Με τα χρόνια, η μνήμη αυτών των γεγονότων ξεθώριασε, και το γεφύρι επέστρεψε στον ρόλο του ως περάσματος και ορόσημου της Άρτας. Όμως, για όσους γνωρίζουν την ιστορία του, οι καμάρες του δεν είναι μόνο πέτρα και σμιλευμένη τέχνη—είναι μάρτυρες μιας σκοτεινής περιόδου, όπου η ζωή και ο θάνατος συναντήθηκαν πάνω από τα νερά του Αράχθου.

Γρηγόρης Κεντητός

Γράφω για πράγματα που με συναρπάζουν, αλλά φροντίζω πάντα να τα ερευνώ σαν να τα μελετούσα για πρώτη φορά. Αναζητώ τη σύνδεση ανάμεσα στο χθες και το σήμερα, το ανθρώπινο μέσα στο ακαδημαϊκό, και τη γνώση που μπορεί να μεταφερθεί με τρόπο απλό, ακριβή και ζωντανό. Είτε πρόκειται για έναν αρχαίο πόλεμο είτε για ένα φαινόμενο της εποχής μας, στηρίζομαι πάντα σε πρωτογενές υλικό, πραγματικές πηγές και σοβαρή τεκμηρίωση. Θέλω κάθε κείμενο να αξίζει τον χρόνο του αναγνώστη — και τον δικό μου.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
ExtraTime: Μια μαγική «Μαλαγουζιά» που αξίζει να δοκιμάσετε

Μια μαγική «Μαλαγουζιά» που αξίζει να δοκιμάσετε

Μια απρόσμενη βιβλιοπαρουσίαση στην Πύδνα Πιερίας με έφερε σε επαφή με ένα μοναδικό κρασί και τους ξεχωριστούς δημιουργούς του.

ExtraTime
Ελευθέριος Ανδρώνης: Γαλάτσι: Street party στον Άγιο Ανδρέα – «Δεν είναι πρώτη φορά» είπε ο Δούκας και αυτό ακριβώς είναι το πρόβλημα

Γαλάτσι: Street party στον Άγιο Ανδρέα – «Δεν είναι πρώτη φορά» είπε ο Δούκας και αυτό ακριβώς είναι το πρόβλημα

Όταν βλέπουμε ανάρμοστες εκδηλώσεις να γίνονται ακόμα και εντός των ναών, περιμένουμε να τους σεβαστεί ο κάθε «άνιωθος» Δήμαρχος;

Ελευθέριος Ανδρώνης
VIRAL: Τι είναι οι λάμψεις που βλέπεις όταν είσαι στον ηλεκτρικό; Είναι εκρήξεις ή κάτι άλλο;

Τι είναι οι λάμψεις που βλέπεις όταν είσαι στον ηλεκτρικό; Είναι εκρήξεις ή κάτι άλλο;

Ένα βίντεο μέσα από συρμό του ηλεκτρικού προκάλεσε ανησυχία λόγω έντονων λαμψών. Δεν πρόκειται για εκρήξεις αλλά για ένα συνηθισμένο φαινόμενο.

VIRAL
Κοινωνία: Ο K.Ανεστίδης απαντά για τις φερόμενες παράνομες επιδοτήσεις: «Με πήραν 50 τηλέφωνα από το Μαξίμου – Συκοφαντούν τον αγώνα των αγροτών»

Ο K.Ανεστίδης απαντά για τις φερόμενες παράνομες επιδοτήσεις: «Με πήραν 50 τηλέφωνα από το Μαξίμου – Συκοφαντούν τον αγώνα των αγροτών»

«Όταν είδαν ότι δεν τσιμπάω, σου λέει τώρα θα τον θάψουμε - Με κατηγορούν γιατί λέω αλήθειες ενώ είμαι νεοδημοκράτης απ' τα γεννοφάσκια μου»

Κοινωνία
Κοινωνία: Αλγεινή εντύπωση προκαλεί ο «συστημένος» έλεγχος της ΑΑΔΕ στον Σύλλογο Τεμπών – Καρυστιανού: Έγινε για εκφοβισμό και για να μάθουν με ποιους συνεργαζόμαστε

Αλγεινή εντύπωση προκαλεί ο «συστημένος» έλεγχος της ΑΑΔΕ στον Σύλλογο Τεμπών – Καρυστιανού: Έγινε για εκφοβισμό και για να μάθουν με ποιους συνεργαζόμαστε

Φορολογικό «ντου» σε συγγενείς των Τεμπών και αγρότες - Η έφοδος της ΑΑΔΕ έγινε λίγο αφότου η Μ.Καρυστιανού προανήγγειλε νέο πολιτικό κίνημα

Κοινωνία
ExtraTime: Η Εκκλησία που βρίσκεται στην Αρκαδία και έγινε γνωστή ως μια από τις πιο ασυνήθιστες εκκλησίες στην Ελλάδα

Η Εκκλησία που βρίσκεται στην Αρκαδία και έγινε γνωστή ως μια από τις πιο ασυνήθιστες εκκλησίες στην Ελλάδα

Στη Μαντίνεια Αρκαδίας υπάρχει μια εκκλησία που δεν μοιάζει με καμία άλλη. Η Αγία Φωτεινή έγινε γνωστή σε όλη την Ελλάδα για την αρχιτεκτονική και την ιδιαίτερη ιστορία της.

ExtraTime
ExtraTime: Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά και Φώτα με τον Βασίλη Σκουλά στη «Ντελίνα»

Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά και Φώτα με τον Βασίλη Σκουλά στη «Ντελίνα»

Πολλές ακόμη εκδηλώσεις στον ίδιο «πολυχώρο» με ξεχωριστούς καλλιτέχνες. Δείτε το αναλυτικό πρόγραμμα.

ExtraTime
Ελευθέριος Ανδρώνης: Οι ρόδες των τρακτέρ τράνταξαν τις Βρυξέλλες: Η πανευρωπαϊκή αγροτιά φώναξε «όχι» στη συμφωνία θανάτου με τη Mercosur

Οι ρόδες των τρακτέρ τράνταξαν τις Βρυξέλλες: Η πανευρωπαϊκή αγροτιά φώναξε «όχι» στη συμφωνία θανάτου με τη Mercosur

Η ΕΕ διεξάγει πόλεμο στην ίδια της την παραγωγή - Πεδίο μάχης οι Βρυξέλλες για την επιβίωση των αγροτών και τη διατροφική αυτάρκεια όλων μας

Ελευθέριος Ανδρώνης
Κοινωνία: Βγαίνει και από πάνω ο Βορίδης απειλώντας τους αγρότες: «Με το “δεν μιλάω” στο τέλος δεν θα πάρει κανείς τίποτα»

Βγαίνει και από πάνω ο Βορίδης απειλώντας τους αγρότες: «Με το “δεν μιλάω” στο τέλος δεν θα πάρει κανείς τίποτα»

Αντί να απολογηθεί για την ασυδοσία των «φραπέδων», ο Μάκης Βορίδης προκαλεί κι από πάνω τους φτωχοποιημένους αγρότες

Κοινωνία