EXTRATIME

Πόσες ώρες, ή καλύτερα μέρες, ήθελε το πρώτο αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε ποτέ για να κάνει τη διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη;

Αν το πρώτο αυτοκίνητο της ιστορίας επιχειρούσε να διανύσει την απόσταση Αθήνα - Θεσσαλονίκη, θα χρειαζόταν πάνω από 104 ώρες!
Πόσες ώρες, ή καλύτερα μέρες, ήθελε το πρώτο αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε ποτέ για να κάνει τη διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη;

Η σημερινή διαδρομή από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη είναι υπόθεση λίγων ωρών. Ένας σύγχρονος οδηγός με ένα καλό αυτοκίνητο μπορεί να καλύψει την απόσταση των περίπου 500 χιλιομέτρων σε 4,5 με 5 ώρες, εκμεταλλευόμενος την Εθνική Οδό και τα σύγχρονα οδικά δίκτυα. Όμως, τι θα συνέβαινε αν επιχειρούσε κανείς να κάνει αυτή τη διαδρομή με το πρώτο αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε ποτέ; Η απάντηση είναι σχεδόν σουρεαλιστική.

Το πρώτο μηχανοκίνητο όχημα που μπορεί να θεωρηθεί «αυτοκίνητο» ήταν το Fardier à vapeur, που σχεδιάστηκε το 1769 από τον Γάλλο Νικολά-Ζοζέφ Κυνιό. Αυτό το τεράστιο, ατμοκίνητο τρίκυκλο μπορούσε να αναπτύξει ταχύτητα μόλις 4,8 χιλιόμετρα την ώρα. Με αυτή την ταχύτητα, αν επιχειρούσε να διανύσει την απόσταση Αθήνα – Θεσσαλονίκη, θα χρειαζόταν περίπου 104 ώρες συνεχούς πορείας, δηλαδή πάνω από 4 ημέρες χωρίς στάση. Αν λάβουμε υπόψη και τις συχνές μηχανικές βλάβες που παρουσίαζε, καθώς και το γεγονός ότι ο ατμοκινητήρας χρειαζόταν ώρες για να αναπτύξει πίεση, η πραγματική διάρκεια του ταξιδιού θα μπορούσε να ξεπεράσει τη μία εβδομάδα.

Όμως, αυτό το όχημα δεν είχε σχεδιαστεί για μακρινές διαδρομές. Ήταν πολύ βαρύ, ασταθές και σχεδόν αδύνατο να στρίψει σωστά. Επιπλέον, δεν υπήρχαν δρόμοι κατάλληλοι για να υποστηρίξουν ένα τέτοιο μηχάνημα. Το πρώτο αυτοκίνητο που θα μπορούσε θεωρητικά να επιχειρήσει ένα τόσο μεγάλο ταξίδι ήταν το Benz Patent-Motorwagen, που κατασκευάστηκε το 1886 από τον Καρλ Μπεντς.

Το Motorwagen είχε έναν βενζινοκινητήρα 0,75 ίππων και μέγιστη ταχύτητα 16 χιλιόμετρα την ώρα. Με αυτή την ταχύτητα, η διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη θα διαρκούσε περίπου 31 ώρες συνεχούς κίνησης, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα υπήρχαν βλάβες ή μηχανικές καθυστερήσεις. Στην πραγματικότητα, όμως, ένα τέτοιο ταξίδι θα ήταν ακόμη πιο δύσκολο, αφού το όχημα είχε πολύ μικρή αυτονομία και θα χρειαζόταν συνεχείς ανεφοδιασμούς καυσίμου και μηχανικές επισκευές.

Για να καταλάβουμε πόσο δύσκολο ήταν το ταξίδι με τα πρώτα αυτοκίνητα, αξίζει να αναφέρουμε την ιστορία της Μπέρτα Μπεντς, της συζύγου του Καρλ Μπεντς, η οποία το 1888 έκανε την πρώτη μεγάλη διαδρομή με αυτοκίνητο, οδηγώντας 106 χιλιόμετρα από το Μάνχαϊμ στο Πφόρτσχαϊμ της Γερμανίας. Η διαδρομή της διήρκεσε σχεδόν 12 ώρες, καθώς έπρεπε να κάνει πολλές στάσεις για ανεφοδιασμό και επισκευές.

