MUST READ

Την έδιωξαν από τη Σχολή Καλών Τεχνών επειδή ήταν γυναίκα. Τους εκδικήθηκε με 2.500 πίνακες και τρεις πολέμους.

Την απέρριψαν επειδή ήταν γυναίκα. Ζωγράφισε 2.500 πίνακες, τους τρεις πολέμους της Ελλάδας και τον ίδιο τον Καβάφη.
Την έδιωξαν από τη Σχολή Καλών Τεχνών επειδή ήταν γυναίκα. Τους εκδικήθηκε με 2.500 πίνακες και τρεις πολέμους.

Όταν η Θάλεια Φλωρά-Καραβία προσπάθησε να γραφτεί στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας στα τέλη του 19ου αιώνα, το ίδρυμα τής έκλεισε την πόρτα κατάμουτρα. Ο λόγος δεν ήταν η ικανότητά της, αλλά το φύλο της. Ήταν γυναίκα, κι εκείνες δεν γίνονταν δεκτές. Εκείνη δεν έκλαψε. Πήρε τον δρόμο για το Μόναχο, σπούδασε πλάι στον Γύζη και τον Ιακωβίδη και γύρισε πίσω για να δείξει τι αξίζει με 2.500 ελαιογραφίες και χιλιάδες σχέδια που κανείς ακόμη δεν έχει καταλογογραφήσει.

Η Σιάτιστα τη γέννησε, αλλά η Κωνσταντινούπολη τη μεγάλωσε. Ο πατέρας της, ιερέας, πήγε την οικογένεια στη μεγαλούπολη όπου εκείνη σπούδασε στο Ζάππειο Παρθεναγωγείο. Στην ηλικία των 17 αποφοίτησε, και μες στα επόμενα χρόνια είχε ήδη φύγει για Ευρώπη. Στο Μόναχο και στο Παρίσι, εκεί που οι γυναίκες με πάθος έπρεπε να παλέψουν για κάθε σπιθαμή καλλιτεχνικής ελευθερίας, η Θάλεια κατάφερε να σταθεί ισότιμα με τους μεγάλους άνδρες της εποχής.

Το 1898 επέστρεψε στην Κωνσταντινούπολη, επαγγελματίας πια. Αλλά ήταν στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου όπου έστησε το πραγματικό της εργαστήρι ζωής. Εκεί παντρεύτηκε τον Νίκο Καραβία, εκδότη της εφημερίδας Εφημερίς, και ίδρυσε σχολή ζωγραφικής που δίδαξε εκατοντάδες Έλληνες της διασποράς. Η φήμη της απλώθηκε σαν το φως των πινάκων της — κι εκεί ξεκίνησε το άλλο μεγάλο της έργο: να κάνει τέχνη μέσα στον πόλεμο.

Στους Βαλκανικούς πολέμους, ακολούθησε τον ελληνικό στρατό με σκίτσο και μπλοκάκι, ως πολεμική ανταποκρίτρια της εφημερίδας του άντρα της. Στα χαρακτικά της, με κάρβουνο και κιμωλία, βλέπει κανείς όχι τη δόξα αλλά τον πόνο, τη βουβή ένταση, τη σιωπή πριν το πυρ. Τα σχέδιά της από τη Μακεδονία και την Ήπειρο έγιναν βιβλίο, το Εντυπώσεις από τον πόλεμο του 1912-1913, που αποτελεί σήμερα σπάνιο τεκμήριο βιωματικής αποτύπωσης της σύρραξης.

Η ίδια εικόνα συνεχίστηκε και στη Μικρά Ασία. Από το 1918 μέχρι τη Μικρασιατική Καταστροφή, η Θάλεια Φλωρά-Καραβία δεν έπαψε να καταγράφει. Με σχέδιο και μαρτυρία, έμεινε δίπλα στους στρατιώτες που προχωρούσαν κι έπειτα υποχωρούσαν, ενώ η Ελλάδα άλλαζε πρόσωπο για πάντα. Όμως και στον πόλεμο του 1940-41, ενώ πλησίαζε τα εβδομήντα, ξαναβρέθηκε με το πινέλο στο χέρι, να απαθανατίζει στρατιώτες και στιγμές που οι φωτογραφικές μηχανές δεν πρόλαβαν.

Ζωγράφισε περίπου 500 πορτραίτα, ανάμεσά τους τον Καβάφη, την Αλεξάνδρα Παπαδοπούλου και άλλες μεγάλες φυσιογνωμίες. Εικονογράφησε βιβλία, έγραψε άρθρα, δίδαξε. Το ύφος της ακουμπά στη Σχολή του Μονάχου, αλλά φέρει μέσα του τη φλόγα των ιμπρεσιονιστών. Η ίδια έλεγε: «Εργάζομαι εμπρεσιονιστικά». Μα προς το τέλος, χωρίς να ακολουθήσει κάποια τάση, έφτασε να αγγίζει τον εξπρεσιονισμό — έναν προσωπικό εξπρεσιονισμό που δεν οφείλεται σε τεχνοτροπία, αλλά σε όσα είχε δει.

Η φράση που της απηύθυνε κάποτε ο Εσάτ Πασάς στον άντρα της έμεινε θρυλική: «Ένα τσιγάρο συ, τρία σκίτσα η κυρία σου!» Ήταν η απόλυτη αναγνώριση από εκείνον που ήξερε τι σημαίνει να έχεις μπροστά σου κάποιον που μπορεί να συλλάβει το βλέμμα της Ιστορίας μέσα σε λίγες γραμμές.

