«Μαύρο» ρεκόρ στα τροχαία – Η Ελλάδα είναι η τέταρτη πιο «φονική» χώρα στην ΕΕ σύμφωνα με έκθεση του ETCS – Ουραγοί στη βελτίωση της ασφάλειας
Πίσω από τις φανταχτερές φιέστες της κυβέρνησης για νέους αυτοκινητόδρομους, η Ελλάδα εξακολουθεί να καταγράφει ρεκόρ θανάτων στην άσφαλτο
Μπορεί ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης να στήνει επικοινωνιακές φιέστες για τα εγκαίνια νέων αυτοκινητόδρομων (όπως ο ΒΟΑΚ στην Κρήτη ή ο αυτοκινητόδρομος Πατρών – Πύργου), αλλά τα στατιστικά για την οδική ασφάλεια δείχνουν την αμείλικτη πραγματικότητα: το αίμα που χύνεται στην ελληνική άσφαλτο εξακολουθεί να αποτελεί μια εθνική τραγωδία. Η χώρα μας εξακολουθεί να συγκαταλέγεται στους ουραγούς της Ευρώπης, καταγράφοντας «μαύρα» ρεκόρ θανάτων.
Σύμφωνα με την έκθεση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου για την Ασφάλεια των Μεταφορών (ETCS) για το 2024, Η Ελλάδα διατηρεί την τέταρτη χειρότερη επίδοση στην ΕΕ σε θανατηφόρα τροχαία, καταγράφοντας 64 θανάτους ανά 1 εκατομμύριο κατοίκους, ενώ ο ευρωπαϊκός μέσος όρος κυμαίνεται στους 45 θανάτους ανά 1 εκατομμύριο κατοίκους.
Σαν να μην άλλαξε σχεδόν τίποτα προς το καλύτερο στην οδική ασφάλεια της χώρας μας, στην έκθεση του ETCS αναφέρεται ότι η Ελλάδα βρισκόταν και πάλι στην ίδια θέση (24οι στο σύνολο των 27 κρατών – μελών της ΕΕ) το 2014, με 73 θανάτους ανά 1 εκατομμύριο κατοίκων. Μόνο το 2024 σκοτώθηκαν 665 άνθρωποι στη χώρα μας, ενώ η μείωση των θανάτων την περίοδο 2019-2024, ανέρχεται μόλις στο 3,3%, την ώρα που ο αντίστοιχος ευρωπαϊκός μέσος όρος κυμαίνεται στο 12,3%. Επιπλέον, η Ελλάδα συμπεριλαμβάνεται στις χώρες που καταγράφουν τη μικρότερη μείωση θανάτων στην περίοδο 2019-2024.
Πρόκειται για στατιστικά που «μιλούν» από μόνα τους και δείχνουν ότι η κυβέρνηση έχει αποτύχει πλήρως να κλείσει αυτή την εθνική «πληγή», παρά τις βαρύγδουπες υποσχέσεις και την αυστηροποίηση του ΚΟΚ. Στην «ευρωπαϊκή» Ελλάδα της δήθεν… εκσυγχρονισμένης οδικής κυκλοφορίας (που προβάλλονται ηλεκτρικά αυτοκίνητα, σύγχρονοι αυτοκινητόδρομοι, κάμερες κυκλοφορίας κ.λπ.), λαμβάνει χώρα ένα ασταμάτητο μακελειό που ούτε σε τριτοκοσμικές χώρες δεν συναντά κανείς.
Οι μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι μπορεί μεν να εκσυγχρονίζονται, αλλά το μεγάλο πρόβλημα υφίσταται στους μικρότερους αστικούς ή επαρχιακούς δρόμους όπου εκεί κυριαρχεί η κρατική εγκατάλειψη, οι κακοτεχνίες και η απουσία της υποστελεχωμένης τροχαίας.