Αντίστοιχα, η διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη με το Motorwagen δεν θα μπορούσε να διαρκέσει λιγότερο από δύο ημέρες, υπό ιδανικές συνθήκες. Οι ανώμαλοι δρόμοι, η έλλειψη βενζινάδικων και η χαμηλή αξιοπιστία του κινητήρα θα καθιστούσαν το ταξίδι εξαιρετικά δύσκολο.

Σήμερα, τα αυτοκίνητα έχουν φτάσει σε επίπεδα τεχνολογίας που επιτρέπουν ακόμα και ηλεκτρικά οχήματα να κάνουν την ίδια διαδρομή σε μερικές ώρες, χωρίς καν την ανάγκη ανεφοδιασμού. Όμως, η σκέψη ότι κάποτε ένα τέτοιο ταξίδι θα διαρκούσε μια ολόκληρη εβδομάδα δείχνει πόσο δραματικά έχει εξελιχθεί η αυτοκίνηση μέσα σε δύο αιώνες.

Γρηγόρης Κεντητός

Γράφω για πράγματα που με συναρπάζουν, αλλά φροντίζω πάντα να τα ερευνώ σαν να τα μελετούσα για πρώτη φορά. Αναζητώ τη σύνδεση ανάμεσα στο χθες και το σήμερα, το ανθρώπινο μέσα στο ακαδημαϊκό, και τη γνώση που μπορεί να μεταφερθεί με τρόπο απλό, ακριβή και ζωντανό. Είτε πρόκειται για έναν αρχαίο πόλεμο είτε για ένα φαινόμενο της εποχής μας, στηρίζομαι πάντα σε πρωτογενές υλικό, πραγματικές πηγές και σοβαρή τεκμηρίωση. Θέλω κάθε κείμενο να αξίζει τον χρόνο του αναγνώστη — και τον δικό μου.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
ExtraTime: Μια μαγική «Μαλαγουζιά» που αξίζει να δοκιμάσετε

Μια μαγική «Μαλαγουζιά» που αξίζει να δοκιμάσετε

Μια απρόσμενη βιβλιοπαρουσίαση στην Πύδνα Πιερίας με έφερε σε επαφή με ένα μοναδικό κρασί και τους ξεχωριστούς δημιουργούς του.

ExtraTime
Ελευθέριος Ανδρώνης: Γαλάτσι: Street party στον Άγιο Ανδρέα – «Δεν είναι πρώτη φορά» είπε ο Δούκας και αυτό ακριβώς είναι το πρόβλημα

Γαλάτσι: Street party στον Άγιο Ανδρέα – «Δεν είναι πρώτη φορά» είπε ο Δούκας και αυτό ακριβώς είναι το πρόβλημα

Όταν βλέπουμε ανάρμοστες εκδηλώσεις να γίνονται ακόμα και εντός των ναών, περιμένουμε να τους σεβαστεί ο κάθε «άνιωθος» Δήμαρχος;

Ελευθέριος Ανδρώνης
VIRAL: Τι είναι οι λάμψεις που βλέπεις όταν είσαι στον ηλεκτρικό; Είναι εκρήξεις ή κάτι άλλο;

Τι είναι οι λάμψεις που βλέπεις όταν είσαι στον ηλεκτρικό; Είναι εκρήξεις ή κάτι άλλο;

Ένα βίντεο μέσα από συρμό του ηλεκτρικού προκάλεσε ανησυχία λόγω έντονων λαμψών. Δεν πρόκειται για εκρήξεις αλλά για ένα συνηθισμένο φαινόμενο.