Η Θάλεια Φλωρά-Καραβία γύρισε στην Ελλάδα το 1939. Έλαβε το Αργυρό Μετάλλιο της Ακαδημίας Αθηνών και τον Σταυρό του Τάγματος της Ευποιίας. Πολλά έργα της βρίσκονται σήμερα στην Εθνική Πινακοθήκη, στο Πολεμικό Μουσείο, στο Γ΄ Σώμα Στρατού. Μα εκείνη δεν γύρισε για τιμές. Ήξερε ότι τους είχε ήδη εκδικηθεί. Με το έργο της.

Εγγραφείτε στα Σελίδα του του Sportime στην πλατφόρμα των Google news για άμεση κι έγκυρη ενημέρωση.
Must Read: Ο Μέγας Αλέξανδρος πέθαινε από τη δίψα. Του πήγαν νερό να σωθεί. Το έχυσε μπροστά τους για να σωθούν όλοι.

Ο Μέγας Αλέξανδρος πέθαινε από τη δίψα. Του πήγαν νερό να σωθεί. Το έχυσε μπροστά τους για να σωθούν όλοι.

Πέθαινε από τη δίψα. Του έφεραν νερό μέσα σε κράνος για να σωθεί. Εκείνος το έχυσε μπροστά στους άντρες του. Και τότε, σώθηκαν όλοι.

Must Read
Must Read: Ο Έλληνας που κράτησε μόνος του τη Χειμάρρα. Η Αθήνα τον φοβήθηκε περισσότερο απ’ τους εχθρούς

Ο Έλληνας που κράτησε μόνος του τη Χειμάρρα. Η Αθήνα τον φοβήθηκε περισσότερο απ’ τους εχθρούς

Ο ήρωας της Χειμάρρας που αρνήθηκε να εγκαταλείψει την πατρίδα του και στάθηκε εμπόδιο στα διπλωματικά σχέδια της Αθήνας.

Must Read
Must Read: Πίστευε πως η παιδεία θα ξυπνήσει το έθνος. Του απάντησαν με χλευασμό και τον ανάγκασαν να σωπάσει

Πίστευε πως η παιδεία θα ξυπνήσει το έθνος. Του απάντησαν με χλευασμό και τον ανάγκασαν να σωπάσει

Γραμματικός, δικαστής και πρώτος διδάξας της δημοτικής, ο Καταρτζής τόλμησε να φανταστεί ένα ελεύθερο έθνος πριν υπάρξει

Must Read
Must Read: Έδειξε τι σημαίνει έρωτας, εξουσία και υποκρισία στην Ελλάδα του Μεσοπολέμου

Έδειξε τι σημαίνει έρωτας, εξουσία και υποκρισία στην Ελλάδα του Μεσοπολέμου

Έγινε διάσημος γράφοντας θεατρικές φαρσοκωμωδίες για τις γυναίκες που διεκδικούν την ελευθερία τους και τους πολιτικάντηδες της επαρχίας που μιλάνε με κλισέ και ζουν για τις ψήφους. Ποιος ήταν ο Παναγιώτης Καγιάς;

Must Read
Must Read: Αλλαγές έρχονται το επόμενο διάστημα στις συναλλαγές από τα ΑΤΜ τραπεζών – Κατάργηση στη φυσική κάρτα;

Αλλαγές έρχονται το επόμενο διάστημα στις συναλλαγές από τα ΑΤΜ τραπεζών – Κατάργηση στη φυσική κάρτα;

Αλλαγές έρχονται το επόμενο διάστημα στις συναλλαγές από τα ΑΤΜ τραπεζών - Κατάργηση στη φυσική κάρτα;

Must Read
Must Read: Γιατί η Βρετανία “θωρακίζει” τα Σκόπια με 6 δισ. αμυντικό οπλισμό – Το νέο παιχνίδι ισχύος στα Βαλκάνια

Γιατί η Βρετανία “θωρακίζει” τα Σκόπια με 6 δισ. αμυντικό οπλισμό – Το νέο παιχνίδι ισχύος στα Βαλκάνια

Τα Σκόπια, μέλος του ΝΑΤΟ από το 2020, βρίσκονται σε κομβικό σημείο μεταξύ Ελλάδας, Σερβίας και Κοσόβου.

Must Read
Must Read: Το «πράσινο χρυσάφι» της Κρήτης κινδυνεύει να χάσει τη λάμψη του

Το «πράσινο χρυσάφι» της Κρήτης κινδυνεύει να χάσει τη λάμψη του

Το λάδι “κολλάει” στις αποθήκες – Σήμα κινδύνου από τους παραγωγούς της Κρήτης

Must Read
Must Read: Έγραψε την πρώτη ελληνική όπερα. Δεν παίχτηκε ποτέ. Την ανέβασαν 115 χρόνια μετά τον θάνατό του.

Έγραψε την πρώτη ελληνική όπερα. Δεν παίχτηκε ποτέ. Την ανέβασαν 115 χρόνια μετά τον θάνατό του.

Ο Παύλος Καρρέρ έγραψε τη «Μαραθών-Σαλαμίς» το 1887. Ήταν η πρώτη ελληνική όπερα, αλλά η πρεμιέρα της έγινε το 2003 — 115 χρόνια μετά τον θάνατό του.

Must Read
Must Read: Πόσο κόστιζε ένα βιβλίο στην Αρχαία Ελλάδα; Υπήρχαν βιβλιοπωλεία;

Πόσο κόστιζε ένα βιβλίο στην Αρχαία Ελλάδα; Υπήρχαν βιβλιοπωλεία;

Μπορούσες να αγοράσεις Ομήρο στην Αρχαία Αθήνα. Αρκεί να είχες αρκετά δηνάρια

Must Read