«Κουλτούρα αδιαφορίας των οδηγών, λόγω αδιάφορης Πολιτείας»
Σε ρεπορτάζ που παρουσιάστηκε από τον ιστότοπο iEidiseis.gr, o συγκοινωνιολόγος, καθηγητής και διευθυντής του τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου και επικεφαλής του Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας του ΕΜΠ, Γιώργος Γιαννής, είναι ένας από τους ειδικούς που συμμετείχαν στην έκθεση του ETCS. Ο κ. Γιαννής σχολίασε ότι η έλλειψη αστυνόμευσης είναι η βασική αιτία που δεν μεταβάλλεται προς το καλύτερο η κουλτούρα παρανομίας στους ελληνικούς δρόμους.
«Όταν ο τροχονόμος βλέπει το μηχανάκι να έχει δύο αναβάτες που δεν φοράνε κράνος και δεν τους γράφει, δίνει ένα σαφές μήνυμα σε όλους: το να μην φοράς κράνος, δεν είναι πρόβλημα. Δίνει δηλαδή το λάθος μήνυμα. Το ίδιο ισχύει και για την ταχύτητα. Κι έτσι, πηγαίνουν και σκοτώνονται», σημείωσε.
Η μεγαλύτερη «μάστιγα» στα θανατηφόρα τροχαία στη χώρα μας αφορά τις μηχανές και τη μη χρήση κράνους. Και εδώ το ζήτημα «σκοντάφτει» στην ελλιπή αστυνόμευση των δρόμων. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη αντί να ρίξει το βάρος στην ενίσχυση της Τροχαίας, επιχείρησε να «φορτώσει» την ευθύνη στους βενζινοπώλες, με το μέτρο της απαγόρευσης πώλησης βενζίνης αν ο αναβάτης του δίτροχου δεν φορά κράνος. Όπως γίνεται αντιληπτό από τα ασταμάτητα τροχαία με μηχανές, αυτό το μέτρο ήταν καταδικασμένο να μη λειτουργήσει ποτέ.
Πάνω σε αυτό το θέμα, ο κ. Γιαννής μίλησε για τα απογοητευτικά ποσοστά χρήσης κράνους που καταγράφονται στη χώρα μας, σχολιάζοντας ότι: «στην υπόλοιπη Ευρώπη, η χρήση κράνους κυμαίνεται στο 95%-99%. Στην Ελλάδα αυτό το ποσοστό ανέρχεται στο 75%-80%. Είμαστε η μοναδική χώρα στην Ευρώπη με τέτοιο ποσοστό. Ειδικά σε ότι αφορά τη χρήση ζώνης στο πίσω κάθισμα και κράνους από τον πίσω αναβάτη, τα νούμερα είναι απογοητευτικά: κάτω από το 50%. Υπάρχει επομένως μια εντελώς αδιάφορη στάση της Πολιτείας που συνεισφέρει στην κουλτούρα της αδιαφορίας των οδηγών και της κοινωνίας».
Και ο κ. Γιαννής πρόσθεσε ότι: «Στην υπόλοιπη Ευρώπη, μόλις το 18% επί του συνόλου των δυστυχημάτων συμβαίνει με μοτοσικλετιστές. Στην Ελλάδα, αυτό το ποσοστό κυμαίνεται στο 38%. Από τους περίπου 220 νεκρούς μοτοσικλετιστές που έχουμε ετησίως, τους 100 θα μπορούσαμε να τους σώσουμε αύριο το πρωί αν φορούσαν κράνος. Δυστυχώς όμως, κανείς δεν δουλεύει προς αυτή την κατεύθυνση».
Όλα τα στοιχεία δείχνουν ότι η Ελλάδα απέχει πολύ ακόμα από το να εξασφαλίσει την οδική ασφάλεια που θα απαιτούσε μια σύγχρονη ευρωπαϊκή χώρα. Πολιτική βούληση δεν φαίνεται να υπάρχει για να χτυπηθούν οι παθογένειες στη ρίζα τους. Μια χώρα όπως η Ελλάδα που ταλανίζεται από το δημογραφικό, θρηνεί εκατοντάδες νέους κάθε χρόνο που αφήνουν την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο. Δεν υπάρχει καμία σοβαρή εθνική στρατηγική ώστε να πάψει αυτό το μακάβριο ρεκόρ και αυτό αποτυπώνεται στην πενιχρή πρόοδο της Ελλάδας, την ώρα που οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες σημειώνουν άλματα στον τομέα της ασφάλειας.