EXTRATIME

Η ελληνική ταινία του 1950 που έσπασε κάθε ρεκόρ και χρειάστηκαν 14 χρόνια για να την ξεπεράσουν

Το 1950 ο «Μεθύστακας» με τον Ορέστη Μακρή έκανε 304.438 εισιτήρια και έμεινε 27 εβδομάδες στις αίθουσες.
Η ελληνική ταινία του 1950 που έσπασε κάθε ρεκόρ και χρειάστηκαν 14 χρόνια για να την ξεπεράσουν

Ήταν 23 Ιανουαρίου 1950 όταν έκανε πρεμιέρα μια ταινία που έμελλε να αλλάξει για πάντα το ελληνικό σινεμά. Ο τίτλος της: Ο Μεθύστακας. Η ταινία του Γιώργου Τζαβέλλα, με πρωταγωνιστή τον Ορέστη Μακρή, δεν ήταν απλώς μια κινηματογραφική επιτυχία. Ήταν φαινόμενο. Σημάδεψε μια ολόκληρη εποχή, σάρωσε τα ταμεία και κράτησε το ρεκόρ εισιτηρίων για 14 ολόκληρα χρόνια, μέχρι να το ξεπεράσει το «Κάτι να καίει» του Γιάννη Δαλιανίδη το 1963.

Με 304.438 εισιτήρια μόνο στην πρώτη προβολή της, η ταινία έγραψε ιστορία. Κι αυτό, σε μια εποχή που η κινηματογραφική αίθουσα ήταν το μοναδικό παράθυρο του κόσμου στον έρωτα, στο δράμα και στο όνειρο.

Η ιστορία του φτωχού τσαγκάρη Χαραλάμπη, που βυθίστηκε στο ποτό μετά τον θάνατο του γιου και της γυναίκας του, βρήκε ανταπόκριση σε ένα κοινό που μόλις έβγαινε από τον πόλεμο και τον εμφύλιο. Ο ρόλος του Ορέστη Μακρή ήταν συγκλονιστικός: ένας άνθρωπος βαθιά τραυματισμένος, ταλαιπωρημένος αλλά αξιοπρεπής, που προσπαθεί να ξανασταθεί στα πόδια του για χάρη της κόρης του. Όταν, στο τέλος, τραυματισμένος και καταρρακωμένος, δίνει την ευχή του για τον γάμο της, ολόκληρη η αίθουσα έμενε σιωπηλή.

Η ταινία είχε από πίσω της την υπογραφή της Φίνος Φιλμ, και παρόλο που ο ίδιος ο Φιλοποίμην Φίνος αρχικά δεν ήταν σίγουρος για την επιτυχία της, πείστηκε από την επιμονή του σκηνοθέτη. Ο Τζαβέλλας έβαλε μάλιστα δικά του χρήματα στην παραγωγή. Το αποτέλεσμα τους δικαίωσε όλους.

Σημαντικό ρόλο στην επιτυχία της έπαιξε και η ατμόσφαιρα της Αθήνας της εποχής. Τα ταβερνάκια της Πλάκας, τα παλιά σπίτια, οι χωμάτινοι δρόμοι, τα κρασιά και τα μπουζούκια, όλα καδραρισμένα από τον Γιόζεφ Χεπ με μαεστρία, δημιουργούν έναν κόσμο που σήμερα μοιάζει μακρινός, σχεδόν μυθικός. Η μουσική του Κώστα Γιαννίδη και η παρουσία νέων ηθοποιών, όπως ο νεαρός τότε Δημήτρης Χορν και ο –πρωτοεμφανιζόμενος– Νίκος Ρίζος, πρόσθεσαν τη φρεσκάδα που χρειαζόταν το σενάριο.

Ο «Μεθύστακας» δεν ήταν απλώς μελόδραμα. Ήταν κοινωνικό σχόλιο, ψυχολογικό πορτρέτο, και μια κραυγή για αξιοπρέπεια μέσα στη φτώχεια. Το κοινό αναγνώρισε τον εαυτό του στους χαρακτήρες. Οι άντρες δάκρυζαν, οι γυναίκες έσφιγγαν το μαντήλι, και όλοι ένιωθαν πως δεν έβλεπαν μια ταινία, αλλά μια πραγματική ζωή πάνω στο πανί.

Το ρεκόρ της κράτησε 14 χρόνια, μέχρι να το καταρρίψει ένα άλλο «φαινόμενο», το «Κάτι να καίει», με τον Παπαμιχαήλ, την Καραγιάννη και τις χορογραφίες του Τζακ Νίκολσον της Ελλάδας, Γιάννη Δαλιανίδη. Αλλά ο «Μεθύστακας» έμεινε στην καρδιά του κοινού όχι για τα νούμερα, αλλά για το συναίσθημα που άφησε πίσω του. Γιατί κάποια ρεκόρ σπάνε. Άλλα όμως μένουν.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
ExtraTime: Οι Αρχαίοι Έλληνες πίστευαν ότι αυτός ο αδένας ήταν η βρύση της ψυχής. Σήμερα τον λένε τρίτο μάτι.