VIRAL
Κοινωνία: Ο K.Ανεστίδης απαντά για τις φερόμενες παράνομες επιδοτήσεις: «Με πήραν 50 τηλέφωνα από το Μαξίμου – Συκοφαντούν τον αγώνα των αγροτών»

Ο K.Ανεστίδης απαντά για τις φερόμενες παράνομες επιδοτήσεις: «Με πήραν 50 τηλέφωνα από το Μαξίμου – Συκοφαντούν τον αγώνα των αγροτών»

«Όταν είδαν ότι δεν τσιμπάω, σου λέει τώρα θα τον θάψουμε - Με κατηγορούν γιατί λέω αλήθειες ενώ είμαι νεοδημοκράτης απ' τα γεννοφάσκια μου»

Κοινωνία
Κοινωνία: Αλγεινή εντύπωση προκαλεί ο «συστημένος» έλεγχος της ΑΑΔΕ στον Σύλλογο Τεμπών – Καρυστιανού: Έγινε για εκφοβισμό και για να μάθουν με ποιους συνεργαζόμαστε

Αλγεινή εντύπωση προκαλεί ο «συστημένος» έλεγχος της ΑΑΔΕ στον Σύλλογο Τεμπών – Καρυστιανού: Έγινε για εκφοβισμό και για να μάθουν με ποιους συνεργαζόμαστε

Φορολογικό «ντου» σε συγγενείς των Τεμπών και αγρότες - Η έφοδος της ΑΑΔΕ έγινε λίγο αφότου η Μ.Καρυστιανού προανήγγειλε νέο πολιτικό κίνημα

Κοινωνία
ExtraTime: Η Εκκλησία που βρίσκεται στην Αρκαδία και έγινε γνωστή ως μια από τις πιο ασυνήθιστες εκκλησίες στην Ελλάδα

Η Εκκλησία που βρίσκεται στην Αρκαδία και έγινε γνωστή ως μια από τις πιο ασυνήθιστες εκκλησίες στην Ελλάδα

Στη Μαντίνεια Αρκαδίας υπάρχει μια εκκλησία που δεν μοιάζει με καμία άλλη. Η Αγία Φωτεινή έγινε γνωστή σε όλη την Ελλάδα για την αρχιτεκτονική και την ιδιαίτερη ιστορία της.

ExtraTime
ExtraTime: Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά και Φώτα με τον Βασίλη Σκουλά στη «Ντελίνα»

Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά και Φώτα με τον Βασίλη Σκουλά στη «Ντελίνα»

Πολλές ακόμη εκδηλώσεις στον ίδιο «πολυχώρο» με ξεχωριστούς καλλιτέχνες. Δείτε το αναλυτικό πρόγραμμα.

ExtraTime
Ελευθέριος Ανδρώνης: Οι ρόδες των τρακτέρ τράνταξαν τις Βρυξέλλες: Η πανευρωπαϊκή αγροτιά φώναξε «όχι» στη συμφωνία θανάτου με τη Mercosur

Οι ρόδες των τρακτέρ τράνταξαν τις Βρυξέλλες: Η πανευρωπαϊκή αγροτιά φώναξε «όχι» στη συμφωνία θανάτου με τη Mercosur

Η ΕΕ διεξάγει πόλεμο στην ίδια της την παραγωγή - Πεδίο μάχης οι Βρυξέλλες για την επιβίωση των αγροτών και τη διατροφική αυτάρκεια όλων μας

Ελευθέριος Ανδρώνης
Κοινωνία: Βγαίνει και από πάνω ο Βορίδης απειλώντας τους αγρότες: «Με το “δεν μιλάω” στο τέλος δεν θα πάρει κανείς τίποτα»

Βγαίνει και από πάνω ο Βορίδης απειλώντας τους αγρότες: «Με το “δεν μιλάω” στο τέλος δεν θα πάρει κανείς τίποτα»

Αντί να απολογηθεί για την ασυδοσία των «φραπέδων», ο Μάκης Βορίδης προκαλεί κι από πάνω τους φτωχοποιημένους αγρότες

Κοινωνία