EXTRATIME

Μέχρι το 2019, ο κόσμος μετρούσε τα πάντα με ένα κομμάτι μέταλλο στο Παρίσι. Αν το έχανες, έχανες το σύμπαν

Ένα κομμάτι μέταλλο στο Παρίσι όριζε το κιλό για όλο τον κόσμο. Αν το έχανες, έχανες τα πάντα. Μέχρι το 2019.
Μέχρι το 2019, ο κόσμος μετρούσε τα πάντα με ένα κομμάτι μέταλλο στο Παρίσι. Αν το έχανες, έχανες το σύμπαν

Ήταν ένας κύλινδρος. Πλατίνα 90%, ιρίδιο 10%. Ύψος 39 χιλιοστά, διάμετρος 39 χιλιοστά. Δεν έλαμπε. Δεν μιλούσε. Δεν έκανε τίποτα. Και όμως, ήταν η βάση της μάζας για όλη την ανθρωπότητα.

Τον έλεγαν Διεθνές Πρωτότυπο του Κιλού (IPK). Βρισκόταν καλά κλειδωμένος στο Διεθνές Γραφείο Μέτρων και Σταθμών στο Παρίσι. Το 1889 ορίστηκε πως αυτό το αντικείμενο, και μόνο αυτό, είναι το κιλό. Αν άλλαζε βάρος, άλλαζε το κιλό. Και μαζί του, άλλαζαν τα φάρμακα, τα καύσιμα, τα υλικά των πυραύλων. Όλα.

Τον φύλαγαν σαν ιερό δισκοπότηρο. Τρεις γυάλινες καμπάνες κενού αέρα. Αυστηρό πρωτόκολλο μετακίνησης. Όσοι τον έβλεπαν, δεν τον ακουμπούσαν ποτέ. Αν έπεφτε, η μάζα ολόκληρου του σύμπαντος θα άλλαζε για τον άνθρωπο.

Για πάνω από έναν αιώνα, όλα τα κιλά του κόσμου ήταν αντίγραφά του. Κάθε χώρα είχε ένα εθνικό πρωτότυπο – αλλά αν υπήρχε διαφορά με το Παρίσι, το Παρίσι είχε δίκιο. Πάντα.

Και όμως, κάτι πήγε στραβά. Το πρωτότυπο και τα αντίγραφά του άρχισαν να παρεκκλίνουν. Μερικά αυξήθηκαν σε βάρος. Άλλα έχασαν μικρογραμμάρια. Κανείς δεν ήξερε ποιο είχε δίκιο. Μπορούσε ολόκληρη η επιστήμη να βασίζεται σε ένα φυσικό αντικείμενο που ίσως άλλαζε;

Η απάντηση ήρθε στις 20 Μαΐου 2019. Το IPK καταργήθηκε. Αντικαταστάθηκε από κάτι που δεν μπορεί να χαθεί, να σκουριάσει ή να παραμορφωθεί: τη σταθερά του Πλανκ, μία από τις θεμελιώδεις σταθερές του σύμπαντος.

Το νέο κιλό δεν είναι πλέον αντικείμενο. Είναι εξίσωση. Δεν χρειάζεται φύλακες, ούτε γυάλες, ούτε Παρίσι. Είναι παντού. Και είναι αιώνιο.

Αλλά η ιστορία αυτή δεν είναι απλά επιστημονική. Είναι μεταφυσική. Για έναν αιώνα, ένα κομμάτι μέταλλο είχε τη δύναμη να καθορίσει τον κόσμο. Αν κάποιος το έριχνε από απροσεξία, θα έπρεπε να επαναπροσδιορίσουμε τι είναι μάζα. Και ίσως και τι είναι αλήθεια.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
ExtraTime: Ο Δούρειος Ίππος δεν ήταν δική του ιδέα αλλά εκείνος το κατασκεύασε και το γνωρίζουν ελάχιστοι – Όλοι θυμούνται τον Οδυσσέα

Ο Δούρειος Ίππος δεν ήταν δική του ιδέα αλλά εκείνος το κατασκεύασε και το γνωρίζουν ελάχιστοι – Όλοι θυμούνται τον Οδυσσέα

Ο Δούρειος Ίππος ήταν δημιουργημά του

ExtraTime
ExtraTime: Η χώρα με τη μικρότερη έκταση στην Ευρώπη, είναι πιο μικρή από τους περισσότερους δήμους της Ελλάδας