Οι Αρχαίοι Έλληνες πίστευαν ότι αυτός ο αδένας ήταν η βρύση της ψυχής. Σήμερα τον λένε τρίτο μάτι.

Την είπαν “κωνάριο”, πίστεψαν ότι ρυθμίζει το πνεύμα, τη φαντάστηκαν ως μάτι που βλέπει το φως της ψυχής

ExtraTime
ExtraTime: Γιατί η καταγωγή σου μπορεί να κάνει κάποια φάρμακα επικίνδυνα

Γιατί η καταγωγή σου μπορεί να κάνει κάποια φάρμακα επικίνδυνα

Υπάρχουν φάρμακα που είναι ακίνδυνα για τον έναν και επικίνδυνα για τον άλλον. Όχι από ατύχημα, αλλά από DNA.

ExtraTime
ExtraTime: Ήταν ο πρώτος που έφτιαξε παγκόσμια αυτοκρατορία, αλλά είχε δύσκολο όνομα, γι’ αυτό και δεν τον ξέρουμε

Ήταν ο πρώτος που έφτιαξε παγκόσμια αυτοκρατορία, αλλά είχε δύσκολο όνομα, γι’ αυτό και δεν τον ξέρουμε

Είχε στρατό, φόρους, επαρχίες, μαζικές μετακινήσεις πληθυσμών. Ήταν ο πρώτος που έφτιαξε αυτοκρατορία. Αλλά τον λέγανε Tiglath-Pileser, και δεν τον μάθαμε ποτέ.

ExtraTime
ExtraTime: Ένα από τα μεγαλύτερα αριστουργήματα του 20ού αιώνα γράφτηκε σε στρατόπεδο συγκέντρωσης από 4 κρατούμενους

Ένα από τα μεγαλύτερα αριστουργήματα του 20ού αιώνα γράφτηκε σε στρατόπεδο συγκέντρωσης από 4 κρατούμενους

Δεν είχαν παρτιτούρες. Ούτε όργανα. Ούτε φαγητό. Είχαν μόνο μια έμπνευση

ExtraTime
ExtraTime: 28 Ιουνίου: Τραγούδια, αφιερώσεις και όχι μόνο… για όσους γιορτάζουν

28 Ιουνίου: Τραγούδια, αφιερώσεις και όχι μόνο… για όσους γιορτάζουν

Σεργιανάμε «μουσικά» και «κινηματογραφικά» στα χρόνια με αφορμή το εορτολόγιο.

ExtraTime
ExtraTime: 28 Ιουνίου έφυγε ένας από τους καλύτερους μουσικούς όλων των εποχών

28 Ιουνίου έφυγε ένας από τους καλύτερους μουσικούς όλων των εποχών

Αν είχε γεννηθεί σε άλλη χώρα, και όχι στην Ελλάδα, σήμερα θα «βούιζε» ο πλανήτης

ExtraTime
ExtraTime: Ήταν φυγάς της Γαλλικής Επανάστασης, πήγε στην Αγγλία για μια γυναίκα και άλλαξε τον κόσμο μαζί με τον γιο του

Ήταν φυγάς της Γαλλικής Επανάστασης, πήγε στην Αγγλία για μια γυναίκα και άλλαξε τον κόσμο μαζί με τον γιο του

Έφυγε από τη Γαλλία για να σώσει τη ζωή του. Πήγε στην Αγγλία για τον έρωτα. Και με τον γιο του άλλαξε για πάντα τον κόσμο που ξέρουμε.

ExtraTime
ExtraTime: Σαν σήμερα έφυγε ένας κορυφαίος Έλληνας ηθοποιός

Σαν σήμερα έφυγε ένας κορυφαίος Έλληνας ηθοποιός

Τυχεροί όσοι τον απόλαυσαν και στο σανίδι, άτυχοι όσοι δεν γεύτηκαν αυτό το προνόμιο.

ExtraTime
ExtraTime: Έγραψε στους Ναζί 27 ψεύτικες αναφορές από 27 ανύπαρκτους κατασκόπους. Και τον πίστεψαν.

Έγραψε στους Ναζί 27 ψεύτικες αναφορές από 27 ανύπαρκτους κατασκόπους. Και τον πίστεψαν.

Χωρίς καμία στρατιωτική εκπαίδευση, ένας Ισπανός δημιούργησε 27 φανταστικούς κατασκόπους και κορόιδεψε τους Ναζί.

ExtraTime