Η χώρα με τη μικρότερη έκταση στην Ευρώπη, είναι πιο μικρή από τους περισσότερους δήμους της Ελλάδας

Η χώρα που είναι μικρή

ExtraTime
ExtraTime: Κατασκεύαζε τα πιο γνωστά αυτοκίνητα αλλά για δύο χρόνια δεν μπορούσε να χρησιμοποιήσει το όνομά του

Κατασκεύαζε τα πιο γνωστά αυτοκίνητα αλλά για δύο χρόνια δεν μπορούσε να χρησιμοποιήσει το όνομά του

Τα αυτοκίνητα που έχουν το όνομά του

ExtraTime
ExtraTime: Το νερό κάποτε εξαφανίστηκε απο τη Γη. Οι επιστήμονες λένε πως χάθηκε ένας ολόκληρος ωκεανός στον αέρα

Το νερό κάποτε εξαφανίστηκε απο τη Γη. Οι επιστήμονες λένε πως χάθηκε ένας ολόκληρος ωκεανός στον αέρα

Δεν είναι θεωρία επιστημονικής φαντασίας. Οι επιστήμονες λένε πως κάποτε η Γη έχασε τόσο νερό, όσο όλοι οι σημερινοί της ωκεανοί μαζί. Και το χειρότερο; Δεν ήταν η τελευταία φορά.

ExtraTime
ExtraTime: Στους Ολυμπιακούς του 1896 στην Αθήνα, το χρυσό μετάλλιο ήταν ασημένιο, το ασημένιο μετάλλιο ήταν χάλκινο και το χάλκινο μετάλλιο ήταν τίποτα

Στους Ολυμπιακούς του 1896 στην Αθήνα, το χρυσό μετάλλιο ήταν ασημένιο, το ασημένιο μετάλλιο ήταν χάλκινο και το χάλκινο μετάλλιο ήταν τίποτα

Το 1896, στους πρώτους Ολυμπιακούς στην Αθήνα, τα μετάλλια ήταν αλλιώς. Ο πρώτος έπαιρνε ασημένιο, ο δεύτερος χάλκινο και ο τρίτος τίποτα. Το «χρυσό» δεν υπήρχε καν.

ExtraTime
ExtraTime: Ο μουσικός που λέγεται ότι πούλησε την ψυχή του στον Διάβολο για να παίξει καλύτερα κιθάρα

Ο μουσικός που λέγεται ότι πούλησε την ψυχή του στον Διάβολο για να παίξει καλύτερα κιθάρα

Ένας σταυρός δρόμων, μια κιθάρα και μια σκοτεινή φιγούρα. Ο Robert Johnson λέγεται ότι πούλησε την ψυχή του στον Διάβολο για να γίνει θρύλος.

ExtraTime
ExtraTime: Γιατί δεν υπάρχει ούτε μια ζωγραφιά, ούτε ένα έργο τέχνης κινεζικό που να δείχνει πάντα πριν το 1900;

Γιατί δεν υπάρχει ούτε μια ζωγραφιά, ούτε ένα έργο τέχνης κινεζικό που να δείχνει πάντα πριν το 1900;

Το πιο αναγνωρίσιμο σήμερα ζώο της Κίνας, το πάντα, δεν υπάρχει σε καμία ζωγραφιά πριν τον 20ό αιώνα. Η τέχνη απλώς το αγνοούσε.

ExtraTime
ExtraTime: Δεν είναι μόνο τα sequels και τα prequels. Είναι και τα midquels, τα interquels και τα intraquels.

Δεν είναι μόνο τα sequels και τα prequels. Είναι και τα midquels, τα interquels και τα intraquels.

Δεν τελειώνει μια ιστορία όταν τελειώσει η σειρά. Υπάρχουν και τα midquels, τα interquels και τα intraquels – έργα που ξετυλίγονται στα ενδιάμεσα και αποκαλύπτουν ό,τι δεν πρόλαβες να δεις.

ExtraTime
ExtraTime: Δεν είναι τυχαία κόκκινος ο Ελβετικός σουγιάς

Δεν είναι τυχαία κόκκινος ο Ελβετικός σουγιάς

Ο ελβετικός σουγιάς είναι κόκκινος για έναν λόγο: για να τον βρίσκεις αν πέσει στο χιόνι. Δεν είναι design. Είναι επιβίωση.

ExtraTime